Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@14:11:28 GMT

سئو چیست؟ راهنمای کوتاه سئو

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۰۱۸۸۵

سئو چیست؟ راهنمای کوتاه سئو

در واقع سئو موجب می شود که هنگامی که کاربران به دنبال محصول یا خدمات مورد نظرشان هستند، یک وب سایت در نتایج جستجو دیده شده و از این طریق ترافیک کسب کند.

هر چقدر یک وب سایت بتواند از این طریق ترافیک بیشتری کسب کند، موفق تر بوده و درامد بیشتری را تجربه خواهد کرد.

هرچه رتبه یک وب سایت در صفحه اول نتایج جستجو بهتر باشد، شانس کلیک بر روی آن نیز افزایش پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین صاحبین وب سایت ها همواره در حال رقابت با یکدیگر برای کسب رتبه بهتر هستند.

به ترافیکی که از نتایج جستجو به دست می آید، ترافیک ارگانیک (Organic) گفته می شود و هدف از سئو (SEO) نیز افزایش ترافیک ارگانیک است. ترافیک ارگانیک برای وب سایت ها حائز اهمیت زیادی است، چرا که کاربران در لحظه ای بر روی وب سایت شما کلیک می کنند که به دنبال یک محصول یا سرویس هستند. در ادامه اگر کاربر بتواند تعامل خوبی با وب سایت نیز برقرار کند، همه چیز در ایده آل ترین حالت ممکن قرار میگیرد.

اگر پس از خواندن این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتر درباره سئو داشتید، می توانید مطلب جامع همه چیز درباره سئو وب سایت رادزاد را مطالعه کنید.

سئو چگونه عمل می کند؟

با اینکه همیشه راه هایی برای بهبود رتبه در نتایج جستجو وجود دارد، اما به طور 100 درصد نمیتوان الگوریتم های موتورهای جستجو را دور زد و در همه جستجوهای کاربران رتبه یک را کسب نمود. اغلب کسب و کارها به دنبال کسب ایده آل ترین نتایج با حداقل تلاش هستند، اما سئو نیاز به زمان و تلاش زیادی دارد. هیچ استراتژی سئو وجود ندارد که بتوان در عرض 24 ساعت نتایج را به صورت واضحی دریافت کرد. سئو یک فرایند بلند مدت بوده و برای کسب نتیجه نیاز به تلاش مستمر هر روزه است.

موتورهای جستجو با استفاده از ربات های خود همواره در حال یافتن صفحات جدید در وب سایت ها هستند. آنها این داده ها را تحت نام ایندکس (Index) ذخیره می کنند. ایندکس همانند یک کتابخانه بوده و موتورهای جستجو در هنگام درخواست جستجوی یک عبارت، همانند یک کتابدار عمل می کنند. موتورهای جستجو صفحات مرتبط با عبارت جستجو شده در ایندکس خود را یافته و آنها را به کاربر نمایش میدهند.

عوامل موثر در سئو کدامند؟

صدها عوامل ریز و درشت در انتخاب صفحات جهت نمایش در نتایج جستجو دخیل هستند. اما در حالت کلی 5 فاکتور از بقیه مهمتر هستند که در ادامه به مرور آنها می پردازیم.

معنای عبارت جستجو شده

اولین اقدام موتور های جستجو درک معنای عبارت جستجو شده است. موتورهای جستجو در این مرحله از الگوریتم های پیشرفته ای شامل یادگیری ماشینی برای پی بردن به قصد نهایی کاربر استفاده می کنند.

ارتباط محتوای صفحه با عبارت جستجو شده

در گام بعدی الگوریتم های موتورهای جستجو اقدام به آنالیز محتوای صفحه و ارتباط آن با عبارت جستجو شده می کنند. یکی از ساده ترین فاکتورها در این بخش استفاده از عبارت جستجو شده در محتوای صفحه است. به عنوان مثال استفاده شدن از این عبارت در تیتر اصلی محتوا یکی از سیگنال های قوی در مرتبط بودن محتوا است. جدا از بحث تطابق کلمات کلیدی، موتورهای جستجو از داده های تعاملی برای تعیین اینکه آیا صفحه با عبارت مورد جستجو مرتبط است یا خیر استفاده می کنند.

کیفیت محتوا

موتورهای جستجو اطلاعات با کیفیت تر را در اولویت قرار می دهند. هوش مصنوعی به کار رفته در الگوریتم ها، قادر به تشخیص میزان کیفیت محتوا و قابل استناد بودن آن است.

کاربردی بودن صفحه

نوع طراحی وب سایت و بارگذاری مناسب آن مخصوصا در دستگاه های موبایل یکی از مسائلیست که موتورهای جستجو امروزه توجه ویژه ای به آن دارند. اگر محتوای یک وب سایت در مرورگر کاربر قابل استفاده نباشد، در نهایت آن صفحه جایگاهی در نتایج جستجو نخواهد داشت.

دیگر جزییات

موتورهای جستجو از فاکتورهای جزیی دیگری نیز برای انتخاب نتایج استفاده می کنند. به عنوان مثال نتایج جستجوی کلمه "فوتبال" در دو کشور مختلف احتمالا تفاوت های زیادی باهم دارد.

مزایای سئو

 

سئو یک روش بازاریابی مهم برای دیده شدن کسب و کارهای آنلاین در وب است. اما در عین حال مزایای دیگری نیز به همراه دارد که در ادامه به مرور آن پرداخته ایم:

افزایش اعتبار: وب سایت هایی که در نتایج جستجو رتبه بالاتری کسب می کنند از دید مخاطب اعتبار بیشتری دارند.
ایجاد امتیاز رقابتی: داشتن رتبه بهتر در نتایج جستجو موجب می شود که کسب و کارها یک سر و گردن بالاتر از رقبا بوده و در رقابت پیشرو باشند.
جذب مخاطب بیشتر: به کمک سئو و تولید محتوا در کلمات کلیدی مختلف می توان مخاطبین بیشتری به سمت وب سایت هدایت کرد.
پشتیبانی از بازاریابی محتوا: محتوا و سئو به موازات یکدیگر عمل می کنند. وب سایتی که تولید محتوای بهتری انجام می دهد، از نظر سئو نیز قوی تر است.
کسب رتبه در جستجوهای محلی: با استفاده از سئو می توان مخاطبین نزدیک را برای کسب و کارهای فیزیکی مانند رستوران به سمت خود جذب کرد.
درک بهتر نیازهای کاربران: به کمک سئو و کشف کلمات کلیدی می توان به نیازهای روز کاربران پی برد و در این راستا اقدام به تولید محتوا یا ارائه محصولات و خدمات جدید کرد.
قیمت مناسب سئو: سئو نسبت به سایر روش های بازاریابی مانند بازاریابی در شبکه های اجتماعی یا گوگل ادز، هزینه مناسبی دارد.

تکنیک های سئو

سئو در حالت کلی به سه بخش تقسیم می شود که در ادامه به شرح آن پرداخته ایم.

بهینه سازی فنی

در بخش فنی، بهینه سازی ها شامل اقداماتیست که موجب بهبود تعامل کاربران با وب سایت و پیاده سازی استانداردهای گوگل می شود. به عنوان مثال پیاده سازی Sitemap یکی از این اقدامات است. افزایش سرعت وب سایت دیگر اقدامیست که در این بخش صورت میگیرد.

بهینه سازی داخلی

این فرایندها شامل اقداماتیست که موجب ارتباط بیشتر محتوا با کلمات کلیدی می شود. به عنوان مثال استفاده از کلمات کلیدی در عنوان صفحه، بدنه متن و تیترها از جمله بهینه سازی طبقه بندی شده در این بخش به شمار می روند. استفاده از لینک های داخلی، لینک های خارجی و URL متناسب با محتوا از دیگر اقداماتیست که در این بخش صورت می پذیرند.

بهینه سازی خارجی

این تکنیک ها شامل اقداماتیست که در خارج از وب سایت و در راستای افزایش رتبه سایت صورت می پذیرند. در این نوع بهینه سازی، غالبا از مفهومی به نام بک لینک استفاده می شود. منظور از بک لینک، لینکی است که از سایتی دیگر به سایت شما داده می شود.

ابزارهای سئو

برای سئو و بهینه سازی وب سایت لازم است که از ابزارهایی برای افزایش سرعت و ارتقا عملکرد استفاده کنیم. برخی از این ابزارها رایگان هستند و برای استفاده از برخی دیگر نیاز به پرداخت پول است. با استفاده از ابزارها می توان کلمات کلیدی مرتبط با یک حوزه و ایرادات فنی سایت را کشف کرد و در ادامه با استراتژی قوی تری پیش رفت. برخی از ابزارهای مهم و شناخته شده سئو عبارتند از:

Google Analytics
Google Search Console
Google PageSpeed Insights
Google Trends
Keywordtool.io
Ahrefs
Semrush
Moz
Yoast SEO

جمع بندی

اگر قصد فعالیت در دنیای وب و کسب درآمد از آن را دارید، سئو چیزی نیست که بتوانید از آن فرار کنید. تقریبا همه کسب و کارهای آنلاین موفق از سئو به عنوان بخش مهمی از بازاریابی خود یاد می کنند. کسب اطلاعات بیشتر درباره سئو، اولین گام در این زمینه است. چرا که بدون اطلاعات کافی نمیتوان تصمیم درستی در انتخاب اولویت ها گرفت.

منبع: فارس

کلیدواژه: رتبه کسب و کار عبارت جستجو شده موتورهای جستجو نتایج جستجو عنوان مثال کلمات کلیدی الگوریتم ها بهینه سازی وب سایت ها یک وب سایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۱۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید دوباره مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳

به گزارش «تابناک»، سازمان سنجش آموزش و کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد: پیرو انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته (دفترچه شماره ۲) آزمون ورودی مقطع دکتری (Ph.D.) نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ و اطلاعیه‌های اصلاح آن به تاریخ‌های ۰۲ و ۱۴۰۳/۰۲/۰۵، ضمن اعلام اصلاحات جدید به شرح فایل پیوست مربوط به دفترچه راهنمای انتخاب رشته، به اطلاع داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در این آزمون می‌رساند به منظور فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای آن دسته از داوطلبانی که تا ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ برای انتخاب رشته اقدام نکرده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده است که بتوانند تا پایان روز دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ برای انتخاب رشته اقدام کنند؛ لذا داوطلبان، ضرورت دارد در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و مندرجات اطلاعیه‌های فوق و این اطلاعیه، به درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان مراجعه و برای ثبت کدرشته‌محل‌های انتخابی در آزمون مذکور اقدام کنند. 

در ضمن آن دسته از داوطلبانی که قبلاً برای انتخاب کدرشته‌محل‌های تحصیلی اقدام کرده‌اند، می‌توانند در صورت تمایل تا تاریخ فوق، برای مشاهده یا ویرایش کدرشته‌محل‌های انتخابی خود اقدام کنند. 

برای مشاهده فایل اصلاحات سری سوم مربوط به دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری (Ph.D.) نیمه متمرکز سال ۱۴۰۳  اینجا را کلیک کنید.

دیگر خبرها

  • نحوه مقابله با چک‌های برگشتی: راهنمای جامع
  • اصلاحات دفترچه راهنمای آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان
  • تمدید دوباره مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳
  • عملیات جستجو پیکر فرد غرق شده در نازلوچای ارومیه ادامه دارد
  • فتحیه کجاست؟ راهنمای سفر به فتحیه
  • راهنمای استفاده از اکشن باتن در آیفون ۱۵ پرو
  • تلاش‌ها برای پیدا شدن جسد فرد غرق شده در نازلوچای ارومیه ادامه دارد
  • تهدید به بمب‌گذاری در سفارت روسیه در برزیل
  • راهنمای خرید انواع بوته گرافیتی و شمش روی
  • جسد مرد ۶۰ ساله طارمی بعد از ۶ روز جستجو پیدا شد