Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل نظامی و استرتژیک لبنانی موضوع تشکیل ائتلافی تحت عنوان "ناتو عربی" بین برخی حکومت های عرب و رژیم صهیونیستی را صرفا یک "شُوی رسانه ای" دانست و گفت که هدف اصلی بایدن از سفر به منطقه، کاهش دادن قیمت نفت و جبران کمبود انرژی ناشی از بحران اوکراین است.

سرتیپ «شارل ابی نادر» کارشناس مسائل نظامی و استرتژیک لبنان امروز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایران اکونومیست در لبنان درباره سفر کنونی «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به منطقه گفت: "سفر بایدن به فلسطین اشغالی و عربستان سعودی در این برهه خاص، حساسیت ویژه ای دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 حساسیت این سفر به دلیل همزمانی آن با جنگی تقریبا جهانی بین روسیه و اوکراین و شرایط حساس جاری در خاورمیانه و نیز چه بسا لحظات تعیین کننده برای سرنوشت توافق مربوط به موضوع هسته ای ایران است".

وی درباره وجود برخی گزارشها مبنی بر تلاش آمریکا برای ایجاد به اصطلاح یک "ناتوی عربی" با حضور رژیم صهیونیستی در منطقه گفت که موضوع ائتلاف "ناتو عربی" بین برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی، صرفا یک شُوی رسانه ای است که هیچ ابعاد عملی ندارد زیرا این کشورهای عربی اساساً در یک سمت و سو قرار دارند و سیاستهای خود را منطبق با خواست آمریکا پیش می برند و اعلام گردهم آوردن این کشورهای عربی در قالب یک  ائتلاف نظامی هیچ تفاوتی در این بین ایجاد نمی کند چرا که هر یک از این کشورها اساساً به سیاست ها و دستورات آمریکا متعهد هستند و توان نظامی و خریداری تسلیحاتی خود را از آمریکا دریافت می کنند و میزبان پایگاه های نظامی آمریکا هستند.

سرتیپ ابی نادر ابراز عقیده کرد: هدف اصلی سفر بایدن مساله گاز و نفت منطقه است تا از عربستان بخواهد برای کاهش قیمت ها و جبران کمبود انرژی ناشی از جنگ اوکراین و تحریم روسیه، سطح تولید را افزایش دهد و از این طریق بتواند به روسها فشار بیاورد. به همین دلیل هم هست که روس ها ابراز امیدواری کرده اند که عربستان سعودی موضعی اتخاذ نکند که به منافع روسیه آسیب برساند.

این کارشناس لبنانی در زمینه تلاش بایدن برای «عادی سازی روابط» حکومت های عرب با رژیم صهیونیستی گفت: رئیس جمهور آمریکا تاکید خاصی بر پیگیری راهبرد عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی دارد و این موضوع را ترامپ آغاز کرد و بایدن بدنبال تکمیل آن است چرا که اساسا دولتهای مختلف در آمریکا در قبال رژیم اسراییل راهبردی ثابتی دارند.

سرتیپ ابی نادر درباره روند مذاکرات هسته ای ابراز عقیده کرد:" به نظر من، توافق بر سر پرونده هسته ای ایران احتمالا به مراحل پایانی خود - یعنی مرحله بازگشت به عمل به آن و تمکین آمریکایی ها به خواسته های ایران- رسیده است و این موضوعی مهم است. آمریکایی‌ها به توافق هسته ای باز خواهند گشت؛ بی آنکه تغییری اساسی و ماهوی در آن صورت گیرد، البته ممکن است برخی ملاحظات یا تعدیلات جزئی غیر موثر وجود داشته باشد، اما به طور قطع، تعدیلاتی جوهری یا اساسی در توافق سابق وجود نخواهد داشت."

این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: "در مورد قدرت راهبردی و موشک های بالستیک و پهپادها، ایران تاکید می کند که این موضوع قابل مذاکره نیست و خارج از هر توافقی است و ربطی به توافق هسته ای ندارد و در نتیجه، هیچکس هم نتوانسته که ایران را وادار به پذیرفتن تعدیلی در آن (برجام) یا تغییر بندی در آن کند."

این کارشناس مسایل استراتژیک ابراز عقیده کرد: "سفر بایدن به ریاض، تنها برای روحیه دادن به عربستان سعودی و "اسرائیل" و برخی دیگر از کشورهای عربی، پیش از اعلام بازگشت به توافق هسته ای است."

سرتیپ ابی نادر در پاسخ به سوال دیگری گفت: "طرح عادی سازی روابط بین دشمن صهیونیستی و برخی حکومت های عربی و در صدر آنها عربستان سعودی از اهداف اصلی و اساسی سفر بایدن به عربستان است زیرا ریاض برای عادی سازی مسیر متفاوتی از امارات، بحرین و مغرب در پیش گرفته است؛ هرچند سیاست عملی و اقدامات ریاض در حوزه رابطه و عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی، پیشروتر از بقیه کشورها بوده است. در این زمینه کافی است نگاهی به نقش عربستان در جنگ علیه سوریه و فشار بر لبنان برای وادار کردن آنها جهت تن دادن به سیاستهای مدنظر آمریکا در حوزه روابط و عادی سازی و تعیین مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی بیندازیم.

سرتیپ ابی نادر تاکید کرد: سیاستی که ریاض در پیش گرفته است، در راستای استراتژی آمریکا و "اسرائیل" در قبال لبنان و مردم فلسطین و فلسطینی های داخل اراضی اشغالی و جنگ سوریه است. در همه این حوزه ها، سیاست عربستان فاصله ای با استراتژی آمریکا نداشته است.

این کارشناس مسائل استراتژیک در پایان گفت: مساله عادی سازی روابط عربستان با دشمن صهیونیستی در سفر بایدن به صورت علنی مطرح می شود.. اما این موضوع در عمل، موضوعی مهم و جدیدی نیست زیرا عربستان پیش از این هم روابط نزدیکی با رژیم صهیونیستی داشته است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: برجام ، لبنان ، عربستان سعودی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: برجام لبنان عربستان سعودی عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی عربستان سعودی کارشناس مسائل کشورهای عربی سفر بایدن هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۵۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه

نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه عصر شنبه در ریاض برگزار و مقامات شرکت کننده در این نشست خواستار توقف فوری جنگ در این باریکه شدند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، وزیران خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، مصر، اردن و دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی نشست مشورتی درباره تحولات غزه برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، در نشست وزیران گروه عربی بر ضرورت پایان دادن به جنگ در غزه تاکید شده است.

در این نشست، وزرای کشورهای عربی مذکور همچنین بر لزوم رفع تمامی محدودیت‌ها برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تاکید کردند و درباره عواقب اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس اشغالی هشدار دادند.

 پس از گذشت ۲۰۴ روز از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرومی‌رود.

این رژیم طی این مدت دستاوردی غیر از جنایت، قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم صهیونیستی این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از ۲۰۴ روز نتوانسته گروه‌های مقاومت در یک منطقه کوچک را که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و حتی همراهی افکار عمومی جهانی را به‌ خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • وزیر خارجه آمریکا : روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می شود
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه