Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گلوبال تایمز، «ژانگ مینگ» (Zhang Ming) دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در سخنانی گفت که انتظار دارد تفاهمنامه تعهدات ایران برای پیوستن به این سازمان در نشست سران به تصویب برسد.

بر اساس اعلام این وبگاه، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای گفت که پیوستن بلاروس به این سازمان نیز بر اساس ضوابط و پس از بررسی موضوع ایران خواهد بود که قرار است در اجلاس آتی سران در شهر «سمرقند» در سپتامبر به انجام برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین ارتباط، «ولادیمیر نوروف» سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان پیشتر در نشستی در مسکو اعلام کرده بود: امسال و در دوره ریاست ازبکستان بر این سازمان، ایران در سازمان همکاری شانگهای پذیرفته خواهد شد. یادداشت تفاهمی در خصوص تعهدات ایران به عنوان عضو سازمان همکاری شانگهای نیز در سمرقند امضا خواهد شد. پذیرش تهران در اجلاس شهر دوشنبه سال گذشته زمانی که تاجیکستان رئیس دوره ای پیمان شانگهای بود، پذیرفته شد. با این حال، نهایی کردن این روند ممکن است ۲ سال طول بکشد. تا به امروز درخواست مذکور به کشورهای عضو ارسال شده است و در صورت دستیابی به توافقی مشترک، فکر می کنم ممکن است در نشستی در سمرقند مورد تصویب قرار گیرد؛ حتی ممکن است روند الحاق بلاروس به سازمان همکاری شانگهای آغاز شود.

به گزارش اسپوتنیک، ماه گذشته، «مهدی صفری» معاون وزیر امور خارجه ایران در امور دیپلماسی اقتصادی، به این اتحادیه پیشنهاد کرده بود که برای تسهیل یکپارچگی اقتصادی خود، ارز جهانی را برای خود داشته باشد.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد و اعضای آن عبارتند از: چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان. این کشورها با هم ۴۰ درصد از جمعیت جهان و ۲۸ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) را تشکیل می دهند. کشورهای ناظر در شانگهای شامل افغانستان، بلاروس و مغولستان هستند.

کد خبر 5539824

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان همکاری شانگهای ایران بلاروس جو بایدن رژیم صهیونیستی ایالات متحده امریکا روسیه اوکراین عربستان سعودی عراق جنگ اوکراین فلسطین ایران سریلانکا ترکیه اتحادیه اروپا سازمان همکاری شانگهای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۵۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر امیرعبداللهیان به گامبیا برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی

  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا، تهران را به مقصد بانجول پایتخت این کشور ترک کرد.   به گزارش ایسنا، در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی که طی روزهای شنبه و یکشنبه ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه جاری با موضوع اصلی «ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفتگو پیرامون توسعه پایدار» برگزار می‌شود، مسائل و چالش‌های مختلف جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین و وضعیت جاری در باریکه غزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.   در این اجلاس در مجموع سه سند شامل پیش نویس قطعنامه فلسطین، پیش نویس بیانیه بانجول و پیش نویس سند نهایی نشست سران برای تصویب به ترتیب به نشست شورای وزیران امور خارجه و سپس اجلاس سران ارائه خواهد شد.   حسین امیرعبداللهیان ضمن حضور در این اجلاس، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال تحولات جهان اسلام و منطقه‌ای و بین‌المللی تبیین خواهد کرد.   وی همچنین در حاشیه این اجلاس با برخی مقامات کشورهای اسلامی دیدار و گفتگو خواهد کرد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ملاقات وزرای خارجه ایران و مصر ‌در گامبیا
  • ورود امیرعبداللهیان به گامبیا
  • سفر امیرعبداللهیان به گامبیا برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی
  • مسکو: واشنگتن در ۶ ماه اخیر، شورای امنیت را گروگان گرفته است
  • راه حل مسئله فلسطین، ایجاد کشور مستقل در تمامی سرزمین‌های فلسطینی با پایتختی قدس است
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟
  • عضویت فلسطین در سازمان ملل، در راستای رسیدگی به بی عدالتی علیه فلسطینان است
  • تاکید روسیه بر لزوم عضویت فلسطین در سازمان ملل
  • دو فرصت جهانی برای تیراندازان و امیدواری به افزایش سهمیه المپیک
  • دبیرکل سازمان ملل: متعهد به صلح بر اساس پایان اشغال هستیم