Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و کاخ سفید روز جمعه اعلام کردند که نیروهای حافظ صلح تا پایان سال جاری جزیره استراتژیک تیران واقع در دریای سرخ را ترک خواهند کرد جزیره ای که حاکمیت آن به همراه جزیره دیگری از مصر به عربستان سعودی منتقل شده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا؛بایدن در جریان سفر خود به جده پس از دیدار با مقامات سعودی گفت: «نیروهای بین‌المللی حافظ صلح، از جمله نیروهای آمریکایی، جزیره تیران در دریای سرخ را ترک خواهند کرد، جایی که بیش از 40 سال در آنجا بوده‌اند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاخ سفید نیز به نوبه خود در بیانیه ای اعلام کرد که خروج این کشور در پایان سال جاری انجام خواهد شد.

برافراشتن پرچم عربستان بر فراز تیران و صنافیر در نزدیکی تیران و صنافیر مشروط به تایید اسرائیل است زیرا بخشی از توافقنامه های صلح منعقد شده بین دولت صهیونیستی و مصر است.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: «ترتیباتی برای خروج نیروهای حافظ صلح نیروی چند ملیتی و توسعه این منطقه (...) برای گردشگری و توسعه حاصل شده است».

پرزیدنت بایدن از این توافق که طی ماه‌هامورد  مذاکره قرار گرفت و منافع همه طرف‌ها از جمله رژیم صهیونیستی را در نظر گرفت، استقبال کرد.

در این بیانیه آمده است: پادشاهی عربستان سعودی موافقت کرد که به همه تعهدات و رویه‌های موجود در منطقه احترام بگذارد و ادامه دهد، که اساساً تصریح می‌کرد که این دو جزیره بخشی از منطقه‌ای تلقی شوند که در آن نیروی نظامی وجود نداشته باشد و یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی در آن مستقر باشد.

جزیره تیران با 61.5 کیلومتر مربع وسعت در حدود شش کیلومتری ساحل شرقی شبه جزیره سینا، جایی که شهر توریستی شرم الشیخ در ورودی خلیج عقبه قرار دارد، قرار دارد. و اما صنافیر که در وسعت 33 کیلومتر مربع وسعت دارد، در 2.5 کیلومتری شرق قرار دارد. این جزایر تنگه تیران را کنترل می کنند که امکان دسترسی به بنادر اسرائیلی ایلات و عقبه اردن را از دریای سرخ فراهم می کند.

این دو جزیره خالی از سکنه از سال 1950 تحت کنترل مصر بوده و در طول جنگ سوئز که در سال 1956 به همراه فرانسه و بریتانیا علیه مصر جنگیدند، توسط اسرائیل اشغال شدند.

این دو جزیره جرقه جنگ اعراب و اسرائیل را در سال 1967 به وجود آوردند، زمانی که مصر اعلام کرد نیروهای خود را در آنجا مستقر کرده و تنگه تیران را بسته است.

مصر در سال 1982 تحت معاهده صلح مصر و اسراییل که در سال 1979 امضا شد، کنترل این دو جزیره را به دست گرفت، که مقرر می داشت این دو جزیره بخشی از منطقه ای در نظر گرفته شوند که در آن هیچ نیروی نظامی وجود ندارد، بلکه فقط نیروهای پلیس وجود دارد و یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی است. مستقر شده است.

پنج آمریکایی در جزیره تیران در سال 2020 در یک سقوط هلیکوپتر کشته شدند.

در 8 آوریل 2016، قاهره و ریاض پس از مناقشات حقوقی گسترده در مصر، خشم و اعتراضات کوچک که بلافاصله سرکوب شد، توافقنامه ای برای تعیین مرزها منعقد کردند که بر اساس آن، وابستگی تیران و صنافیر به عربستان سعودی منتقل شد.

انتقال حاکمیت بر این دو جزیره به عربستان سعودی در واقع منوط به تایید اسرائیل است، زیرا آنها بخشی از توافقنامه های صلح منعقد شده با مصر هستند. دولت عبری چند روز پیش اعلام کرد که "هیچ اعتراضی" با تحویل آنها به سعودی ندارد.

ناظران بر این باورند که چراغ سبز اسرائیل برای واگذاری این دو جزیره به عربستان سعودی یکی از سیگنال ها از گشایش موجود بین رژیم اشغالگر قدس و سعودی در راستای عادی سازی روابط دو کشور است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عربستان اسراییل آمریکا مصر تیران عربستان سعودی دو جزیره حافظ صلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۱۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود

وزیر خارجه آمریکا دوشنبه و سه‌شنبه آینده به عربستان سعودی سفر و در مورد تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه رایزنی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه آمریکا شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد آنتونی بلینکن دوشنبه و سه شنبه آینده به عربستان سفر خواهد کرد تا در مورد تلاش های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه با مقامات سعودی گفت‌وگو کند.

در ادامه بیانیه آمده است: وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به عربستان بر اهمیت جلوگیری از گسترش درگیری و تلاش برای دستیابی به صلح و امنیت در منطقه تأکید خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه اعلام کرد بلینکن در سفر خود به عربستان سعودی در نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس با هدف تقویت هماهنگی امنیت منطقه ای شرکت خواهد کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • تفال به حافظ یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ به جان او که گرم دسترس به جان بودی...
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ