Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، شرکت‌کنندگان در اجلاس امنیت و توسعه جده بیانیه‌ای صادر و حمایت خود را از خالی شدن منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی اعلام کردند.

در این بیانیه آمده است که سران کشورهای حاضر در این اجلاس بر محوریت تلاش‌های دیپلماتیک برای آنچه ممانعت ایران از توسعه سلاح هسته‌ای خوانده شد، تأکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر گزارش شبکه الجزیره در این بیانیه آمده است که سران حاضر در این نشست راهکارهای تشدید همکاری مشترک برای تقویت بازدارندگی و توان دفاعی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را بررسی کردند.

در این بیانیه بر عزم سران کشورهای مذکور برای افزایش هماهنگی جهت توسعه توان بازدارندگی مشترک در قبال خطرات گسترش سامانه‌های پهپادی و تمایل خود برای استمرار برگزاری نشست‌های سالانه آمریکایی-عربی تأکید کردند.

سران کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس همچنین از تأکید جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بر اهمیت شراکت راهبردی برای سالیان متمادی در غرب آسیا استقبال کرده و دیدگاه مشترک خود در خصوص منطقه‌ای که صلح در آن حاکم باشد و نیز اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه را مورد تأکید قرار دادند.

در این بیانیه آمده است که بایدن نیز بر پایبندی به تلاش برای تحقق صلح عادلانه، فراگیر و دائمی در غرب آسیا تأکید کرد.

شرکت‌کنندگان در این اجلاس بر ضرورت دستیابی به راه‌حل عادلانه منازعه فلسطینی- اسرائیلی بر اساس راه‌حل دولت و طرح ابتکار عربی، ضرورت توقف تمامی اقدامات یکجانبه و مخرب راه‌حل دو دولتی و نیز احترام به وضعیت تاریخی موجود در قدس تأکید کردند.

سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس جده همچنین ضمن حمایت از معاهه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای از ایران برای همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت کرده و اهمیت خالی شدن منطقه خلیج فارس از سلاح‌های کشتار جمعی را مورد تأکید قرار دادند.

حاضرین در این اجلاس همچنین بر عزم خود برای تقویت تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم و ممانعت از حمایت مالی آن و نیز مقابله با تمامی‌های فعالیت‌های تهدیدآمیز علیه امنیت منطقه و ثبات آن تأکید کرده و و حملات تروریستی علیه غیرنظامیان و تأسیسات انرژی در عربستان و امارات را محکوم کردند.

سران کشورهای حاضر در اجلاس جده همچنین حملات تروریستی علیه کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز و باب‌المندب را محکوم و حمایت کامل از حاکمیت عراق و امنیت و ثبات آن را اعلام و از نقش مثبت عراق در تسهیل تماس‌ها و اعتمادسازی بین کشورهای منطقه استقبال کردند.

در این بیانیه ضمن استقبال از آتش‌بس در یمن و تشکیل شورای ریاستی یمن و اهمیت دستیابی به راه‌حل سیاسی آمده است که از همه طرف‌های یمنی برای آغاز فوری مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل دعوت می‌کنیم.

در بیانیه مذکور بر ضرورت تشدید تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل سیاسی بحران سوریه به منظور حفظ وحدت و حاکمیت آن و برآوردن خواسته‌های ملت این کشور تأکید شده است.

سران کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس همچنین بر حمایت از حاکمیت لبنان، امنیت و ثبات آن و تمامی اصلاحات لازم جهت بهبود وضعیت اقتصادی این کشور تأکید کردند.

حاضرین در اجلاس همچنین حمایت از تلاش‌های مربوط به حل بحران لیبی مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت و ضرورت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در سریع‌ترین زمان ممکن را مورد تأکید قرار داده و گفتند که خروج تمامی عناصر بیگانه و مزدوران خارجی از لیبی ضروری است.

در این بیانیه بر حمایت از تلاش‌های مربوط به تحقق ثبات در سودان و تکمیل مرحله انتقالی و کمک به این کشور برای مقابله با چالش‌های اقتصادی تأکید شده است.

در این بیانیه بر حمایت از امنیت آبی مصر و حل مسئله سد النهضه به روش دیپلماتیم به منظور تحقق منافع همه و کمک به شکوفایی منطقه تأکید شده است.

حاضرین در این اجلاس همچنین بر ضرورت احترام به اصول قانون بین‌المللی و حاکمیت کشورها و عدم استفاده از زور یا تهدید با زور تأکید کرده و استمرار تلاش‌ها برای حمایت از رسیدن کمک‌های انسانی به افغانستان و برخورد با خطر تروریست‌های حاضر در آن را ضروری خواندند.

در این بیانیه ضمن استقبال از آمادگی قطر برای میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ بر حمایت از تمامی اقدامات مربوط به برگزاری موفق آن تأکید شده است.

کد خبر 691055 برچسب‌ها خلیج فارس ایران و آمریکا خبر ویژه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خلیج فارس ایران و آمریکا خبر ویژه تأکید شده سران کشورهای تأکید کردند بر حمایت تلاش ها راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۷۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت امام جمعه تهران از حمله سپاه به اسرائیل

آفتاب‌‌نیوز :

امام جمعه تهران افزود: او شخصیتی بود که در مدرسه قرآن و عترت تربیت شد و با کوله باری از معرفت و تقوا و ورع و با بینش عمیق اجتماعی و سیاسی و درک درست از واقعیت‌های فکری در جامعه حدود نیم قرن در راه اعتلای فکری و عقلانی و علمی جامعه اسلامی قلم زد و با دستیابی به مقام شامخ شهادت به لقای خدای سبحان شتافت.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اهمیت علم که در قرآن هم به آن اشاره شده است، اظهار کرد: این قلم است که راه را برای ارتقای جامعه بشری در پرتو علم هموار می‌کند. قلم نقش انتقال علم به انسان را دارد و قلم راه برای فراگیری همه علوم برای انسان فراهم کرده است. انسان در میان همه پدیده‌ها از بالاترین ظرفیت و استعداد برای فراگیری دانش برخوردار است. جامعه آراسته به قسط که انسان‌های عادل آن را به پا می‌دارند، دستاورد آراستگی به علم و تصمیمات مبتنی بر دانش است.

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد با اشاره به برگزاری اجلاس بین المللی ایران و آفریقا، گفت: در هفته گذشته در هفتم اردیبهشت ماه دومین دور از اجلاس بین المللی ایران و آفریقا برگزار شد. این اجلاس مهم که با ابتکار دولت سیزدهم برگزار شده است، با حضور نمایندگان عالی رتبه از کشور‌های قاره ثروتمند آفریقا و با حضور بیش از ۳۰ تن از وزرای اقتصادی ۳۰ کشور آفریقایی برگزار شد. لازم می‌دانم از رئیس جمهور و وزیر صمت برای برگزاری این اجلاس تشکر کنم. همچنین بر تلاش‌های موفق وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در شکل‌گیری دبیرخانه این اجلاس در وزارت صمت برای پیگیری تصمیمات آن، تاکید کنم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به ظرفیت‌های قاره آفریقا، اظهار کرد: قاره آفریقا با حضور بیش از ۵۴ کشور، بیش از ۳۰ درصد از ذخایر طبیعی جهان، ۴۰ درصد از ذخایر طلا و ۹۰ درصد از ذخایر پلاتین جهان را در اختیار دارد و بر اساس گزارش بانک بین‌المللی پول در میان ۱۰ کشوری که در سال ۲۰۲۳ بالاترین سرعت و شتاب را در رشد اقتصادی داشتند، ۶ کشور آفریقایی قرار دارد. تحکیم رابطه با این قاره کهن و ثروتمند و انسان‌های آراسته به فضیلت آن که در طول قرون گذشته مورد ستم استکبار جهانی قرار گرفتند، یک ضرورت است.

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملیات وعده صادق، بیان کرد: بحث دیگری که در این خطبه در حوصله وقت موجود به آن می‌پردازم عملیات درخشان «وعده صادق» است. در فضای جنگ شناختی وضعیت میدان را تفسیر‌ها و روایت‌ها تعریف می‌کنند و حماسه وعده صادق نیازمند روایت صحیح است که باید به آن پرداخت. به دو نگاه متفاوت در حجم این عملیات می‌پردازم که در این خصوص فرمانده مقتدر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد، این عملیات می‌توانست بسیار گسترده باشد، ولی ما عملیات محدودی را در اندازه شرارت دشمن خبیث انجام دادیم، اما از نگاه تحلیلگران نظامی عملیات بسیار گسترده بود. دنیای غرب این عملیات را آغاز تحولی بنیادین در منطقه و معادلات سیاسی و نظامی تعریف می‌کند. در این نبرد درخشان رژیم صهیونیستی، آمریکا، انگلیس، فرانسه و کشور‌های همسو با آن‌ها از تمام کارت‌ها و ظرفیت‌های دفاعی خود استفاده کرده و آن را به کار بردند، اما ایران از تعداد محدودی از کارت‌های تهاجمی خود بهره گرفت و این نشان دهنده وضعیت میدان است.

وی ادامه داد: به قول یکی از کارشناسان مؤسسه «برو کینز» این عملیات اقدامی از جنس هشدار بود و با این حال از نظر راهبردی، مقیاس دامنه و پیچیدگی عملیات بسیار قابل توجه بود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران عنوان کرد: ایران در این عملیات محدود، قدرت فرماندهی خود را در هدایت پیچیده‌ترین، گسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین عملیات پهپادی و موشکی در بالاترین سطح از دقت به نمایش گذاشت.صهیونیست‌ها که با عملیات طوفان الاقصی نخستین شکست اطلاعاتی، امنیتی و نظامی بزرگ را تجربه کرده بودند با اشتباه محاسباتی در حمله موشکی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران که در حقیقت بخشی از خاک ایران است، با عملیات پیروزمندانه وعده صادق در سوگ فرو ریختن تار و پود افسانه شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی نشستند.

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد بیان کرد: عصر جدیدی در منطقه آغاز شده است که بازیگران اصلی آن پیروان پیامبر اعظم (ص)، ملل شجاع، معتقد و صبور امت جهان اسلام و ستون فقرات آن محور مقاومت است. نیرو‌های مسلح کشورمان و فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از تعداد محدودی از نسل‌های قدیمی پهپادها، موشک‌های کروز و بالستیک با کلاهک بارشی موفق شدند با تاکتیک‌های نوین و پیچیده پرتاب‌های خود را از دیوار‌های آتش هشت لایه آمریکا و چهار لایه رژیم صهیونیستی عبور داده و به اهداف مورد نظر به اصابت برسانند. این فرماندهان فرزندان سلحشور امام و بازوان قدرتمند نیرو‌های مسلح کشور و رهبر معظم و حکیم انقلاب اسلامی هستند. : به گزارش شبکه الجزیره رژیم اسرائیل موفق به سرنگونی موشک‌ها و پهپاد‌های ایرانی نگردید و آن‌ها هم که رهگیری شدند به لطف سامانه‌های آمریکا و متحدان او بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ارتش ایران حمله به کدام بندر اسرائیل را تمرین کرد؟ پاسخ رسانه عربی
  • متن سخنرانی امیرعبداللهیان در اجلاس گامبیا
  • حمله موشکی مجدد حزب‌ الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
  • نگرانی از سرایت اعتراضات دانشجویی ضدصهیونیستی به جهان عرب
  • نگرانی از اعتراضات ضدصهیونیستی در عربستان،‌ مصر و اردن
  • نقشه نتانیاهو برای غزه پس از جنگ فاش شد/ نیویورک تایمز: طرح نخست وزیر اسرائیل به احتمال زیاد از سوی کشورهای عربی رد خواهد شد
  • نیویورک‌تایمز: نتانیاهو در حال بررسی اداره غزه توسط ائتلاف عربی-اسرائیلی است
  • روایت امام جمعه تهران از حمله سپاه به اسرائیل
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه