Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق آمار یکی از مشکلاتی که خراسان شمالی را از شاخص‌های توسعه دور کرده است، بحث اعتیاد به مواد مخدر است که جمعیتی در حدود ۹۰هزار نفر را شامل می‌شود که بیانگر آلوده شدن ۷ درصد جمعیت استان به این پدیده شوم است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد، طبق آمار یکی دیگر از مشکلاتی که خراسان شمالی را از شاخص‌های توسعه دور کرده است، بحث اعتیاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعتیاد به مواد مخدر در خراسان شمالی در مقایسه با دیگر استان‌ها از وضعیت نامطلوبی برخوردار است زیرا علاوه بر فراوانی شیوع اعتیاد تعداد خرده فروشان مواد نیز افزایش پیدا کرده است.

با نگاهی به مراکز ترک اعتیادی که در استان مهیا شده‌ و در راستای دور کردن معتادین از این آسیب خانمان‌سوز خدمات ارائه می‌دهند، اما این مراکز جای اقدامات پیشگیرانه در بین عموم مردم و بخصوص جوانان استان را نمی‌گیرد.

باید این نکته را متذکر شد که در سایه افزایش آمار معتادین به مواد مخدر که جمعیتی در حدود 90هزار نفر را در استان شامل می‌شود، به همان میزان نیز آمار دزدی و سرقت نیز افزایش پیدا می‌کند. بنا به آمارها بیشترین زندانیان در استان بعد از سرقت و جرائم علیه اشخاص، افرادی هستند که در رابطه با موادمخدر دستگیر شده‌اند و این خود زنگ خطری این استان محروم است.

رفع این معظل اجتماعی در استان حرکت همه جانبه دستگاه‌های مرتبط در حوزه اعتیاد را می‌طلبد و باید مسئولین امر با هر آن چه در توان دارند به پیشگیری و مبارزه اقدام کنند و نباید نسبت به این آسیب اجتماعی بزرگ بی‌اعتنا بود.

خراسان شمالی پنجمین استان کشور در اعتیاد به موارد مخدر است

محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی چندی پیش در نشیت شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی توجه به مسائل فرهنگی و اشتغال جوانان را از مهمترین راهکارهای مبارزه با مواد مخدر دانست و افزود: اگر در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی، برنامه‌ریزی دقیقی انجام گیرد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد کاهش می‌یابد.

حسین‌نژاد با اشاره به دو بخش پیشگیری و مبارزه در حوزه اعتیاد در استان، گفت: ارائه برنامه‌هایی از جمله اشتغال و توجه به سلامت بهبود یافتگان از اعتیاد ضروری است تا در آینده شاهد بیکاری و انحراف بهبود یافتگان از اعتیاد نباشیم.

وی افزود: متاسفانه خراسان شمالی پنجمین استان کشور است که دارای آمار بالایی در حوزه اعتیاد است و اگر تنها به اقدامات نیروهای انتظامی و اطلاعاتی اکتفا کنیم نتیجه‌ای نخواهیم گرفت زیرا این موارد زمانی مفید خواهند بود که ما مسائل فرهنگی را در سطح جامعه نهادینه کرده باشیم.

حسین نژاد در پایان تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی دقیق‌تری موضوع مبارزه با مواد مخدر را پیگیری کنیم تا شاهد کاهش آمار اعتیاد در استان باشیم.

30 میلیارد ریال به بهبود یافتگان از اعتیاد تسهیلات خود اشتغالی اعطا شد

احسان حسینی معصوم، معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان شمالی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره ارائه خدمات به مددجویان معتاد خراسان شمالی، اظهار داشت: در حوزه فعالیت‌های درمانی و بازتوانی اعتیاد، سال گذشته حدود 46 درصد افزایش خدمات داشته‌ایم که امیدواریم بتوانیم در کاهش آمار اعتیاد در استان نقش مهمی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مواد مصرفی در استان بیشتر سنتی است، افزود: استان خراسان شمالی در بحث اعتیاد بین استان‌های اول کشور قرار دارد. همچنین در حال حاضر تعداد 12 مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی ویژه آقایان در شهرستان‌های بجنورد، فاروج، اسفراین، شیروان ، مانه وسملقان و راز جرگلان و تعداد سه مرکز اقامتی میان مدت ویژه بانوان در بجنورد و شیروان فعالیت دارند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان شمالی با اشاره به خدمات ارائه شده به معتادین گفت: بهزیستی استان برای کاهش آسیب به معتادانی که قادر و یا حاضر به ترک دائم نیستند خدماتی از قبیل مشاوره و نمونه گیری جهت انجام آزمایش HIVو ارائه خدمات بهداشتی اولیه شامل پانسمان، ارجاع به مراکز بهداشتی و... را ارائه می دهد.

حسینی معصوم در پایان به تسهیلات اعطائی به بهبود یافتگان اشاره کرد و افزود: سال گذشته بهزیستی استان 30 میلیارد ریال به بهبود یافتگان از اعتیاد تسهیلات خود اشتغالی پرداخت کرد.

میانگین سنی اعتیاد در این استان 33 سال است

ابوالفضل شریفی، مدیرکل روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نیز با بیان اینکه زنگ خطر اعتیاد در خراسان شمالی جدی است، با بیان اولویت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: انجام اقدامات فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد از اولویت‌های این ستاد است که موفقیت در این حوزه در گرو بهره گیری از ظرفیت موسسات مردم نهاد و نیکوکاران این حوزه است.

وی افزود: در راستای مبارزه با مواد مخدر نباید محدود به یک اداره و یا مجموعه باشیم بلکه با بهره گیری از ظرفیت مجموعه‌های فرهنگی و مردمی می‌توان به بسیاری از آسیب‌های اجتماعی غلبه کرد.

 شریفی با اشاره به ظرفیت مدارس و معلمان در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و بخصوص اعتیاد گفت: در جهت اقدامات فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد، طرح یاریگران زندگی با همکاری آموزش و پرورش به اجرا درآمده است  که در این طرح معلمان و انجمن اولیا نقش مهمی برای پیشگیری از اعتیاد در بین دانش آموزان و نوجوانان دارند.

وقتی اعتیاد به چادرها و دخمه‌های پای کوه می‌رسد/ اقدام ضربتی شورای تامین اراک علیه معتادان متجاهر +تصویر گزارش|مشکلات حوزه اعتیاد در استان کردستان/ مسیر سنگلاخ بازگشت به جامعه بهبودیافته‌ها هموار شودبازدید مخبر از یک مرکز جامع بازتوانی اعتیاد مادر، کودک و زنان باردار

وی با اشاره به سن اعتیاد در کشور افزود: میانگین سن اعتیاد در کشور 24 سال است اما با توجه به اینکه خراسان شمالی جزو استان‌هایی با میزان بالای اعتیاد است ولی میانگین سنی اعتیاد در این استان 33 سال است.

مدیرکل روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: مواد مخدر مصرفی در این استان بیشتر از نوع سنتی است اما باید علاوه بر پیشگیری از اعتیاد از ورود مواد مخدر صنعتی و رواج آن در استان نیز جلوگیری گردد.

وی در پایان اظهار داشت: با توجه به بررسی‌ها میزان شیوع اعتیاد در خراسان شمالی نسبت به جمعیت فعال 7.21 درصد است که یک و نیم درصد این جمعیت را بانوان استان تشکیل می‌دهند.

با این حساب، حدود 90 هزار نفر از حمعیت خراسان شمالی درگیر مساله اعتیاد هستند که این آمار در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و نیازمند بررسی و درمان است.

انتهای پیام/314/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: پلیس مبارزه با مواد مخدر مواد مخدر معتاد پلیس مبارزه با مواد مخدر مواد مخدر معتاد بهبود یافتگان از اعتیاد مبارزه با مواد مخدر پیشگیری از اعتیاد خراسان شمالی اعتیاد در استان خراسان شمالی مواد مخدر حوزه اعتیاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۹۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم ناچیز سدهای خراسان شمالی از بارش‌ها/ آب ذخیره کمتر شد

معاون آب منطقه‌ای خراسان شمالی با تاکید بر اینکه سهم سدهای استان از بارش اخیر ناچیز بوده است، گفت: میزان ذخیره آب به نسبت مدت مشابه سال قبل کمتر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای خراسان شمالی، وحید واسطه اظهار کرد: بارندگی اخیر در این استان تأثیر چندانی بر ذخایر سدها نداشته و در مجموع ۵۱۰ هزار متر مکعب آب وارد سدهای استان شده است.

وی افزود: بیشتر روان‌آب ایجاد شده بر اثر بارندگی در مناطق خارج از حوضه آبریز سدها بود و در سایر بخش‌ها نیز بارندگی روی داده در استان به صورت ملایم بوده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: با وجود بارش‌های بهاره در استان، میزان بارندگی از ابتدای سال آبی تا کنون بر اساس اطلاعات ثبت شده در ایستگاه‌های شرکت آب منطقه‌ای، حدود ۲۱۰ میلی‌متر بوده که در مقایسه با بارندگی میانگین بلند مدت استان که حدود ۲۲۰ میلی‌متر بوده، حدود ۴ درصد کمتر است.

واسطه ادامه داد: بارندگی‌ها از ابتدای سال جاری رشد مناسبی نسبت سال قبل داشته که در حوزه نیاز اراضی کشاورزی استان مؤثر بوده است.

وی با اشاره به شرایط نامساعد ذخایر سدهای استان با توجه به کم بارشی طی چند سال اخیر، تصریح کرد: در شرایط کنونی ۲۲ درصد حجم مخازن سدهای استان آب دارد و ۷۸ درصد این مخازن خالی است.

وی تصریح کرد: این مقدار ذخیره آب در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته نیز کمتر است که این شرایط، ضرورت توجه بیشتر به مدیریت مصرف را خاطرنشان می‌سازد.

کد خبر 751183

دیگر خبرها

  • ۲۳ استان درگیر سیل و آبگرفتگی هستند/ امدادرسانی به بیش از ۸ هزار نفر
  • استان درگیر سیل و آبگرفتگی
  • ۲۳ استان درگیر سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی به بیش از ۸ هزار نفر
  • پشت پرده بزرگترین باند قاچاق مواد مخدر کشور چه بود؟ | ناگفته های قاچاق ۲ هزار تن تریاک | یکی از اعضای این باند در عروسی اش شاباش میلیاردی گرفت
  • سهم ناچیز سدهای خراسان شمالی از بارش‌ها/ آب ذخیره کمتر شد
  • غافلگیری سارقان کلینیک ترک اعتیاد
  • پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند
  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • بردن گیاهان دارویی و مواد اسیدی به عربستان ممنوع است
  • پس از بارش های اخیر همچنان۱۱ استان درگیر کم بارشی