Web Analytics Made Easy - Statcounter

بلال خلیفه متخصص حوزه انرژی بر این بار است که نمی توان اعتمادی به کشورهای حوزه خلیج فارس در ارتباط شبکه برق آنها به عراق داشت؛ از این گذشته، میزان توافق اخیر بسیار کمتر از حد نیاز عراق است و اساسا به صرفه نیست.

بلال خلیفه در گفت و گو با خبرنگار ایران اکونومیست می گوید ارتباط شبکه برق و تنوع منابع واردات برق برای عراق مطلوب و باعث تقویت روابط عراق با همسایگان است اما این موضوع هم از نگاه شهروندان عراقی و هم از حیث فنی و اجرایی با موانعی جدی روبرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*سومین قرارداد بی نتیجه
خلیفه تصریح می کند: طرحی که روز جمعه با سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان بین عراق با طرف سعودی امضا شد، سومین قرارداد از این دست است. قبلا همین یادداشت تفاهم با عربستان در ۲۵ ژانویه ۲۰۲۲ به امضا رسید و پیش از آن در سال ۲۰۲۰ هم امضا شده بود اما هیچ کدام به اجرا نرسید و این در حالی است که وزارت برق عراق بارها گفته است که ۹۰ درصد کار ارتباط شبکه برق عراق با کشورهای عربی انجام شده است و همچنین توافق انتقال انرژی از اردن و مصر نیز به جایی نرسیده است.
*شهروندان عراقی اطمینانی به عربستان ندارند
از نظر دکتر خلیفه این موضوع را باید از چند منظر نگریست: شهروند عراقی نیازمند ساعت های روشنایی بیشتر و برخورداری از برق صرفنظر از منبع یا هزینه آن است اما در همین حال اعتمادی به ارتباط با شبکه برق خلیج فارس ندارد زیرا پیش از این هم بارها امضای چنین توافقاتی را دیده اما نه نتیجه ای در عمل مشاهده کرده و نه جدیتی از طرف های عربی در این باره دیده است .
از نگاه خلیفه، ارتباط برق عراق با شبکه خلیج (فارس) قابل اطمینان نیست و حتی ممکن است یکی از سیاستمداران موضعی بگیرد که عملا به نتیجه ای نرسد. 

*هزینه کلان برای واردات ناچیز برق
خلیفه درباره موانع اقتصادی و فنی این توافق هم می گوید: کسری برق عراق حدود ۱۰ هزار مگاوات است. میزان توافق روز جمعه مشخص نیست هرچند توافق های اجرا نشده گذشته هم از ۵۰۰ مگاوات تجاوز نمی کرد و این میزان بسیار ناچیز است. نیاز کلی عراق بیش از ۳۱ هزار مگاوات است و تولید برق عراق در بهترین حالت و با فرض فعال بودن همه نیروگاه ها به ۲۰ هزار مگاوات می رسد این یعنی حداقل ۱۰ هزار مگاوات برق بیشتر مورد نیاز است و از ارتباط با شبکه برق عربستان تنها ۶ درصد نیاز فوری عراق و کمتر از ۲ درصد کل نیاز عراق برآورده می شود.

*با هزینه خطوط انتقال برق از عربستان چه اقدامات دیگری می توان کرد؟
دکتر خلیفه می افزاید: مساله دیگر این است که هزینه دکل های برق برای اجرای این طرح بسیار زیاد است به طوری که می توان با این پول نیروگاه هایی ساخت که نیاز عراق را در داخل تولید کند بنابراین عملا به صرفه نیست. هزینه خطوط انتقال برق بسیار بیش از واردات برق است مثلا هزینه خطوط انتقال برق مصر بالغ بر ۲.۷ میلیارد دلار است. هزینه خطوط انتقال از خلیج فارس اعلام نشده است اما با برآوردهای موجود می تواند جوابگوی تاسیس نیروگاهی گازی با ظرفیت ۳.۵ هزار مگاوات باشد (۷ برابر بیش از واردات برق از خلیج فارس). همچنین با توجه به اینکه ایجاد نیروگاه خورشیدی شرکت «پاورچاینا» چین یک میلیارد دلار هزینه داشت و ۲ هزار مگاوات برق تولید می کند بنابراین با هزینه انتقال برق از کشورهایی مانند عربستان به عراق می توان نیروگاهی خورشیدی با ظرفیت ۴.۸ هزار مگاوات تاسیس کرد.

*هزینه های بعدی در راه است؛ امنیت، هدررفت برق، تعمیر و نگهداری
این کارشناس حوزه انرژی عراق ادامه می دهد: عراق هزینه های سنگینی برای خطوط انتقال نیرو متحمل خواهد شد و همچنین هزینه های انتقال نیروی این شبکه از معبر کشورهایی مانند اردن را هم باید بپردازد. این خطوط انتقال همچنین از مساحت های وسیع بیابانی عبور می کند که صید گرانبهایی برای خرابکاران و داعشی ها خواهد شد و علاوه بر تعمیر و نگهداری، تامین امنیت آن هزینه های گزاف تری روی دست عراق خواهد گذاشت.
بلال خلیفه ادامه می دهد: طول این خطوط انتقال برق نیز خود باعث استهلاک و هدررفت نیروی برق در مسیر پیش از رسیدن به عراق خواهد شد.
خلیفه در پایان می گوید: عربستان منبع مطمئنی برای برق عراق نخواهد بود به ویژه اینکه خود در معرض جنگ است و یمنی ها به نیروگاه ها و پالایشگاه ها و تاسیسات آن با موشک هایشان دسترسی راحتی دارند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: ایرنا ، ایالات متحده آمریکا ، مصر

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ایرنا ایالات متحده آمریکا مصر هزینه خطوط انتقال خطوط انتقال برق هزار مگاوات خلیج فارس شبکه برق برق عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۶۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد

نهاد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق امروز اعلام کرد که در یک عملیات اطلاعاتی بی‌سابقه و بر اساس اطلاعات دقیق، یک تروریست داعشی تحت تعقیب دستگیر شد.

در بیانیه این نهاد آمده است که فرد مذکور معروف به (ابو صکر) در موصل دستگیر شد. وی تحت تعقیب دستگاه قضایی عراق و مسوول آنچه «پلیس اسلامی داعش» خوانده می‌شد، بود و با مدارک جعلی در عراق تردد می‌کرد.

از سوی دیگر رسانه‌های خبری گزارش دادند که ۱۹۱ خانواده عراقی متشکل از ۷۱۴ نفر اردوگاه الهول در سوریه را ترک کردند؛ بنابراین گزارش، این خانواده‌ها پس از بازدید هیأت عراقی از این اردوگاه که با هدف تسریع در روند انتقال کامل عراقی‌ها از سوریه طی سال آینده انجام شد، اردوگاه را ترک کردند.

اردوگاه الهول که جمعیت زیادی از اعضا و خانواده‌های گروه تروریستی داعش را در خود جای داده است، در شمال شرقی سوریه و در ۱۰ کیلومتری مرز عراق قرار دارد و تروریست‌های آمریکایی هر از چند گاهی اقدام به جابجایی همقطاران داعشی خود از سوریه به عراق و بالعکس می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد
  • تکمیل طرح‌های آبی مشگین‌شهر نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است
  • انشعابات گاز علت اصلی هدر رفت انرژی
  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • بازدید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • بازددید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • مقامات عراقی در حال تحقیق درباره قتل یک اینفلوئنسر هستند
  • جدایی کاپیتان تیم ملی عراق از تیم لیگ برترمس رفسنجان
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد