Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@17:41:16 GMT

حلقه مفقوده «دیپلماسی» در ورزش

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۰۹۶۸۴

حلقه مفقوده «دیپلماسی» در ورزش

به گزارش خبرگزاری مهر، مسابقات بازی‌های جهانی(World Games)یکی از مهمترین و بزرگترین رویداد های ورزشی در دنیا می باشد که مختص رشته‌های غیر المپیکی بوده و همانند بازی های المپیک هر چهار سال یکبار در یکی از کشورها به عنوان میزبان برگزار می گردد یازدهمین دوره این مسابقات در شهر بیرمنگام امریکا در حالی در حال برگزاری است که هیچکدام از نمایندگان کشورمان در این دوره از رقابت ها حضور ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاراته، اسنوکر، تیر و کمان، ووشو ، سه‌گانه و.... رشته هایی هستند که موفق به اخذ روادید نشده و ورزشکاران این رشته ها بنابر تصمیمات غیر ورزشی و سیاسی مقامات امریکایی از حضور در این میدان بزرگ بازماندند.

اینکه بعضی از فدراسیون ها جهت آمادگی حضور در این رقابت، اردو تشکیل داده وجهت اخذ روادید به کشورهای همسایه مراجعه نموده و هزینه‌های بسیاری را متحمل شده اند به کنار ولی آنچه بیش از هر چیزی در این مورد و چندین صد باری که فدراسیون های کشورمان در سفارتخانه های خارجی در روند اخذ روادید ناکام مانده اند به چشم می‌خورد حلقه مفقوده دیپلماسی ورزشی می‌باشد که چند سالی است خلع آن در ورزش احساس می شود. دیپلماسی به شیوه مسالمت آمیز سیاسی در حل و فصل منازعات بین المللی گفته می‌شود و نقطه مقابل استفاده از شیوه نظامی بدین منظور است.

کشورها برای نیل به اهدافی چون افزایش قدرت، ثروت، جایگاه و منزلت بین المللی خود از تمامی امکانات و ابزارهای ملی بهره می گیرند تا به آنچه که تحت عنوان دیپلماسی بین المللی است، دست پیدا کنند.

یکی از منابع قدرت نرم و ابزارهای سیاست خارجی ورزش است آنچه که امروزه در میادین بین المللی از آن به عنوان ورزش نام برده می شود تنها به عنوان تفریح و سرگرمی نیست بلکه عملکردی فراتر در جهت ایجاد روابط بین کشورها و به دور از هرگونه مناقشه و گزینه‌های نظامی است و کلیه کشورها تلاش بر آن دارند که با استفاده از کلیه ابزارهای کلیدی در ارتباط با ملل دیگر باشند و بهره گیری از قدرت سخت و ارتش ملی جای خود را به استفاده از قدرت نرم مبتنی بر ارزشهای فرهنگی و اجتماعی داده است است.

یکی از روش های ایجاد دیپلماسی به خصوص دیپلماسی ورزشی کسب کرسی های بین المللی می باشد که می تواند نقش بسزایی را در پیشبرد اهداف و حفظ منافع نظام مقدس و متمدن جمهوری اسلامی ایران ایفا نماید.

کرسی هایی که صرفاً افتخاری نبوده و دارای جایگاه ویژه ای در میادین بین المللی همچون کمیته بین‌المللی المپیک، شورای المپیک آسیا و عضویت در هیات رئیسه های فدراسیون های جهانی و آسیایی باشد.

کسب کرسی های از این دست می تواند حقوق جمهوری اسلامی ایران را در میادینی همچون بازیهای المپیک، آسیایی، جهانی و دادگاه حکمیت ورزش حفظ نماید تا در آینده شاهد رخدادهایای چنینی و تضییع حقوق ورزش و ورزشکاران کشورمان در رویدادهای بین المللی نباشیم.

کرسی های بین المللی که در سالیان گذشته در عین ناباوری از دست رفت خود می‌توانست امروزه یکی از راه حل های رفع مشکلات ورزش کشورمان در میادین بین المللی و در جهت حفظ منافع باشد.

امیدوارم که کسب کرسی، بسط و گسترش دیپلماسی ورزش در کنار انبوهی از امور اجرایی یکی از دغدعه های مسئولین ورزش باشد تا برخلاف گذشته شاهد روند رو به رشد تحقق حقوق بین الملل ورزش ایران باشیم.
----------------------------------------------------
یادداشت وارده؛
سیدعلیرضا محسنی
کارشناس ورزش

کد خبر 5540241

منبع: مهر

کلیدواژه: ورزش ایران دیپلماسی و سیاست خارجی کمیته ملی المپیک فوتبال تیم ملی فوتبال ایران تیم فوتبال استقلال تهران دراگان اسکوچیچ لیگ برتر فوتبال ایران تیم فوتبال پرسپولیس فدراسیون فوتبال تیم ملی بسکتبال کشتی آزاد فدراسیون فوتبال ایران حمید سجادی فدراسیون ورزش های دانشگاهی جام جهانی 2022 قطر بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۹۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان

۹۰ کاندیدا برای کسب ۴۵ کرسی باقیمانده از ۲۹۰ کرسی مجلس تا ۸ صبح پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت به رقابت می‌پردازند.

به گزارش مشرق، تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در حالی از بامداد ۱۳ اردیبهشت‌ماه آغاز شد که ۹۰ کاندیدا برای کسب ۴۵ کرسی باقیمانده از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای‌اسلامی به رقابت می‌پردازند؛ رقابتی که تا ۸ صبح پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

ماراتن انتخابات مجلس دوازدهم که از اسفندماه ۱۴۰۲ آغاز شده‌ در شرایطی روز جمعه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ به خط پایان می‌رسد که رقابت‌های انتخاباتی در ۱۵ استان کشور به اوج رسیده و کاندیداها در ۲۱ حوزه انتخابیه درحال فعالیت‌های انتخاباتی به‌منظور جلب‌نظر مردم هستند.

دراین میان رقابت‌های انتخاباتی در استان تهران حال‌وهوای دیگری به‌خود گرفته است؛ رقابت ۳۴ کاندیدا برای کسب ۱۶ کرسی نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و همچنین ورامین، پیشوا و قرچک رقابت‌ها در این حوزه را در کانون توجه رسانه‌ها و افکارعمومی قرار داده‌است.

در چنین شرایطی اگرچه رقابت انتخاباتی در تهران تنها در اردوگاه اصولگرایی در جریان است، اما کاندیداهای منسوب به جریان اصلاح‌طلبی نیز در برخی حوزه‌ها به دور دوم راه یافته‌اند؛ موضوعی که سبب شده در این دور از انتخابات نیز رقابت میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان جریان داشته باشد.

رویکرد اصلاح‌طلبان در دور دوم

طی روزهای اخیر تحرکات انتخاباتی محدود به جریان‌های اصولگرایی نبوده و جریان‌های اصلاح‌طلب نیز فعالیت‌هایی را برای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم داشته‌اند.

براین اساس هم بود که حزب اعتماد ملی اعلام کرد از کاندیداهایی که گرایش اصلاح‌طلبی یا متمایل به اصلاح‌طلبان داشته باشند، حمایت خواهد کرد.

براساس برخی گمانه‌زنی‌ها در اردوگاه اصلاح‌طلبی، ندای ایرانیان، کارگزاران سازندگی، اعتمادملی و اعتدال و توسعه ازجمله احزاب اصلاح‌طلبی هستند که از برخی کاندیداهای به دور دوم راه یافته در نقاط مختلف کشور حمایت می‌کنند.

رقابت در اردوگاه اصولگرایی

ترکیب کاندیداهای حاضر در دور انتخابات مجلس دوازدهم در تهران نشان می‌دهد در این حوزه انتخابیه رقابت تنها در اردوگاه اصولگرایی جریان دارد.

براین اساس هم بود که طی روزهای اخیر شاهد انتشار فهرست‌های مختلفی از این جریان به‌منظور رقابت در تهران بوده‌ایم؛ فهرست‌های چندگانه‌ای که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

دیگر خبرها

  • ورزش در سلامت سازمانی و بهره وری نقش ممتاز دارد
  • یسلیانی، سکان‌دار هیئت اسکی و ورزش‌های زمستانی اصفهان شد
  • نوجوان خوشابی در مسابقات آسیای ازبکستان تاریخ ساز شد
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان
  • عدم وجود نهاد مستقل تصمیم‌گیر، حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت
  • کرسی‌های باقیمانده مجلس دوازدهم
  • آموزش؛ حلقه مفقوده در دیابت/ سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت/ کشورها برای محفاظت از کودکان چه کردند؟
  • صادق خان شهردار لندن شد