Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - اعظم سالار: کارشناسان اعتقاد دارند که یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین دوران زندگی آدمی، کودکی است. دورانی که شخصیت پایه‌ریزی و شکل می‌گیرد. در این دوران خواندن نخستین سنگ پایه زندگی اجتماعی کودک است.

با خواندن کتاب و گفتگو پیرامون آن، کودک تجربیاتی کسب می‌کند. او یاد می‌گیرد چگونه سخن بگوید، چگونه نظرش را بیان کند، چگونه به نظر دیگران احترام بگذارد و چگونه بنویسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ذهن کودک انباشته از مجموعه‌ای از سوالات و ندانسته‌ها است که برای پاسخ به آن‌ها بزرگ‌ترین منبع اطلاعاتی که برای خود در نظر می‌گیرد خانواده است پس پایه گذاری این امر یعنی آشنایی با کتاب خوانی در ذهن کودک از همان ابتدا بسیار ساده و مؤثر به نظر می‌رسد.

خانواده به عنوان نهاد اولیه تعلیم و تربیت، نقش بسیار تأثیر گذاری در رویکرد کودکان به مطالعه دارد، به گونه‌ای که نقش والدین و به خصوص مادر به لحاظ برخورد و ارتباط بیشتر با کودک در تقویت عادت مطالعه و ترویج کتابخوانی بی‌بدیل است.

تأثیر مطالعه در کودکان

چونیک مشاور خانواده ضمن بیان اینکه همیشه شاهد این موضوع بوده‌ایم فرزندانی که اهل مطالعه هستند از قدرت بیان فوق‌العاده نسبت به هم سن و سال‌هایشان برخوردارند چون آنها به علت گستره دایره واژگانی راحت تر محبت می‌کنند و زیبا تر هم ارتباط برقرار می‌کنند بیان داشت: فرزندانمان مسلماً با داشتن مهارت ارتباطی خوب و تشویق و تمجیدهای مکرر از سمت دیگران دارای قدرتی به نام اعتماد به نفس می‌شوند.

یمحبوبه اعظمی نژاد افزود: فرزندان ما با مطالعه منظم به سلاح دیگری به نام قدرت حل مسئله هم دست می‌یابند که بسیار مهم است، آنها می‌آموزند ذهنشان تک بعدی پرورش پیدا نکند و برای هر چالشی در زندگیشان بر اساس داستان‌های متفاوتی که خوانده‌اند راه‌حلی جدید پیدا کنند. همچنین فرزندانمان با خواندن کتاب و داستان‌های متفاوت به این باور می‌رسند که مسیر زندگی هم پستی دارد و هم بلندی و اگر روزگاری به سختی‌ها برخوردند جا نزنند و امید و تلاش را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی افزود: وقتی فرزندان پیکره رفتار و گفتار پدر و مادر خود را می‌بینند از آنها الگو برداری می‌کنند پس مهمترین و اولین قاعده برای آنکه فرزندان کتاب‌خوان داشته باشیم، این است که خود الگوی مضاعفی باشیم.

تأثیر پذیری از والدین

این مشاور خانواده همچنین بیان کرد: یقیناً همه ما والدین مشتاق هستیم که فرزندانمان به جای غرق شدن در این دنیای مجازی و تفریحات و سرگرمی‌های متنوع که گاه مسموم و گاه آموزش دهنده است کمی هم به کتاب و فضای کتابخانه رجوع کنند.

اعظمی نژاد با طرح این پرسش که قبل از آن نگاهی به خودمان بیاندازیم و پاسخی صادقانه بدهیم که آیا من والد توانسته‌ام فرزندم را با کتاب دوست کنم؟ خودم روز یا هفته‌ای چند ساعت کتاب در دست می‌گیرم؟ بیان داشت: جالب است که برخی از والدین می‌گویند کتاب دیجیتال می‌خوانیم و به فرزندانمان هم می‌گوئیم که در حال مطالعه‌ایم اما به نظر بنده که برای سنین کودکی که قرار است فرزندان با کتاب دوست و عجین شوند، شاید این راهکار فعلاً مناسب این سنین نباشد.

وی افزود: اگر بخواهیم فرزندانی علاقمند به کتاب و کتابخوانی داشته باشیم باید ابتدا در کنار آنها قرار گیریم یعنی وارد بازی‌های هیجان‌انگیز امروزشان شویم تا بتوانیم ارتباط صمیمانه‌ای برقرار کنیم که برای محبت‌های ما ارزش و احترام قائل شوند و همراهمان شوند.

ضرورت برنامه‌ریزی

بایک مددکار اجتماعی نیز بااشاره د می‌شو به این مطلب که والدین باید از همان ابتدای کودکی برنامه‌ریزی کنند که یک زمان مشخص را برای کتابخوانی فرزندان خود در نظر بگیرند افزود: کتاب‌هایی که برای مطالعه انتخاب می‌شود باید متناسب با شرایط سنی آنها باشد.

گفتمنیره عزالدین با تاکید بر اینکه تصاویر متن کتاب می‌تواند موجب جذب کودکان و نوجوانان برای مطالعه شود از والدین خواستار انتخاب کتاب‌هایی با تصاویر جذاب شد و گفت: همچنین والدین باید از فرزند کودک یا نوجوان خود پس از مطالعه بخواهند نتیجه مطالعه آن کتاب را توضیح دهد و آنها را تشویق کنند.

دارندوی با بیان اینکه مطالعه کمک می‌کند حس کنجکاوی کودکمان برانگیخته شود و با توجه به مطالعه کتاب‌ها در مسیر خود گام بر دارد اظهار داشت: کودکانی که مطالعه می‌کنند دامنه لغات زیادی دارند و در زندگی راحت تر می‌توانند چالش‌هایی که با آن روبرو می‌شوند را رفع کنند و به سمت اهداف بزرگ‌تری پیش می‌روند.

عضویت در فضاهای کتابخوانی

این مددکار اجتماعی درباره راهکارهای ایجاد اشتیاق گفت: باید در مدارس روش‌هایی مثل گروه درمانی (در مددکاری) برگزار شود به این صورت که یک کتاب را به صورت فصل به فصل و نمایشی به بچه‌ها اختصاص دهیم و از بچه‌ها بخواهیم در مورد فصل مورد نظر صحبت کنند و نظرات خود را بگویند و آنها را تشویق کنیم. این مهم باعث می‌شود مطالعه کتاب بین کودکان ترویج پیدا کند.

نوجوانانیک مربی بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و ن وجوانان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه حضور کودکان از سنین اندک در فضاهایی که در آنها کتاب جریان دارد مانند کانون پرورش فکری و کتابخانه ها از جمله موضوعاتی است که می‌تواند در نسل جوان ایجاد علاقه کند، گفت: برنامه‌های متنوعی که در کانون پرورش فکری و امثال آن برگزار می‌شود، به واسطه نوع نگاه حرفه‌ای و مطالعه شده، با ذهنیت خانواده‌ها بسیار تفاوت دارد.

میرزایی با بیان اینکه کتابخانه ها افا و کانون پرورش فکری و… به صورت حرفه‌ای و کارشناسی اقدامات خود را صورت می‌دهند در نتیجه به خوبی می‌دانند که باید چه نوع برخورد و برنامه‌ای داشته باشند تا کودکان جذب مطالعه شوند افزود: لذا اگر خانواده‌ها فرصت کار کردن با بچه‌هایشان را ندارند، بهترین کار سپردن آنان به امکانی مانند کتابخانه ها و یا کانون پرورش فکری است.

کتاب را نزد بچه‌ها می‌بریم

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان، نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به طرح‌هایی که در آن به جای حضور بچه‌ها در کانون، کتاب به میان روستاهای محروم استان برده می‌شود، گفت: این طرح در روستاهای محروم استان از طریق کتابخانه سیار اجرا می‌شود و استقبال بسیار خوب بچه‌ها را نیز شاهد هستیم.

نبی الله خدابخشی گفت: طرح «پیک امید» برگزاری کارگاه‌های تخصصی و عمومی در قالب نقاشی، سفالگری، خوشنویسی، عکاسی، کاردستی، قصه‌گویی، شعرخوانی و فعالیت‌های کتاب‌محور، تولید محتوای رسانه‌ای و نشر آن در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و.. از جمله اقدامات کانون در راستای توسعه مطالعه در روستاهای محروم استان است.

وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در راستای پرورش فکر و کشف استعدادهای کودکان حرکت می‌کند، تاکید کرد: ترویج فرهنگ مطالعه با برنامه‌هایی که در طول سال در بستر حقیقی و همچنین مجازی صورت می‌گیرد از جمله اقدامات کانون محسوب می‌شود.

در نهایت باید گفت کودکان را باید از ابتدا با کتاب آشنا کرد برای مثال می‌توان از هدیه دادن به مناسبت‌های مختلف مانند روز کودک، روز دختر، عید غدیر و نوروز و… آغاز کرد و فرهنگ ارزش قائل شدن برای کتاب در اندازه‌ای که بتوان آن را هدیه داد را در بین کودکان ارتقا بخشید سپس کودکان را به مطالعه ترغیب کرد، نباید فراموش کرد که بچه‌ها از والدین الگو می‌گیرند.

کد خبر 5539224

منبع: مهر

کلیدواژه: کتاب و کتابخوانی فرهنگ مطالعه کتابخانه های عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان نسل جوان کرمانشاه بوشهر ویروس کرونا حجاب و عفاف عید غدیر خم خطبه های نماز جمعه آمار کرونا اردبیل عفاف و حجاب خراسان رضوی شیوع کرونا مشهد سنندج کانون پرورش فکری بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۸۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست نقد و بررسی مجموعه کتاب‌های «کودکی نامداران» در راستای نشست «صبحانه با کتاب» با حضور کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان برگزار شد.

پرویز امینی نویسنده مجموعه کتاب «کودکی نامداران» از نگارش کتابی درباره امام قلی خان (از فرماندهان نظامی هرمزگان) خبر داد و گفت: کار بزرگ امام قلی خان یعنی آزادسازی تمام سواحل ایران، بسیار مهم و منحصر به فرد است. توپخانه پرتقالی‌ها، بزرگترین توپخانه دنیا بود اما سردار ایرانی آنها را در هم شکست. قطعاً معرفی این افراد برای ما افتخار است.

وی با تأکید بر نقش امام قلی خان در آزادسازی خلیج فارس، ادامه داد: همه ایرانیان باید این سردار بزرگ را بشناسند؛ زیرا امام قلی خان در تاریخ جهان به ابَر مَرد قرن ۱۶ معروف است. تلاش‌های مردم غیور ایران و در رأس آنها، امام قلی خان غیرقابل تکرار است. در جریان آزادسازی هرمز و قشم ۱۰ هزار نفر شهید شدند.

نویسنده مجموعه کتاب «کودکی نامداران» گفت: در پایان سخنانش ضمن آرزوی سربلندی برای مردم ایران گفت: باید قدر خاک ارزشمند سرزمین‌مان را بدانیم و برای ماندگاری نام شخصیت‌های تاریخی، آثار باکیفیت تولید کنیم.

در ادامه پروین پشت‌کوهی مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان ضمن ابراز خرسندی از حضور نویسنده مجموعه کتاب «کودکی نامداران» بیان کرد: باید برای الگوسازی کودکان و نوجوانان اقدام‌های جدی انجام داد و آنها را با شخصیت‌های مهم تاریخ آشنا کرد.

وی با اشاره به مناسبت روز ملی شدن خلیج فارس و اهمیت معرفی چهره‌های نامدار به کودکان و نوجوانان افزود: آشنایی نوجوانان با شخصیت امام قلی خان و ارائه بخشی از زندگی این نامداران ایرانی در قالب داستانی و روایت می‌تواند در آینده آنها تاثیر بگذارد.

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان گفت: کتاب امام قلی خان، می‌تواند نوجوانان را با تاریخ استان آشنا و اعتماد بنفس‌شان را به عنوان مرزداران این ناحیه محکم‌تر کند. ضرورت دارد فرزندان این مرز و بوم با تاریخ استعمارستیزی این سرزمین آشنا شوند و رشادت‌های بزرگ مردان از دیرباز تا امروز را به خاطر بسپارند.

وی افزود: حضور نویسنده مجموعه «کودکی نامداران» نقطه عطفی برای کانون، اعضا و مربیان است. امیدواریم نگارش کتاب امان قلی خان هرچه سریع تر انجام شود.

در ادامه این نشست مربیان کانون پرورش فکری استان هرمزگان به نقد و بررسی مجموعه کتاب‌های «کودکان نامداران» پرداختند.

کد خبر 6093329 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی تمدید شد
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • ابتذال در سینما برآیند تقاضا است/ از کیهان بچه‌ها شروع کردم
  • کانون ایلام جزء کانون‌های پیشرو کشور است
  • برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی،هنری اوقات فراغت در مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان