Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر ظفردوست، عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا تأکید کرد: پژوهشگاه‌های جهاد دانشگاهی توانستند میان پزشکان و درمانگران و افرادی که به طور ویژه در زمینه علم فعالیت می‌کنند، ارتباط ایجاد کنند. تا زمانی که پزشک و محققی که در زمینه علم فعالیت می‌کند، نتوانند با هم ارتباط بگیرند، هیچگاه دستاوردهای آزمایشگاه نمی‌تواند وارد بالین و جامعه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژوهشگاه‌های جهاد دانشگاهی، افرادی را که در زمینه درمان و علم فعالیت می‌کنند، کنار هم قرار داده و این افراد می‌توانند در کنار هم اتفاقات خوبی را رقم بزنند.

به گزارش ایران اکونومیست، مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا با همکاری مجرب‌ترین متخصصان، به‌روزترین تجهیزات و تکنیک‌ها و با پشتوانه دستاوردهای نوآورانه پژوهشگران پژوهشگاه علوم و فناوری‌های نوین زیستی جهاد دانشگاهی- ابن‌سینا، یکی از قطب‌های مهم درمان ناباروری در کشور و منطقه محسوب می‌شود.

این مرکز توانسته با ارائه خدمات تشخیصی و درمانی جامع در قالب ۸ کلینیک فوق‌تخصصی شامل درمان ناباروری؛ تشخیص و درمان سقط مکرر؛ روش‌های جایگزین در درمان ناباروری (اهدای تخمک، اهدای جنین و رحم جایگزین)؛ سلامت مادر، جنین و نوزاد (کنترل بارداری)؛ سلامت جنسی؛ دردهای لگنی، اندومتریوز و لاپاروسکوپی پیشرفته؛ سلول درمانی (و سلول‌های بنیادی خون قاعدگی)، پستان، تمام نیازهای درمانی زوج‌های نابارور را تأمین کرده و شادی داشتن فرزند را به هزاران خانواده‌های ایرانی هدیه کرده است.

در آستانه چهل و دومین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی، دکتر سیمین ظفردوست، فلوشیپ ناباروری، مدیر کلینیک سلول‌درمانی و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، یکی از دستاوردهای مهم این پژوهشگاه در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی خون قاعدگی در درمان ناباروری را تشریح کرد

دکتر ظفردوست به کاربرد مهم سلول‌های بنیادی اشاره کرد و گفت: سلول‌های بنیادی، سلول‌هایی هستند که قدرت تمایز به انواع سلول‌ها را دارند. در گذشته تصور می‌شد که این سلول‌ها پس از تولد در نوزادان از بین می‌روند، اما با پیشرفت علم محققان دریافتند که این سلول‌ها در افراد بالغ نیز می‌توانند وجود داشته باشند؛ به عنوان مثال، سلول‌های بنیادی مغز استخوان، سلول‌های بنیادی بافت چربی و سلول‌های بنیادی خون قاعدگی که شاخه‌ای جدیدی از سلول‌های بنیادی است.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا افزود: این سلول‌ها قدرت تکثیر خوبی دارند و در شرایط خاص، قابلیت تمایز به سلول‌های مختلف را دارند. به عنوان مثال، محققان توانسته‌اند در آزمایشگاه‌ها، سلول‌های بنیادی را به سلول‌های کبدی، قلبی و حتی سلول‌های شبیه به تخمک تبدیل کنند. به همین دلیل محققان تصور می‌کنند با پیشرفت علم حتی بتوانند در بالین بیمار نیز از این سلول‌ها برای بیماری‌های قلبی، مغزی نخاعی و حتی در درمان ناباروری استفاده کنند. به همین جهت در کل دنیا، بانک‌های سلول‌های بنیادی تشکیل شده است. در این بانک‌ها، سلول‌های بنیادی افراد نگهداری و فریز می‌شوند. یکی از منابع سلول‌های بنیادی، سلول‌های بنیادی (خون) بند ناف است. از آنجا که این سلول‌ها تنها یک بار موقع تولد به دست می‌آید، والدین می‌توانند سلول‌های بنیادی بند ناف فرزندان خود را در بانک سلول‌های بنیادی نگهداری کنند تا در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر ظفردوست با اشاره به سلول‌های بنیادی خون قاعدگی گفت: از زمانی که معلوم شده بافت چربی یا خون قاعدگی در افراد بالغ نیز وجود دارد، نگرانی برای ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی کاهش پیدا کرده است. امید داریم که در آینده بتوانیم از سلول‌های بنیادی استفاده‌های زیادی در درمان بیماری‌های مختلف داشته باشیم.

افزایش میزان باروری با تزریق سلول‌های بنیادی خون قاعدگی 

وی با اشاره به پژوهش انجام گرفته در پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی اظهار کرد: ما به طور ویژه روی سلول‌های بنیادی خون قاعدگی در طول نازایی کار کردیم و ۴ سال پیش برای اولین بار در دنیا سلول‌های بنیادی خون قاعدگی را به تخمدان خانم‌هایی که دچار کاهش ذخیره تخمدان شده بودند، تزریق کردیم. این افراد عادت ماهیانه می‌شدند، ولی ذخیره تخمدانی آنها به اندازه‌ای ضعیف بود که بدن آنها به درمان‌های آی‌وی‌اف (IVF) نیز جواب نمی‌داد و تعداد تخمک بسیار کمی داشتند و یا تخمک‌های آنها کیفیت بسیار کمی داشت. این افراد غالبا مجبورند از تخمک اهدایی استفاده کنند.

دکتر ظفردوست با اشاره به پیری جمعیت در کشور افزود: با توجه به اینکه این روزها جوانان دیر اقدام به فرزندآوری می‌کنند و در مورد فرزندآوری به فاکتور سن توجه چندانی نمی‌کنند، بیشتر زوج‌ها بالای ۳۵ سال‌ هستند و قدرت باروری زنان ۳۵ تا ۴۰ سال بسیار کمتر از زنان زیر ۳۵ سال است. به همین دلیل ما سلول‌های بنیادی قاعدگی این افراد را به داخل تخمدان آنها تزریق کردیم و مشاهده کردیم که میزان باروری این افراد که زیر ۱۰ درصد است، با تزریق این سلول‌ها به ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. البته این بدان معنا نیست که تمامی افرادی که این سلول‌ها را تزریق می‌کنند، حتما صاحب فرزند می‌شوند؛ اما افزایش ۱۰ به ۳۵ تا ۴۰ درصد یک افزایش کاملا معنی‌دار است و از طرفی ما دیدیم که تزریق سلول‌های بنیادی خون قاعدگی به تخمدان این افراد هیچ آسیبی نمی‌رساند. در حال حاضر پس از گذشت ۴ سال، این بیماران پیگیری می‌شوند و خوشبختانه فرزندانی که به دنیا آمده‌اند و خود بیماران، تاکنون مشکلی نداشته‌اند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا با تاکید بر اینکه تزریق این سلول‌ها به سن بستگی دارد،‌ ادامه داد: خانم‌هایی که ذخیره تخمدانی کمی دارند، ولی زیر ۴۰ سال هستند، از خانم‌هایی که کاهش ذخیره تخمدان کمی دارند، ولی سن‌شان بالای ۴۱ است،‌ نتیجه بهتری می‌گیرند. این روش برای زنانی که کاملا یائسه شدند، چندان موثر نبود، چراکه در زنان یائسه در جایگذاری این سلول‌ها در تخمدان از نظر بافت‌شناسی تغییر ایجاد می‌شود.

پژوهشگاه‌های جهاد دانشگاهی، زمینه‌ساز انجام پژوهش‌های خوب در حیطه‌های مختلف 

دکتر ظفردوست با اشاره به فعالیت‌های مختلف جهاد دانشگاهی گفت: پژوهشگاه‌هایی که جهاد دانشگاهی ساخته است، زیرساخت‌ها و زمینه لازم برای انجام پژوهش را فراهم کرده است. به عنوان مثال، زیرساخت‌های پژوهشی که ما انجام دادیم، ۱۰ سال پیش در پژوهشگاه ابن سینا بنیان گذاشته شده بود و جهاد دانشگاهی به طور کامل حمایت کرد و ما جزء اولین کشورهایی بودیم که این پژوهش را در فاز انسانی انجام دادیم که این پیشرفت برای مملکت ما افتخار بزرگی است. اینکه جهاد دانشگاهی چنین پژوهشگاه‌هایی را ایجاد کرده و دست پژوهشگران را برای انجام پژوهش‌های خوب در حیطه‌های مختلف باز گذاشته است، بسیار ارزشمند است و امیدوارم در سال‌های آینده به سمتی پیش رویم که هیچ ایده‌ای در کشور روی زمین نماند و پژوهشگر، نخبه و دانشمند ایرانی بتواند ایده خود را کشور خودش خودش به عرضه اجرا بگذارد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا با اشاره به عملکرد جهاد دانشگاهی در زمینه پزشکی گفت: در گذشته برای انجام پژوهش در زمینه‌های پزشکی فضا چندان باز نبود، ولی پژوهشگاه‌های جهاد دانشگاهی  توانستند میان پزشکان و درمانگران و افرادی که به طور ویژه در زمینه علم فعالیت می‌کنند، ارتباط ایجاد کنند. تا زمانی که پزشک و محققی که در زمینه علم فعالیت می‌کند، نتوانند با هم ارتباط بگیرند، هیچگاه دستاوردهای آزمایشگاه نمی‌تواند وارد بالین و جامعه شود و بی‌فایده خواهد بود؛ بنابراین، پژوهشگاه‌های جهاد دانشگاهی، افرادی را که در زمینه درمان و علم فعالیت می‌کنند، کنار هم قرار داده و این افراد می‌توانند در کنار هم اتفاقات خوبی را رقم بزنند؛ چون هدف از علم، بهتر زندگی کردن مردم است.

 

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: جهاد دانشگاهی زیست بوم نوآوریِ نخبگان ایران ، چهل و دومین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی ، چهل و دومین سالگرد جهاد دانشگاهی ، جهاد دانشگاهی ، پژوهشگاه ابن سینا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: جهاد دانشگاهی پژوهشگاه ابن سینا درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا پژوهشگاه های جهاد دانشگاهی سلول های بنیادی خون قاعدگی زمینه علم فعالیت علم فعالیت می کنند پژوهشگاه ابن سینا سلول ها ذخیره تخمدان انجام پژوهش کنار هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۸۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، مهلت ثبت‌نام دانشجویان دانشگاه‌های تهران (مرحله استانی) به منظور شرکت در نخستین دوره مسابقه ملی «سدید» را تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تمدید کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، مسابقه ملی «سدید» در 4 بخش کتاب، پایان‌نامه، مقاله و طرح‌های پژوهشی برای دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف در خرداد 1403 برگزار می‌شود.

برگزاری دوره "سفیر تراز جمهوری اسلامی" به همراه مسابقه شبیه سازی در دانشگاه امام صادق(ع)

در این مسابقه دانشجویان همه مقاطع تحصیلی می‌توانند معرفی کتاب، ارائه مقاله چاپ‌شده در مجلات معتبر و یا طرح‌های پژوهشی و اختراعات خود را طی مدت 3 دقیقه در حضور داوران ارائه کنند، دانشجویان مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری هم باید از پایان‌نامه و یا رساله دکتری خود طی همین مدت دفاع کنند.

براساس آئین‌نامه این مسابقه، طرح‌های ارائه‌شده باید در زمان دانشجویی یا حداکثر دو سال پس از دانش آموختگی به پایان رسیده باشد و دارای گواهی اتمام طرح و اعلام رضایت کارفرما برای ارائه در مسابقه باشد.

دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز عالی استان تهران تا پایان اردیبهشت 1403 مهلت دارند برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع‌رسانی باشگاه کتابخوانی دانشجویان ایران به نشانی BookRc.ir مراجعه کنند و یا مشخصات خود را به پیام‌رسان ایتا و تلگرام با شناسه @ FarhangiJUT ارسال کنند.

برگزیدگان این مرحله از مسابقات علاوه‌بر دریافت جوایز نقدی و لوح تقدیر معتبر به مرحله کشوری معرفی می‌شوند.

جوایز نقدی در نظر گرفته‌شده برای برگزیدگان این مرحله از مسابقه ملی «سدید» شامل موارد ذیل است:

یک جایزه 20 میلیون ریالی برای یک نفر
دو جایزه 10 میلیون ریالی برای دو نفر
3 جایزه 5 میلیون ریالی برای سه نفر

سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی با همکاری و مشارکت دبیرخانه مسابقات جهاد دانشگاهی، معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران و جهاد دانشگاهی، اداره‌کل امور خوابگاه‌های دانشگاه تهران و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران این مسابقه ملی را در استان تهران برگزار می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • شیراز میزبان رویداد تخصصی بازساختی پزشکی آینده
  • تحویل ۹۰۰۰ تخت بیمارستانی تا شهریور ماه امسال
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی: فقط ۱۰ درصد پزشکان از شغل خود راضی هستند
  • ‌رویداد تخصصی بازساختی ـ پزشکی آینده در شیراز برگزار می‌شود
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود