Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی هفته گذشته ناسا عکس های زیادی از تلسکوپ فضایی قدرتمند جیمز وب را که باعث جلب توجه جهانیان شد، از رصدخانه خود منتشر کرد. آژانس فضایی از تصاویر ثبت شده سیاره مشتری و همچنین یک سیارک که به عنوان اهداف مرجع برای کالیبره کردن ابزار رصدخانه بودند، استفاده می‌کنند.  تلسکوپ فضایی جیمز وب ممکن است به دلیل توانایی‌اش در رصد برخی از عمیق‌ترین فرورفتگی‌های کیهان شناخته شود، اما دانشمندان همچنین از این تلسکوپ برای مطالعه همسایگی کیهانی خود با جزئیات بیشتر استفاده خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهندسان از تصاویر ثبت شده سیاره مشتری به عنوان راهنما استفاده می‌کنند. این عکس ها به اندازه عکس‌های تمام رنگی که ناسا در این هفته از سحابی‌ها و کهکشان‌های دور منتشر کرد، درخشان نیستند. ویژگی نمادین طوفان مشتری، لکه قرمز بزرگ، و همچنین قمر یخی و سیاره اروپا، به وضوح در عکس‌ها قابل مشاهده است؛ و حلقه‌های نازک مشتری، که اغلب در تصاویر غول نادیده گرفته می‌شوند، ظاهری بسیار کم‌نظیر دارند.

این تصاویر ثابت می‌کنند که تلسکوپ جیمز وب می‌تواند اجرام نسبتاً کم‌رنگی مانند حلقه‌ها و قمر‌های اطراف سیارات به‌ویژه اجرام درخشان بیرون منظومه شمسی، مانند مشتری و زحل را ببیند. این در شکار مداوم ما برای یافتن نشانه‌های احتمالی حیات در نزدیکی زمین مفید خواهد بود. به عنوان مثال، دانشمندان بر این باورند که هم قمر اروپا و هم قمر یخی زحل، اقیانوس‌های مایع را در زیر پوسته‌های خود ذخیره می‌کنند، مخازنی که ممکن است مواد مناسبی برای وجود حیات داشته باشند.

عکس‌های یک سیارک که ناسا منتشر کرده است، توانایی JWST را در ردیابی اجرام با حرکت سریع نشان می‌دهد. دانشمندان می‌خواهند از این رصدخانه برای ردیابی اجرامی مانند سیارک ها، دنباله دار‌ها استفاده کنند. برای آزمایش این توانایی، تیم راه‌انداز روی یک سیارک در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری قفل کردند و ثابت کردند که می‌توانند با JWST مراقب آن باشند. در نهایت، آن‌ها دریافتند که رصدخانه می‌تواند حرکت اجسام را دو برابر سریع‌تر از آنچه که انتظار داشتند ردیابی کنند.

بیشتربخوانید

تصاویر جدید ثبت شده توسط جیمز وب و نظرات اخترشناسان

 

باشگاه خبرنگاران جوان فضای مجازی دريچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیاره مشتری تلسکوپ جیمز وب جیمز وب ثبت شده عکس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۶۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد

سیاره عطارد یازدهم اردیبهشت در دورترین فاصله از خورشید قرار می‌گیرد، اما این پدیده از اصفهان قابل مشاهده نیست.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گردش ۸۸ روزه سیاره عطارد به دور خورشید باعث می‌شود سه‌شنبه -یازدهم اردیبهشت‌ماه- به دورترین نقطه از خورشید در فاصله ۰.۴۷ واحد نجومی برسد؛ سیاره عطارد برخلاف بیشتر سیارات که دقیقاً مدارهای دایره‌ای به دور خورشید را دنبال می‌کنند و فاصله آن‌ها از خورشید تنها چند درصد تغییر می‌کند، دارای مدار بیضی شکل است.

فاصله سیاره عطارد از خورشید بین ۰.۳۰۷ واحد نجومی در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به خورشید) و ۰.۴۶۷ واحد نجومی در اوج (دورترین فاصله از خورشید) متغیر است، این تغییر بیش از ۵۰ درصد به این معنا است که سطح آن در زمان حضیض نسبت به زمان اوج، دو برابر بیشتر انرژی از خورشید دریافت می‌کند.

قرار گرفتن سیاره عطارد در اوج خورشیدی از اصفهان قابل مشاهده نیست، زیرا در طول روز به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و زمان غروب نیز بیش از سه درجه بالاتر از افق نخواهد بود.

کد خبر 749256

دیگر خبرها

  • نقشه‌ تلسکوپ فضایی «جیمز وب» از آب‌وهوای یک سیاره فراخورشیدی
  • درخشش سر یک اسب در تصویر جدید «جیمز وب»
  • حذف لبران جیمز و لیکرز از NBA
  • نمای حیرت‌انگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب / عکس و فیلم
  • سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • تصاویر تلسکوپ فضایی وب از یک سحابی در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند
  • اولین تصاویر تلسکوپ فضایی اینشتین پروب چین منتشر شد
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی