جیمز باند مورد نظر مامور سابق سرویس اطلاعاتی بریتانیا چه شکلی بود؟ | وقتی خالق مامور ۰۰۷ شخصیت سینمایی او را تصور میکند
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۱۰۱۹۵
به گزارش همشهری آنلاین، در فیلم اکشن مونریکر (Moonraker ۱۹۷۹)، جیمز باند باید از دست جاوز، شخصیت شروری با دندانهای فلزی بگریزد. باید در حال راندن یک قایق تندرو روی آبشار، با گلایدری از روی قایق بپرد. این یکی از آن صحنههای عجیب و غریب متعدد فیلم است که ایان فلمینگ،خالق داستانهای جیمز باند، هرگز در رمان اصلی خود درباره ماجراهای مامور ۰۰۷ ننوشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در سال ۱۹۵۶، یک سال پس از انتشار رمان مونریکر، فلمینگ فیلمنامه ۱۵۰ صفحهای خود را نوشت که به اندازه فیلم محصول ۱۹۷۹، حتی با وجود جذابیت راجر مور در نقش مامور مخفی مشهور، بیمایه و سبک است.
گرچه در رمان، جیمز باند به شکل آدمکشی خونسرد تصویر شده است، اما نویسنده، در نسخه فیلمنامه خود، تغییراتی ایجاد میکند. در این نسخه، رئیس سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا، «اِم» نامیده نمیشود و بیش از آن که مانند رمانها و فیلمهای جیمز باند، شخصیتی خشن داشته باشد، به یک شهروند مهربان دهه ۱۹۵۰ بریتانیا شبیه است. همینطور غیبت خانم مانیپنی، منشی عشوهگر «ام» هم خیلی به چشم میآید.
جان گیلبرت، کارشناس آثار ادبی فلمینگ، در مصاحبه با آبزرور، دلیل اهمیت فیلمنامهای را که فلمینگ نوشته است، توضیح میدهد. اینکه چرا با وجود ساخته نشدن نسخهای که فلمینگ برای سینماییکردن شخصیت مخلوق خود نوشت، باید این متن ۱۵۰ صفحهای را اثری مهم از متعلقات جیمزباندی سینما و ادبیات تلقی کرد.
او میگوید: «این اولین فیلمنامهای است که فلمینگ در آن، باند را آماده حضور روی صفحه نمایش بزرگ میکند. همچنین این تنها تلاش او برای نوشتن فیلمنامه است، و برای همین بسیار اهمیت دارد. این یک سناریوی بسیار جیمزباندی است؛ یک فرد بسیار قدرتمند و شرور، دنبال نابود کردن و سقوط بریتانیا است.»
با وجود این، شرکت «Rank Organisation» که در آن زمان بزرگترین شرکت فیلمسازی بریتانیا بود، نتوانست پتانسیلهای این فیلمنامه را ببیند. فیلمنامه تایپشده فلمینگ، هنوز در پوشه کمپانی رنک است و تا چندین دهه بعد از آن که فلمینگ آن را نوشت، فراموششده باقی ماند.
ایان فلمینگ و میز کارش در جامائیکا، جایی که داستانهای جیمز باند خلق شدنداین رماننویس باید تا سال ۱۹۶۲، یعنی دو سال قبل از مرگش، صبر میکرد تا اولین اقتباسهای سینمایی رمانهایش را روی پرده سینما ببیند: آلبرت براکلی و هری سالتزمن، رمان سال ۱۹۵۸ فلمینگ با عنوان دکتر نو (Dr No) را با حضور شان کانری به فیلم تبدیل کردند. فیلمی که اکنون در رده آثار کلاسیک سینما است و سرفصل یکی از موفقترین فرانچایزهای تاریخ سینما. همه ۱۲ رمان جیمز باند، از جمله روسیه با عشق، به فیلمهایی محبوب تبدیل شدند، گرچه بسیاری از آنها از طرح اصلی فلمینگ در رمانها فاصله گرفتند.
فیلمنامه ابتدایی که فلمینگ برای جیمز باند نوشت، به مجموعه بزرگی از سایر چیزهای باارزش مربوط به جیمز باند، توسط کتابفروشی کتابهای کمیاب پیتر هرینگتون در لندن پیوسته است؛ جایی که گیلبرت، کارشناس آثار ادبی فلمینگ نیز در آن کار میکند.
در فیلنامهای که فلمینگ برای مونریکر نوشته است، مامور ۰۰۷ در حالی که مایوی آبیرنگ، به رنگ آبی چشمانش پوشیده، در سواحل کنت شنا میکند. گیلبرت میگوید این تصویر از باند، به همراه لباس شنای سیاهی که کانری آن را به چیزی شاخص برای باند بدل کرد و دنیل کریگ نیز ادامه داد، به نظر میرسد از ایده فلمینگ سرچشمه گرفته است. احتمالا زمانی که با براکلی و سالتزمن درباره فیلم صحبت کرده است.
جیمز باند چگونه از مرگ بازمیگردد؟ | تهیهکنندگان نمیدانند چطور ۰۰۷ را برگردانندفلمینگ، نویسنده رمانهای جیمز باند، خود افسری بود که در طول جنگ جهانی دوم در سازمان اطلاعات نیروی دریایی بریتانیا خدمت کرده و قبل از اینکه حرفه رماننویسی را برگزیند، روزنامهنگار بود. ظاهرا فلمینگ، در ساخت شخصیت مامور ۰۰۷ و همینطور ماجراهایی که او با آنها درگیر میشود، از تجربیاتش در طول سالهای جنگ بهره برده است.
گیلبرت، فیلمنامهای را که فلمینگ بر اساس رمان خودش نوشته، جذاب، اما بیش از حد توصیفی میداند. او میگوید: یک فیلمنامهنویس واقعی باید بیشتر روی دیالوگها تمرکز کند، با حداقل جزئیات درباره کارگردانی، به همین دلیل است که ۱۵۰ صفحه است. فیلمنامههای جیمز باند اغلب ۱۰۰ صفحه هستند. با وجود این فیلمنامه فلمینگ خیلی خوشخوان است.
به گفته گیلبرت، فیلمنامه فلمینگ، خیلی جدیتر از فیلمی است که در سال ۱۹۷۹ ساخته شده، که البته این فیلم واقعیتهای زمانی را که در آن ساخته شده بازتاب میدهد. گیلبرت میگوید: در آن زمان تهدیدات جنگ سرد و مسائل جدی جنگ هستهای مطرح است. در دهه ۱۹۷۰ فیلمها فضایی را منعکس میکردند که در آن عوامل تهدیدکننده حیاتی نبود.
این فیلمنامه، تا زمانی که در سال ۲۰۱۵ در حراجی بونامز پدیدار شد، از نظرها مخفی مانده بود و آن زمان توسط یک مجموعهدار خصوصی خریداری شد.
اندرو لایست، نویسنده کتاب بیوگرافی «ایان فلمینگ: مردی که جیمز باند را خلق کرد» در مصاحبه با آبزرور میگوید: پیدا کردن این فیلمنامه بسیار هیجانانگیز است. فلمینگ برای اقتباس از کتابهایش وسواس داشت. او بسیار تلاش کرد تا نظر تولیدکنندگان سینمایی بریتانیا و ایالات متحده را جلب کند.
در سال ۱۹۵۴، او با تهیهکننده الکساندر کردا مکاتبه کرد، کسی که نسخهای از رمان دوم او، «زندگی کن و بگذار بمیرند» (Live and Let Die) را خوانده و آن را تحسین کرده بود. فلمینگ در مورد سومین رمانش - که هنوز نوشته نشده بود - برای او نوشت که همان مونریکر است. او گفت که این «بسط یک داستان سینمایی است که از زمان جنگ در ذهنم بوده است». این یک «داستان هیجانانگیز با جذابیت خاص انگلیسی، اما همچنین جذابیت عمومی است که زمینه ساخت یک فیلم فوقالعاده را فراهم میکند». سپس برای نوشتن این کتاب به جامائیکا رف و رمان در بهار سال بعد منتشر شد. (او در سال ۱۹۴۲ به جامائیکا رفت و آنقدر از آنجا خوشش آمد که تصمیم گرفت بعد از جنگ به آنجا نقل مکان کند. او خانهای در جامایئکا ساخت و نام آن را گلدنآی گذاشت.) نکته این است که فلمینگ همیشه مونریکر را به عنوان «داستان یک فیلم» تصور میکرد. بنابراین، یافتن فیلمنامهای که او نوشته، بسیار جالب توجه و حائز اهمیت است.
منبع: ترجمه از گاردین با کمی تغییر.
کد خبر 673664 برچسبها سینمای جهان ادبیات جنگ جهاني دوم جيمز باند جاسوسی روسیه شان كانرى هالیوود حراج فیلم خارجی بريتانيا فیلم و سریال خارجیمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: سینمای جهان ادبیات جنگ جهاني دوم جيمز باند جاسوسی روسیه هالیوود حراج فیلم خارجی بريتانيا فیلم و سریال خارجی جیمز باند فیلم نامه ای مامور ۰۰۷ رمان ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۰۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمای حیرتانگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب / عکس و فیلم
به گزارش خبرآنلاین، تصاویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب، بخشی از آسمان را در صورت فلکی جبار (شکارچی)، در سمت غربی ابر مولکولی شکارچی B نشان میدهد و بر لبه نورانی بالای ساختار متمایز غبار و گاز سحابی متمرکز است.
سحابی سر اسب که به «بارنارد 33» هم معروف است، از امواج متلاطم گاز و غباری برمیخیزد که 1300 سال نوری از ما قرار دارد و پیشستارگان فراوانی را در دل خود جای داده است. این سحابی از ابر میانستارهای عظیمی تشکیل شده که در حال فروپاشی است، ستاره جوان داغی در نزدیکی آن با قدرت تمام، میتابد و با پرتوهای پرانرژی خود، این سحابی را لایهبهلایه میتراشد. ابرهای گازی اطراف سر اسب قبلاً از بین رفتهاند، اما ستون برآمدگی از تودههای ضخیم موادی ساخته شده که فرسایش آنها سختتر است. منجمان تخمین میزنند که حدود پنج میلیون سال تا از بین رفتن کامل این سحابی زمان باقی مانده باشد.
شرح عکس: چشمانداز لبه فوقانی سحابی سراسب در نور فروسرخ نزدیک. در زمینه تصویر میتوانید ستارگان کهکشان (اجرام نورانی ۸ پر) و کهکشانهای دوردست را ببینید. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگتر، اینجا را کلیک کنید.
سحابی سر اسب، از شناختهشدهترین مناطق تحت سلطه فوتون (PDR) ست. در چنین منطقهای، نور فرابنفش ستارگان جوان و سنگین، ناحیهای از گازوغبار گرم و عمدتاً خنثی را بین گازهای کاملاً یونیزهشده اطراف ستارگان پرجرم و ابرهایی که در آن متولد شدهاند، ایجاد میکند. این تابش فرابنفش بهشدت بر رویدادهای شیمیایی گازهای این مناطق تأثیر میگذارد و بهعنوان مهمترین منبع گرما عمل میکند.
این مناطق در جایی پدیدار میشوند که گازهای میانستارهای از یکسو بهاندازهای متراکمند که خنثی بمانند و از سوی دیگر، آنقدر متراکم نباشند که از نفوذ نور فرابنفش ستارگان پرجرم جلوگیری کنند. نور ساطعشده از این نوعPDR ها ابزاری منحصربهفرد برای مطالعه فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی است که باعث تحول ماده میانستارهای کهکشان ما و دیگر نقاط عالم، از دوران اولیه تشکیل ستارههای عظیم باستانی تا امروز میشود.
شرح عکس: نمای لبه فوقانی سحابی سر اسب در نور فروسرخ میانی.
سحابی سر اسب به دلیل نزدیکی و هندسه آن که تقریبا از لبه دیده میشود، هدف ایدهآلی برای اخترشناسان است تا ساختار فیزیکی PDRها و تکامل ویژگیهای شیمیایی گازوغبار و مناطق انتقالی بین آنها را مطالعه کنند. PDRها از بهترین اجرام آسمان برای بررسی نحوه تعامل تابش با ماده میانستارهای به شمار میروند.
آنچه جیمز وب دیده است
به لطف ابزارهای MIRI و NIRCam که بهترتیب تصاویر فروسرخ میانی و فروسرخ نزدیک را ثبت میکنند،گروهی بینالمللی از اخترشناسان برای اولین بار، ساختارهای کوچکمقیاس لبه نورانی سر اسب را آشکار کردند. آنها همچنین شبکهای از ویژگیهای طولی را شناسایی کردهاند که عمود بر جبهه PDR گسترش یافته و حاوی ذرات غبار و گاز یونیزهشده در جریان تبخیر فوتونی سحابی کشیده شدهاند. این مشاهدات همچنین به اخترشناسان امکان داده است که اثرات تضعیف و انتشار غبار را بررسی کنند و شکل چندبعدی سحابی را بهتر درک کنند.
در مرحله بعد، ستاره شناسان قصد دارند دادههای طیفسنجی بهدستآمده از سحابی را برای اثبات تحول خواص فیزیکی و شیمیایی مواد مشاهدهشده در سراسر سحابی مطالعه کنند.
تلسکوپ فضایی جیمز وب با آینه ۶٫۵ متری خود، بزرگترین و قدرتمندترین تلسکوپی است که تاکنون به فضا پرتاب شده است و امید میرود که تا پایان این دهه به مأموریت خود ادامه دهد.
منبع: آژانس فضایی اروپا
۵۴۵۴
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901324 ذوالفقار دانشی