Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری‌آنلاین -یکتا فراهانی: با افزایش تصاعدی شمار بیماران کرونا؛ گزارش‌هایی حاکی از وجود واکسن‌های تاریخ‌ مصرف‌ گذشته در بعضی شهرها مانند مشهد و تهران وجود دارد. البته وزارت بهداشت اعلام کرده این واکسن‌ها در حال جمع‌آوری هستند و  به مردم توصیه می‌شود برای تزریق دوز یادآور واکسن کرونا به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین اگر مردم با تزریق واکسن تاریخ مصرف گذشته مواجه شدند، حتما پیگیر آن از مرکز تزریق واکسن شوند.ضمن‌آنکه خودشان هم می‌توانند برای اطمینان بیشتر تاریخ مصرف واکسن‌ها را مشاهده کنند.

دکتر مسعود یونسیان ، متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران  محصولات تاریخ مصرف گذشته

دکتر مسعود یونسیان، متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته کشوری علمی کرونا در مورد واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته می‌گوید: «در مورد تاریخ مصرف مواد غذایی، داروها و همچنین واکسن‌ها باید توجه داشته باشیم که تاریخ مصرف یک محصول، صفر و یک نیست. یعنی اگر روی یک دارو یا ماده غذایی تاریخ مشخصی برای آن درج شده باشد این تاریخ نسبی است و در واقع به این معناست که این تاریخ بهترین زمان مصرف آنهاست و  براساس ارزیابی‌های در نظر گرفته شده، انتظار می‌رود  بهترین کیفیت را تا آن زمان داشته باشد.

 البته این کیفیت تابع شرایطی مانند چگونگی نگهداری و دمای آن هم می‌شود. مثلا اگر دارویی باید در فریزر سرد می‌مانده؛ چند بار در آن باز و بسته‌شده است. در واقع وقتی برای ماده ای تاریخ مصرف می‌گذارند، برای همه آن حالات؛ استانداردی هم در نظر می‌گیرند.»

 بنابراین، وقتی تاریخ مصرف ماده غذایی گذشته باشد بو، رنگ و مزه آن تغییرمی‌کند؛ در صورتی که خیلی اوقات تغییری در این موارد دیده نمی‌شود.

واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته

به گفته یونسیان در همه‌جای دنیا رایج است تاریخ مصرف دارو یا واکسن بسیار محتاطانه قید شود؛ به همین خاطر انتظار نمی‌رود تا آن تاریخ کیفیت محصول افت کند. یعنی وقتی به آن تاریخ نزدیک می شود یا از آن تاریخ می‌گذرد، تعدادی از آن محصولات را که در شرایط مطلوب نگهداری کرده‌اند، مجددا باز می‌کنند و پس از ارزیابی میزان  اثر بخشی و صحت و سلامت آن؛ تاریخ جدیدی برای مصرف آن محصول تعیین می‌کنند.

یونسیان در مورد واکسن‌هایی که تاریخ مصرف آنها منقضی شده می‌گوید وزارت بهداشت اعلام کرده که بر اساس بررسی‌های سازمان غذا و دارو، یک سال به مهلت مصرف اضافه‌ شده است.

بررسی کامل موضوع و اعتماد سازی بین مردم

سؤال یونسیان از وزارت بهداشت در مورد تصمیم‌گیری برای واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته آن است که فرایند بررسی و ارزیابی مجدد این واکسن ها نباید محدود به یک نامه ابلاغی شود. بلکه برای اعتمادسازی  در جامعه نتایج حاصل شده باید در کمیته علمی ستاد ملی کرونا مطرح و آنجا  اطلاع‌رسانی شود و در واقع این افراد توجیه شوند که متعاقب آن بتوان جامعه را  هم توجیه کرد.

در واقع افراد این ستاد هم زمانی می‌توانند جامعه را توجیه کنند که خودشان توجیه شده باشند؛ وگرنه کارشناسان و متخصصان هیچ‌گاه نقش توجیه‌کننده مصوبات دستگاه اجرایی را ندارند. چون کارشناس فردی  است که  به طور مستقل مورد اعتماد مردم باشد و این مورد همیشه باید مدنظر قرار بگیرد.

نبود تعامل لازم بین کارشناسان و وزارت بهداشت

به عقیده این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ وزارت بهداشت یا سازمان اجرایی مربوط باید نظرات کارشناسان را جویا شود و پس از مجاب کردن آنها، مردم را هم در جریان بگذارند. ضمن آنکه  سازمان ارائه‌دهنده محصول نمی‌تواند خودش  ارزیابی کننده آن هم باشد.

به گفته یونسیان،  اگرچه با توجه به مندرجات نامه مذکور وزارت بهداشت مبنی بر آنکه به‌نظر نمی‌رسد مشکلی در تمدید تاریخ واکسن یا تزریق واکسن‌هایی که تاریخشان خیلی نزدیک است یا چند روز از آنها گذشته  وجود داشته باشد؛ اما همچنان مشکل نبود تعامل و تقابل لازم وزارت بهداشت با کارشناسان  وجود دارد.

در واقع این تعامل نامناسب، فرصت را به دست افراد مغرض و ناآگاه و حتی آگاه؛ اما دارای اغراض منفی و فردی می‌دهد تا تبلیغاتی بکنند که کل زحمات و خدماتی را که توسط یک سازمان اجرایی ارائه  می‌شود، زیر سؤال ببرند.

رواج مطالب غیرعلمی در صفحات مجازی و تریبون‌های رسمی

 یونسیان می‌گوید مطالب زیادی در  صفحات فضای مجازی  و حتی تریبون‌های رسمی وجود دارند که مطالبی ارائه می‌دهند که هیچ‌گونه مستندی ندارند. همچنین بعضی افراد هم بدون آنکه از هر گونه دانش فنی برخوردار باشند  مطالبی ارائه می‌دهند که هیچ مستندی برای آنها وجود ندارد.  

اما اگر ما بخواهیم با این گروه‌ها و  نهادها مقابله کنیم باید با دست پر و دقیقا بر اساس قواعد علمی پیش برویم. اگر ما هم به عنوان  یک نهاد اجرایی نتوانیم  جامعه را براساس شواهد علمی تایید شده توسط نهادهای علمی مستقل اقناع کنیم، طبیعتا فضایی ایجاد می‌شود که دوباره همین افراد و گروه‌های فرصت‌طلب و کسانی که منافعشان در ادامه بیماری و  پاندمی یا دریافت نکردن واکسن  است بتوانند به‌راحتی  وارد فضاهای مجازی شوند و مشکلاتی را برای سلامت جامعه رقم  بزنند.

نگرانی  مردم در مورد واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته

یونسیان در پاسخ به نگرانی‌های مردم در مورد استفاده از واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته می‌گوید مردم توجه داشته باشند که کمیته‌ای به نام کمیته علمی واکسیناسیون وجود دارد که این کمیته علاوه‌ بر مسوولان و مدیران وزارت بهداشت؛ کارشناسان مستقلی از اساتید دانشگاه هم دارد  که در آن راجع به  اینکه چه واکسنی زده بشود  و همچنین اینکه مجوزها چگونه داده شود، تصمیم‌گیری می شود.

بنابراین مردم نباید نگران باشند چون  وسواس و دقت لازم در این گونه موارد لحاظ می‌شود و طبیعتا اجازه نمی‌دهند سلامت جامعه به مخاطره بیفتد چون خودشان باید پاسخ‌گو باشند.

همچنین افت کیفیت یک دارو به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد و کاهش تاثیر گذاری آن قدر کم است که محسوس نیست و حتی می‌توان گفت در بعضی موارد ارزشی ندرد. در واقع وقتی از لحاظ تاریخی به یک نقطه می‌رسد  به احتمال خیلی کم با افت کیفیت  مواجه می‌شود که در این صورت می‌توان گفت تاریخ انقضای آن است.

 به این ترتیب مردم هم باید نگاه خودشان را از نگاه  همه یا هیچ به نگاه تدریجی تغییر دهند. در واقع اگر مردم نمی‌توانند تاریخ مصرف واکسن را مشاهده کنند بهتر است به سیستمی که سلامت جامعه را تعیین می‌کنند، اعتماد کنند.  

کد خبر 690983 برچسب‌ها كرونا در ايران بیماری - ویروس واکسن کرونا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كرونا در ايران بیماری ویروس واکسن کرونا واکسن های تاریخ مصرف گذشته وزارت بهداشت واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۵۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!

به گزارش "ورزش سه"، این بازیکن سابق در سال ۲۰۲۱ به لاوال در لیگ دو فرانسه پیوست اما پس از مصدومیت‌های پرشمار در اواخر فصل گذشته مجبور به بازنشستگی شد.

مهاجمی که اکنون بازنشسته شده استدلال کرده است که او نه یک نظریه‌پرداز با توهم توطئه است و نه یک ضد واکسن، اما او مایل است دادگاه بررسی کند که آیا ارتباطی بین آسیب‌دیدگی او و واکسن وجود دارد یا خیر.

او گفت:«می‌خواهم بفهمم چرا دیگر بدنم به خوبی کار نمی‌کند.» این بازیکن سابق مدعی شد که در همان زمانی که در برابر بیماری واکسینه شده بود، صدمات و مصدومیت‌های زیادی متحمل شده است.

او علاوه‌بر اینکه از شرکت‌های فایزر و بیونتک که تولید واکسن کرونا را برعهده داشتند، شکایت کرده، بلکه علیه فدراسیون فوتبال فرانسه هم اقدام قانونی انجام داده. وکیل این بازیکن گفت:«ابتدا واکسن برای همه اجباری نبود اما بعد از مدتی واکسیناسیون برای بازیکنان حرفه‌ای هم اجباری شد. من فکر می‌کنم که فدراسیون فوتبال در این ماجرا مسئولیت دارد.»

جلسه‌ای در دوم ژوئیه در پاریس برگزار می‌شود که در آن دادگاه به کمک هیئتی از کارشناسان تصمیم خواهد گرفت که آیا بین مصدومیت‌های وی و واکسیناسیون رابطه علت و معلولی وجود دارد یا خیر.

دیگر خبرها

  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها چیست؟/ جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن»
  • معدوم سازی سه تن انواع موادغذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان
  • جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن» / ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد