Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین،‌ پیش از این در نوزدهم تیر هم آمار فوتی‌ها ۱۰نفر اعلام شد و این نوسان، حکایت از ورود به مرحله جدیدی از شیوع کرونا دارد. در این مدت موارد ابتلا هم روند صعودی داشته؛ به‌طوری‌که در نخستین روز تیر، تعداد ابتلا ۲۶۵نفر و بستری‌ها، ۶۷نفر بود و روز گذشته ۴هزار و۷۷۲بیمار جدید به جمع مبتلایان اضافه و ۵۶۵نفر هم بستری شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشور از ۲۰اردیبهشت امسال، با ثبت تنها ۳مورد مرگ، ۸۲مورد بستری و ۴۶۰مورد ابتلا، ورود به مرحله ثبات در شیوع کرونا را تجربه کرد. با این حال اما از سیزدهم تیر که تعداد ابتلای روزانه یک‌هزار و۸۴نفر و بستری‌ها ۱۵۰نفر اعلام شد، دوران آرامش هم به پایان رسید. براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، هم‌اکنون ۴شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۴شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۴۲شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸۸شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

کرونا تا سال‌ها باقی می‌ماند

زمزمه‌های وقوع موج هفتم کرونا، از اوایل امسال با بالارفتن میزان مسافرت‌ها و رفت‌وآمدهای مردم و شلوغی شهرها، شنیده ‌شد. همان زمان اپیدمیولوژیست‌ها و ویروس‌شناسان، نسبت به وقوع موج هفتم در بهار هشدار دادند و برخی تأکید کردند که احتمالا پیک جدید در تابستان رقم بخورد. پیش‌بینی‌ها هم درست بود.

با اینکه وضعیت شیوع کرونا در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا، شدت گرفته بود و حتی در کشورهای همسایه ایران هم، موارد ابتلا بالا بود، اما حدود یک ماه پس از اوج‌گیری این بیماری در این مناطق، ایران هم درگیر شد. حالا در کنار متخصصان، مسئولان وزارت بهداشت هم ورود به موج هفتم را تأیید کردند.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: «کرونا ویروسی است که تا سال‌ها باقی می‌ماند؛ با این حال دنیا در برابر این ویروس به‌طور یکسان عمل نمی‌کند. هم‌اکنون میزان واکسیناسیون در دنیا در برخی کشورهای آفریقایی ۶ تا ۸درصد است و ویروس در این کشورها پایدار است؛ مثلا سویه اومیکرون از آفریقای جنوبی شروع شد. کشورهایی هستند که واکسیناسیون درستی نداشته‌اند و ایمنی افراد در این کشورها پایین است؛ بنابراین وقتی ویروس وجود دارد، جهش پیدا کرده و همه کشورها را متاثر می‌کند. باتوجه به آمار، فکر می‌کنم کشور ما هم وارد موج هفتم کرونا شده است.»
سیزدهم تیرماه بود که معاونت بهداشت وزارت بهداشت، مجوز تزریق دوز چهارم واکسن کرونا را صادر کرد.

بر همین اساس، کمال حیدری اعلام کرد که تمام گروه‌های سنی واجد شرایط که بیش از ۶ ماه از آخرین نوبت تزریق واکسن آنها گذشته است، دوز یادآور را تزریق کنند. در همین زمینه هم متخصصان اعلام کردند با توجه به شیوع زیرسویه‌های BA۴ و BA۵ اومیکرون که بسیار سریع منتقل می‌شوند، افراد می‌توانند از واکسن‌های پروتئینی و نوترکیب مثل اسپایکوژن و پاستوکووک استفاده کنند.

همچنین توصیه شد افرادی که ۳دوز واکسن نوترکیب زده‌اند برای دوز چهارم از واکسن‌های ضعیف شده یا پروتئینی استفاده کنند.

با اعلام صدور مجوز برای تزریق دوز یادآور واکسن کرونا، در هفته گذشته و بازگشایی تعدادی از مراکز واکسیناسیون، بار دیگر صف‌های طولانی تزریق واکسن شکل گرفت. به‌طوری که در روزهای گذشته، افراد زیادی که اغلب آنها در گروه سالمندان بودند، برای تزریق واکسن به این مراکز مراجعه کردند. سینوفارم، اسپایکوژن، پاستوکووک، کوپارس، برکت و فخرا در سبد واکسیناسیون‌ها قرار دارند؛ هر چند که تمام مراکز، این تنوع را در سبد واکسیناسیون‌شان ندارند.

آمادگی مراکز درمانی

با اینکه مسئولان وزارت بهداشت از قابل‌قبول بودن میزان واکسیناسیون در کشور می‌گویند اما متخصصان حوزه اپیدمیولوژی و ویروس‌شناسی تأکید می‌کنند که آمار تزریق دوز سوم بسیار پایین است و خیلی‌ها هنوز واکسیناسیون‌شان را تکمیل نکرده‌اند.

براساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، تا روز گذشته، ۲۸میلیون ‌و۲۲۷هزار و۹۰۸نفر دوز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند و با درنظر گرفتن ۶۴میلیون‌ و۶۹۸ هزار و ۴۳۵نفری که دوز اول و ۵۸میلیون ‌و۵۸ هزار و ۱۴۴نفری که دوز دوم را تزریق کرده‌اند، تعداد دوزهای تزریق شده در کشور، به ۱۵۰میلیون ‌و۹۸۴هزار و۴۸۷ رسید.

گفته می‌شود میزان تزریق دوز سوم واکسن باید به بالای ۷۰درصد برسد تا بتوان به ایمنی قابل‌قبولی دست پیدا کرد. براساس اعلام وزیر بهداشت، افرادی که ۶ماه از واکسن قبلی‌شان گذشته باشد، حتما باید واکسن یادآور تزریق کنند تا منجر به تقویت سیستم ایمنی بدنشان ‌شود. کسی که به اومیکرون مبتلا  می‌شود، اگر واکسن تزریق کرده باشد، قطعا شدت بیماری‌اش کم خواهد بود؛ به‌ویژه افراد بالای ۶۵سال یا افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و...  که حتما  باید واکسن دوز یادآور را تزریق کنند.

او در ادامه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم اشاره کرد: «از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت تهویه و رعایت فاصله‌گذاری باید بیشتر توجه شود. وزارت بهداشت و مراکز درمانی ما آمادگی کامل دارند؛ اما امیدواریم با پیشگیری، کارمان به درمان نرسد.» بیست و دوم تیر بود که معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، اعلام کرد که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به زیر ۴۰درصد رسیده است. به‌ گفته محسن فرهادی، گزارش‌ها نشان می‌دهد، میزان استفاده از ماسک در شهرهای بزرگ به ۲۹درصد رسیده و میانگین کلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۳۶درصد است. به‌گفته او، که بیشترین شکایت‌ها از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی مربوط به نانوایی‌هاست. پس از آن، رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی و باشگاه‌های ورزشی قرار می‌گیرند.

کد خبر 690891 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها خبر مهم كرونا در ايران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خبر مهم كرونا در ايران رعایت پروتکل های بهداشتی وزارت بهداشت تزریق دوز موج هفتم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۱۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازدیلی میل، به زودی وصله هایی کوچک جایگزین تزریق واکسن برای کودکان می شود. پزشکان امیدوارند این گزینه های بدون درد جایگزین تزریق واکسن با سرنگ شوند تا به این ترتیب والدین بیشتری به واکسینه کردن فرزندانشان ترغیب و از شیوع بیماری های مذکور جلوگیری شود. نیازی نیست وصله های گفته شده توسط پرسنل پزشکی آموزش دیده به بدن کودکان منتقل شوند.

آنها به نام وصله های میکروآرایه نیز معروف هستند به وسیله مجموعه ای از برجستگی های میکروسکوپی که به لایه رویی پوست نفوذ می کنند، دارو را به بدن می رسانند و دیگر نیاز به تزریق نیست.

از سوی دیگر واکسن های مایع حتما باید در یخچال نگهداری شوند و پرسنل آموزش دیده آنها را تزریق کنند و در کنار این موارد باید ایمنی و دور انداختن سرنگ ها نیز در نظر گرفته شود. اما وصله های جدید در مقابل حرارت مقاوم هستند، حمل ونقل آنها ساده تر است و انتقال آنها به بدل به آموزش کمی نیاز دارد. طبق نتایج تحقیق که در نشریه لنسنت منتشر شده، این امر سبب می شود انتقال واکسن به مناطق دور افتاده در انگلیس و همچنین سراسر جهان ساده تر باشد.

در آزمایش مذکور ۱۲۰ کودک ۹ تا ۱۰ ماهه، ۱۲۰ کودک نوپا ۱۵تا ۱۸ ماه و ۴۵ بزرگسال ۱۸تا ۴۵ ساله در گامبیا شرکت کردند. وصله ریز سوزن که روی بازوی آنها قرار گرفت واکنش ایمنی در بدنشان ایجاد کرد به اندازه واکنش ایمنی حاصل از تزریق واکسن های معمول قدرتمند بود.

آزمایش انتقال یک دوز از واکسن به وسیله وصله ریز سوزن نشان داد از هر ۱۰ کودک بیش از ۹ نفر در مقابل ابتلا به سرخک محافظت و تمام نوزادان پس از دریافت درمان در مقابل سرخجه نیز ایمن شدند.

کد خبر 6093759 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • وزیر بهداشت: حمل دارو توسط سکو‌های اینترنتی موجب تسهیل امور مردم می‌شود
  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی