Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در استان فارس، انگشت اتهام به سوی هتل آسمان به عنوان حاشیه‌سازترین سازه استان، قرار گرفت. این هتل نیمه کاره، که اکنون 20 ساله است و سازه جوانی محسوب نمی شود، از ابتدا بر پایه ابهام، اختلاف و سوالاتی که تاکنون هیچ مرجعی به آن پاسخ نداده، بنا شد.

سؤالاتی از قبیل اینکه چگونه در خیابان باریک رودکی که پیش از آن چند هتل از جمله هتل جام جم، که متعلق به حمید سجادیان، مالک هتل آسمان است، قرار داشت و از منظر ایمنی آتش نشانی و پدافند غیرعامل کشش ساخت هتل دیگری، آن هم با این ابعاد را نداشت، مجوز ساخت داده شد؟

چگونه یکی از ستون‌های هتل با مجوز قانونی، درست در پیاده رو قرار دارد و این مسیر تنگ را تنگ تر کرده است؟

هتل آسمان با مجوز اولیه 6 طبقه ساخت خود را شروع کرد، اما  در این 20 سال، هر پند وقت یک بار با تغییر نقشه اولیه، تعداد طبقات افزایش یافته، و در آسمان پیشروی می‌کرد! به طوری که سال 84 به 10 طبقه و سال 86 به 16 طبقه افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مالک در حال تلاش برای افزایش ارتفاع هتل به 18 طبقه  بود که با اعتراضات حامیان میراث فرهنگی، شهرداری برای متوقف کردن آن وارد عمل شد.

18 مرداد 94 ، حمید سجادیان که ریاست وقت جامعه هتل داران را بر عهده داشت، طی نشستی اعلام کرد: می‌خواستم در ۴۶ هزارمتربع، ۲۲ طبقه هتل بسازم.

این بلندپروازی در پهنه آسمان، در حالی است که مجوز و نقشه اولیه برای 6 طبقه صادر شده بود اما در تمام این مراحل مجوزهای مربوطه از کمیسیون‌های مواد 100 و 5 کسب شده است.

 

آتش‌سوزی سال 98، که از طبقات زیرین هتل و پایه هتل شروع شد، وضعیت هتل را وخیم تر کرد. محمدهادی قانع، رئیس سازمان آتش نشانی در توصیف روز آتش‌سوزی به خبرنگار فارس گفت:  در آن زمان پلیس مسیرها را بست، حادثه صورت جلسه شد و مدیریت بحران وقت اعلام کرد ساختمان در حال ریزش است، اما آتش نشانان با خطرپذیری زیاد و اطفای حریق، باعث تثبیت وضعیت شدند.

قانع تصریح کرد: حتی تا یک هفته پس از آتش سوز، همکاران ما راه‌ها را بسته بودند و مانع رفت و آمد می‌شدند.

پس از آن حادثه باید کمیته فنی برای بررسی وضعیت سازه تشکیل می‌شد، اما خبری از تشکیل و نتیجه این کمیته مخابره نشد و هتل آسمان با اقدامات تایید نشده، توسط مالک بازسازی شد.

با ریزش متروپل بار دیگر ناایمنی هتل آسمان را مورد توجه رسانه ها قرار داد و با توجه به بخش نامه وزیر کشور، کمیته فنی برای تعیین تکلیف این سازه باردیگر شکل گرفت.

سرانجام چهارشنبه 22 تیر ماه، اولین جلسه کارگروه مدیریت فنی بحران با دستور وضعیت هتل آسمان تشکیل شد.

امیرحسین جمشیدی، مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس در خصوص تاخیر ایجاد شده گفت: بازه 10 روزه که قبلا گفته شد، مدت زمانی بود که مالک باید مستندات را تحویل می‌داد که این کار انجام شد و مالک همه مستندات را تحویل داد.

وی گفت: کارگروه بررسی مقاوم‌سازی فعال شده و در حال بررسی هستیم، دفترچه اطلاعات هتل حدود 800 صفحه است و جلسات در حال برگزاری است.

مجتبی زوربخش، رئیس سازمان مهندسی ساختمان استان فارس نیز که پیش از دریافت مستندات در خصوص هتل آسمان به خبرنگار فارس گفته بود: برای هر پروژه عمرانی، یک سری ریسک و خطر را متصور هستیم و از این بابت پروژه‌هایی که کاملا بر اساس ضوابط و مبحث 19 مقرارت ملی ساختمان، تمام نکات را رعایت کرده باشند، حداقل ریسک را دارا هستند.

وی افزود: این را در نظر داشته باشید ساختمانی که تمام ضوابط و پارامترهایی که برای ایستایی آن مدنظر است را به خوبی رعایت کرده باشد، باز هم در مرحله ساخت که گودبرداری انجام می‌شود، امکان بروز ریسک هایی وجود دارد که  بر اساس مبحث 19 مقرارت ملی ساختمان کاملا قابل کنترل است.

زوربخش با اشاره به ساختمان‌های خطرزا، گفت: ریسک‌های برخی ساختمان‌ها پایدار است و به اصطلاح خطرزا هستند.

وی افزود: این ساختمان‌ها استحکام کافی را دارا نیستند، مانند متروپل که در شهر آبادان متاسفانه آن فاجعه‌‌ی عظیم را در واقع رقم زد، یعنی عملا این ساختمان با یک ریسک پایدار شکل گرفته و قابل مرتفع شدن نبوده و باید مقاوم‌سازی یا تخریب اتفاق می افتاد تا این فاجعه اجتماعی رخ نمی داد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس در خصوص هتل آسمان، اظهار کرد: برای این هتل در چند نوبت اصلاح نقشه اتفاق افتاده و اصلاحیه‌های متعددی داشتند  اما سازمان نظام مهندسی از بابت اینکه این اصلاحیه‌ها به چه شکل اتفاق افتاده  در حال حاضر [زمان انجام مصاحبه] مستنداتی در اختیار ندارد.

وی ادامه داد: در واقع مستندات پروانه و اصلاحیه 2 طبقه ای که به هتل اضافه شده، توسط نظام مهندسی رؤیت نشده است.

زوربخش تاکید کرد: طبقات اضافه شده و اصلاحیه‌های پروانه قطعا مطابق با اظهارنظر کارشناسی مهندس محاسب و مرجع صدور پروانه که در آن زمان شهرداری بوده صورت گرفته است.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با بیان اینکه، اکنون مرتب سوال می‌شود این افزایش طبقاتی که برای هتل آسمان اتفاق افتاده، به چه شکل بوده و آیا این ساختمان تحمل  دو طبقه‌ی افزایش یافته را دارد یا خیر؟ گفت: نقشه ها و فایل های محاسباتی باید در اختیار سازمان نظام مهندسی قرار بگیرد و کنترل های لازم در این خصوص انجام بشود و سپس اظهارنظر کرد و هنوز  امکان اظهارنظر وجود ندارد.

شهردار وقت پاسخگوی ابهامات مجوز هتل آسمان باشد

وی اضافه کرد: اگر چنین سوالی مطرح می‌شود ، باید مهندس محاسب سازه و مرجعی که بر اساس این محاسبه پروانه ساخت آن را صادر کرده که شهرداری وقت شیراز بوده است، باید پاسخگوی این موضوع باشند.

 

زوربخش در پاسخ به این سوال که آیا هتل آسمان، بدون نظر کارشناسی نظام مهندسی شکل گرفت؟ گفت:  هتل آسمان بر اساس یک دفترچه محاسبات اولیه پروانه دریافت کرد و در این خصوص مهندسین محاسب و مهندسین ناظر در آن زمان با اطلاع و موارد سازمان نظام مهندسی این را رقم زده اند و سازمان نظام مهندسی، در جریان این موضوع بوده است.

وی ادامه داد: ولی در طول عملیات اجرایی ساختمان هتل آسمان، اصلاحیه های متعددی به این پروانه الحاق شد، در آن زمان مرجع صدور پروانه شهرداری وقت بوده است که بعد از انجام اصلاحات، مستندات برای کنترل نهایی  به سازمان نظام مهندسی واصل نشده است.

زوربخش، مسئولیت را متوجه  مهندس محاسب و شخص یا اشخاصی که این هتل را محاسبه کرده اند دانست و گفت:  با این اضافه طبقات، مسئولیت ایستایی این هتل را پذیرفته اند و سازمان نظام مهندسی  تا این مقطع برای اصلاحات ثانویه  هیچ اظهارنظری نداشته و دلیل آن هم نبود اطلاعات و مستندات در گذشته است.

وضعیت هتل باید در برابر بارهای دینامیکی مورد بررسی قرار گیرد

وی در خصوص شرایط هتل آسمان بعد از حادثه آتش سوزی نیز گفت: با توجه به طیف وسیع آتش سوزی، در کمیته فنی مدیریت بحران چنین مصوب شده بود که توسط مالک و مهندسین پروژه به ویژه مهندس محاسب و مهندسین ناظر، یک طرح مقاوم‌سازی با توجه به رخ داد آتش سوزی در ساختمان  تهیه و جهت تصویب نهایی به کمیته فنی مدیریت بحران ارائه شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اعلام کرد: در حال حاضر در هتل آسمان این طرح  بدون طی مراحل، اجرا شده است.

وی تاکید کرد:  اجرا یا اجرا نشدن طرح مقاوم سازی را سازمان نظام مهندسی و کمیته فنی مدیریت بحران به دلیل نبود اطلاعات کافی و نبود مستندات، تایید نمی کند.

زوربخش با بیان اینکه اصولی بودن این طرح یا غیراصولی بودن آن قابل اظهارنظر در این مقطع نیست، تصریح کرد: در این خصوص سازمان نظام مهندسی و کمیته فنی مدیریت بحران تقاضا کرده که جزئیات اجرای این طرح با حضور مهندسین پروژه و مهندس محاسب بررسی شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس گفت: در حال حاضر وضعیت باربری هتل آسمان به لحاظ بارهای استاتیکی که در واقع بارگذاری شده فعال است و ایستایی دارد اما در مقابل بارهای زلزله، بارهای دینامیکی و دیگر بار های وارده حتما باید طرح مقاوم‌سازی مورد بررسی قرار گیرد.

برپایی اولین جلسه کمیته فنی البته با تاخیر!

زوربخش، اکنون پس از آغاز جلسات فنی هتل آسمان و دریافت مدارک به خبرنگار فارس گفت: مدارک و مستندات توسط مالک هتل تحویل داده شد و روز چهارشنبه گذشته اولین جلسه کارگروه مدیریت فنی بحران با محوریت بررسی وضعیت هتل آسمان برگزار شد.

وی با بیان اینکه جلسه از ساعت 4 تا 7/5 عصر ادامه داشت،  به حجم مستندات اشاره کرد و گفت: مدارک شامل چند زونکن، فایلهای محاسباتی و مستندات فنی است که همگی باید در کارگروه بررسی شود.

زوربخش افزود: با توجه به حجم مستندات، برآورد ما این است که اعلام نتیجه نهایی تا یک ماه طول بکشد.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان فارس، با تأکید بر این نکته که در حال حاضر بخشی از مستندات دریافت شده و هنوز امکان تایید یا عدم تایید وجود ندارد. اظهار کرد: برای ساختمان هتل آسمان سه موضوع را هم‌زمان انجام میدهیم. نخست کنترل محاسبات ساختمان قبل از آتش سوزی است.

وی ادامه داد: موضوع دیگر کنترل ساختمان بعد از آتش سوزی و طرح مقاوم سازی آن و مورد سوم پدافند غیرعامل است.

زوربخش تاکید کرد: این سه موضوع اساسی حتما باید از کانال نظام مهندسی پاسخ داده شود و ما با دقت این موضوعات را بررسی و اگر مورد تایید نبود، بدون هیچ اغماضی نتایج را منتشر می کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان فارس خاطرنشان کرد:  در کارگروه فنی بررسی وضعیت هتل آسمان، صفر تا صد مسئله، از ابتدا مورد بررسی قرار می گیرد؛ حتی اگر مواردی نیز به هتل تائیدیه مقطعی داده شده باشد، مورد پذیرش ما نیست و از ابتدا همه موارد بررسی می شود.

زوربخش، پیرامون اینکه چه دستگاه‌هایی در کمیته فنی حضور دارند، گفت: این بررسی ها با مرکزیت نظام مهندسی انجام می شود.

وی ادامه داد: دستگاه‌های دیگر حاضر در این کارگروه، شهرداری در دو بخش مدیریت کنترل و ارزیابی حوزه معماری و شهرسازی و آتش نشانی، دفتر فنی استانداری، سازمان راه و شهرسازی، دادستانی و متخصصینی از دانشگاه شیراز هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس در پاسخ به این پرسش که چرا جلسه با تاخیر زیاد برگزار شده است؟ گفت:
 مستندات نواقصی داشت که مالک هتل باید برطرف می کرد، به همین دلیل مدارک کامل دیر به دست کارگروه رسید. همچنین ما باید تیم فنی را  برای بررسی مسئله هماهنگ می‌کردیم.

زوربخش افزود: در این تیم دانشگاه شیراز و همه متخصصین ذی صلاح نظام مهندسی با تخصص های مختلف حضور دارند.

وی افزود: تعداد افراد کمیته فنی، 10 نفر است که با توجه به موضوع و مسئله مورد بررسی، با دعوت از کارشناسان در جلسات مختلف  بیشتر می شود.

گزارش از : سیده فاطمه حبیبی

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: هتل آسمان متروپل مجوز ساخت نظام مهندسی مقاوم سازی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مهندسی ساختمان استان فارس کمیته فنی مدیریت بحران طرح مقاوم سازی مهندس محاسب حال حاضر مورد بررسی اولین جلسه اصلاحیه ها آن زمان هتل آسمان وضعیت هتل فارس گفت آتش سوزی بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۳۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی برای سازندگان شهر هوشمند

علی کریمی آنچه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در نشست راهبردی شهر هوشمند با اشاره به اهمیت هوشمندسازی گفت: دنیا در حال حرکت به سمت هوشمندسازی پیش می‌رود و ما به‌عنوان سازمان نظام مهندسی ضمن حمایت از این رویداد، باید در هوشمندسازی ساخت‌وساز شهری پیشرو باشیم و زمینه‌های پیاده‌سازی آن را برای سرمایه‌گذاران، مالکان و جامعه مهندسی فراهم کنیم.

رئیس  سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: ما در حوزه نوآوری بیش از پیش به یک تحول نیازمند هستیم و برای ارتقای رتبه نوآوری، باید در حوزه‌های قوانین و مقررات، حمایت‌ها و تکمیل زنجیره‌های مختلف، تغییر بنیادی صورت بگیرد.

در  ادامه امیدرضا ریاحی عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه در حوزه هوشمندسازی باید تعامل میان نهادها، ارگان‌ها و تشکل‌ها شکل گیرد گفت: در  هوشمندسازی در بخش ساختمان  باید در مطالعات اولیه، محاسبات و نقشه‌ها لحاظ شود و برای این منظور باید از ظرفیت بزرگ جامعه مهندسی کشور استفاده حداکثری کرد.

وی افزود: پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی شهر هوشمند ایران هم‌زمان با پنجمین نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری ۱۰ الی ۱۲ تیر ۱۴۰۳ در مصلای امام خمینی برگزار  می شود.

 ریاحی اظهار کرد: شهر هوشمند مکانی ممتاز برای توسعه پایدار اقتصادی-صنعتی بوده که در آن به مسائلی مانند مدیریت ترافیک، مصرف انرژی، کنترل آلودگی، به‌روزرسانی و بهینه‌سازی زیرساخت‌های شهری، بهبود کیفیت زندگی از طریق رویکرد نوآورانه و سیستماتیک، بر اساس ارتباط و تبادل اطلاعات با هدف بهینه‌سازی فرآیندهای مدیریت شهری پرداخته می‌شود.

در ادامه این جلسه،  غلامرضا رضاییان دبیر اجرایی پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی شهر هوشمند ایران اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌های شهری در نمایشگاه شهر هوشمند به‌صورت گسترده از کل کشور حضور دارند و به‌طورکلی تمرکز نمایشگاه امسال به سمت دانش‌بنیان‌ها است به‌طوری‌که با دادن تسهیلات مالی به‌صورت بلاعوض توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و تسهیلات تا سقف پنج میلیارد ریال از صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته به این شرکت‌ها اختصاص خواهد یافت.

رضاییان تصریح کرد: استارت‌آپ‌ها به‌صورت رایگان ثبت‌نام می‌شوند و به‌طورکلی ما باید به حضور استارت‌آپ‌ها اهمیت داده و با نمایش دستاوردها و توانمندی‌ها نسبت به اقتصاد استارت‌آپ‌ها اقدام کنیم.

همچنین  محمد حسن‌زاده رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) به‌عنوان رئیس کمیته علمی رویداد با اشاره به اهمیت شهر هوشمند گفت: بهره‌مندی از دیدگاه‌های دانشگاهیان و خلاقیت‌های نسل جوان و نوآور، انتقال درس‌آموخته‌های شهرهای مختلف، معرفی و عرضه به‌روش‌ها و تجربیات مؤثر کشورهای مختلف ازجمله ویژگی‌های این رخداد ملی و بین‌المللی است.

وی ادامه داد: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در نظر دارد با ایجاد ارتباط با جامعه علمی و فناوری کشور فضای هم‌اندیشی و چاره‌جویی ملی برای چالش‌های مرتبط با شهر هوشمند را فراهم کند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • ایران رئیس کمیته کشاورزی «اسمیک» شد
  • تخصیص تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی برای سازندگان شهر هوشمند
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • بیست و هفتمین همایش ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی در ایستگاه آخر
  • برگزاری اولین نشست کمیته پایش، ارزیابی و بهبود شاخص های لجستیک
  • ضرورت حفظ کرامت جامعه‌ پزشکی/ رسیدگی به وضعیت دستیاران
  • برگزاری نخستین جلسه کمیته نظارتی منطقه ۵ اصفهان در ۱۴۰۳
  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم‌برخوردار
  • برگزاری اولین جلسه مدیران استقلال و هلدینگ خلیج فارس/ خبری از آقا محمدی نبود، ۲ نفر به هیئت مدیره اضافه می‌شوند
  • برگزاری نخستین جلسه کمیته سرمایه‌گذاری بانک دی در سال جاری