Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه همشهری نوشت: موج جدید کووید-۱۹همان طور که قابل پیش‌بینی بود، در حال پیشروی است. با کمتر شدن آمار مبتلایان و مرگ‌ومیرهای کرونایی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز کمتر شد. دیگر کمتر کسی با ماسک در اماکن عمومی حتی سربسته ظاهر می‌شد و دوباره مهمانی‌ها، کنسرت‌ها و دورهمی‌ها از سر گرفته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما زیرسویه BA.۵ اومیکرون با استفاده از همین عادی‌انگاری با قابلیت سرایت بیش از اندازه‌ای که دارد، دوباره ما را به روزهای سخت کرونایی بازگرداند. تا جایی که بسیاری از کشورهای دنیا ازجمله ایران خبر از موج هفتم بیماری را رسما اعلام کردند. سازمان بهداشت جهانی هم چندی پیش اعلام کرد، رؤیای تمام شدن بحران کووید فعلا بیشتر یک سراب است تا واقعیت.

بازگشت الزام استفاده از ماسک

در نیویورک استفاده از ماسک در اماکن عمومی سربسته فارغ از وضعیت واکسیناسیون افراد، الزامی شده است. متخصصان به‌دلیل شیوع زیرسویه BA.۵ که آن را بدترین زیرسویه اومیکرون می‌خوانند، مهم‌ترین سلاح مقابله با ابتلا به آن را ماسک‌های باکیفیت می‌دانند. در لس‌آنجلس نیز زدن ماسک، دوباره به حالت اجباری درآمده است. سرعت سرایت سویه جدید به حدی است که گروهی از محققان حتی اعتقاد به الزام ماسک در محیط‌های باز اما شلوغ دارند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده توصیه می‌کند هنگام ورود یک شهر به سطح بالای کووید-۱۹، الزام زدن ماسک به‌صورت عمومی در محیط داخلی را برای افراد ۲سال و بالاتر انجام دهند. در برخی کشورهای اروپایی نیز با توجه به اوج گرفتن سفرهای تابستانی، استفاده از ماسک به حالت اجباری بازگشته است.

واکسیناسیون بهنگام

چند ماه پیش، دوز دوم تقویت‌کننده واکسن کووید-۱۹فقط برای افراد بالای ۶۰سال و افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی و بیماری‌های خاص توصیه می‌شد، اما با شیوع و گسترش روزافزون زیرسویه BA.۵، در اغلب کشورهای دنیا تزریق دوز دوم واکسن یادآور به همه سنین بدون درنظر گرفتن اولویت سنی توصیه شده است. به این ترتیب همه افرادی که ۶ماه از زمان تزریق دوز سوم تقویت‌کننده آنها گذشته است می‌توانند دوز چهارم خود را دریافت کنند. تقویت‌‌کننده‌های واکسن کووید-۱۹ می‌توانند حفاظتی را که ممکن است در طول زمان پس از واکسیناسیون سری اولیه کاهش یافته باشد، بیشتر یا بازیابی کنند. زمانی که افراد با واکسن‌های کووید-۱۹ به روز باشند، بهترین محافظت را در برابر بیماری شدید و بستری و حتی مرگ در اثر کووید-۱۹ دارند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی

اوایل همه‌‌گیری، پیام بهداشت عمومی این بود که ویروس کرونا عمدتا از طریق قطرات تنفسی بزرگ که هنگام تنفس، صحبت کردن، سرفه کردن، آواز خواندن و ... منتشر می‌شود، گسترش می‌یابد و این ترشحات می‌تواند قبل از سقوط تا چند متر حرکت کند. اما پس از آن مطالعه‌ای انجام شد که نشان داد، ذرات تنفسی بسیار کوچک به نام آئروسل نیز قابلیت انتشار در هوا، باقی ماندن تا ۹ساعت در محیط و طی کردن مسافت بیشتر را دارد. به این ترتیب مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، دستورالعمل خود را سال گذشته به‌ روزرسانی کرد تا سومین روش انتقال را تأیید کند: استنشاق ذرات آئروسل و قطرات بسیار ریز تنفسی.

درحالی‌که تماس با سطوح هنوز به‌عنوان روش احتمالی انتقال ذکر می‌شود، کارشناسان می‌گویند که خطر آن بسیار بسیار کمتر از خطر ناشی از استنشاق آئروسل یا قطرات منتقل شده از طریق تماس نزدیک است. دکتر پیتر چین هونگ، متخصص بیماری‌‌های عفونی گفت: احتمال بیمار شدن در اثر لمس یک سطح حدود یک در ۱۰۰هزار است و احتمال بیمار شدن از یک ذره معلق در هوا حدود هزار برابر بیشتر است. با این حال، ظهور نوع بسیار مسری اومیکرون و زیرشاخه‌های فوق ‌واگیر آن نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است.

برخی ادارات در پی گسترش این سویه‌های جدید، در حال نصب دکمه‌های خودتمیز‌شونده آسانسور هستند و خطوط هوایی صندلی‌های مسافران را به روش پیشرفته‌ای تمیز می‌کنند. براساس مطالعه‌ای که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در مارس ۲۰۲۱منتشر کرد، خطر ابتلا به کووید-۱۹از یک سطح غیرمتخلخل مانند فولاد ضد‌زنگ یا شیشه در یک فضای داخلی پس از ۳ روز کم می‌شود.

دیجیتال شدن در عصر کرونا

بحران کووید-۱۹شرکت‌ها و افراد را با چالش‌های بی‌‌سابقه‌ای در محل کار و همچنین در زندگی خصوصی‌ مواجه کرده است. تقریبا همه شرکت‌ها در سراسر جهان تحت‌تأثیر این بحران قرار دارند و برخی حتی در آستانه ورشکستگی هستند. درحالی‌که برخی از شرکت‌ها هنوز به‌دنبال راه‌حل هستند، برخی دیگر قبلا آن را یافته‌اند: دیجیتال کردن.

دیجیتال شدن می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها، به‌ویژه هم‌اکنون، کمک بزرگی کند. به همان سرعتی که ویروس در سراسر دنیا گسترش می‌یابد، احتمالا می‌توان انتظار داشت که شاهد دیجیتال شدن شرکت‌ها هم باشیم. به این ترتیب مراجعه حضوری کاهش می‌یابد و روند انتقال بیماری نیز مختل می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: واکسیناسیون موج هفتم کرونا روزنامه همشهری پروتکل های بهداشتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۹۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ سیدهادی موسوی در خصوص اجرای طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی گفت: در راستای اجرای تدابیر سلسله مراتب فرماندهی در فراجا و شهردار تهران، این یگان حسب وظیفه ذاتی خود پشتیبانی انتظامی لازم از واحدهای اجرایی و عملیاتی شهرداری تهران را در سازمان مدیریت پسماند و سازمان خدمات اجتماعی در طرح جمع آوری متکدیان، افراد کارتن‌خواب، معتادان متجاهر، کودکان کار و زباله‌گردهای غیرمجاز از سطح مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران در دستور کار خود قرار داد.

فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران در تشریح جزئیات اقدامات این یگان در حوزه برخورد و ساماندهی پدیده کودکان کار بیان کرد: در راستای ساماندهی کودکان کار که افراد زیر ۱۸ سال در این گروه قرار می‌گیرند و بیشتر تکدی‌گری و دستفروشی می‌کنند یا شیشه خودروها را پاک و یا اسپند دود می‌کنند، هزار و ۱۹۶ نفر از سطح مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران جمع‌آوری شدند.

موسوی با تأکید بر اینکه در میان افراد جمع‌آوری شده ۹۸۴ نفر دارای تابعیت کشورهای افغانستان و پاکستان را دارند که شامل ۹۵۱ نفر دارای تابعیت افغانستان و ۳۳ نفر دارای تابعیت پاکستان است، ادامه داد: از میان کل افراد جمع‌آوری شده ۸۹۷ نفر پسر و ۲۹۹ دختر بودند.

وی در ادامه یادآور شد: از مجموع هزار و ۱۹۶ نفر جمع‌آوری شده که ۱۷۵ نفر زیر ۶ سال، ۶۶۲ نفر بین ۶ تا ۱۲ سال، ۲۸۰ نفر بین ۱۲ تا ۱۵ سال و ۷۹ نفر بین ۱۵ تا ۱۸ سال مشغول به فعالیت در سطح شهر بودند که این افراد توسط عوامل یگان حفاظت شهرداری تهران جمع‌آوری شدند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهر، موسوی با بیان اینکه از تعداد افراد جمع‌آوری شده در پایتخت ۲۱۲ کودک نیز تابعیت ایرانی داشتند، گفت: در جریان عملیات ساماندهی آسیب‌های اجتماعی با محوریت ساماندهی کودکان کار، ۸۳ مورد پدیده مادر و کودک و ۷۵ مورد نیز پدیده پدر کودک مشاهده شد که این تعداد نیز با قرارگیری در گروه آسیب‌های اجتماعی بزرگسالان جمع‌آوری شدند.

کد خبر 6091926

دیگر خبرها

  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • حل بحران سالمندی جمعیت، عزم ملی را می‌طلبد
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارد
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار