Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-06@19:04:03 GMT

اشتفان افنبرگ: چرا علی دایی را سرمربی نمی‌کنید؟!

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۰۴۲۸۳

اشتفان افنبرگ: چرا علی دایی را سرمربی نمی‌کنید؟!

متولد هامبورگ در ۱۹۶۸؛ اشتفان افنبرگ مثال بی نقصی از یک مرد جذاب، کاریزماتیک و ترسناک بود. تبرک شده با مهارت پاس نادر، قدرت بدنی فوق العاده و دید در زمینی که باعث شد به طور غیرقابل انکاری در سن ۲۰ سالگی در بروسیا مونشن گلادباخ در ترکیب اصلی باشد، اما او خیلی اوقات گرفتار اتفاقات خارج از زمین بود و خودش را به این شکل خلاصه می‌کرد: «هرگز فرشته نبودم!»

خلاصه کردن دوران ورزشی اشتفان افنبرگ بدون حواشی خارج از زمین او کار سختی است، اما برای یک لحظه هم که شده، باید تلاش کرد تا روی کیفیت بازی او در زمین تمرکز کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید این کار را اوتمار هیتسفیلد بهتر بلد باشد که گفت: «افنبرگ تیم را رهبری می‌کند. وقتی او در زمین است، خیلی از بازیکنان من اوج می‌گیرند. او به تیم اعتماد به نفس می‌دهد. وقتی بقیه بازیکنان در پی پنهان شدن در زمین هستند، همان لحظه است که افنبرگ جلو می‌آید.»

ستاره سال‌های دور تیم ملی آلمان و باشگاه بایرن مونیخ روز گذشته سفری به تهران داشت؛ او در حاشیه سفرش در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص مسائل مختلفی صحبت کرد که در ادامه می‌خوانید:

او در خصوص سفر به ایران و حضور در تهران گفت: مردم بسیار خوبی دارید. من با علی دایی زیاد در مورد ایران صحبت کرده بودم و او به من چیز‌هایی زیادی در مورد کشور شما گفته بود. این اولین باری است که به ایران می‌آیم و احساس خیلی خوبی دارم و خوشحالم اینجا هستم.

وی درباره هم گروهی تیم ملی فوتبال آلمان در جام جهانی عنوان کرد: ما با تیم اسپانیا، ژاپن و کاستاریکا همگروه هستیم و آلمان در جمع ۱۶ تیم نهایی قرار خواهد گرفت و صعود می‌کند.

وی درباره امکان قهرمانی آلمان در جام جهانی گفت: آلمان راه طولانی در پیش دارد، تیم‌هایی مثل برزیل، فرانسه، آرژانتین، اسپانیا و بلژیک تیم‌های قدرتمندی هستند و نمی‌توانیم در این باره بگوییم که چه اتفاقی خواهد افتاد.

افنبرگ درباره شرایط تیم ملی ایران در جام جهانی و آیا اینکه می‌تواند از گروهش در جام جهانی صعود کند، گفت: گروه ایران، گروه جالبی است. انگلیس یکی از تیم‌هایی است که می‌تواند موفق باشد، آمریکا هم در این گروه است. ایران شماره یک در آسیا است و این ارزشمند است و جایگاه دوم برای ایران باز است، اما به نظرم انگلیس صدرنشین صعود می‌کند. امیدوارم ایران به مرحله یک هشتم نهایی صعود کند.

ستاره سابق فوتبال آلمان در خصوص شناخت خود از ستارگان ایرانی حاضر در بوندسلیگا مانند مهدوی‌کیا، دایی، کریمی و سردار آزمون گفت: من همه آن‌ها را می‌شناسم. برای من کار کردن در بایرن مونیخ با علی دایی افتخار بزرگی بود. او را امروز ملاقات خواهم کرد و به او خواهم گفت مردم اینجا بسیار مهربان هستند و استقبال خوبی از من شد.

افنبرگ در ادامه در مورد خاطراتش از علی دایی و دوران حضور او در بایرن مونیخ افزود: دوران عالی و موفقیت آمیزی با علی دایی داشتیم. دایی خیلی بازیکن مهمی بود و از تیم بیله فلد آمده بود و بسیار مهاجم قوی بود و ما به او نیاز داشتیم. دوران بسیار خوبی با دایی داشتیم. خاطرات خوبی از او دارم. ما هر روز بسیار سخت تمرین می‌کردیم و دایی یک حرفه‌ای واقعی بود و همیشه روی کارش تمرکز می‌کرد. او بازیکن بسیار خوبی برای ما بود و در زمین تفاوت‌ها را رقم می‌زد. من فکر کنم برای او هم زمان خوبی بود که بایرن مونیخ آمد و شرایط خوبی داشتیم و به قهرمانی‌های زیادی رسیدیم.

یکی از تلخ‌ترین خاطرات افنبرگ بازی فینال لیگ قهرمانان سال ۱۹۹۹ مقابل منچستریونایتد است که در سه دقیقه قهرمانی را از دست دادند. او در مورد آن شب تلخ و عصبانیت شدیدش از لوتار ماتئوس گفت:، چون من نفهمیدم که مربی چرا لوتار را تعویض کرد و درک آن برای ما بسیار سخت بود. از بازی‌های مانند این باید درس بگیرید و به جلو بروید. آن روز اصلا خوب نبود، ولی همین روز تلخ باعث شد ما سال بعد قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شویم.

وی در خصوص اینکه آیا هنوز از لوتار ماتئوس عصبانی است، افزود: نه اصلا! ۲۲ سال از آن روز‌ها گذشته و من برای لوتار احترام زیادی قائلم و یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان جهان بوده است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازی افنبرگ کاریزما و قدرت رهبری او درون زمین بود. او در این خصوص گفت: اول از همه شما نیاز به اعتماد سرمربی دارید. وقتی سرمربی می‌گوید شما کاپیتان من درون زمین هستید به صورت اتوماتیک نماینده او درون زمین هستید. شما باید این را هندل کنید. مهم‌ترین نکته رهبری این است که باید همیشه و در هر بازی تیم را از چیز‌های سخت و مختلفی که از بیرون می‌آید محافظت کنید و همیشه جلوتر از تیم قرار بگیرید.

کاپیتان سابق بایرن مونیخ درباره وضعیت این تیم و شرایط یولیان ناگلزمان اظهار داشت: او یک مربی جوان است و خوب کار کرده و در لایپزیگ کار کرده، اما بایرن در سطح دیگری است و باید موفق شد.

وی درباره اینکه آیا ناگلزمان می‌تواند بایرن را قهرمان لیگ قهرمانان کند؟ عنوان کرد: در حال حاضر بایرن یک تیم بسیار خوب است؛ و این امکان وجود دارد که بتواند برنده و قهرمان شود.

افنبرگ درباره شرایط روبرت لواندوفسکی گفت: بهترین مهاجم دنیاست و الان شرایط راحتی ندارد و خیلی سخت است. سوال این است که آیا ادامه همکاری با لواندوفسکی وجود دارد که بستگی به شرایط دو تیم دارد.

ستاره سابق ژرمن‌ها درباره اینکه آیا دایی می‌تواند به عنوان سرمربی در تیم ملی ایران حضور داشته باشد، گفت: چرا که نه؛ او خیلی تجربه بالایی دارد و آمار و ارقام فوق العاده دارد و در آلمان سال‌های زیادی بازی کرده و وقتی همه این‌ها را کنار هم قرار می‌دهیم من باید از شما بپرسم که چرا این کار را نمی‌کنید؟

افنبرگ در خصوص عدم حضورش به عنوان سرمربی پس از بازنشستگی توضیح داد: تمرکز من همیشه روی کار برای شبکه‌های تلویزیونی بود و می‌خواستم بازی‌هایی مثل لیگ قهرمانان و جام جهانی را آنالیز کنم. این چیزی است که همیشه دوست داشتم. اینکه شما بازیکن خوبی باشید دلیل نمی‌شود که به سرمربی خوبی هم تبدیل شوید. این دوتا خیلی باهم متفاوت هستند. من کارشناسی بازی‌های تلویزیونی را انجام دادم و برای من جذاب بود.

او در پایان در خصوص اینکه ممکن است روزی در ایران کار کند پاسخ داد: بله چرا که نه؛ خواهید دید. من اکنون از حضور در اینجا راضی هستم و می‌توانید با من تماس بگیرید!

منبع: فرارو

کلیدواژه: اشتفان افنبرگ علی دایی مهدی مهدوی کیا لیگ قهرمانان جام جهانی بایرن مونیخ علی دایی تیم ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۴۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران هراسی در مقابل آموزش زبان فارسی و تبلیغ سفر به ایران

محمد اسدی موحدی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه باید تلاش کرد تا گردشگران بیشتری به ایران بیایند، گفت: این اتفاق به نفع ایران است. من در کشورهای مختلفی مأموریت داشته‌ام معتقدم باید تا نخبگان و حتی مردم عادی به هر بهانه‌ای از ایران دیدن کنند. چون دیدن و سفر کردن بهترین راه برای خنثی سازی تبلیغات علیه کشورمان است. برای من جای تعجب است که برخی از مردم در ارمنستان که با آنها اشتراکات فرهنگی زیادی داریم ایران را با کشورهای عقب افتاده مقایسه می‌کنند.

وی گفت: به تازگی ۷ نفر از بهترین بلاگرهای ارمنی را به ایران فرستادیم و از شهرهای کیش، اصفهان، کاشان و تهران بازدید کردند. در واقع این کارها جزو وظایف وزارت میراث فرهنگی است که باید کمک کند اما این کار را رایزنی و سازمان فرهنگ و ارتباطات انجام می‌دهد. یکی از وظایف رایزنان باید فعالیت در حوزه گردشگری باشد. ما به وزارت میراث فرهنگی انتقاد داشتیم که با رایزنان و سازمان فرهنگ و ارتباطات آن طور که باید، همراه نیستند. همچنین محتواها در سطح بین المللی نیست. هر چند به تازگی بهتر از قبل شده است.

وی تصریح کرد: رایزنان وظیفه دارند در حوزه گردشگری فعال باشند چه وزارت میراث فرهنگی حمایت کند چه نکند. گردشگری از اولویت‌های کاری رایزنان فرهنگی است. من در ۷ ماهی که به ارمنستان آمده‌ام صد نفر را به ایران فرستاده‌ام تا ایران را بیشتر بشناسند.

وی با بیان اینکه ایران هراسی، شیعه هراسی و اسلام هراسی در برخی از کشورها وجود دارد و یکی از چالش‌های ماست گفت: باید تلاش کنیم در هر یک از این اضلاع کار کنیم و ترس و نگرانی که نسبت به ایران وجود دارد را برطرف کنیم. یکی از این کارها، ارتباط با نخبگان و رسانه‌ها و دعوت از علمای اهل تسنن برای شرکت در کنفرانس‌های علمی است.

اسدی موحد بیان کرد: رسانه و فضای مجازی تأثیر زیادی در شناخت از ایران دارد. در این زمینه سازمان فرهنگ و ارتباطات پیشرو شده است و پلتفرم‌های خوبی را برای مقابله با ایران هراسی طراحی کرده است.

وی تصریح کرد: برخی از کشورها که تلاش می‌کنند ایران هراسی به وجود بیاورند در تلاش هستند ایران را به عنوان یک مقصد امن گردشگری نشان ندهند. ما وظیفه داریم در این زمینه تلاش کنیم که برعکس آن اتفاق بیفتد. یکی از راه‌های مبارزه با آن، تبادل دانشجو و گروه‌های هنری است. فیلم‌ها و تولیدات فرهنگی و هنری به مبازره با ایران هراسی کمک می‌کند. ایران محتوای خوبی دارد اما نتوانسته به خوبی آن را عرضه کند. در حال حاضر کشورهای دیگر در ارمنستان از طریق فیلم‌ها و سریال‌ها نفوذ فرهنگی قوی کرده‌اند. در صورتی که تشابهات فرهنگی با ارمنستان ندارند ولی ایران با ارمنستان تشابهات فرهنگی به خصوص درباره سبک زندگی و اصول خانواده داریم ولی نتوانسته‌ایم آن را به خوبی ارائه کنیم.

وی افزود: رفت و آمد نخبگان بین ایران و ارمنستان و دانشگاه‌های دو کشور زیاد شده است. چندی پیش همایش میراث مکتوب برگزار شد و چند نفر از اساتید ایرانی هم در آن حضور داشتند.

اسدی موحد گفت: ارمنستان کمتر از سه میلیون نفر جمعیت دارد اما این کشور ظرفیت زیادی برای فعالیت‌های فرهنگی و علمی دارد. برای من شگفت انگیز است که این کشور آنقدر فضای کار دارد مثلاً معرفی صنایع دستی ایران در ارمنستان ظرفیت بسیار خوبی است. بنابراین باید در این زمینه‌ها بیشتر کار کرد.

این رایزن فرهنگی گفت: قصد داریم هفته‌های فرهنگی متعددی در ارمنستان برگزار کنیم. هفته فرهنگی همدان سال گذشته برگزار شد و امسال استان‌های خراسان رضوی و آذربایجان شرقی و غربی، کردستان و مازندران هفته فرهنگی برگزار می‌کنند. هر چه مدیران این استان‌ها بیشتر درخواست کنند و پیگیر باشند ما هم در برگزاری این هفته‌های فرهنگی کمک شأن می‌کنیم.

وی درباره آموزش زبان فارسی در کشور ارمنستان نیز توضیح داد: مسجد کبود ایروان فضای کافی برای برگزاری کلاس دارد، در این کلاس‌ها زبان فارسی آموزش داده می‌شود. در حال حاضر ۶ کلاس زبان فارسی در چهار سطح ابتدایی متوسطه، پیشرفته و فوق پیشرفته برگزار می‌شود. اینها فرصت‌های فرهنگی خوبی است که در ارمنستان داریم. اینجا کتابخانه ای با ۸ هزار کتاب دارد که محل رجوع نخبگان و محققان است. همچنین در سه دانشگاه کرسی ایران شناسی داریم. قبلاً ۱۷۰۰ دانش آموز زبان فارسی در مدارس ایروان داشتیم که این تعداد در طول ۶ ماه به سه هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است. این افراد از کلاس پنجم تا نهم زبان فارسی یاد می‌گیرند. این فرصت منحصر به فردی است.

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر هم آموزش زبان فارسی داریم و افراد این زبان را به دلیل علاقه شأن یاد می‌گیرند ولی سیستماتیک نیست. اما دولت ارمنستان از دو سال پیش اعلام کرده که مدارس باید زبان سوم را نیز به دانش آموزان تعلیم دهند که یکی از آنها باید زبان کشورهای همسایه باید باشد. این قانون و روابط خوب سیاسی و فرهنگی دو کشور باعث شده آموزش زبان فارسی در ارمنستان گسترش یابد.

وی افزود: ما باید نسخه جدایی در ارمنستان برای آموزش زبان فارسی بپیچیم. نمی‌توان همان الگویی که در کشورهای دیگر برای ترویج زبان فارسی وجود دارد در این کشور هم پیاده کرد. باید این آموزش‌ها با توجه به ذائقه دانش آموز ارمنی تدوین شود. بهتر است معلمان و مدیران مدرسه‌های ارمنی به ایران بیایند چون مدیر هست که تصمیم می‌گیرد چه زبانی در مدرسه تدریس شود. ایجاد انگیزه در افراد موجب می‌شود تا برای افزایش ساعت آموزش تلاش کنند.

کد خبر 6096705 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • ارنستو والورده و اشتفان کونتس، گزینه‌های جدید هدایت بایرن مونیخ
  • جلسه‌ای مهم برای سپک تاکرا ایران/ تهران میزبان قهرمانی آسیا شد
  • جلسه‌ای مهم برای سپک تاکرا ایران
  • اولین ماشین علی دایی چه بود؟
  • عکس‌| برخورد گرم علی دایی با اهالی اکباتان؛ ذوق‌زدگی یک کودک از دیدار با شهریار
  • لیکرز به دنبال تغییر سرمربی
  • حرفهای مهم عنایتی درباره اتفاقات پرسپولیس- سپاهان
  • ایران هراسی در مقابل آموزش زبان فارسی و تبلیغ سفر به ایران
  • علی دایی - پرسپولیس؟ شاید اتفاق بیافتد!
  • یک بازیکن همچنان محبوب سکوهای آبی (عکس)