Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرضیه سی سی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: طبق استانداردهای جهانی هواشناسی، اندازه گیری دما باید درون جعبه اسکرین سفید رنگ در ارتفاع تقریبا دو متری از سطح زمین، بدون تاثیر مستقیم تشعشع خورشید و در مکانی به دور از عوامل تاثیرگذار محیطی باشد.

وی ادامه داد: بنابراین دمایی که دماسنج استاندارد هواشناسی نشان می دهد دمای اندازه گیری شده مولکول های هوا بدون احتساب تاثیر گرمای ناشی از تششع خورشید و زمین است و قطعا دمایی که دماسنج خودرو نشان می دهد با دمای استاندارد هواشناسی متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: در واقع عوامل محیطی در ایجاد گرمای اندازه گیری شده در دماسنج خودرو دخیل هستند و این دما، دمای استاندارد مولکولهای هوا نیست، دمای احساسی بدن به میزان رطوبت هوا و سرعت باد و سایر مولفه ها بستگی دارد.

رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: دمای احساسی بسته به میزان رطوبت و سرعت و جهش وزش باد در فصل های مختلف سال ممکن است کمتر و یا بیشتر از دمای واقعی باشد و دمای هوا به‌تنهایی و بدون دخالت رطوبت نسبی هوا ، معیار درستی برای گرمای واقعی احساس‌شده توسط بدن به دست نمی‌دهد.

گرما اثر بیشتری در زمان شرجی بر بدن می گذارد و خطر گرما زدگی افزایش می یابد.

سی سی پور ابراز داشت: بنابراین در هواشناسی رابطه میان دما و میزان رطوبت بسیار مهم است، به عنوان مثال دمای احساسی ۳۰ درجه با رطوبت ۲۰ درصد در یک استان سردسیر با دمای احساسی ۳۰ درجه و رطوبت ۹۰ درصد در یک استان ساحلی بسیار متفاوت است و به طور کلی در زمان شرجی بالا، گرما اثر بیشتری روی بدن بگذارد و خطر گرمازدگی افزایش یابد.

وی اضافه کرد: بنابراین در هواشناسی گزینه دیگری به نام دمای احساسی تعریف می‌شود که با در نظر گرفتن دما و رطوبت نسبی هوا به‌طور همزمان به‌دست می‌آید، بطوریکه افزایش رطوبت نسبی هوا، احساس متفاوتی از گرما برای بدن ایجاد می‌کند.

برچسب‌ها اداره کل هواشناسی هرمزگان هرمزگان بندرعباس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اداره کل هواشناسی هرمزگان هرمزگان بندرعباس اداره کل هواشناسی هرمزگان هرمزگان بندرعباس دمای احساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۲۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش چند درجه‌ای دمای هوا در اردبیل پیش‌بینی می‌شود

مجید کوهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بر اساس نقشه‌های هواشناسی امروز جو استان اردبیل در بیشتر ساعات صاف و گاهی همراه با وزش باد ملایم خواهد بود.

وی با بیان اینکه تا روز چهارشنبه پدیده‌ی قابل توجهی برای شهرهای استان انتظار نمی‌رود، افزود: در طول هفته افزایش چند درجه‌ای دما، غالباً در شمال و مرکز استان، پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل ادامه داد: از اواخر روز چهارشنبه با نفوذ زبانه‌های کم فشار سطح زمین و گذر موج از تراز میانی جو بر میزان ناپایداری‌ها افزوده خواهد شد.

کوهی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فصلی و محلی در روز پنجشنبه و جمعه بارش‌های رگباری توأم با رعدوبرق در سطح استان انتظار می‌رود.

کد خبر 6091176

دیگر خبرها

  • موج گرمای کم‌سابقه در آسیا و تعطیلی مدارس
  • موج گرمای کم‌ سابقه در آسیا و تعطیلی مدارس
  • افزایش چند درجه‌ای دمای هوا در اردبیل پیش‌بینی می‌شود
  • افزایش دمای هوا در همدان
  • افزایش دمای هوا در همدان 
  • آسمان صاف و آفتابی قم تا روز سه شنبه
  • ال نینو و موج گرما آسیا را سوزانده است
  • پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی هرمزگان – 8 اردیبهشت
  • موج گرما صد‌ها میلیون نفر را می‌سوزاند!
  • ورود سامانه‌ ناپایدار به کرمانشاه