Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازی با خطای دید همیشه سرگرم کننده است، اما برخی از آن‌ها می‌توانند به ویژه برای چشمان و مغز چالش برانگیز باشند.

دیدن اینکه چگونه افراد مختلف آن‌ها را پردازش می‌کنند و چقدر سریع یا آهسته، یا گاهی اوقات همیشه چیز‌هایی را می‌بینند که واقعاً وجود ندارند یا تصاویر پنهان در تصاویر دیگر را می‌بینند، جذاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این تصویر خطای دید مستطیل-دایره یکی از خطا‌های دید را به تصویر می‌کشد. این تصویر خطای دید، خزانه نامیده می‌شود و توسط روانشناس و دانشمند بینایی دانشگاه استنفورد آنتونی نورسیا ایجاد شده است. تصویر از طرحی از خطوط سیاه، سفید و خاکستری با سایه‌های مختلف تشکیل شده است که توهم مستطیل‌ها را ایجاد می‌کند. دیدن مستطیل‌ها آسان است. آنچه که دیدنش سخت است، ۱۶ دایره در تصویر است. بله، آن‌ها واقعا در تصویر وجود دارند.

تنها چیزی که در نگاه اول در این تس خطای دید مستطیل-دایره می‌بینیم خطوط مستقیم است. خطوط مستقیم به صورت افقی. خطوط مستقیم به صورت عمودی. حتی یک خط منحنی در هیچ کجای تصویر دیده نمی‌شود. اگر چیزی جز زوایای قائمه در تصویر وجود نداشته باشد، چگونه می‌توان دایره‌ای وجود داشته باشد؟

یکی از راه‌های دیدن دایره‌ها، تمرکز روی میله‌های عمودی بین مستطیل‌ها است. برای برخی، این باعث می‌شود که دایره‌ها به طور ناگهانی در تصویر ظاهر شوند. وقتی آن‌ها را دیدید، جابه‌جایی به جلو و عقب بسیار آسان است، اما واقعا کمی طول می‌کشد تا برای اولین بار آن‌ها را ببینید.

چرا اینطور است؟

طبق توضیحات استاد و دانشجوی دانشگاه سیدنی، دلیل اینکه ما در ابتدا برای دیدن دایره‌ها مشکل داریم، تمایل شدید مغز ما به شناسایی اشیاء در آنچه می‌بینیم است. خطوط به هم می‌رسند تا لبه‌ها و شکل‌ها را تشکیل دهند و مغز ما اشیا را پر می‌کند.

برای اکثر مردم، گروه بندی به مستطیل‌ها در ابتدا غالب است. این ممکن است به این دلیل باشد که مستطیل‌ها در محیط روزمره ما رایج‌تر هستند و بنابراین مغز گروه‌بندی‌ای را که شکل‌های مستطیلی را ارائه می‌کند، ترجیح می‌دهد. به احتمال زیاد به این دلیل است که مستطیل‌ها سه بعدی‌تر (شبیه یک شی واقعی) به نظر می‌رسند در حالی که دایره‌ها به صورت دو بعدی ظاهر می‌شوند.

منبع: روزیاتو

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خطای دید جالبترین ها مستطیل ها خطای دید دایره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۵۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل ۳ پایانه مترو در سال ۱۴۰۳ | ۴ خط مترو تهران توسعه می یابند

همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور: مسعود درستی مدیرعامل شرکت مترو تهران تاکید می کند که امسال تکمیل پایانه‌های مترو به صورت ویژه در دستور کار این شرکت قراردارد و در این رابطه می گوید: «در زمینه توسعه پایانه‌ها و پارکینگ‌های قطارهای شبکه مترو پایتخت، در سال جاری قصد داریم عملیات اجرایی پایانه دولت آباد در خط ۶، پایانه آزادگان در خط ۳ و فاز دوم پایانه شهید کلاهدوز در خط ۴ را به صورت ویژه پیگیری کرده و پیشرفت‌های فیزیکی مورد نظر در مورد این ۳ پایانه را حاصل نماییم. نقش انکارناپذیر پایانه ها در روند تعمیر و نگهداری واگن ها از یک طرف و تاثیر پایانه ها در کاهش سرفاصله حرکتی قطارها از سوی دیگر، اجرای پررنگ و جدی این ماموریت شرکت مترو در ارتقا سطح کیفی خدمات رسانی به مسافران میلیونی شبکه موجود را ضروری تر از همیشه ساخته است.»

درستی ادامه داد: «ناگفته پرواضح است که در برهه‌هایی از طول دوره فعالیت شرکت مترو، گسترش طول شبکه و تعداد ایستگاه‌های مترو در اولویت قرار داشته و در حقیقت بحث کلیدی ایجاد پایانه‌ها در ابتدا و انتهای هر خط، در سایه قرار گرفته است.»

درستی در ادامه با اشاره به لزوم تکمیل پروژه های توسعه ای خطوط هفتگانه، ادامه داد : «نکته مهم دیگر در برنامه‌های سال ۱۴۰۳ این است که روند عملیات اجرایی خطوط جدید تسریع یافته و البته در کنار این امر مهم، پروژه های توسعه‌ای خطوط موجود که عرصه فراگیری شبکه مترو در اقصی نقاط پایتخت را گسترش می‌دهد، به طور جدی دنبال شود. این پروژه‌ها شامل توسعه شرقی خط ۲، توسعه شرقی و غربی خط ۴، توسعه جنوبی خط ۶ و همچنین توسعه شمال غربی خط ۷ است که برخی از آنها پیشرفت‌های خوبی هم داشته‌اند. با این تفاسیر می توان گفت، تکمیل ایستگاههای باقی‌مانده خطوط ۶ و ۷ به همراه پیگیری پروژه‌های مربوط به توسعه خطوط ۲،۴،۶ و ۷ و همچنین سرعت گرفتن عملیات اجرایی خطوط جدید شبکه مترو پایتخت در کنار مساله احداث پایانه‌ها و پارکینگ‌های خطوط مختلف مترو، اهم اقدامات اجرایی شرکت مترو تهران در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.»

مدیرعامل شرکت مترو درخصوص برنامه‌های سال ۱۴۰۳ این شرکت، گفت: «اجرایی شدن برنامه‌های امسال شرکت مترو تهران، مستلزم تامین به موقع منابع مالی لازم است و آنچه مدنظر متولیان امر در حوزه مدیریت شهری است، با تامین و تخصیص بودجه مورد نیاز محقق می شود. امروز که فرآیند تکمیل ایستگاه های خطوط هفتگانه مترو به خط پایان نزدیک شده است، موظف هستیم سایر بخش های شبکه موجود را نیز تکمیل کنیم تا با رفع نواقص و اتمام کارهای باقی مانده، از امکانات سخت افزاری ایجاد شده، بهترین بهره برداری را احصا کنیم. در واقع توسعه متوازن تمام شقوق یک شبکه ریلی زیرزمینی، آن چیزی است که باید جدی گرفته شود تا کارایی و بهره وری داشته های امروز، در حد اعلای آن به منصه ظهور برسد.»

کد خبر 847495 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها حمل و نقل شهرداری تهران پایتخت مترو تهران مترو حمل و نقل شهری

دیگر خبرها

  • واکنش مائوریسیو پوچتینو به مردود شدن گل چلسی مقابل استون ویلا + عکس
  • انجام وظیفه در شورای شهر دشوار و دایره نظارت آن بسیار وسیع است
  • تکمیل ۳ پایانه مترو در سال ۱۴۰۳ | ۴ خط مترو تهران توسعه می یابند
  • (ویدئو)کارشناس داوری جنجالی‌ترین صحنه پرسپولیس - آلومینیوم؛ اورنوف روی گل اول خطا کرد؟
  • آمادگی نیروهای مسلح کشور برای پاسخگویی خطای دشمن
  • ورود هیات تجاری و اقتصادی استان هرمزگان به کشور چین
  • توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا
  • برخورد ­سازمان تاکسیرانی شهر تهران با تخلفات در افزایش نرخ کرایه ها
  • گذرگاه های غیر مجاز ریلی راه آهن جنوب جمع آوری شد + عکس
  • استمرار فعالیت خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز