Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از موضوعات مهمی که بسیاری از فعالان اقتصادی با آن دست و پنجه نرم می کنند، به مساله نرخ سود بانکی برای سپرده‌ها و تسهیلات باز می‌گردد.

برخی کارشناسان معتقد هستند تغییر نرخ سود سپرده بانکی باید منجر به تغییر در نرخ سود تسهیلات شود، افزایش نرخ سود سپرده بانکی می‌تواند در کنترل بازارها مؤثر باشد؛ این مساله در حالی رخ می‌دهد که با افزایش این نرخ، افراد سرمایه‌های خود را به بانک سپرده و از این طریق سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این روش بانک ها نیز توان بیشتری برای پرداخت تسهیلات دارند.

اما از دیگر سو، افزایش نرخ سود بانکی، مانعی برای رونق تولید محسوب می‌‌شود. این مساله به دلیل وارد نشدن سرمایه ها به بخش تولید مربوط می شود. این افزایش نرخ نباید به میزانی باشد که تولید کننده را به جای سرمایه‌گذاری در تولید به سرمایه‌ گذاری در بانک ‌ها ترغیب کند.

* افزایش نرخ بهره برای حرکت سرمایه ها به سمت بانک

برخی بر این باورند که اگر نرخ سود سپرده‌های بانکی بالاتر از نرخ تورم باشد، سرمایه‌ ها به سمت بانک حرکت می‌کند و افزایش نرخ سود بانکی مؤثر خواهد بود، بنابراین نرخ تورم بالای ۴۰ درصد و نرخ بهره ٢٠ درصدی جذابیتی برای سپرده‌‌گذاری در بانک ندارد.

در این شرایط نرخ ٢٠ درصدی سود بانکی برای سپرده‌‌گذار نرخ بهره منفی محسوب می‌ شود؛ یعنی قدرت خرید کسانی که پول خود را با سود بانکی سالانه ۲۰ درصدی در بانک سپرده ‌گذاری کرده‌ا‌ند نسبت به نرخ تورم چندین درصد کاهش یافته است. بنابراین با وجود پایین بودن نرخ سود بانکی نسبت به تورم این رویکرد برای مردم جذابیتی ندارد. مگر افرادی که از ریسک ‌پذیری کمتری برخوردار باشند و با این نرخ سود در بانک سپرده ‌گذاری کنند.

البته فعالان برخی بازارهای دیگر مانند بورس، به دنبال کاهش نرخ سود بانکی برای ورود پول و نقدینگی به این بازار هستند. هرچه نرخ سود بانکی کاهش داشته باشد، افراد بیشتری پول خود را از بانک خارج کرده و به سمت سایر بازارها حرکت می دهند.

* کاهش نرخ بهره منجر به ضرر سپرده گذاران می شود

در این‌باره، کامران ندری، عضو هیئت علمی دانشگاه، در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس می‌گوید: بانک‌های مرکزی در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که کاهش نقدینگی سیاستی مناسب برای کنترل تورم نیست و از دهه ۹۰ میلادی به این طرف تاکید بر نقدینگی کم شده و بانک ‌های مرکزی نرخ بهره را به عنوان متغیر سیاستی کنترل می ‌کنند. به طور معمول بانک‌های مرکزی در دنیا در شرایط تورمی نرخ سود بانکی را افزایش می‌دهند تا از ایجاد التهاب و افزایش تورم جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: نرخ سود بهره بانکی غالبا باید تناسبی با نرخ تورم داشته باشد، در حالی که نرخ سود واقعی فعلی به دلیل بالا بودن تورم، منفی است و به همین دلیل کاهش نرخ سود بانکی موجب ضرر بیشتر سپرده‌گذاران بانکی خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به درخواست‌های فعالان بازار سرمایه برای حمایت بانک مرکزی از این بازار از طریق کاهش نرخ سود بانکی تاکید کرد: در صورت کاهش نرخ سود بانکی، نرخ سود تسهیلات نیز باید کاهش یابد که در این صورت تقاضا برای پول در شبکه بانکی افزایش پیدا خواهد کرد. این امر علاوه بر گسترش رانت و فساد در توزیع منابع بانکی، پایدار نخواهد بود، چرا که بانکها برای تامین منابع مورد نیاز خود به بازار بین بانکی مراجعه خواهند کرد، در این شرایط نرخ بهره بین بانکی افزایش خواهد یافت و به ناترازی بانک ها دامن خواهد زد.

به گزارش فارس، تعدادی از مخاطبین خبرگزاری فارس، در سامانه فارس من پویشی با عنوان «لزوم حذف سود و بهره بانکی» به ثبت رسانده اند که در این پویش درخواست کاهش نرخ سود و بهره بانکی را داشته اند.

در این پویش آمده است: «طرح پول و بانک اسلامی هم برای معاون اول رئیس جمهور ارسال شده و هم در کمیسیون اقتصادی مجلس موجود است. مستندات طرح هم که براساس اجتهادات فقهای معاصر بویژه شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی تهیه گردیده در کتاب بانک اسلامی (فتح عظیم دنیا) موجود است. با مساعدت آقای نیکزاد سیصد جلد از آن به نیابت از سردار دلها شهید سلیمانی به همه نمایندگان محترم مجلس اهدا گردید تا حجت تمام شود».

بنابراین گزارش، خبرگزاری فارس در حال پیگیری این موضوع از نمایندگان مجلس است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فارس من افزایش نرخ بهره تقاضای پول نرخ سود بانکی کنترل تورم کاهش نرخ سود بانکی خبرگزاری فارس افزایش نرخ بهره بانکی نرخ بهره نرخ تورم بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۰۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقدینگی کنترل نمی‌شد، گرفتار ابَر تورم می‌شدیم

یک اقتصاددان گفت: اگر رشد نقدینگی کنترل نشده بود، ممکن بود تورم از کنترل خارج شود و دچار ابرتورم شویم. - اخبار اقتصادی -

عباس علوی راد کارشناس مسائل پولی و بانکی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز با وقوع جنگ غزه از سال گذشته شروع شد، گفت: در آن زمان می دانستیم که این افزایش قیمت گذراست، چراکه اعلام شد ایران در ایجاد این جنگ نقشی نداشته است و با گذشت 15 روز هم قیمت دلار بازگشت. 

وی افزود: ما بعد از آن مواجهه با مجموعه‌ای از شوک‌ها همانند موج‌های دریا به صورت سریالی مواجه هستیم که غیراقتصادی بوده است و تا همین چند وقت پیش که آخرین اتفاق یعنی حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران رخ داد، شاهد التهاب در بازار بودیم که دلیل اقتصادی ندارد؛ بنابراین دیدیم که نرخ‌ها به سرعت تعدیل شد. در واقع در اینجا با موضوع اقتصادی مواجه نیستیم  بلکه مکانیزم آن از نوع انتظاراتی است.

علوی راد اظهار داشت: اقتصاد ما تحریم است و طبیعتا فعالان اقتصادی برای تامین ارز نگران می شوند و با توجه به تورم موجود، افراد برای مراقبت از منابعشان وارد عمل می شوند و دو فشار انتظاراتی از 2 کارگزار اصلی وارد می شود. یعنی این فضای ناامنی در شرایط سیاسی فعلی کشور دو گروه ذینفع نرخ ارز را تحت تاثیر قرار می دهد که شامل آن هایی که فعالیت مولد انجام می دهند و افرادی که به دنبال مراقبت از دارایی هایشان هستند می شود که نتیجه این موضوعات باعث فشار بر بازار ارز است. 

باید بار دیگر همچون گواهی سپرده 30 درصدی، نقدینگی را جذب کنیم

این کارشناس اقتصادی با ارائه پیشنهاداتی به بانک مرکزی ادامه داد: من به عنوان یک کارشناس اقتصادی در شرایطی مثل التهابات اخیر پیشنهاد می کنم بانک مرکزی باید از هر ابزاری که می تواند، استفاده کند تا مردم با اطمینان بیشتری نسبت به حفظ ارزش پولشان فعالیتی انجام دهند. به نظر من این گواهی سپرده 30 درصد را می توان با چند شرط، یک دور دیگر تکرار کرد. شرط اول این است که جابه جایی حساب در کار نباشد و کسی از این حساب برندارد و به بانک دیگری منتقل کند، بلکه سپرده جدیدی شارژ کند که این پیشنهاد برای کوتاه مدت کارساز است. 

وی افزود: بانک مرکزی باید با ابزارهای حاکمیتی که در اختیارش است، بتواند بخشی از این نقدینگی که روی بازار ارز فشار می‌آورد را جذب کند و می تواند به دید کوتاه مدت 6 ماهه روی این موضوع کار کند. من معتقدم نرخ سود برای جذب سپرده های مردم در این طرح باید به 35 درصد برسد. باید زمان های مختلف 3 ماهه، 6 ماهه و یک ساله را مدنظر قرار دهند تا افراد مختلف با درجه ریسک پذیری متفاوت، حق انتخاب داشته باشند. 

علوی راد در پایان با بیان اینکه یک متغیر بنیادین به نام رشد نقدینگی که بر نرخ ارز اثر می گذارد، به کمتر از 25 درصد که هدفگذاری بانک مرکزی بود رسیده است، اظهار کرد: اگر رشد نقدینگی کنترل نشده بود، ممکن بود تورم از کنترل خارج شود و دچار ابَرتورم شویم، البته چون در شرایطی هستیم که جامعه نمی تواند این موضوعات را لمس کند، نمی تواند ارزش کار بانک مرکزی را هم به خوبی درک کند. کنترل ترازنامه بانک ها، کاهش نرخ رشد پایه پولی و کاهش نرخ رشد نقدینگی مجموعه ابزارهایی بود که از شدت آسیب‌ها کم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • الگوی نظام‌ بهره‌برداری کشاورزی عامل افزایش بهره‌وری آب و خاک است
  • کاهش اتکا به تسهیلات بانکی با اجرای قانون تامین مالی تولید
  • نقدینگی کنترل نمی‌شد، گرفتار ابَر تورم می‌شدیم
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهد
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می دهد
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشیم؟
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا/ قیمت طلا ممکن است از این عدد فراتر رود
  • جهان منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشد؟