Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ « محمد علی سلطانی» در همایش بین المللی «هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» که در دانشکده ادبیات دانشگاه رازی کرمانشاه در حال برگزاری است، افزود: تمام موسیقی در غرب ایران و کوه های زاگرس که وجود دارد، هسته اصلی آن در هورامان شکل گرفته است.

وی خطاب به محققان و پژوهشگرانی که می خواهند این سرزمین را دوباره بشناسند، گفت: تاریخ مکتوب منطقه اورامانات از برخی از شهرهای دیگر کرمانشاه و کردستان بیشتر است و همین نکته بس که تا اوایل حکومت قاجاریه رده بندی ها و گروه بندی ها و ساختار اجتماعی منطقه اورامانات براساس گروه بندی های اصناف و حرف و مشاغل بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلطانی افزود: به همین خاطر، ریشه بسیاری از صنایع دستی مانند نساجی که امروز در حال انقراض است، آهنگری سنتی، نجاری و تمام لوازم و وسایل زندگی را می توانیم ریشه آنها را در هورامان جستجو کنیم.

دانشگاه رازی از کما پژوهشی چند ساله خارج شده است

این استاد دانشگاه، در ادامه با تبریک و تهنیت ثبت جهانی اورامانات و قدردانی از دانشگاه رازی کرمانشاه از برگزاری همایش بین المللی «هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» گفت: با این اقدام بسیار خوب و ارزنده،  دانشگاه رازی از کما پژوهشی چند ساله خارج شده و با رویکرد فرهنگی در بازبینی واقعی هورامان، در این بستر خودنمایی می کند.

سلطانی با اشاره به ثبت جهانی بیستون در سال های قبل، گفت: زمانی که رابینسون کتیبه بیستون را خواند، مطالب و پژوهش ها و تحقیقات پیرامون او به اکثر زبان های جهان ترجمه و منتقل شد، همه کشورها درباره بیستون مطلب نوشتند و خواندند که با ثبت جهانی اورامانات مطمئنا مقالات علمی در باب این منطقه نیز به ۱۹۵ کشور عضو سازمان یونسکو ارسال می شود و درباره آن می خوانند می نویسند و این کار بسیار ارزشمندی برای منطقه ماست که شناخته شود.

وی در ادامه ابراز تاسف کرد: از زمانی که ثبت جهانی اورامان تا امروز حتی یک اطلس و نقشه جامع از اورامان چه در دانشگاه رازی و چه در دانشگاه کردستان تهیه نشده و این بزرگترین لطمه است چرا که ما  هنوز اطراف خود را نمی شناسیم.

این محقق و پژهشگر اضافه کرد: ثبت جهانی اورامان فقط با سخن گفتن و از روی کاغذ که نمی شود کاری کرد، بلکه همت بلند و گسترده می خواهد که مطالب را از روی کاغذ بیرون و به حرکت درآوریم و امیدوارم که نتایج این همایش ارزنده امروز خروجی داشته باشد و بتوانیم بگوییم هورامان ثبت جهانی شده است.

سلطانی همچنین با تجلیل از دانشگاه رازی برای شناساندن علمی منطقه اورامان ابراز امیداروی کرد این همایش مقدمه ای باشد برای شناسایی و شناخت علمی و پژوهشی و تحقیقی دیگر مناطق استان مانند گیلانغرب، قصرشیرین و دالاهو و دیگر نقاط و گفت: جای تاسف دارد ما هنوز منطقه خودمان را نمی شناسیم.

نباید اجازه زایل شدن فرهنگ منطقه اورامانات را بدهیم

این پژوهشگر تاریخ در ادامه با بیان اینکه نباید فرهنگ گردشگری بر فرهنگ هورامان زال شود، گفت: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در معرض این موضوع قرار می گیریم اما با اتخاذ رویکردهای درست فرهنگی توسط دستگاه هایی اجرایی مانند برگزاری کلاس های متعدد آموزش گردشگری برای افراد بومی می توانیم تا حد زیادی جلو این موضوع را بگیریم.

سلطانی همچنین با اشاره به ثبت جهانی بیستون، افزود: از آن زمان تاکنون این ثبت جهانی برای ما هیچ تاثیری نداشته است و اگر در ثبت جهانی اورامانات زیر ساخت هایی مانند پایانه در خور، راه موصلاتی مناسب، ایجاد تالار اجتماعات از فیلم، آرشیو مستندات و عکس، رادیو محلی و تبلیغات علمی و درست صدا و سیما؛ انجام ندهیم نمی توانیم از مزایای ثبت جهانی اورامانات نیز استفاده کنیم.

وی متذکر شد اگر برای آموزش گردشگری، تالارهای اجتماعی و پایگاه های فرهنگی و دیگر اقدام های فرهنگی و زیرساختی منطقه اورامانات انجام نشود با وجود گردشگرانی که به این منطقه می آید نه تنها این ثبت جهانی چیز دل پذیری نخواهد بود، بلکه به قولی یک لکه ای می شود که نمی توانیم را آن پاک کنیم.

همایش بین المللی هورامان ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه جهانی از ۲۵ تیرماه به مدت ۲ روز در دانشکده ادبیات دانشگاه رازی آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) پرونده منظر فرهنگی اورامانات /هورامان بررسی و با تصویب اعضای کمیته، این منطقه به عنوان بیست و ششمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات در استان‌های کرمانشاه و کردستان با حدود ۴۰۹ هزار هکتار عرصه و حریم قرار دارد که ۱۰۶ هزار هکتار آن مربوط به عرصه و ۳۰۳ هزار هکتار نیز جزو حریم است.

هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های روانسر، پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را شامل می‌شود و ۷۰۰ روستا نیز در این عرصه قرار دارند.

برچسب‌ها دانشگاه رازی دانشگاه رازی کرمانشاه دانشگاه کردستان پاوه کرمانشاه اورامانات مدیرکل دفتر پایگاه های ثبت جهانی زاگرس پروندهٔ خبری اورامانات در مسیر جهانی شدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه رازی دانشگاه رازی کرمانشاه دانشگاه کردستان دانشگاه رازی دانشگاه رازی کرمانشاه دانشگاه کردستان پاوه کرمانشاه اورامانات زاگرس ثبت جهانی اورامانات ثبت جهانی اورامان منطقه اورامانات منطقه اورامان دانشگاه رازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۱۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون سیاسی وزیر امور خارجه: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است

به گزارش قدس آنلاین، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست معاونان وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس در مسکو در جمعه خبرنگاران در خصوص این نشست گفت: مجموعه بریکس یه نقش بسیار جدی و موثری در تحقق چندجانبه گرایی در عرصه مناسبات بین المللی دارد.

وی افزود: نشست امروز نخستین نشست در سطح خودش از چند جهت مهم بود؛ نخستین نشستی بود که مجموعه بریکس در موضوع مهم فلسطین و سایر مسائل مهم غرب آسیا برگزار کرد و مسئولان عالی وزارت خارجه های کشورهای عضو بریکس در این نشست مواضع و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

باقری با اشاره به اهمیت این نشست اظهار داشت: همه اعضا به اتفاق بر توقف جنایت و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه تاکید داشتند و اراده خودشان را برای ایفای نقش در جهت کمک به مردم فلسطین به ویژه دسترسی مردم فلسطین به کمک‌های انساندوستانه ابراز کردند.

معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین گفت: در این چارچوب ایران با تاکید بر مواضع اصولی خود، تصریح کرد تا زمانی که ریشه مسئله فلسطین که همانا در تجاوز و اشغالگری رژیم صهیونیستی است حل نشود، قطعا اقدامات دیگر جنبه تسکینی دارد و نمی‌تواند مسئله را حل کند. به همین جهت است که در طول 75 سال گذشته هیچ نسخه‌ای به نتیجه نرسیده، زیرا معطوف به این ریشه و موضوع اصلی که تجاوزگری و اشغالگری رژیم صهیونیستی است پرداخته نشده است.

وی با اشاره به اینکه درباره موضوعات دیگر منطقه و تنش‌ها بحث شد، ادامه داد: این نکته مورد تاکید طرف ایرانی بود که وقتی به ناآرامی‌ها در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و یمن نگاه می‌کنیم،  می‌بینیم که ریشه این‌ها در دخالت خارجی است. اگر این اختیار به ملت‌های منطقه داده شود که خودشان برای آینده تصمیم بگیرند و بیگانگان بر اساس منافع نامشروع خودشان در منطقه دخالت نکنند، زودتر می‌توانیم به ثبات و پایداری در منطقه دست پیدا کنیم.

باقری افزود: نکته مهم دیگر این است که ایران در این نشست به طور جدی تاکید کرد که حاضر است از همه ظرفیت‌های خود برای تحکیم ثبات و بسترسازی برای توسعه کشورهای منطقه و تامین رفاه ملت‌های منطقه استفاده کند و این اراده جدی را حاضر است با دیگر اعضای بریکس به اشتراک بگذارد.

وی با بیان اینکه این نشست از این جهت که اولین نشست بود که ایران به طور رسمی در یک موضوع بسیار مهم در منطقه و جهان در میان اعضای بریکس قرار گرفته بود، شرکت کرد، گفت:  در این جلسه مسئله حمله و تجاوز رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق مورد توجه قرار گرفت و رییس جلسه به طور صریح این اقدام تجاوزکارانه را محکوم کرد و این اقدام صهیونیست‌ها را هم در امتداد رویکرد و سرشت تجاوزگری صهیونیست‌ها برشمرد.

باقری خاطر نشان کرد: ما در این جلسه تاکید کردیم که پاسخ ایران به جنایت رژیم صهیونیستی در دمشق حق قانونی ایران بوده و در چارچوب اقدام متقابل و ایران در قبال هرگونه تعدی و تعرض به سرزمین، منافع و شهروندانش به طور جدی، صریح و بسیار سخت پاسخ خواهد داد.

معاون سیاسی وزیر خارجه افزود: ما نشان دادیم در پاسخ قاطعی که به جنایت و تجاوز صهیونیست‌ها انجام دادیم، راه حل صیانت از ثبات و پایداری منطقه سرجای خودش نشاندن متجاوز است. تا زمانی که متجاوز برای تجاوزگری پاداش دریافت کند یا سکوت ببیند، ما نباید امید به ثبات در منطقه داشته باشیم. 

وی در آخر تصریح کرد: اقدام ایران در پاسخ به جنایت رژیم در سوریه علاوه بر اینکه حق قانونی ایران بود، نشان دهنده اراده ایران برای تحکیم ثبات در منطقه بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • «به یادِ ماموستا فخری»
  • نشست هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه پیام نور خوزستان
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها در منطقه است
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه
  • معاون سیاسی وزیر امور خارجه: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • رقابت بیش از ۳۹ هزار داوطلب کرمانشاهی در نوبت اول آزمون سراسری