جنبه اجتماعی حجاب بر استحکام خانواده اثر دارد
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۰۷۴۳۰
محمد حسین ساعی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخی از افراد در فضای پست مدرن به واسطه رسانه، حرفهای نادری در خصوص عفاف و حجاب بیان میکنند تا طرفدار جمع کنند و اگرچه در چنین فضاهایی منطق وجود ندارد ولی هجمه فرهنگی وجود دارد و همه اینها با برنامه اتفاق میافتد؛ به طوری که الان در میان یک هجمه بسیار عجیب و غریبی در حوزه عفاف و حجاب قرار گرفته ایم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گفته این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، همیشه در طول تاریخ ایران، دین با سیاست همراه بوده و این یکی از مولفههای فرهنگ ایرانی است و در شاهنامه هم شاهد این موضوع هستیم و در ان میان باید گفت در تاریخ ایران، برهنگی به آن صورتی که در روم و مصر میبینیم یعنی برهنگی مبتنی بر جهان بینی نداشتهایم و به حدی موضوع پوشیدگی و حجاب در ایران پیش از اسلام جدی بوده است که ویل دورانت مطرح میکند در اسلام ابتدایی که پیامبر (ص) آوردند حجاب نبوده و پس از فتح مسلمانان، حجاب از ایران وارد جهان اسلام شده است و این شبهه را شهید مطهری به دقت در کتاب مسئله حجاب بیان کرده است. بنابراین، این موضوع یکی از شاخصههای جدی در حوزه فرهنگ ایرانی است و کاملا هم رسوخ پیدا کرده است.
ساعی میگوید: با وجود این که با هجمه شدید داخلی و خارجی درمورد عفاف و حجاب روبرو هستیم، ولی وقتی به زوایای عمیقتر دیدگاه مردم ایران به حجاب توجه کنیم، میبینیم که به طرز قابل توجهی با متوسط دنیا فاصله دارد و در ۴-۵ سال اخیر، دیدگاهی مطرح شده که عفاف و حجاب امری شخصی است، در حالی که پیش از آن، چنین دیدگاهی وجود نداشت و وقتی هم درمورد آثار حجاب میپرسیم پاسخها نشان میدهند که اغلب افراد، حجاب را امری عمومی میدانند. به طور مثال؛ حدود ۷۰ درصد مردم تهران عقیده دارند که پوشش زنان و مردان، یعنی جنبه اجتماعی عفاف و حجاب روی استحکام خانواده تاثیرگذار است.
او گفت: حجاب و پوشش مقولهای اجتماعی و تاثیرگذار است. یعنی روی هرج و مرج روابط جنسی، استحکام خانواده، تربیت نسل بعد و در ساختن جامعه موثر است چراکه درک آثار و تبعات آن به تعبیر امروزیها به نوعی، مستلزم نگاه استراتژیک است. یعنی اگر افراد تا حدی در نگاه استراتژیک ضعف داشته باشند ممکن است متوجه این تبعات نشوند و بدنبال آن، باید توجه کرد که دوران کرونا تغییرات فرهنگی در کشور به وجود آورد و باعث شد که ارتباطات اجتماعی یعنی فرهنگ، از طریق ابزار و مناسک خود را نشان دهند و برای مدت تقریبا سه ساله، زیرساخت های مناسکی تغییر کردند و مناسک مجازی و رسانه ای جای آن ها را گرفتند و توانستند به اندازه مناسک پیش از خود تاثیرگذار باشند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه هامنبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: عفاف و حجاب حجاب عفاف و حجاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۷۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حجاب، مسیر مصلحت جامعه
حجاب یکی از آن عوامل و رفتارهایی است که نقش مهمی در پیشبرد اهداف جامعه اسلامی ایفا میکند. در واقع وقتی قرار است در محتوای یک جامعه عفت و پاکدامنی مطرح باشد آن وقت مسأله پوشش یک زن مسلمان مفهوم عمیقی به خود میگیرد و تبدیل به قانون میشود که طبق فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، حجاب یک حکم شرعی و قانونی است و عمل به آن بر همگان، مسلم و واجب است. دین اسلام، پوشش را یکی از بهترین عوامل حفاظت زنان و حفظ سلامت اجتماعی میداند و در واقع حجاب، لباس مشارکت اجتماعی و آزادی زنان در جامعه است و چون زن بدحجاب، هرگز نمیتواند جلوی نگاههای آلوده و هوسانگیز مردان را بگیرد، اسلام از زنان خواسته که با رعایت پوشش اسلامی ازچشمچرانی مردان جلوگیری وازحقوق فردی و اجتماعیشان محافظت کنند. امین کشوری، کارشناس عفاف و حجاب به جامجم میگوید:«حجابی که اسلام راجع به آن حرف میزند و در آیات قرآن به آن اشاره شده است به مصلحت مردم وهمین خانوادههاست.همان دختران جوانی که میخواهند همسرانشان راحفظ کنندو پسرانی که میخواهند زن محبوبشان راازدست ندهند،بدون حفظ حجاب ورعایت حدوحدود آن این خواستههایشانعملی نمیشود.»تضاد آموزههای غربی با ارزشهای اسلامی
درجوامع غربی برای اینکه از زن، موجودی به وجود بیاورند که موردنظر خودشان و اهداف سودجویانهشان باشد، نیازدائم به مد دارند تا با درست کردن آن، چشمها، دلها و ذهنها را به همین جذابیتهای ظاهری و کوتهبینانه مشغول کنند. اما فردی که به این ظواهر وسوسهانگیز مشغول شودمجالی برای رسیدن به ارزشهای واقعی واخلاقی خواهدداشت؟امین کشوری میگوید: «آموزههای غربی به زنان میآموزد که همه ارزشهای آنها در «تن» خلاصه شده و اگر توانست اندام، ظرافتها و زیباییهایش را به بهترین شکل ممکن برای افراد جامعه به نمایش بگذارد، میتواند ایفای نقش کند. اما این نگاه، مقابل ارزشهای دینی و اسلامی است. اسلام میگوید: نقش اصلی زن در جایگاه همسری و مادری است و با حفظ این موقعیتها و رعایت حجاب که برایش امنیت میآورد میتواند در عرصه اجتماع ظاهر شود و به فعالیتهای اجتماعی، سیاسی یا حتی اقتصادی نیز بپردازد». البته اسلام هرگز نخواسته مرد از زن بهرهکشی اقتصادی کند،بلکه سخت با آن مبارزه میکند و ازنظر اسلامی، استقلال اقتصادی زن، امری مسلم و متعلق به خود اوست.
بالا رفتن سطح استانداردهای جنسی
درجوامع غربی، دردسترس بودن زنان بیحجاب ورفتارهای غیرطبیعی آنان سبب شده که مردان به تدریج ازآنها رویگردان و حتی متنفر شوند.در واقع دیدن سطح بالایی از بی بندوباری و جذابیتهای زنان برای مردان به عادت تبدیل شده، چون مردان روزانه با تعداد زیادی از زنان بی حجاب روبهرو میشوند و این تقاضای روحی،روانی و جنسی آنها را بالامیبرد وطالب سطح جدید، متنوع و بیبندوبارتر ازوضعیت موجودشان میشوند. این موضوع باعث شده تا مردان برای ارضای غریزه جنسی خود به همجنسان خود روی آورند. سردی و بیمهری مردان نیز سبب شده تا زنان نیزبه همجنسان خودروی آورندکه همجنس بازی یکی ازمشکلاتی است که تمدن غرب با آن دست و پنجه نرم میکند، اما در اسلام همه نیازها و تامین آنها باید در مسیر تعالی و سعادتمندی انسان باشد نه این که همه فکر وذکر افرادبرای تامین نیازهای جنسی که به صورت عطش جنسی درآمده،صرف شود.به گفته کشوری، آزادیهای جنسی نامشروع، موجب شده پیمان اخلاقی و زناشویی همسران و به عبارتی بنیان خانواده از بین برود و سبب به وجود آمدن پیامدهای ناگواری مانند سقط جنین، بچههای نامشروع، خشونت و تجاوز به زنان، خروج از مرز اعتدال در پرداختن به نیازهای جنسی و... شود. کم شدن و سیر نزولی جمعیت نیز یکی دیگر ازمعضلات چنین جوامعی است و هنگامی اتفاق میافتد که نسل موجود به دلایل تمایل نداشتن به تشکیل خانواده و فرزنداوری و ترویج روابط نامشروع جنسی و...تمایلی به تولید نسل جدید نداشته باشد. در اینگونه جوامع تعداد سالمندان و سالخوردگان نسبت به درصد کودکان و نوجوانان بیشتر میشود.