Web Analytics Made Easy - Statcounter

لندن – ایرنا – در پایان هفته نخست از رقابت‌ها برای تعیین جانشین بوریس جانسون، نمودارها از میان پنج نامزد باقی‌مانده، سه نفر را دارای بیشترین شانس برای پیروزی در انتخابات و تصاحب کرسی نخست وزیری معرفی می‌کنند.

به گزارش ایران اکونومیست، ریشی سوناک وزیر پیشین دارایی، پنی موردانت وزیر اسبق دفاع، تام توگندهات رئیس کمیته پارلمانی امور خارجی، لیز تراس وزیر امور خارجه و کامی بادنوک معاون پیشین نخست وزیر در امور زنان گزینه‌های اصلی جانشینی بوریس جانسون هستند که موفق شده‌اند با حمایت سایر نمایندگان حزب محافظه‌کار از سد دو رای‌گیری به‌عمل آمده در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته عبور کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌ها در روزهای آینده به تشریح برنامه‌های خود برای اداره کشور خواهند پرداخت تا در دورهای بعدی رای‌گیری که گفته می‌شود روز سه‌شنبه ازسرگرفته خواهد شد شمار نامزدها ریزش کند.

انتخابات برای تعیین رهبر جدید حزب محافظه‌کار پس از کناره‌گیری بوریس جانسون از قدرت آغاز شد. در رای گیری دو دور اخیر ناظم زهاوی وزیر دارایی انگلیس، جرمی هانت رئیس کمیته پارلمانی بهداشت و سوئلا بریورمن دادستان پیشین از دور رقابت‌ها حذف شدند.

طبق رویه حزب محافظه‌کار، انتخابات در دو مرحله انجام می‌شود. نخست نامزدها برای کسب تائید نمایندگان حزب رقابت می کنند. بر همین اساس چندین دور رای گیری انجام می‌شود تا زمانی که تنها دو نفر باقی بمانند. سپس نام آنها برابر ۱۸۰ هزار عضو عمومی حزب محافظه‌کار قرار می گیرد تا رهبر جدید را انتخاب کنند.

با توجه به اینکه حزب محافظه‌کار دارای اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان است، پیروز انتخابات، نخست وزیر خواهد شد. دو نامزد نهایی پایان این هفته مشخص خواهد شد و سپس تصمیم‌گیری به اعضای عمومی حزب محافظه‌کار سپرده می‌شود تا ۱۴ شهریور نخست وزیر جدید کشور را تعیین کنند.

اما چه کسی انتظار می‌رود که به خط پایان برسد؟

 

نتایج رای‌گیری

در رای‌گیری دو دور اخیر، ریشی سوناک و پنی موردانت موفق شدند تا بیشترین آراء را از سوی نمایندگان حزب محافظه‌کار کسب کنند. پس از آن لیز تراس در مقام سوم قرار دارد و مابقی نامزدها با فاصله زیادی نسبت به آراء نفرات اول تا سوم، از سد رقابت‌ها عبور کردند.

در رای‌گیری روز چهارشنبه، سوناک موفق شد ۸۸ رای، موردانت ۶۷ رای، تراس ۵۰ رای، کامی بادنوک ۴۰ رای، سوئلا بریورمن ۳۲ رای و توگندهات ۳۷ رای، کسب کنند. روز پنجشنبه سوناک با کسب حمایت ۱۳ رای بیشتر موفق شد تا در مجموع ۱۰۱ رای و موردانت هم با ۱۶ رای بیشتر ۸۳ رای کسب کند.

سایر رقبا هم به ترتیب ۶۴ رای برای تراس، ۴۹ رای برای بادنوک و ۳۲ رای برای توگندهات اختصاص یافت.

بیشتر شرط‌بندی‌ها در انگلیس نشان می‌دهد که خانم موردانت در انتخابات درونی حزب محافظه‌کار پیروز خواهد شد. این درحالیست که شمار قابل توجهی از اعضای حزب معتقدند که او گزینه مناسبی برای این کار نیست.

نظر اعضای عمومی حزب محافظه‌کار چیست

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته از اعضای حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس نشان می‌دهد که خانم «پنی موردانت» وزیر دفاع اسبق انگلیس از شانس بالاتری به نسبت سایر رقبا، برای پیروزی در انتخابات رهبری حزب و تصاحب کرسی نخست وزیری برخوردار است.

بر اساس نظرسنجی موسسه یوگاو (YouGov) پنی موردانت ۲۷ درصد آراء را بلحاظ محبوبیت کسب کرده است. پس از او کامی بادنوچ معاون پیشین بوریس جانسون در امور زنان قرار دارد که ۱۵ درصد آراء را به خود اختصاص داده است.

بر اساس نظر سنجی یادشده، اگر خانم موردانت به مرحله نهایی راه پیدا کند، او باز هم از شانس بالاتری نسبت به دیگر رقبا برای پیروزی در انتخابات برخوردار است. یافته‌های موسسه یوگاو نشان می‌دهد که بخت پیروزی خانم موردانت دربرابر خانم تراس ۵۵ به ۳۷ درصد، خانم بادنوک ۵۹ به ۳۰ درصد، اقای توگندهات ۶۴ به ۲۶ درصد و آقای سوناک ۶۷ به ۲۸ درصد است.

در نظر سنجی اخیر، پیش‌بینی مثبتی از احتمال پیروزی سوناک ارائه نشده و او فقط در برابر جرمی هانت که در دور نخست رقابت‌ها حذف شد از شانس بالاتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار است.

ناظران معتقدند ریشی سوناک، لیز تراس و پنی موردانت از شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات برخوردار هستند و تا تصاحب کرسی نخست وزیری فقط یک قدم فاصله دارند. یک منبع نزدیک به بوریس جانسون به روزنامه تایمز چاپ لندن گفته است نخست وزیر از ریشی سوناک متنفر است و به هم‌حزبی‌های خود توصیه کرده، به هر کدام از نامزدها بغیر از سوناک رای دهند. وی افزود که لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس، گزینه مورد نظر جانسون برای تصدی کرسی نخست وزیری است.

«لیز تراس» در کارزار تبلیغاتی خود از ادامه سیاست‌های بوریس جانسون سخن می‌راند، در حالی که ریشی سوناک که با استعفا از وزارت دارایی (بعنوان دومین مقام ارشد دولت) زلزله‌ای به جان کابینه انداخت تا جانسون را از قدرت کنار بزند بدنبال تحول در سیاست‌های اقتصادی کشور است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: انگلیس ، جرمی هانت ، بوریس جانسون

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: انگلیس جرمی هانت بوریس جانسون برای پیروزی در انتخابات کرسی نخست وزیری حزب محافظه کار بوریس جانسون ریشی سوناک رای گیری لیز تراس رقابت ها موفق شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۲۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت احتمالی کره جنوبی در پیمان آکوس؛ محور گفت‌وگوهای دو جانبه سئول و کانبرا

به گزارش قدس آنلاین، شین وون شیک وزیر دفاع کره جنوبی در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی این اظهارات را بیان و تاکید کرد که مشارکت احتمالی کشورش در پیمان امنیتی سه‌جانبه «آکوس»، ‌متشکل از استرالیا، انگلیس و آمریکا، به صلح و ثبات منطقه کمک خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در نشست مطبوعاتی مشترکی که پس از گفتگوهای وزرا در ملبورن برگزار شد، گفت: در جلسه امروز، درباره امکان مشارکت در «ستون دوم آکوس» مذاکره کردیم.

وزیر دفاع کره جنوبی بیان کرد: ما از این‌که اعضای آکوس کره جنوبی را به عنوان شریک ستون دو در نظر گرفته‌اند، استقبال می‌کنیم. توانایی‌های علمی و فناوری کره جنوبی به صلح و ثبات در توسعه ستون دوم آکوس و صلح منطقه‌ای کمک خواهد کرد.

پیمان آکوس سال ۲۰۲۱ میان واشنگتن، کانبرا و لندن، تا حدی برای تسهیل انتقال فناوری نظامی بین این سه متحد ایجاد شد. سپس یک مقام آمریکایی در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۲-فروردین ۱۴۰۳) کره جنوبی و ژاپن را شرکای بالقوه پیمان آکوس برای همکاری در زمینه‌های دارای فناوری پیشرفته، معروف به ستون دوم، که محاسبات کوانتومی، هوش مصنوعی و هایپرسونیک را شامل می‌شود، معرفی کرد. این اقدام باعث جلب توجه به این پیمان امنیتی در کره جنوبی شد.

ریچارد مارلز وزیر دفاع استرالیا نیز این موضوع را بار دیگر بیان کرد و کره جنوبی را کشوری با ارزش‌های مشترک توصیف کرد که کانبرا با آن همسویی راهبردی دارد.

وی گفت: فکر می‌کنم با توسعه ستون دوم آکوس فرصت‌هایی در آینده وجود خواهد داشت.

شین وون شیک با اشاره به مشارکت متقابل دو کشور در رزمایش چندجانبه «تالیسمان سابره» و رزمایش «سپر آزادی» کره جنوبی در سال گذشته میلادی، گفت: سئول و کانبرا بر تعهد خود برای گسترش بیشتر روابط دوجانبه آینده‌محور به خصوص تقویت آموزش نظامی مشترک تاکید کردند.

وی گفت: متعهد هستیم که این رزمایش‌های مشترک را در اشکال مختلف ادامه و سطح همکاری نیروهای مسلح خود را بیش از پیش ارتقا دهیم.

به گفته وزیران دوکشور، در این نشست درباره طیف وسیعی از موضوعات مورد علاقه مشترک از گسترش همکاری در منطقه هند-آرام گرفته تا صنایع دفاعی و تلاش برای مقابله جدی با آنچه «تهدیدات نظامی رو به تحول کره شمالی» خوانده شده، گفت وگو شده است.

چو ته یول وزیر امور خارجه کره جنوبی در این نشست مطبوعاتی اظهار داشت: توافق کردیم که برای جلوگیری از دسترسی کره شمالی به منابع مالی برای توسعه غیرقانونی هسته‌ای و موشکی این کشور و خنثی کردن فعالیت‌های غیرقانونی پیونگ یانگ همکاری کنیم.

وی گفت: همتایان استرالیایی ما حمایت قاطع خود را نسبت به بهبود وضعیت حقوق بشر مردم کره شمالی و نسبت به سیاست‌های‌مان که هدف اتحاد مجدد دارند، ابراز کرده اند.

چنین گفتگویی آخرین بار دو سال گذشته یعنی در سپتامبر ۲۰۲۱ در سئول انجام شد.

استرالیا تنها کشوری است که کره جنوبی علاوه بر آمریکا با روسای دفاعی و خارجی آن به شکل منظم مذاکره می‌کند.

وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز امروز چهارشنبه گفت که دیپلمات‌های ارشد سئول و کانبرا توافق کردند که به دنبال راه‌های ملموسی باشند که بتوانند دستورکارهای مشترک مربوط به راهبردهای منطقه هند- آرام را پیش ببرند.

چو ته یول وزیر امور خارجه کره جنوبی در گفتگوی دوجانبه با پنی وونگ همتای استرالیایی خود در ملبورن به این توافق رسید.

کره جنوبی و استرالیا برنامه‌های سیاسی خود را در زمینه منطقه هند-آرام اعلام کرده اند؛ هر دو کشور هند-آرام را منطقه راهبردی مهمی می‌دانند.

در این گفت‌وگو، چو ته یول استرالیا را کشوری خواند که «چشم اندازی راهبردی» با کره جنوبی در سطوح منطقه‌ای و بین المللی دارد و استرالیا را «شریک راهبردی جامع» دانست که کشورش در بسیاری از زمینه‌ها همکاری نزدیکی با آن داشته است.

پنی وونگ بر اهمیت هماهنگی دو کشور در زمینه چالش‌های منطقه‌ای و جهانی به عنوان کشورهایی هم‌فکر تاکید کرد.

دو طرف توافق کردند که به ارتباطات نزدیک شامل گفتگوهای سطح بالا ادامه دهند.

گفتنی است؛ ‌فایننشال تایمز فروردین ماه گزارش داد آمریکا، انگلیس و استرالیا درباره ورود اعضای جدید به پیمان امنیتی آکوس مذاکراتی را انجام خواهند داد زیرا واشنگتن خواهان حضور ژاپن به عنوان یک عامل بازدارنده علیه چین در این اتحاد است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تمایل شدید محافظه کاران انگلیس برای فاصله گرفتن از سوناک
  • خطر شورش‌های درون حزبی بیخ گوش نخست وزیر انگلیس
  • تصاویر جنجالی بی‌احترامی اردوغان به نخست وزیر هلند
  • تشدید مناقشات بین ایرلند و انگلیس بر سر مسئله مهاجران
  • مشارکت احتمالی کره جنوبی در پیمان آکوس؛ محور گفت‌وگوهای دو جانبه سئول و کانبرا
  • رتبه نخست سطح زیر کشت طلای معطر به سربیشه رسید
  • حضور نخست وزیر بورکینافاسو در حرم امام خمینی و دیدار با سید حسن خمینی
  • عکس/ دیدار نخست وزیر بورکینافاسو با امیرعبداللهیان
  • ۳۰ درصد نانوایی‌های سمنان دوگانه‌سوز شود
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل تنش در روابط دوبلین-لندن