Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/فارس مدیرکل بهزیستی استان فارس اعتقاد دارد که برای پیشگیری اثرگذار از بروز آسیب‌های اجتماعی و گسترش آن، تجمیع اعتبارات و عملکردها را باید در دستور کار قرار داد.

محمدرضا هوشیار شنبه ۲۵ تیر در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، عملکرد جزیره‌ای را مهمترین مشکل در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برشمرد و گفت: متاسفانه در این حوزه شاهد موازی‌کاری هستیم، حال آنکه دامنه شعاع فعالیت‌های بهزیستی گسترده و مراجعان در بخش آسیب‌های اجتماعی چندفاکتوری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او هم‌افزایی همه سازمان‌ها و نهادها برای مقابله با بروز و تشدید آسیب‌های اجتماعی را مهم توصیف و اضافه کرد: در بحث پیشگیری و مدیریت آسیب‌های اجتماعی تمام تخصص‌ها و اعتبارات باید یا برنامه‌ریزی تجمیع شود. در این صورت می‌توان اقدامات خوبی در زمینه مدیریت و کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام داد.

هوشیار، با بیان اینکه عوامل فردی، روانی، محیطی یا اجتماعی را در بروز آسیب اجتماعی دخیل دانست و گفت: هم اکنون در فارس 6 مرکز فعال در زمینه آسیب اجتماعی وجود دارد که 4 مرکز روزانه و 2 مرکز شبانه روزی است.

او گفت: حدود ۶۰۴ کودک بی سرپرست و بد سرپرست تحت نظر بهزیستی فارس و ۲۵۱ کودک در مراکز ساماندهی هستند. این کودکان از ۲۱ روز تا یک سال می‌توانند از خدمات مرکز شبانه روزی بهره ببرند و در مراکز روزانه تا ۵ سال خدمت می‌گیرند.

هوشیار با بیان اینکه افزون بر ۸۰ درصد کودکان اتباع هستند، افزود: سال گذشته ۳۹ هزار ۸۷۱ تماس به ۱۲۳ داشته‌ایم که پس از اختلافات حاد خانوادگی، کودک آزاری، همسرآزاری و خودکشی جزو بالاترین آمارهای تماس هستند.

او ادامه داد: سال گذشته ۱۲ هزار مشاوره ژنتیک داشته‌ایم که ۶۰۰ تا از این مشاوره‌ها منتج به آزمایش شد. 

مدیرکل بهزیستی فارس همچنین با بیان اینکه جلسات کمیته مناسب‌سازی به صورت فصلی در استانداری برگزار می‌شود، گفت: از ابتدای امسال دوکمیته در استانداری تشکیل شد که کمیته دوم با حضور استاندار فارس تشکیل شد که این جلسه خروجی و مصوبات ارزشمندی داشت.

هوشیار خاطرنشان کرد: اگر مصوباتی که در زمینه مناسب‌سازی در خرداد ماه انجام شد نهایی شود، می‌توان گفت گام بزرگی در مناسب‌سازی جامعه هدف برداشته شده است.

او گفت: مناسب‌سازی که در خیابان‌ها و پیاده‌روها برعهده شهرداری است و بهزیستی هم در این زمینه مطالبه گر است. البته ارزیابی مناسب سازی دستگاه ها در سال ۱۴۰۰ به زودی به پایان می‌رسد.

مدیرکل بهزیستی فارس عنوان کرد: در زمینه مناسب‌سازی در سال ۱۳۹۹ بیشترین همکاری را دانشگاه علوم پزشکی و آبفا شیراز و کمترین همکاری را دانشگاه صنعتی شیراز داشته است.

هوشیار بیان کرد: متأسفانه معابر عمومی در شهر شیراز وضعیت خوبی از نظر مناسب‌سازی ندارند و شهرهای استان به ویژه شیراز در این زمینه به خوبی کار نکرده‌اند.

او با بیان اینکه سال گذشته غربال ۱۲۸ هزار کودک برای تنبلی چشم انجام شده است، گفت: از این تعداد ۳۵۰۰ کودک دچار اختلال بینایی و ۴۰۰ کودک دچار تنبلی چشم بودند و اگر مراجعه نمی‌کردند نابینا می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی فارس افزود: از ابتدای امسال تاکنون نیز غربال ۵ هزار کودک ۳ تا ۶ ساله انجام شده که تعداد ۲۳۳ کودک مشکوک به اختلالات بینایی هستند. 

هوشیار با بیان اینکه جمع‌آوری معتادان متجاهر در دستورکار است، گفت: ظرفیت مرکز ماده ۱۶، حدود ۴۰۰نفر است اما در حال حاضر بیش از هزار نفر معتاد جمع‌آوری شده است.

 او با یادآوری اینکه ماده ۱۵ معتادان خود معرف هستند، گفت: متأسفانه به دلیل کمبود مکان مجبور شدیم ۱۴ مرکز اقامتی ماده ۱۵ را به معتادانی که باید در مرکز ماده ۱۶ پذیرش شوند اختصاص دهیم. این در حالیست که نوع درمان در این مراکز هم متفاوت است. البته مرکز ماده ۱۶ سپاه فجر با ظرفیت ۶۰۰ نفر آماده افتتاح است که با افتتاح این مرکز قطعا شرایط بهتری برای پذیرش معتادان داریم.

او اعلام کرد: نیاز به راه‌اندازی مراکز اعصاب و روان داریم و افراد متقاضی می‌توانند برای دریافت مجوز به این اداره کل مراجعه کنند.

مدیرکل بهزیستی فارس به تشکیل یک موسسه دانش‌بنیان هم اشاره کرد و گفت: درصدد هستیم موسسه دانش بنیان از جامعه هدف راه‌اندازی کنیم. یک بانک اطلاعاتی از جامعه هدف تهیه شده و افراد نخبه‌ای در این جامعه هدف شناسایی شده است که نشان می‌دهد «معلولیت محدودیت نیست».

هوشیار اضافه کرد: در تلاش هستیم که این مؤسسه را در هفته بهزیستی ثبت کنیم. در بحث هوشمندسازی هم برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفته و بسیاری از فعالیتهای ما به این سمت سوق داده شده است.

او همچنین با تلمید بر اینکه خیرین باید نیاز محور حرکت کنند، گفت: حدود ۱۴۰۰ مرکز و موسسه داریم و اگر خیرین به سازمان کمک نکنند نمی توانیم اهداف خود را پیش ببریم. در بحث آسیب‌های اجتماعی آمادگی بهره‌گیری از حمایت و کمک خیرین را داریم‌.

هوشیار با بیان اینکه با کمبود سمعک در کشور مواجه هستیم، گفت: متأسفانه به دلیل تحریم امکان ورود سمعک نداریم و یکی از کارهایی که در حال حاضر به صورت جدی دنبال می‌شود تولید سمعک‌ توسط شرکت های دانش بنیان است.

هوشیار همچنین ضمن تبریک به مناسبت هفته بهزیستی اظهار کرد: در نخستین روز از هفته بهزیستی گلباران، عطر افشانی و ادای احترام به مقام سردار  بی سر شهید حاج شیرعلی سلطانی انجام شد.

مدیرکل بهزیستی فارس ادامه داد: تفاهم نامه همکاری با موضوع فرهنگی، اجتماعی، علمی و پژوهشی فی ما بین بهزیستی فارس و سرتیپ پاسدار رهام بخش حبیبی فرمانده انتظامی فارس منعقد شد.

او به اهدای ۱۱۰۰ دستگاه ویلچر به مددجویان اشاره کرد و گفت: دیدار با خانواده معزز شهید عبدالله اسکندری، مراسم تجلیل از مربیان مراکز تحت نظارت بهزیستی، برگزاری نمایشگاه از توانمندی‌های جامعه هدف در شهرستان‌ها استان، افتتاحیه چند مجمع در حوزه‌های توانبخشی و پیشگیری، افتتاح طرح‌های اشتغال دیدار با مددجویان و بررسی چالش ها و مشکلات این قشر و انجام مانور سراسری اورژانس اجتماعی،انجام برنامه های مفرح برای مددجویان و کارکنان بخشی از برنامه های اداره کل بهزیستی فارس در چهل و دومین سالگرد تاسیس بهزیستی است.

هوشیاری افتتاح ۱۷۰ واحد مسکونی برای افراد دارای دو عضو معلول و بالاتر در استان فارس را از دیگر برنامه‌های هفته بهزیستی قلمداد کرد و گفت: دیدار با خانواده شهید عبدالمطلب اکبری که به عنوان اولین شهید ناشنوای کشور شناخته می‌شود و تجلیل از مادر این شهید، همایش تقدیر از خیرین، نخبگان و ورزشکاران جامعه هدف، اجرای مانور اورژانس اجتماعی همزمان در سراسر استان، دیدار با نماینده محترم ولی فقیه و استاندار فارس از دیگر برنامه‌های این هفته محسوب می‌شود.

مدیرکل بهزیستی فارس به برگزاری پویش ورزش صبحگاهی با افراد دارای معلولیت و برپایی میز خدمت در شهرستان‌های مختلف در این هفته اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی متولی سلامت اجتماعی است و با نگاه علمی و با محور مردمی سازی، شفاف سازی و توانمندسازی با هدف بهار زیستن به جامعه خدمت می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بهزیستی شهرداري دانشگاه صنعتی شیراز فرمانده انتظامی فارس مدیرکل بهزیستی فارس آسیب های اجتماعی هفته بهزیستی مناسب سازی جامعه هدف انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۶۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایفای مسئولیت اجتماعی صنایع برای واحد تجاری، جامعه و محیط سودمند است

صمد یوسفی اصل در خصوص اهداف برگزاری نخستین جشنواره مسئولیت اجتماعی شرکت ها و سازمانها در استان زنجان، گفت: مسئولیت اجتماعی یک جنبش نو ظهوری است که به دنبال وارد کردن فاکتورهای محیطی و اجتماعی در تصمیمات تجاری شرکت ها، استراتژی تجاری و حسابداری آنها با هدف افزایش عملکرد اجتماعی و محیطی در کنار ابعاد اقتصادی است.

وی اضافه کرد: امروزه شرکت ها به ویژه آنهایی که در بازارهای جهانی فعالیت دارند، در حالیکه افزایش ارزش سهامداران را دنبال می کنند، بیش از پیش به فکر تعادل و توازن عناصر اجتماعی، اقتصادی و محیط تجاری خود هستند.

یوسفی اصل افزود: در عصر جدید، مسئولیت اجتماعی شرکت ها نقش و جایگاه برجسته و بالایی را در حوزه آکادمیک به دست آورده و اهمیت روزافزونی در سطح بین المللی یافته است.

وی اظهار داشت: یکی از راهکارهایی که امروز مورد توجه شرکت‌ها و سازمان‌های برتر دنیا قرار گرفته‌ است، دستیابی به مزیت رقابتی از طریق مسئولیت اجتماعی شرکتی است که یکی از اهداف ما در این جشنواره، ایجاد این مزیت رقابتی خواهد بود.

یوسفی اصل با بیان اینکه عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، می‌تواند فراهم‌ کننده مزیت‌های رقابتی در دنیای به شدت رقابتی امروز و به ویژه در بخش خدمات باشد، ادامه داد: پیشنهاد ما این است که شرکت‌ها می‌توانند با هدفمند کردن درخواست‌های مردمی و سمن ها با طراحی راهکارهایی ضمن کمک به برنامه های این تشکل ها خود نیز در قالب مسئولیت اجتماعی خویش اقدام کنند.

رئیس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی زنجان به اهداف کلی برگزاری نخستین جشنواره مسئولیت اجتماعی شرکت ها و سازمانها در استان اشاره کرد و گفت: تدوین شاخص های مربوط به عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکت ها در استان، تاثیر غیر مستقیم و کمک به ارتقای سطح کیفی و کمی زندگی مردم و افزایش رفاه و مطلوبیت اجتماعی از طریق هدفمندسازی بودجه های اجتماعی شرکت ها از جمله این اهداف است.

وی، گفتمان سازی مسوولانه و آگاهی بخشی نسبت به سطوح مسئولیت اجتماعی به مدیران و فعالان صنعتی و اجتماعی، آموزش و تقویت مشارکت اجتماعی مردم و مطالبه گری در قالب نقش های شهروندی، استاندارد کردن فعالیت های اجرایی دستگاه ها در موضوع طرح با توجه به ارسال دستورالعمل ها و چک لیست های ارسالی دبیرخانه دائم را از دیگر اهداف این جشنواره ذکر کرد.

یوسفی اصل ایجاد چرخه هم افزا از طریق ارزیابی، برنامه ریزی، آموزش، بررسی عملکرد، شناسایی، اصلاح، ارزیابی و آموزش مجدد، شناسایی نقاط قوت و ضعف خدمات دهی دستگاه ها در حوزه مسئولیت اجتماعی و ارائه گزارش جامع از وضعیت موجود استان و ترسیم استراتژی های لازم برای نیل به وضعیت مطلوب را از اهداف دیگر جشنواره اعلام کرد.

وی با اشاره به اهداف کاربردی و آموزشی جشنواره نیز خاطر نشان کرد: ارزیابی عملکرد گذشته در حوزه مسئولیت اجتماعی و ارائه تصویر روشنی از وضع موجود، ارائه آموزش های کاربردی جهت ارتقای کمی و کیفی عملکرد مسئولانه جهت نیل به وضعیت مطلوب در سال های آینده از اهداف کاربردی و آموزشی این جشنواره است.

نخستین جشنواره‌ نشان مسئولیت اجتماعی استان زنجان به همت اتاق بازرگانی و همکاری استانداری زنجان در تاریخ ۳۱ اردیبهشت سال جاری با حضور شرکت ها، دستگاه های اجرایی و سازمان های مردم نهاد در سالن همایش اتاق بازرگانی و با حضور میهمانان و مسئولان استانی و ملی برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • عملکرد دستگاه‌های مسئول در حوزه آسیب‌های اجتماعی به شکل مستمر رصد می‌شود
  • زیرساخت، فرهنگ، قانون؛ عوامل کاهش تصادفات
  • دلایل کاهش تعداد پسران در آزمون کنکور امسال
  • ایفای مسئولیت اجتماعی صنایع برای واحد تجاری، جامعه و محیط سودمند است
  • خواص شگفت‌انگیز این میوه برای سلامت قلب
  • قیمت تعمیر انواع مبل
  • چگونه در گرما از پاها مراقبت کنیم؟
  • چگونه در گرما از پا‌ها مراقبت کنیم؟
  • اختراعی که «مرد عنکبوتی» را بی‌اعتبار می‌کند!
  • معرفی برترین ها در سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم