Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@06:56:09 GMT

کرونا عامل اصلی جولان کودکان کار در قوچان

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۱۲۸۵۲

کرونا عامل اصلی جولان کودکان کار در قوچان

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره بهزیستی شهرستان قوچان گفت: برخی از خانواده‌ها به دلیل ایام کرونا و تعطیلی مدارس و بیکاری کودکان ترجیح داده بودند تا فرزندانشان در خیابان‌ها به فروش اقلامی همانند آدامس و... بپردازند.

ربابه خلیل‌آبادی رئیس اداره بهزیستی شهرستان قوچان صبح امروز ۲۶ تیرماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به فعالیت‌های اورژانس اجتماعی عنوان کرد: با توجه به اطلاع‌رسانی مناسب و آموزش در بحث آسیب‌های اجتماعی در مدارس و شبکه شاد باعث شده که گزارش‌ها به ۱۲۳ اورژانس اجتماعی افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قوچان افزود: اورژانس اجتماعی قوچان از نوع سطح ۲ و دارای خوابگاه موقت است و بسته به شرایط ۱۰ تا ۲۰ روز مجاز به نگهداری افراد هستیم و تیم سیار و تیم مداخله به‌ محض تماس با شماره ۱۲۳ به محل اعزام و گزارش‌ها را پیگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیشترین مورد گزارش به اورژانس اجتماعی بحث کودک‌آزاری بوده است، اظهار کرد: در سال گذشته، ۲۶۸ مورد تماس با اورژانس اجتماعی داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۳۸ درصد افزایش داشته است و ۱۶۶ مورد از گزارش‌ها منجر به مداخله شده که از این لحاظ هم با افزایش ۳۴.۱۴ درصدی مواجه بودیم.

خلیل‌آبادی در پاسخ به ایسنا در خصوص دلیل عدم جمع‌آوری کودکان کار در سطح شهر قوچان گفت: اسفندماه سال گذشته گشت ویژه اورژانس اجتماعی برای جمع‌آوری کودکان کار اختصاص یافت و تنها سه نفر شناسایی شدند ولی برخی معتقد بودند که تعداد بیشتر از این است به همین دلیل ما اطلاع‌رسانی کردیم که در صورت مشاهده کودکان کار به ۱۲۳ اطلاع دهید تا کارشناسان مراجعه کنند اما این اطلاع‌رسانی ضعیف بوده و بازخوردی از آن نداشته‌ایم.

وی افزود: شهروندان اگر کودک کاری می‌بینند حتما با شماره تلفن ۱۲۳ تماس بگیرند و ما موظف به بررسی هستیم و در صورتی‌ که کودک دارای خانواده باشد از آن‌ها تعهد می‌گیریم و اگر کودک در شرایط حادی قرار داشت جداسازی از خانواده را انجام می‌دهیم.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قوچان از کرونا به عنوان عامل اصلی حضور کودکان کار در سطح خیابان‌ها نام برد و بیان کرد: پس از فعال‌سازی گشت ویژه کودکان کار و جمع‌آوری آن‌ها و پس از بررسی‌های لازم مشخص شد که بیشتر این کودکان دارای خانواده هستند و برخی از خانواده‌ها به دلیل ایام کرونا و تعطیلی مدارس و بیکاری کودکان ترجیح داده بودند تا فرزندانشان در خیابان‌ها به فروش اقلامی همانند آدامس، فال و ... بپردازند.

رکود در کارگروه ساماندهی متکدیان شهرستان قوچان

وی در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح ساماندهی متکدیان در شهرستان قوچان در پاسخ به ایسنا گفت: ساماندهی متکدیان چندوجهی و نیازمند همکاری همه ارگان‌هاست و سازمان بهزیستی به عنوان بازوی اجرایی کمک‌کننده این امر است اما متولی اصلی اجرای این طرح شهرداری است.

خلیل‌آبادی افزود: آخرین کارگروه مشترک برای پیگیری مصوبات ساماندهی متکدیان بهار ۱۴۰۰ بوده است ولی هیچ پاسخی از شهرداری نشنیدیم و این قضیه مسکوت مانده است.

وی عمده‌ترین علت مشاهده متکدیان، زباله گردان و معتادان متجاهر در شهر قوچان را عدم فرهنگ‌سازی مناسب از جانب نهادهای متولی دانست و عنوان کرد: مردم به متکدیان پول می‌دهند و متکدیان از شهرهای دیگر به قوچان می‌آیند چون هم پول دریافت می‌کنند و مواد هم به راحتی تهیه می‌کنند و بستر مهیاست.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قوچان افزود: ما از شهرداری خواستیم کار فرهنگی انجام دهد تا مردم به متکدیان کمک نکنند چون در نهایت در تهیه مواد مخدر به متکدیان کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: تا زمانی که زباله خوب در سطح شهر باشد و مردم به متکدیان کمک کنند وضعیت و چهره شهر به همین طریق باقی خواهد ماند و تا زمانی که قضیه زباله‌ها را مدیریت نکنیم با آسیب زباله گرد، متکدی و اعتیاد روبه‌رو خواهیم بود.

یک کمپ ترک اعتیاد به دلیل برخی شبهات تعطیل شد

خلیل‌آبادی با بیان اینکه دو مرکز اقامتی ترک اعتیاد ماده ۱۵ و ماده ۱۶ در شهرستان قوچان فعال است، تصریح کرد: کمپ ماده ۱۵ به مرکزی گفته می‌شود که افراد با میل شخصی خود برای درمان مراجعه می‌کنند و در حال حاضر این مرکز دارای ۳۰ نفر ظرفیت است ولی مرکز ماده ۱۶ برای جمع‌آوری و پیشگیری آسیب‌های معتادان متجاهر متکدی و سارق با ظرفیت ۲۰۰ نفر تاسیس شد.

وی افزود: بر اساس آمار رسمی از پلیس پیشگیری طی ۴ ماه نخست فعالیت مرکز ماده ۱۶ در شهرستان قوچان ۲۵ درصد جرایم خرد کاهش داشته است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قوچان از تعطیلی یک مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۵ در این شهرستان خبر داد و گفت: زمانی که احساس کنیم مددجو امکان دارد آسیب ببیند و خطری آن را تهدید کند به هیچ عنوان چشم‌پوشی نخواهیم داشت و به همین منظور با توجه به اینکه برای این مرکز هم برخی شبهات وجود داشت که تامین امنیت مددجویان به مخاطره افتاده است با مشورت با استان و همکاری دادستان تصمیم به تعطیلی موقت این مرکز گرفتیم.

وی با اشاره به اعتراض مالک به حکم صادرشده و جمع‌آوری مستندات برای اثبات عدم قصور در این مرکز ترک اعتیاد اظهار کرد: با توجه به اینکه محل صدور مجوز سازمان بهزیستی است دستگاه قضا بررسی این پرونده را به بهزیستی محول کرده است بنابراین از شکات درخواست می‌شود با در دست داشتن ادله لازم به بهزیستی مراجعه کنند.

خلیل‌آبادی در خصوص وضعیت مددجویان این کمپ ترک اعتیاد گفت: تعدادی از مددجویان این مرکز که پروسه درمان اولیه را انجام داده بودند و سم‌زدایی جسمی از آن‌ها انجام‌شده بود ترخیص و به خانواده تحویل داده شدند و مابقی با مجوز دادستان به مرکز دیگری منتقل شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها کروناویروس كودكان كار بهزيستي قوچان ساماندهی متکدیان اورژانس اجتماعی خلیل آبادی کودکان کار ترک اعتیاد جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۲۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه توکلی، صبح شنبه در همایش گرامیداشت روز روانشناس و تجلیل از فعالین طرح محب در استان کرمان گفت: بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی در سراسر کشور خدمات سلامت روان و مشاوره روانشناسی را به مردم ارائه می‌دهند که این نشان از ظرفیت، پتانسیل و سرمایه سازمان بهزیستی دارد و مشخص می‌کند که بهزیستی چقدر در این خصوص تلاش و فعالیت کرده است.

وی افزود: به جرأت اعلام می‌کنم سازمان بهزیستی به عنوان یکی از دستگاه‌ها و متولیان موضوع ارائه خدمات روانشناسی اجتماعی، خدمات بسیاری در حوزه سلامت روان انجام داده که این هم مرهون نیروی انسانی و سرمایه‌های انسانی بسیار ارزشمندی است که در این زمینه در اختیار داشته است.

وی تصریح کرد: بهزیستی در بخش دولتی بیش از ۶ هزار نیروی تحصیل کرده و متخصص در مقاطع مختلف دارد که بضاعت بزرگی است و باید قدرشان را بدانیم.

معصومه توکلی، ادامه داد: در بخش خصوصی نیز بالغ بر چند ۱۰ هزار مرکز خصوصی در سراسر کشور داریم که در موضوعات مختلف اعم از توانبخشی، اجتماعی، معلولین و موضوعات مختلف آسیب دیدگان اجتماعی خدمات ارائه می‌دهند و روانشناس پای ثابت تمامی این خدمات است.

وی افزود: بر اساس آمار استخراج شده از سامانه بهزیستی، حدود ۳ میلیون جلسه مشاوره در این سامانه به ثبت رسیده و بیش از یک میلیون ۳۰۰ هزار نفر به مراکز ما مراجعه کرده اند که این نشان می‌دهد خدمات و توانمندی‌های این مراکز توسط مردم درک شده و جامعه دارد از خدمات ما استفاده می‌کند و فکر نمی‌کنم هیچ دستگاهی با این بزرگی و عظمت وارد این موضوع شده باشد

توکلی، با بیان اینکه سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان مردمی و حمایتی یکسری خدمات رایگان به مردم ارائه می‌دهد گفت: خط ۱۴۸۰ ما از ۸ صبح تا ۱۲ شب خدمات مشاوره‌ای رایگان به مردم ارائه می‌دهد و متخصصان کارکشته و تحصیل کرده‌ای پشت خط وجود دارند که آماده ارائه خدمات هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و هشتصد هزار خدمت توسط مراکز مشاوره تلفنی رایگان بهزیستی به جامعه ارائه شده است افزود: در کنار مراکز مشاوره دولتی، یاری برگ مشاوره نیز برای افراد بی بضاعت و یا کسانی که توانمندی پرداخت هزینه‌های مشاوره را ندارند در نظر گرفته شده است.

وی افزود: طبق آمارهای موجود در سال گذشته ۸۵۰ هزار نفر از انواع آموزش‌ها از جمله مهارت‌های زندگی، زندگی و خانواده، پنج سال اول زوجین و انواع و اقسام آموزش‌هایی که بهزیستی عمدتاً رایگان و با استفاده از بخش دولتی و خصوصی ارائه داده بهرمند شده اند.

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی تصریح کرد: در سامانه تصمیم هم که مخصوص ارائه مشاوره به زوجین به منظور کاهش و کنترل طلاق می‌باشد ۱۶۵ هزار زوج در سال گذشته خدمت گرفته اند و بالغ بر ۷۰۰ هزار جلسه مشاوره ارزیابی غربالگری و خدمات روانشناختی برای این عزیزان برگزار شده که بسیار کار ارزشمندی است.

توکلی، افزود: در طلاق‌های توافقی ما توانستیم بیش از ٢٢ درصد زوجینی که برای طلاق توافقی به توافق رسیده بودند به سازش برسانیم و دوباره به زندگی مشترک خود ادامه دهند.

کد خبر 6090131

دیگر خبرها

  • احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری
  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟
  • اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد
  • ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها
  • ۳۵ هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی واگذار شد
  • افتتاح مرکز امداد اجتماعی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)
  • توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است
  • بازگشایی جاده تربت جام -صالح آباد
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک سال گذشته در آذربایجان‌غربی