Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیریت شهری نائین به واسطه مشکلاتی که با آن دست به گریبان است، نمی‌تواند خدمات مطلوبی به شهروندان ارائه کند، با این وجود تمام تلاش شهرداری بر ارتقای کیفیت زندگی از طریق احیای بافت فرسوده و تخصیص پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز شهر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر نائین به دلیل قرار گرفتن در منطقه دشت کویر آب و هوای خشک دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقلیم بر نحوه ساخت بناهای شهر اثر گذاشته و معماری فاخری را در قلب فلات مرکزی ایران به عرصه نمایش گذاشته است. وجود آثار تاریخی و بافت‌های با ارزش به قدمت بیش از ۳۰۰۰ سال شاهدی بر این مدعا است.

این شهر تاریخی در گذر زمان و با تغییر سبک زندگی با مشکلاتی مواجه شده است و شاید نتواند به شهروندان خدمت مطلوبی ارائه دهد. مدیریت شهری همدلی و همراهی شهروندان با شهرداری را رمز پیشرفت و موفقیت روز افزون شهرداری می‌داند. سال ۱۴۰۱ با کمک و همیاری شهروندان برگ زرینی بر افتخارات شهر نائین افزوده شد و درجه شهرداری از هفت به هشت ارتقا پیدا کرد.

مدیریت شهری نائین در دوره ششم با توجه به موقعیت شهر و برنامه‌ریزی دقیق توانسته است درآمد مستمر داشته باشد و در حوزه‌های مختلف نسبت به قبل موفق عمل کند؛ در گفت‌وگو با حسن شفیعی، شهردار نائین اهم اقدامات شهرداری در حوزه فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و بازآفرینی را جویا شدیم. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

طرح جامع شهر در چه مرحله‌ای است؟

فاز نخست طرح جامع شهر نائین اجرا شده است. در سفر استاندار اصفهان به شهرستان نائین و در جلسه شورای اداری مشترک استان و شهرستان، مصوب شد تا با پیگیری راه و شهرسازی فاز دوم طرح جامع شهر نائین به اتمام برسد.

اقدامات شهرداری نائین در حوزه فرهنگی تفریحی چیست؟

با توجه به تاکید استاندار و با پیگیری‌هایی که انجام دادیم مقرر شد اثر تاریخی باغ مصلای پیر نیای شهر نائین که قسمتی از آن مقبره پیر نیاهای معروف کشور است، از طرف اوقاف به منظور جذب گردشگر و بازسازی و بهسازی تحویل شهرداری نائین شود. شهرداری به این منظور ۲۰ میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی کرده است.

شهرداری از محل پساب فاضلاب چه سهمی دارد؟

در سفر استاندار اصفهان به شهرستان نائین مقرر شد تخصیص پساب فاضلاب شهری به شهرداری به منظور آبیاری بخش فضای سبز انجام شود تا از خروجی ۵۰ لیتر بر ثانیه پساب فاضلاب شهر ۱۰ لیتر بر ثانیه به شهرداری تخصیص یابد.

اقدامات شهرداری در حوزه بازآفرینی چیست؟

در طرح بازآفرینی شهری نائین ۱۸ طرح در بافت تاریخی تعریف شده است، شهرداری حامی دستگاه‌هایی است که در این حوزه ورود پیدا کنند؛ برای ۱۸ پروژه مدنظر در طرح بازآفرینی اعتبار تخصیص داده‌ایم؛ در صدور پروانه برای بازسازی بافت تاریخی ۷۰ درصد بخشیدگی گذاشته‌ایم که سه سال است سهم بخشودگی شهرداری از طریق دستگاه‌های ذیربط واریز نشده و طلبکار هستیم.

تکمیل ساختمان تاریخی خانه عالمی نائین در مالکیت شهرداری است، این مجموعه پس از بازسازی تاریخی به مجموع هتل‌های شهر اضافه می‌شود.

بازار قدیم نائین و مسجد بابا عبدالله با همکاری میراث فرهنگی شهرستان احیای می‌شود.

در حوزه گردشگری، میزان قیر تخصیص یافته کفاف استفاده در محلات بافت تاریخی شهر را ندارد، که در سفر وزیر ارتباطات به شهرستان نائین قرار شد از محل اعتبارات قیر رایگان کوچه‌های دارای بافت تاریخی آسفالت شود.

معضل کنونی شهرداری نائین چیست؟

‌مهمترین مشکل شهرداری نائین وجود بافت‌های فرسوده شهری است، ۱۰۹ هکتار مساحت شهر بافت فرسوده و تاریخی دارد که ۱۰ درصد مساحت شهر می‌شود، در صورت بی‌توجهی، در سال‌های آینده با خالی شدن ساکنان بافت فرسوده با معضل اجتماعی مواجه خواهیم بود، باید زمینه‌ای فراهم شود تا بافت تاریخی فرسوده شهر حفظ شود.

در سفر رئیس جمهور به استان اصفهان به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اعتبار تخصیص داده شد تا جاده‌های مشترک بین شهرداری و راهداری روکش آسفالت شود.

در طیف‌بندی درجه شهرداری‌ها، چه درجه‌ای به شهرداری نائین اختصاص یافته است؟

در سال جاری شهرداری نائین از میان طیف درجه‌بندی شهرداری‌ها که از یک تا ۱۲ است، درجه ۸ را به خود اختصاص داده است. پس از ارزیابی عملکرد این مجموعه شامل تفریق بودجه مناسب، درآمد مطلوب، اعتبارات و منابع درآمدی و غیره با تأیید وزارت کشور و امضای وزیر کشور از یک درجه ارتقا بهره‌مند شد.

ارتقا درجه شهرداری‌ها در کارگروه ساماندهی درجه‌بندی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصویب می‌شود، درجه شهرداری‌ها و ارتقای آن‌ها بر مبنای سه شاخصه «درآمد مستمر و خالص شهرداری»، «جمعیت شهر»، «موقعیت شهر است.

کد خبر 587420

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نائین شهرهاي ايران بافت فرسوده پساب فاضلاب جاده روکش آسفالت راهداری ارتقا درجه شهرداری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شهرداری نائین درجه شهرداری پساب فاضلاب بافت فرسوده بافت تاریخی شهرداری ها شهر نائین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۸۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد

به گزارش خبرنگار مهر، رسول عطایی عصر چهارشنبه در جلسه بررسی روند اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری در آذربایجان غربی افزود: در بخش نوسازی مساکن بافت فرسوده برنامه ۲ ساله بازآفرینی شهری برای نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری تهیه شده است.

وی اضافه کرد: در قالب این برنامه نوسازی ۱۶ هزار و ۹۶۴ واحد در آذربایجان غربی در دستور کار قرار دارد.

عطایی بیان کرد: با توجه به آمار ثبت شده، افزون بر ۷۵ درصد برنامه ۲ ساله در آذربایجان غربی در خصوص نوسازی بافت فرسوده به مرحله اجرا رسیده است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی ادامه داد: یکی از اقدامات بسیار خوب در حوزه بازآفرینی شهری، اختصاص بسته‌های تشویقی است که در ۱۰۰ درصد محدوده‌های بازآفرینی مصوب در ۲۲ شهر هدف سطح استان اجرایی می‌شود.

عطایی در خصوص طرح کلید به کلید نیز گفت: آذربایجان‌غربی جزو استان‌های پیشرو در این زمینه به شمار می‌رود.

کد خبر 6094757

دیگر خبرها

  • توسعه فضای سبز در بافت فرسوده شهر قم
  • تعیین تکلیف پساب یزد
  • میزان تسهیلات بافت‌های فرسوده اعلام شد
  • رتبه اول اصفهان در میزان جاده‌های دو بانده/ جذب قیر منوط به عملکرد بافت فرسوده است
  • ۶۰ درصد ساکنان جوادیه تهران افغانستانی اند
  • ۱۲ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد
  • ۶۰ درصد ساکنان محله جوادیه تهران افغانستانی هستند
  • امانی، عضو شورای شهر: ۶۰ درصد ساکنان محله جوادیه تهران افغانستانی هستند
  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • رکوردشکنی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده