Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@04:32:49 GMT

رفع مشکلات حوزه آب نیاز مبرم استان است

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۰۹۸۹۴

رفع مشکلات حوزه آب نیاز مبرم استان است

استاندار خراسان رضوی در دیدار مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، تأمین آب را نیاز مهم استان بویژه برای ماندگاری روستائیان و نیروی جوان در روستاها دانست و گفت: ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار در تمام مناطق بویژه مناطق روستائی که معیشت آنها به کشاورزی وابسته است، نیازمند منابع آبی است که باید برای حفظ و جلوگیری از هدررفت آن، تدابیر ویژه‌ای اندیشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایران آنلاین، یعقوبعلی نظری در این دیدار با اشاره به اینکه در سند محرومیت‌زدایی از ۲ هزار و۵۹۶ روستای استان خراسان رضوی، رفع نیازهای آب در بخش دام و کشاورزی بسیار مد نظر است، تصریح کرد: همسو شدن قابلیت‌های اجرایی، مدیریتی و تامینی همراه با کار جهادی می‌تواند به رفع مشکلات حوزه آب و سایر بخش‌ها منجر شود.
نماینده عالی در استان در ادامه با بیان اینکه اکنون ۲۶ درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند، یکی از دلایل کاهش جمعیت روستاها را تبدیل روستاها به مناطق شهری دانست و گفت: توزیع امکانات لازم و توسعه زیرساخت های حوزه آب، برق، گاز، راه و ... در روستاها نیاز ساکنان آنهاست و باید انجام شود اما با حفظ اصالت روستاها. اینکه بدون توجه به بافت روستایی، روستاها را از بافت اصلی خارج و آنها را به شهر ارتقا دهیم، نه تنها کمکی به رفع مشکلات روستاها نخواهیم  کرد بلکه در آینده ای نه چندان دور شاهد تبدیل روستاها به نقاط شهری خواهیم شد.
وی ادامه داد: پایه اقتصاد روستا بر دامداری و کشاورزی بنا شده است، لذا زمانی که روستا به شهر تبدیل می‌شود این دو بخش تحت تاثیر قرار می‌گیرند و جایگاه قبلی خود را از دست می‌دهند.
استاندار،  ایجاد بسته تشویقی را راهکاری برای کاهش مصرف آب مشترکان دانست و بر نقش رسانه‌ها برای اصلاح الگوی مصرف آب در سطح استان تأکید کرد. 
نظری ادامه داد: ساخت باغ ویلاهای غیرمجاز و تفکیک اماکن دارای مجوز از فاقد مجوز، ضروری است و موفقیت در این حوزه نیازمند یک برنامه و تصمیم‌گیری عملیاتی در حوزه‌های مختلف و از جمله آب است.

استاندار خراسان رضوی گفت: سرقت آب، تغییر کاربری زمین های کشاورزی و باغی و ایجاد مشکلات امنیتی ناشی از تبعات ساخت باغ ویلاست و از شرکت آب و فاضلاب می‌خواهیم پیشنهادهای خود را در حوزه آب شرب ارائه دهد تا استانداری پیگیری کند.


آغاز عملیات آبرسانی به ۱۲۱ روستا با مشارکت سپاه


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه براساس طرح محرومیت‌زدایی از روستاها، در مرحله نخست عملیات آبرسانی به ۱۲۱‌روستای استان با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سپاه امام رضا (ع) آغاز شده که پیش‌بینی می‌شود این تعداد به ۲۰۰ روستا افزایش یابد.
سیدابراهیم علوی با بیان اینکه قرارداد آبرسانی به ۲۲۱ روستای دیگر با سرمایه‌گذاری و مشارکت سه نیکوکار استان منعقد و در حال اقدام است، تصریح کرد: یکی از مطالبات شهرستان‌ها و روستاها اصلاح شبکه و خطوط انتقال آب است، طول شبکه و خطوط انتقال آب در استان ۳۰ هزار کیلومتر است که از این متراژ ۱۵ هزار کیلومتر به دلیل عمر بالای ۳۰ سال، نیاز به تعویض دارد، اعتبار مورد نیاز نیز 7 هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
این مسئول ادامه داد: سرقت آب از طریق انشعابات غیرمجاز از جمله چالش‌های مهم آبفای استان است، به گونه‌ای که علاوه بر رشد قارچ‌گونه باغ‌ویلاها، مصرف آب شرب برای دام و آبیاری باغ‌ها و درختان، شرایط سخت تأمین آب مشترکان را تشدید کرده است.
وی، سرانه مصرف آب روزانه هر روستایی استان را ۱۹۹ لیتر عنوان کرد و افزود: این میزان مصرف ۸۰ لیتر از سرانه تعیین شده بیشتر است، این در حالی است که در برخی شهرستان‌ها مسوولان محلی همچنان از آبفا مطالبه آب دارند و حال آنکه با وجود خشکسالی و قطع برق، میزان تولید آب روستایی در سه ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱.۵ درصد و تولید آب شهری ۶ دهم درصد افزایش داشته است.

گفتنی است، خراسان رضوی که بیش از ۲ دهه است با خشکسالی مواجه است امسال در وضعیت بحرانی قرار دارد و هم اینک از ۳۷ دشت استان، وضعیت ۳۴ دشت بحرانی است و میزان ذخایر سدهای آن بیش از صد درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته‌است که بنا به تاکید کارشناسان این حوزه، مدیریت مصرف، سریعترین راه عبور از وضعیت بحرانی موجود است و البته طرح‌های مختلف آبرسانی و سازگاری با کم آبی نیز باید با سرعت بیشتری دنبال شود.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: خراسان رضوی حوزه آب مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۹۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی

با دستور استاندار خراسان رضوی تیمارگاه حیات وحش استان و معین شرق کشور راه‌اندازی می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری امروز و در جریان بازدید خود از اداره کل محیط زیست خراسان رضوی که به مناسبت هفته زمین پاک صورت گرفت، دستور احداث تیمارگاه حیات وحش استان را صادر کرد.

استاندار خراسان رضوی در این بازدید با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزشی در حوزه محیط زیست، گفت: با ارتباطی که از طریق این محورها برقرار می‌شود مدیریت این حوزه راحت‌تر پیش خواهد رفت.

وی بیان کرد: محیط‌زیست یک زیرساخت لازم برای همه فعالیت‌هاست که هم برای حال و هم برای آینده ضرورت دارد. نظری بر روان‌سازی و تسریع در صدور مجوزها تاکید و بیان کرد: در محیط زیست نگاه ایجابی باید وجود داشته باشد.

گفتنی است؛ در این تیمارگاه، حیات وحش از جمله پرندگان آسیب دیده تیمار شده و پس از بهبودی به محیط زیست برخواهد گشت.

 استاندار خراسان رضوی در برنامه امروز خود از بخش‌های مختلف اداره کل محیط زیست استان بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت این حوزه قرار گرفت.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • افتتاح طرح‌های حوزه سلامت نقش مهمی در رفع محرومیت‌ها دارد
  • رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • تحقق ۱۲۹ مصوبه از سفر اول دولت سیزدهم به خراسان رضوی
  • مردم خراسان رضوی سال گذشته ۱۳۶ میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند
  • جهش تولید به نهضت مردم نیاز دارد
  • اخبار کوتاه خراسان رضوی / ۷ اردیبهشت
  • افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی