Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمانشاه همایش بین المللی "هورامان، ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار" با حضور میهمان داخلی و خارجی، مسئولین کشوری و استانی در دانشگاه رازی کرمانشاه آغاز بکار کرد.

نادر نادری دبیر علمی این همایش، امروز(۲۵ تیر) در مراسم افتتاحیه همایش، بااشاره به ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی هورامان به عنوان بیست و ششمین اثر ثبت جهانی شده کشورمان در پنجم مرداد سال گذشته، اظهار کرد: باتوجه به اهمیت این رخداد بزرگ، دانشگاه رازی براساس مسئولیت اجتماعی خود با همکاری پایگاه جهانی اورامانات در راستای سه کار مهم قدم برداشت و تاسیس گروه مطالعات هورامان پژوهشی با هشت کارگروه، تاسیس مرکز اسناد و مدارک هورامان و برگزاری یک همایش بین المللی در دستور کار قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر علمی همایش با تاکید براینکه همایش بین المللی هورامان صرفا یک همایش علمی و دانشگاهی نیست، افزود: همایش هورامان فراتر از چار چوب و دیواره های دانشگاه رفته و همه مردم و سازمان های استان درگیر آن شدند.

وی تحکیم وحدت ملی و تعمیق همبستگی فرهنگی و اجتماعی، حفاظت از منظر فرهنگی هورامان، معرفی ظرفیت های ملی و جهانی منظر اورامانات و تعمیق نگاه دانش بنیان به آن را از مهمترین اهدافی عنوان کرد که در برگزاری این همایش پیگیری شده است.

نادری با بیان اینکه شروع برنامه های اجرایی این همایش از اسفند سال ۱۴۰۰ شروع شد، گفت: برای این همایش هشت محور تعریف کردیم و فراخوان ارسال و چکیده مقالات از ۱۵ فروردین آغاز شد.

وی یادآورشد: مهلت ارسال چکیده مقالات تا ۳۱ اردیبهشت و مهلت ارسال مقالات تا ۳۱ خرداد بود و جمعا ۴۰۳ مقاله توسط دبیرخانه همایش دریافت شد که در نوع خود کم نظیر است.

به گفته این مسئول ۷۷۵ نفر از اساتید، نویسندگان، دانشجویان و فعالین فرهنگی و اجتماعی برای این همایش مقاله ارسال کرده اند.

وی با بیان اینکه حدود ۹۰ نفر از اساتید داخلی و خارجی کار داوری این مقالات را انجام دادند و ۱۰۰ نفر هم در کمیته علمی حضور داشتند، افزود: در نهایت حدود ۲۳۰ مقاله پذیرش نهایی شد.

دبیر علمی همایش به برگزاری ۱۸ پیش نشست برای این همایش اشاره کرد و گفت: در مراسم افتتاحیه این همایش علاوه بر سخنرانی شخصیت های مهم و ارائه مقالات برگزیده، رونمایی از کتابی که سخنرانی های همایش در آن تدوین شده، رونمایی از کتاب چکیده مقالات، رونمایی از ماکت هورامان به ارتفاع سه متر و طول شش متر و افتتاح مرکز اسناد هورامان شناسی و گروه مطالعات هورامان پژوهشی را خواهیم داشت.

پس از پایان مراسم افتتاحیه همایش، با حضور مسئولین استانی، از نمایشگاه صنایع دستی و آثار هنر هورامان، ماکت هورامان، گروه مطالعاتی هورامان پژوهشی، مرکز اسناد و مدارک هورامان و چیکده مقالات  برگزیده، چندین نسخه کتاب هورامان و چکیده پیش نشست ها رونمایی شد. 

در نوبت ظهر هم اولین پنل تخصصی همایش با موضوعات "دیپلماسی و روابط خارجی"، "جامعه شناسی، فرهنگ و آئین" و "ادبیات، زبان و گویش ها" برگزار می شود. 

صبح فردا(26 تیر) در دومین روز از برگزاری همایش، دومین پنل تخصصی با موضوعات "معماری و شهرسازی"، "اقتصاد، کارآفرینی و گردشگری" و "باستان شناسی و تاریخ" برگزار خواهد شد. 

در نوبت ظهر فردا هم سومین پنل تخصصی با موضوعات "جغرافیا و محیط زیست" و "دانش بومی و گیاهان دارویی" برگزار می شود و پس از آن مراسم اختتامیه همایش با سخنرانی مقامات ملی و استانی، تجلیل و بزرگداشت و تقدیر از دست اندرکاران همایش برگزار خواهد شد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری ثبت جهانی دانشگاه رازي همایش بین المللی ثبت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۱۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین اثر آذرنگاری ایران رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی رویداد، مراسم رونمایی از تابلوی هنری آذرنگاری، اثر هنرمند ایرانی، احد سعدی عصر جمعه ۸ اردیبهشت‌ ۱۴٠۳ با حضور جمعی از فعالان عرصه هنرهای تجسمی، تنی چند از مسؤولان و علاقمندان و هنردوستان برای نخستین بار در هتل استقلال رونمایی شد.

در این مراسم محمدرضا مجیدی دبیرکل اتحادیه پارلمان‌های آسیایی APA و مدیرعامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو گفت: حضور هنرمندانی، چون احد سعدی با بیش از یک‌ربع قرن تلاش هنری در سطح اول هنرهای تجسمی جهان، در کشور خودش ایران آن‌هم پس از سال‌ها فعالیت در خارج از کشور جای مباهات و خرسندی دارد. احد سعدی در سطح اول جامعه هنری ۱۷ کشور جهان فعالیت داشته است.

وی بیان کرد: از طریق 2 تن از مسؤولان کنسولگری ایران با این هنرمند آشنا و پس از مشاهده آثار وی به این نتیجه رسیدم که ضمن ثبت ملی، این اثر باید در ایران رونمایی شود.

مجیدی در ادامه تاکید کرد: سبک آذرنگاری که استایل و امضای ویژه و منحصر به‌فرد احد سعدی است کمتر از ربع قرن پیشینه فعالیت در ایران دارد و حضور وی و هنرمندان ایرانی چون او که نام ایران را در عرصه‌های بین‌المللی درخشان ساخته‌اند، بسیار غرورآفرین است.

دبیرکل اتحادیه پارلمان‌های آسیایی APA با تاکید بر اینکه هنر آذرنگاری باید هر چه سریع‌تر ثبت ملی شود، تصریح کرد: آذرنگاری گرچه بدیع و مهجور است، اما ریشه در تاریخ کشور ما دارد و به پیشنیه تاریخی ایران کهن برمی‌گردد. این سبک گونه‌ای از هنرهای تجسمی است و باید در هنرستان‌ها و دانشگاه‌های ایرانی وارد شده تا از دست نرود.

مدیرعامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو با اشاره به اثر «چالش سیمرغ» اظهار کرد: محتوی این اثر کاملا بومی و منطبق با ادبیات کلاسیک و ریشه در افسانه‌های کهن کشور دارد و با الهام از آثار عطار نیشابوری خلق شده است.

وی تاکید کرد: امیدوارم پس از ثبت ملی این اثر از سوی سازمان جهانی یونسکو نیز این اثر به نام ایران به ثبت جهانی برسد.

در ادامه این مراسم، احد سعیدی، خالق «چالش سیمرغ» گفت: در نهاد همه ما انسان‌ها حالات و درونیات متعدد و متفاوتی وجود دارد، اگر تعداد این حالات درونی بشر عدد ۳٠ باشد سی‌امین کنش، رفتار و حالت انسانی عشق است و جهان بدون عشق غیرقابل تحمل می‌شود. در این اثر نیز سعی کردم سیمرغ را که هر یک مترتب کنشی بشری است، تصویر کنم.

وی بیان کرد: امید دارم مرغ سی‌ام در آسمان زندگی یکایک شما عزیزان به پرواز درآید و امیددارم این سبک آذرنگاری هر چه سریعتر در جهان با نام ایران ثبت شود.

در پایان این مراسم از تابلو آذرنگاری «چالش سیمرغ» رونمایی شد و محمدرضا عمرانی در سخنانی گفت: با توجه به اینکه این هنرمند گرامی در خارج از ایران زندگی می‌کند، تمام تلاشم این بود که این اثر فاخر ایرانی حتما در کشورمان رونمایی شود. واقعیت این است که برای ثبت ملی و جهانی رونمایی از اثر در داخل ایران، بسیار حائز اهمیت بود و خب به طبع این رونمایی هزینه‌هایی داشت. لذا با توجه به علاقه‌ام به هنرهای تجسمی و همچنین اثر منحصر بفرد احد سعدی به عنوان حامی وارد این جریان شدم.

کد خبر 6090029

دیگر خبرها

  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • اولین اثر آذرنگاری ایران رونمایی شد
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • رویداد روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
  • دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس دربوشهر برگزار می‌شود
  • طرح کاشت یک میلیارد درخت راه حلی برای احیا و توسعه پایدار سرزمین
  • عکس/ مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی
  • برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس