Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@02:43:05 GMT

علی(ع) تنها گزینه جانشینی رسول خاتم

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۰۲۲۹۵

علی(ع) تنها گزینه جانشینی رسول خاتم

از جمله عوامل ماندگاری یک آیین، معرفی نمونه‌های عینی و تجسم بخشیدن به تعالیم آن مکتب در وجود الگوهای رفتاری است. صاحب نظران بر این اساس وجود الگو را مهم‌ترین عامل جذب مخاطب دانسته و بهترین راه شناخت هر مکتب و آیینی را الگوهای برتر آن برشمرده‌اند.

روزنامه ایران: هر مکتب تربیتی ولو از تعالیم ممتاز و ایده‌آلی برخوردار باشد، مادامی که نمونه‌ای را به‌عنوان الگو معرفی نکرده است، موفقیت چندانی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اسلام تنها آیین آسمانی است که با معرفی الگوهای عینی در کنار دستورالعمل‌ها و تعالیم سازنده، قول و فعل را ملازم همدیگر ساخته و آهنگ ماندگاری گرفته است. قرآن کریم با توجه به نقش الگو از آنان به‌عنوان دلیل حقانیت مکتب و حجت دین یاد کرده و الگوها را میزان سنجش عامل پویایی آحاد جوامع بشری به شمارآورده است. به معرفی قرآن کریم، پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) نسخه کامل بشریت و اسوه حسنه‌ای است که تمامی قول و فعلش بیانگر تعالیم مکتب است. «لقد کان لکم فی رسول‌الله اسوه حسنه». اینکه نبوت به ایشان ختم شده و آن حضرت آخرین فرستاده الهی است، امری اتفاقی نیست، بلکه به معنای کمال و جامعیت رسالت و شخصیت آن بزرگوار بوده و براساس آن آیین اسلام داعیه هدایت وتربیت معنوی ابنای بشر را دارد.


کیست که نداند تربیت برپایه سه عنصر اساسی «مربی»، «نظام تربیتی» و«موضوع هدایت و تربیت» یعنی انسان استوار است که هرگاه یکی از آنها مفقود باشد کار تربیتی انجام نخواهد گرفت.اسلام آمده است تا جوامع بشری را با رهبری هوشمندانه به سعادت دنیا و عقبی رهنمون باشد. پیامبر اسلام نیز در این راه پرمشقت گام‌های مهمی برداشت و در سایه نظام تربیتی اسلام از قبایل جاهل و بدوی، امتی صالح و رشید تربیت کرد. اما با رحلت پیامبر اسلام امت مربی خود را از دست داده و با فقدان اولین رکن تربیت زمینه بلا اثر شدن دو رکن دیگر آن نیز فراهم و امت اسلامی در معرض اضمحلال و فروپاشی قرار می‌گرفت.


حال آنکه شریعت محمدی(ص) به‌عنوان کامل‌ترین دین آسمانی برای هدایت بشریت آمده و در تعالیم خود منظومه‌های اعتقادی، اخلاقی و رفتاری بسیاری آورده است که بشریت را تا ساحل ابدیت به کار می‌آید.هرعقل سلیمی می‌پذیرد که برای استمرار پویا و سازنده این منظومه معنوی در بطن جامعه نیاز به مربیانی خواهد بود که به لحاظ درک معنوی در سطح پیامبر خدا و یا حداقل بسیار نزدیک به وی باشند، تا برنامه تربیتی بعثت که مراحل بس طولانی را طی کرده و با رحلت پیامبر خاتم به انتها می‌رسید، مهمل و ابتر نماند.

از این‌رو کسانی باید در کسوت جانشینی پیامبر اسلام(ص) اهداف و برنامه‌های مکتب را پی گرفته وبه نسل‌های بعد منتقل می‌کردند. پیداست جانشینی امری محتوایی وحیاتی بوده و در راستای بعثت انبیای الهی و کاری نبود که از عهده افراد عادی برآید. این بود که پروردگار عالمیان از سر لطف و مصلحت، در آستانه رحلت رسول خاتم به فرشته وحی امر فرمود تا مأموریت معرفی جانشینی برای پس از خود را به رسولش ابلاغ کند. ‌حجةالوداع و کنار برکه غدیر بهترین زمان و مکان برای ابلاغ این مأموریت الهی بود. پیامبر خدا نیز در جهت انجام مأموریت آسمانی ضمن خبر دادن رحلت قریب‌الوقوع خود، علی(ع) را به‌عنوان جانشین خود بعد از رحلت، معرفی و از اصحاب و حاجیان برای آن حضرت(ع) بیعت گرفت.
امیرالمؤمنین علی(ع) جامع همه فضایل و کلیه ارزش‌های والابوده وپیامبر خدا به نصب الهی وی را که شایسته تأسی وبرترین الگوی مکتب اسلام است با بهترین الفاظ ستود و از امت درخواست کرد تا با او بیعت کرده و مهرش را به دل گیرند.


امیر المؤمنین علی(ع) با اخلاق کریمانه و بزرگوارانه خود از دیگران متمایز می‌شد و تاریخ به این نکته صراحت دارد که بسیاری از اعراب که برخی از آنان از مخالفان سرسخت حضرتش بودند، پیش از آنکه با منطق زبان تسلیم وی شوند از درون مقهور عظمت اخلاقی آن حضرت می‌شدند. حضرت علی(ع) در مراحل تبلیغ دین با عنادها و جهالت‌های بسیاری مواجه بود، اما با خوشرویی و کرامت نفس به آنان پاسخ می‌گفت، این ویژگی علی(ع) موجب شد رسول خدا(ص) آن حضرت را با لفظ رسا ستوده و شیوه آن حضرت را به‌عنوان الگوی رسالت اسلامی معرفی ‌کند.
امیرالمؤمنین علی(ع) با مردم اعم از مؤمن و کافر از موضع شفقت و دوستی برخورد می‌کرد و مشرکان را به مثابه بیمارانی می‌نگریست که نیازمند پرستاری دلسوز برای معالجه و مداوایند، در منش اخلاقی آن حضرت(ع) جلوه‌های محبت بیش از هر چیزی هویداست.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۲۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حادثه تلخ برای مهمان ویژه استقلال که باعث قطع دست او شده است

به گزارش همشهری آنلاین،‌ چند روز پس از اینکه هوادار معلول استقلال در ورزشگاه با جواد نکونام عکس یادگاری گرفت، همراه با دخترش به محل تمرین استقلال رفت و با استقبال بسیار خوب جواد نکونام و بازیکنان استقلال مواجه شد.

جدا از سرمربی استقلال که حسابی رفاقت را با این هوادار تمام کرد، بازیکنانی همچون روزبه چشمی و سیدحسین حسینی هم برخورد فوق العاده مطلوبی با او و دخترش داشتند. این طرفدار استقلال، رسول مولایی نام دارد و برخلاف برخی مطالب که در فضای مجازی منتشر شده، معلولیتش مادرزادی نیست بلکه به خاطر وقوع یک سانحه دلخراش دست‌های خود را از دست داده است.

اینطور که بازیکنان استقلال متوجه شدند، رسول چند سال قبل در یک سانحه دچار برق گرفتگی می‌شود و با توجه به مسافت طولانی تا مرکز پزشکی، وقتی او را به بیمارستان می‌رسانند با وجود تلاش کادر پزشکان، متاسفانه دستان خودش را از دست می‌دهد ولی حتی با وجود بروز چنین مشکل بزرگی باز هم استادیوم رفتن را فراموش نکرده و دیدارهای استقلال را تا سرحد امکان از نزدیک تماشا می‌کند.

کد خبر 847859 منبع: خبرورزشی برچسب‌ها ویژه ورزشی لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه استقلال

دیگر خبرها

  • (عکس) روایت غم‌انگیز رسول خادم از گفتگو با دختر پابرهنه
  • انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال از میان ۲ گزینه اروپایی و ۲ مربی داخلی
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • معرفی دو گزینه اروپایی سرمربیگری تیم ملی بسکتبال
  • دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است
  • حادثه تلخ برای مهمان ویژه استقلال که باعث قطع دست او شده است
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم
  • فقط سه پنالتی زن برای پرسپولیس مانده بود!
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران