Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، در چند روز اخیر تصاویری از گنبد مسجد تاریخی امام(ره) اصفهان در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده که واکنش‌هایی درباره مرمت این گنبد و وجود برخی عیوب و ناهمواری‌ها در آن به همراه داشته است.

علیرضا ایزدی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره این موضوع اظهار داشت: پس از برداشته شدن قسمتی از داربست‌های گنبد مسجد امام، معایب و مشکلاتی ازنظر ناهمواری در بخش‌هایی از آن به‌ویژه در تَرک های ۱۵ و ۱۶ مشاهده شد که به مردم و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی قول می‌دهیم این مسائل با دقت، کار تخصصی و دلسوزانه برطرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه بحث مرمت گنبد مسجد تاریخی امام اصفهان از حدود ۱۳ سال گذشته مطرح شد که طبیعی بود، افزود: باید به این نکته توجه داشت که یک بنای تاریخی همواره به مرمت نیاز دارد.

وی بابیان اینکه رفتار بناهای خشتی و آجری نسبت به بناهای سنگی حساس‌تر است، افزود: گنبد مسجدهایی مانند امام یا شیخ لطف‌الله اصفهان از این قاعده مستثنی نیست و باید شرایط آن ازنظر علمی و تخصصی به‌طور کامل بررسی شود.

ایزدی با اشاره به مشکلاتی که برای گنبد مسجد امام در سال‌های گذشته به وجود آمده و حتی بخشی از گنبد این مسجد، فروریخته بود، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع از اوایل دهه ۹۰ کار مرمت این گنبد شروع شد تا اینکه کل گنبد را داربست زدند.

وی با تأکید بر اینکه ما در مباحث میراثی به‌طور شورایی تصمیم‌گیری می‌کنیم و بحث شخصی بودن مطرح نیست هرچند ممکن است اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد، تصریح کرد: اعتقاد من بر این است که بنای تاریخی را پُر از داربست نکنیم بطوریکه این بحث را درباره گنبد سلطانیه، چهل‌ستون و عالی‌قاپو نیز مطرح کردم.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان ادامه داد: زمانی که اطراف یک بنای تاریخی پر از داربست می‌شود، ما ازنظر بصری نمی‌توانیم به‌طور دقیق تشخیص دهیم که آن بنا به‌عنوان‌مثال گنبد، چه شکلی پیداکرده و اگر دچار ناهمواری باشد، نمی‌توان آن را به‌درستی تشخیص داد.

وی بابیان اینکه پس از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام تصمیم به باز کردن داربست‌های گنبد مسجد امام اصفهان گرفتیم، گفت: یکی از بهترین و مجرب‌ترین استادکارهای کاشی‌کار در چند سال گذشته برای مرمت این گنبد کارکرد و او به ما اعلام کرد که در برخی از نقاط گنبد به‌ویژه در سه تَرک که کار مرمت از آن‌ها شروع‌شده بود باید کارهای دیگر مرمتی انجام شود و داربست‌ها آنجا باقی بماند.

ایزدی اضافه کرد: به همین دلیل ما از ضلع دیگر گنبد شروع به باز کردن داربست‌ها کردیم و بعدازاینکه چند قسمت از داربست‌ها باز شدند مشخص شد که مشکلاتی در تعدادی از کاشی‌ها وجود دارد و این بحث مطرح شد که مرمت باید ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: اگر در سال‌های ۹۰ و ۹۱ نیز به گنبد مسجد امام با دقت نگاه می‌شد

 زیادی بر روی آن وجود داشت و در چنین بناهایی حتی اگر بهترین کارها و مرمت‌ها را انجام دهیم بازهم مجبوریم پس از چند سال دوباره آن‌ها را مرمت کنیم و نمی‌شود به‌طور کامل از بنای تاریخی دست کشید.

وی بابیان اینکه در زمان حاضر اقداماتی بر روی َترک های یک، دو و سه قدیم گنبد مسجد امام در حال انجام است و تلاش می‌شود این مرحله در اسرع وقت پایان یابد، اظهار امیدواری کرد که این عملیات و همچنین تکمیل مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله با تخصیص اعتبارات سفر رییس‌جمهور به اصفهان هرچه زودتر انجام شود.

ایزدی با تأکید بر اینکه ما قبول داریم در مرمت گنبد مسجد امام، عیوبی وجود داشته هرچند این موضوع امری طبیعی است، اظهار داشت: در زمان حاضر مرمت بر روی این گنبد ادامه دارد و داربست‌ها به‌مرورزمان که گنبد مرمت می‌شود بازخواهد شد و بخشی از گنبد را از حصار داربست‌ها خارج می‌کنیم تا شرایط آن ازنظر بصری و اتفاقاتی که افتاده، بهتر مشخص شود.

وی بابیان اینکه امکان اشتباه محاسباتی وجود دارد، افزود: از طرفی در بخش‌هایی از گنبد بعد از ۱۱ سال که داربست‌ها بر روی آن‌ها فشار آورده، روی لبه کاشی اثر گذاشته به همین دلیل باید این کاشی‌ها را نیز برداشته و کاشی جدید به‌جای آن قرار دهیم.

وی بابیان اینکه همچنان بر جمع شدن داربست‌ها از روی بناهای تاریخی تأکیدداریم، گفت: از این به بعد در هر جا که نیاز باشد اجازه داربست زدن می‌دهیم زیرا تا زمانی که داربست‌ها را باز نکنیم این قبیل معایب مشخص و نمایان نمی‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان خاطرنشان کرد: ما همواره از جامعه متخصص و دلسوز که واقع بینانه نسبت به مسائل قضاوت می‌کند دعوت به همکاری می‌کنیم.

اواخر اردیبهشت امسال بود که اداره کل میراث فرهنگی اصفهان از اتمام عملیات مرمت گنبد عظیم مسجد تاریخی امام(ره) (جامع عباسی) اصفهان و جمع‌آوری داربست‌های گنبد پس از ۱۱ سال خبر داد.

گنبد مسجد تاریخی امام(ره) اصفهان با کاربرد بیش از ۵۰۰ هزار قطعه کاشی به‌عنوان بزرگ‌ترین گنبد کاشی‌کاری مساجد تاریخی جهان شناخته می‌شود.

مسجد امام(ره) (جامع عباسی) یکی از آثار تاریخی میدان نقش‌جهان اصفهان است که در دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی به شمار می‌رود. 

این مسجد به‌واسطه تزیینات بسیار شگفت‌انگیز به‌کاررفته در آن، شهرتی جهانی دارد. گنبد مسجد یکی از شاهکارهای معماری اصفهان است که به‌صورت ۲ پوسته (دو پوش) بناشده است. ارتفاع گنبد داخلی ۳۸ متر و گنبد خارجی ۵۴ متر است.

این مسجد در سال ۱۳۵۸ با مجموعه میدان امام (نقش‌جهان) به ثبت سازمان جهانی یونسکو رسید.

برچسب‌ها اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان اصفهان میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان اصفهان میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان اصفهان میراث فرهنگی مسجد تاریخی امام گنبد مسجد امام میراث فرهنگی بنای تاریخی داربست ها مرمت گنبد امام ره بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۸۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ به گفته مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان، فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان اصفهان با محوریت کارخانه عظیم و تاریخی ریسباف در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نمایشگاه ایران اکسپو به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی شد.
امیر کرم‌زاده، مجموعه تاریخی کارخانه ریسباف را یکی از مهمترین و زیباترین بنا‌های صنعتی و تاریخی کشور معرفی کرد وافزود: مقرر است این کارخانه به موزه بزرگ اصفهان تبدیل شود.
نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ درتهران بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد تجاری به‌منظور نمایش توانمندی‌های صادراتی با بازار‌های بین‌المللی است که در این دوره از نمایشگاه، غرفه اصفهان به معرفی توانمندی‌های صادراتی استان با رویکرد و ارائه زنجیره ارزش‌های راهبردی به‌ویژه در بخش گردشگری و صنایع دستی و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری پرداخت.
دراین رویداد همچنین بیش از ۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری گردشگری به‌ویژه ۱۲ طرح برتر گردشگری در غرفه اصفهان معرفی شد.
روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اعلام کرد: تفاهم‌نامه‌های توسعه گردشگری با ۶ استان تهران، یزد، فارس، کرمان، قم و خراسان رضوی به‌منظور تعامل و همفکری بیشتر و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های استان‌ها در این نمایشگاه منعقد شد.

دیگر خبرها

  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • جبهه مقاومت گنبد آهنین رسانه‌ای دشمن را از بین برد
  • موزه آستان قدس رضوی نفائسی مرتبط با امام صادق(ع) در خود دارد /به جامانده از صادق آل محمد(ع)
  • مسجد کبود تبریز؛ معماری زیبا و تاریخی ایران
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام