وی او دیها سنگر مقابله با تهاجم فرهنگی یا اسب تروا؟/ بیتوجهی برخی پلتفرمها به تذکرات مکرر ساترا
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۰۶۴۹۸
این روزها کشمکش میان مدیریت ساترا و شبکه نمایش خانگی بازهم نام «ویاُدی»(VOD)ها را بر سر زبانها انداخته است. به نظر این دعوا دعوایی بنیادین است. گویی ساترا به درستی دریافته است که برخی از این پلتفرمها در حال جابه جایی مرزهای ساختار و محتوایی رسانهای در کشور هستند و اگر زودتر فکری به حال آنها نشود کار به جایی میرسد که عملا دیگر امکان اصلاح نخواهد بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این روزها کشمکش میان مدیریت ساترا و شبکه نمایش خانگی بازهم نام «ویاُدی»(VOD)ها را بر سر زبانها انداخته است. به نظر این دعوا دعوایی بنیادین است. ساترا به درستی دریافته است که برخی از این پلتفرمها در حال جابه جایی مرزهای ساختار و محتوای رسانهای در کشور هستند و اگر زودتر فکری به حال آنها نشود کار به جایی میرسد که عملا دیگر امکان اصلاح نخواهد بود.
به تازگی نامهای از سعید مقیسه مدیرعامل ساترا خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما منتشر شده که در آن مدیر عامل ساترا با اشاره به تخلفات برخی پلتفرمها خواستار محدودیتها و لغو مجوز فعالیت شرکتهای متخلف شده است. اما ماجرای این اعمال محدودیتها چیست؟
اعتراض گسترده مردم نسبت به قبح زدایی در برخی پلتفرمها
عدم نظارت بر محتوای برخی آثار پخش شده در پلتفرمها کار را به جایی رسانده که بسیاری از خانوادهها نسبت به آثار عرضه شده نگرانی دارند و نمیتوانند این محصولات را در کنار اعضاء خانواده ببینند. شاهد بر این مدعا کمپینهای متعددی است که در سامانه فارس من خبرگزاری فارس شکل گرفته است. دهها کمپین که هر کدام به زبانی، ولی همه مبتنی بر یک ایده مشترک یعنی«نظارت بیشتر بر محتوای سریالهای منتشر شده در این پلتفرمها» را دنبال کردهاند.
کمپینهایی با مشارکت بیش از صد هزار نفر و در قالب پویشهای مختلف همگی درخواست نظارت بیشتر بر محتوای پلتفرمهای نمایش خانگی را داشتهاند.
دست رد پلتفرمهای نمایش خانگی به اعتماد خانودههای ایرانی
اوایل سال ۱۳۹۳ بود که پلتفرمهای نمایش خانگی روی کار آمدند و بستری جدید را برای ارائه محتوای سرگرم کننده، آموزنده و مفرح آماده کرده و در اختیار مخاطبانشان قرار دادند.
قبل از شروع فعالیت به اصطلاح وی او دیها آثار مختلفی برای پخش در شبکه نمایش خانگی تولید و به صورت دی وی دیهایی برای عرضه در بازار آماده میشد، اما به دلیل سختی دسترسی به این محصولات تولید شده مخاطب آنچنانی را جذب نکرد. اما بعدها با شروع فعالیتهای وی او دیها دسترسی به محتوای تولید شده در شبکه نمایش خانگی رفته رفته بیشتر و بیشتر شد تا جایی که در اوج تعطیلی فرهنگ و هنر این پلتفرمها تبدیل به گزینه جایگزین برای سینما های تعطیل و کرونا زده شده بودند.
در این مسیر افزایش تولیدات اختصاصی هرکدام از این پلتفرمها باعث افزایش مخاطب آنها شد و آنها در این مسیر توانستند با استفاده از دست بازتری که در تولید محتوا دارند و البته با تکیه بر توانایی مالیای که توسط اشتراکهای فروخته شده و البته جذب اسپانسر برای هر برنامه ایجاد شده بود گوی سبقت را از تلویزیون بربایند.
سرعت فراگیری استفاده از VODها اتفاقی است که اعتماد خانوادهها برای استفاده بیمحدودیت فرزندانشان از محصولات آنها را به امری عادی و غیر قابل انکار تبدیل میکند. این مسئله خود به تنهایی مجموعههای پخش آنلاین را بر لبه تیغ تربیت قرار میدهد، به صورتی که هم میتوانند با عملکردی درست و دقیق ملزمات رشد و تعالی تربیتی نسلهای بعد را فراهم آورند و هم میتوانند با بیمبالاتی و کم دقتی بر محتوایی که تولید میکنند پاسخی منفی بر اعتماد خانوادههای ایرانی داده و مسیر تربیتی فرزندانشان را منحرف کنند.
شاید بارها و بارها از این پلتفرمهای پخش آنلاین به عنوان سنگری مقابل تهاجمات فرهنگی شبکههای ماهوارهای یاد شده باشد؛ این گزاره درستی خواهد بود اگر محتوای تولید شده در این مراکز، محتوایی مناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی بوده و مانند اسب تروا از اعتماد مخاطب سوءاستفاده نکرده و سخن شبکههای ماهوارهای را از زبان خود بیان نکرده باشد.
نظارت قانونی، اصلیترین اقدام در مواجهه با وی او دیها
بنابراین نظارت هوشمندانه روی VODها نهتنها اجتناب ناپذیر است بلکه به مقدار لزوم وجودشان اهمیت دارد.
آثار این پلتفرمها عموما سریالهایی کممایه و پرگو، با مثلثهای عشقی و داستانهای خانوادگی پر زرق و برق، شناخته میشوند. داستانهایی که الگو گرفته از سریالهای مبتذل ترکی هستند و قصه عشقهای پنهان و آدمهای چند چهره را بیان میکنند. البته ناگفته نماند که این پلتفرمها علاوه بر سریالسازهای سریدوز قانون شکنی را نیز به ماجرا اضافه کردهاند. آنها به راحتی از نظارت سرپیچی کرده و به شکلی انحصارگر، هر آنچه میخواهند را انجام میدهند و به هیچ کسی هم پاسخگو نیستند.
محتوای قبح شکنانه که از طرف بسیاری از مردم(کاربران فارس من) نظارت بر آن پیگیری شده، از مواردی است که بارها و بارها توسط ساترا به VODها تذکر داده شده و البته هر بار و در هر کدام از محصولات تولیدی دوباره تکرار شده است.
از منظری دیگر تحلیل محتوای آثار این پلتفرمها در گونههای مختلف(از سریال گرفته تا رئالیتی شو)کاملا ردهای «هنر تجاری» را حاضر میکند و پرده از «ذائقهسازی سرمایهداری» برمیدارد. این موضوع «عوامگرایی» را در نتیجه بازتولید مکانیکی فرآیند تامین سرمایه بیشتر، پیش میآورد؛ از این منظر «عوامگرایی» خود نوعی صنعت فرهنگی است که با سرمایهداری آمیخته و اساساً حیات و زندگی سرمایهداری به این عوامگرایی گره خورده است.
قبل از تحریم تذکر داده شده بود
شنیدههای خبرنگار ما حاکی از آن است که تذکر ساترا برای توقف پخش محتوایی بدون مجوز به پلتفرمهای پخش آنلاین به دفعات تکرار شده و توجهی از سوی آنها به این تذکرات معطوف نشده است.
اگرچه مطلوب آن است که فعالیتهای پلتفرمها در صورت تمکین قانون و با نظارت موثر ادامه داشته باشد اما به نظر میرسد برخی از این پلتفرمها قائل به هیچگونه نظارتی نیستند و صرفا به منافع اقتصادی خود توجه دارند.
فارغ از تمامی این نکات عدم توجه این پلتفرمها به اخطار ساترا مبنی بر فاقد مجوز بودن محتوای منتشر شده و انتشار مجدد قسمتهای بعدی آن محصول، اتفاقی است که باید پیش از این با آن مقابله و از تکرار آن جلوگیری میشد.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: شبکه نمایش خانگی پلتفرم ها پلتفرم ها او دی ها بر محتوای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۶۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند
گروه اندیشه: زمانی کشور می تواند امیدوار به توسعه و پیشرفت باشد که بداند آخرین پیام های فیلسوفان، متفکران و به ویژه ادیبانش در سال های آخر عمر و به ویژه در لحظه های پایان زندگی چیست؟ و در آخرین لحظات حساس که لحظه ها را در می یابند تا آخرین پیام های را برای سعادت آدمیان بگویند، برچه نکاتی تاکید می کنند. به عبارت دیگر آخرین توصیه هایشان برای رهایی آدمیان چیست؟
«تلاشی این سالها در باره فردوسی و شاهنامه آغاز شده است، خود نشانه آن است که هر گاه ایرانی در بزنگاه قرار می گرفته دست توسل به این کتاب دراز می کرد. اکنون در برابر برخورد با تمدن صنعتی ما در چنین وضعی هستیم. چنانکه می دانیم محتوای شاهنامه نبرد نیکی با بدی است. ایرانیان سرانجام نیکی را بر بدی پیروز می کنند. فردوسی می گوید:
مرا دانش و دین رهاند درست
شاهنامه نمی گذارد که ایرانی در خواب غفلت باقی بماند. »
شاید این پیام، که فیلم اش در شبکه های اجتماعی درحال دست به دست شدن است، از آخرین پیام های استاد اسلامی ندوشن باشد. صدایی که حکایت از آرامش او می کند، و متفکرانه، که گویی از اعماق هستی، هدیه ای برای ایرانیان فراهم کرده؛ کلامی اینچنین محکم را برای ایرانیان به یادگار می گذارد. یادگاری برای رهایی ایرانیان.
دکتر محمّدعلی اسلامی نُدوشَن ( تولد ۳ شهریور ۱۳۰۳ – و تولدی دیگر ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم، حقوقدان و پژوهشگر ایرانی بود. او دانشآموختۀ حقوق بینالملل از فرانسه بود و پس از بازگشت به ایران، در آغاز قاضی دادگستری شد، اما پساز چندی به دعوت فضلالله رضا به دانشگاه تهران رفت. و به دلیل آثارش در ادبیات، عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد و به تدریس نقد ادبی و سخنسنجی، ادبیات تطبیقی، فردوسی و شاهنامه، شاهکارهای ادبیات جهان» در دانشکده ادبیات، و تدریس تاریخ تمدن و فرهنگ ایران در دانشکده حقوق پرداخت. اسلامی ندوشن، ۱۳۵۹ از دانشگاه تهران بازنشسته شد. آخرین فعالیت او در ایران، تدریس در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، تدریس مکتبهای ادبی جهان به دانشجویان دکترا بود.
اسلامی ندوشن برخی از آثارش را با امضای مستعار «م. دیدهور» منتشر میکرد.۱۳۴۲، کتاب ابر زمانه و ابر زلف وی، کتاب برگزیده سال انجمن کتاب شد. او در مدت ۷۰ سال، بیشاز ۷۰ کتاب و صدها مقاله درباره فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی نوشت. تأسیس فرهنگسرای فردوسی و انتشار فصلنامهٔ هستی از کارهای او در اعتلای فرهنگ و ادب فارسی است.
خاطره دعایی در باره اسلامی ندوشن
سید محمود دعایی در مراسمی که به یاد مرحوم اسلامی ندوشن در خانه علوم انسانی برگزار شده بود گفت: « از استاد اسلامی ندوشن چند خاطره کوتاه دارم. فکر می کنم که نقل آن بد نباشد. اولا شخصیتی که ایشان داشتند و در ذهن ما بود انسان فرهیخته ای که خیلی فراتر از زمان خودش و فراتر شخصیت های پیرامونی خودش نقش و ارزش داشت. مجیز هیچ کسی را نمی گفت. عنصر ادبی فرهیخته ارجمندی بود که در کشور تحت تاثیر شانتاژها قرار نمی گرفت. به خاطر ایراندوستی، زمانی که ایران پرستی و جشن های ۲۵۰۰ را راه انداختند، هیچ اظهار نظری نکرد. و اینگونه رژیم گذشته را آزرد. و خودش را در تنگنایی قرار داد که در انزوا قرار بگیرد. و این انزوا را خودخواسته بهش افتخار کرد. اما در دوران انقلاب اسلامی هم برای هیچ کسی سری تکان نداد، و راهی را که تصور این شود می خواهد بهره ای بگیرد، از خود نشان نداد. اما وقتی درک کرد یک همشهری شایسته اش، یک انسان در طراز خودش، از شاگردان و عاشقان راه و منش خودش، به همت این مردم در موقعیتی قرار گرفته که در صدر است، و به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شده است، برای اولین بار در تاریخ زندگی اش در ارتباط با شخصیت های تاثیرگذاری سیاسی کشور مقاله نوشت. مقاله را برای ما فرستادند و در روزنامه اطلاعات چاپ کردیم. بعد از پیروزی آقای خاتمی گفت که:
ساقیا آمدن عید مبارک بادت
آن مواعید که کردید نرود از یادت»
سید محمود دعاییاو در ادامه گفت: «در این گفته هم نصیحت کرد و هم نیاز جامعه را و امید امثال خودش و آن دولت را بیان کرد. البته طبیعی بود که مخالفان حضور کاکا را، برنتابند. و در روزنامه متفاوت با ما مطلبی خیلی سخت و سنگین و تهمت آمیز علیه اش نوشتند. بغض اش ترکید، پاسخ داد، پاسخ اش را چاپ کردیم. با ما رابطه برقرار کرد، در چند مناسبت قدم روی چشم ما گذاشت علیرغم شخصیت والا و ارجمندی که داشت، به تفقد از ما آمد.»
شاید منظور مرحوم دعایی ستون «نیمه پنهان» در روزنامه کیهان بوده است که در آن اغلب نویسندگان، متفکران، وفیلسوفان ایرانی مانند محمدعلی اسلامی ندوشن، داریوش شایگان، محمود دولتآبادی، و بسیاری دیگر را به عنوان عنوان تئوریسینها و مجریان تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی غربی و خائن به کشور یاد می کرد.
عطاالله مهاجرانی و خاطره استیضاح
زمانی که خانواده اسلامی ندوشن تصمیم گیرفتند پیکر او را به ایران منتقل کنند، عطاالله مهاجرانی با ذکر خاطره ای در باره استیضاح او، و مشورتی که اسلامی ندوشن در این باره کرده بود در روزنامه اعتماد نوشت: «در ماجرای استیضاح با او مشورت کردم.گفت:«برای رای آوردن تلاش نکن، ببین چه سخنی به یادگار میماند، وزیران میآیند و میروند، البته خوشحال میشوم که وزیر بمانی، اما ببین چه چیزی بزرگتر از وزارت است! برای مجلس نمایندگان صحبت نکن، برای مجلس مردمان و ساحت سخن صحبت کن!»
عطاالله مهاجرانیمهاجرانی می گوید که سپس این بیتها را از شاهنامه آرام و با تانّی خواند. انگار در حضور حکیم طوس زمزمه میکرد:
جز از آشتی ما نبینیم روی نه والا بود مردم کینهجوی
نه والا بود خیره خون ریختن نه این شاه با بنده آویختن
سبکسار مردم نه والا بود وگر چه به تن سرو بالا بود
چنین بال و این چنگهای دراز نه والا بود پروریدن به ناز
سخنان اصغر دادبه و ژاله آموزگار
یک روز پس از بازگشت پیکر استاد محمدعلی اسلامی ندوشن به خاک وطن، آیین بدرقه و تشییع او ابتدا از محل دانشکده ادبیات تا دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد و سپس چهره های دانشگاهی و فرهنگی کشور برای تکریم و تمجید از او و آثارش در موسسه اطلاعات گرد هم آمدند.
اصغر دادبهاصغر دادبه درباره زمینه تحقیقات اسلامی ندوشن توضیح گفت: «تخصص اسلامی ندوشن در زمینه ای بوده است که نمی گویم دیگران تجربه نکرده و نیازموده اند اما کسی مانند او تلاش نکرده است. بدیهی است که تخصص او در ایران شناسی بود اما کسی مانند او این کار را نکرد.» او با بیان اینکه ذهن اسلامی ندوشن درباره ایران بود، افزود: «روزی اسلامی ندوشن گفت، ایران هرگز تنها نخواهد بود. باید این ایده و اندیشه را دنبال کنیم.»
ژاله آموزگار نیز با بیان اینکه گوهر گران بهای ایران به سرزمینش بازگشته است، گفت:«اسلامی ندوشن به ایران بازگشت تا راه و رسم وطن دوستی و وفاداری را بیاموزد. این فرزند صالح و خلف ایران، کوه ها، رودهای کم آب و پرآب را عاشقانه دوست داشت.» این ادیب با تاکید بر اینکه ندوشن دانشمندان بی مانند را بزرگ داشت و به دیگران آموخت تا بزرگشان بدارند، گفت: «او در حسرت ایران در غربت چشم فروبست اما چشمانش نگران بود تا زمانی که چشمانش را در ایران ببندند.» او افزود:« ایران، سرزمین ما، چگونه عشقی است دوست داشتن تو که در دل ما نهفته است، که گاه سر بر میدارد و گاه به اجبار خاموش است.»
ژاله آموزگاربه گفته آموزگار، ندوشن کوشید که ایران را با عیب ها و حسن هایش بشناساند. او چون به این دیدگاه رسیده بود به دیگران یاد داد که دوست داشتن ایران باید به دور از خودبزرگ بینی باشد. هیچ رویدادی نتوانسته است و نخواهد نتوانست ریشه ژرف تو را قطع کند زیرا به قول اسلامی ندوشن تا ریشه در آب است، امید است. او ادامه داد: «اسلامی ندوشن هرگز به انقطاع این سرزمین نیندیشید و به تداوم آن اعتقاد داشت، او به مولوی، سعدی و حافظ حرمت گذاشت و از دیگر فرزندان غافل نشد و در آثارش از رودکی تا بهار را بررسی کرد. او با دلیل و برهان و زندگی و مرگ در شاهنامه به ما ثابت کرد که چرا فرزند نامدار ایران، فردوسی، شاعری بزرگ و جهانی است.»
بیشتر بخوانید:
نقد شاعران مداح و متملق در اشعار سعدی شیرازی / پندهای سعدی برای به سر عقل آمدن قدرتمداران / نوآوری معتدلانه سعدی و تحول تند و تیز مدرنیتههوشیاری شراب لحظه باوری، نظریه ای که خیام به جهان عرضه کرد / نظریه خیام خارج از هستی شناسی مسلط شاعران ایرانی
فرهنگ رجایی: یادگار طباطبایی برای «ایران خانم» اندیشه ایرانشهری در قرن 21 است / طباطبایی نه گذران زندگی که زندگی به جا گذاشت
لحظه ای که به حال عادی بازگشتم، ساعتها گذشته بود ...
۲۱۶۲۱۶
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899421