Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@15:21:34 GMT

تونی بلر: دوران سلطه غرب رو به پایان است

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۱۱۰۷۳

تونی بلر: دوران سلطه غرب رو به پایان است

نخست وزیر سابق انگلیس معتقد است که جهان در مسیر چند قطبی شدن قرار گرفته و به زودی با تغییرات ژئوپلیتیکی مشخصی از سوی چین مواجه خواهد شد و دوران سلطه سیاسی و اقتصادی کشورهای غربی دیگر رو به پایان است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "تونی بلر"، نخست وزیر سابق انگلیس (1997-2007) روز شنبه در سخنرانی سالانه خود  برای شرکت کنندگان در  بنیاد انگلیسی-آمریکایی دیچلی اعلام کرد که دوران سلطه سیاسی و اقتصادی غرب رو به پایان است و جهان به سمت نظم دوقطبی و احتمالاً چندقطبی در حال حرکت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن سخنرانی این سیاستمدار در وب سایت رسمی موسسه تونی بلر در زمینه تغییرات جهانی منتشر شده است.

نخست وزیر سابق انگلیس گفت: "بزرگترین تغییر ژئوپلیتیکی در این قرن از سوی چین رخ خواهد داد و نه از طرف روسیه. ما به پایان سلطه سیاسی و اقتصادی غرب نزدیک می شویم. جهان حداقل دو قطبی و احتمالا چند قطبی خواهد شد."

این سیاستمدار غربی، چین را «دومین ابرقدرت جهان» نامید و ابراز عقیده کرد که شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، قصد خود برای بازگرداندن تایوان تحت کنترل پکن را پنهان نمی‌کند. به گفته وی، چین تحت رهبری شی جین پینگ برای افزایش نفوذ این کشور می‌جنگد و این کار را بصورت "تهاجمی" انجام می‌دهد. بلر معتقد است که روسیه و احتمالاً ایران به متحدان نزدیک پکن تبدیل خواهند شد.

رئیس سابق دولت انگلیس اختلاف در مواضع کشورهای گروه 20 در قبال روند اوضاع در اوکراین را هشداری برای غرب خواند و یادآور شد که شخصاً از سیاست «قدرت به علاوه تعامل» در برخورد با چین ‌حمایت می‌کند. وی افزود: «البته باید "به اندازه کافی قدرتمند" بود تا بتوان با آنچه که موقعیت آینده چین به ارمغان می‌آورد مقابله کرد، ولی در عین حال باید تلاش کرد تا راه‌های تعامل و همکاری با این کشور بطور کامل بسته نشود.»

تونی بلر همچنین ابراز عقیده کرد که غرب باید هزینه‌های دفاعی خود را افزایش دهد و برتری نظامی خویش را حفظ کند. علاوه بر این، او بر اهمیت «قدرت نرم» تأکید کرد و استفاده از آن را ضروری دانست.
 

توافق محافظه کاران انگلیس روی 8 نامزد برای جانشینی جانسون«جانسون» رسماً استعفا کرد/ اعتراف به وضعیت وخیم اقتصادی انگلیسافشای جزئیات جدید از جنایات نظامیان انگلیسی در افغانستان

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تونی بلر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۱۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمربی باسابقه لیگ برتر انگلیس: خداراشکر که یورگن کلوپ رفت!

دیویس مویس، سرمربی با سابقه لیگ برتر انگلیس از رفتن یورگن کلوپ در پایان فصل ابراز خوشحالی کرد.

به گزارش فارس، با اینکه لیورپول امروز یک روز تلخ و ناامیدکننده داشت ولی دیوید مویس به تمجید از کلوپ پرداخت و به شوخی اعلام کرد که او رفتن این سرمربی آلمانی خوشحال است.

سرمربی باسابقه لیگ برتر انگلیس مدعی شد که «حضور کلوپ یک اتفاق عظیم برای لیورپول بود و توانست یک باشگاه بزرگ را به خوبی کنترل کند».

او در پایان به شوخی گفت: عجله کن و زودتر از اینجا برو!

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: جرارد و یک رکورد دیگر با پیراهن لیورپول(عکس) واکنش کلوپ به درگیری اش با صلاح؛ مشکلی نیست!

دیگر خبرها

  • قالیباف: این مجلس به دوران تاریک رانت‌های صنفی پایان داد
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • سیلوا: دوران حضورم در چلسی به پایان رسیده است
  • انتقاد یک مقام سابق از عروسی مجلل دختر شمخانی
  • AFC: ایران پادشاه فوتسال آسیاست/ ادامه سلطه یوزها در قاره‌کهن
  • بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
  • بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی
  • گذر از دوران سیاه؛ اورتون در لیگ برتر ماندگار شد
  • سرمربی باسابقه لیگ برتر انگلیس: خداراشکر که یورگن کلوپ رفت!
  • هری کین به آمار 400 گل در دوران حرفه‌ای خود رسید