Web Analytics Made Easy - Statcounter


خبرگزاری آریا-وزیر خارجه عربستان در پایان نشست امنیت و توسعه در جده مذاکرات با ایران را مثبت ارزیابی کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از اسپوتنیک، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در پایان نشست امنیت و توسعه در جده با بیان اینکه محور این نشست شراکت با ایالات متحده بود، افزود: تلاش برای تحمیل ارزش‌ها بر سایر کشور‌های نتایج عکس می‌دهد
بن فرحان افزود: دست پادشاهی همچنان به سوی ایران دراز شده است و ما مشتاق هستیم تا به روابط عادی با ایران برسیم و این به یافتن راه‌حل‌هایی برای منابع ما مرتبط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزیر خارجه عربستان بیان داشت: مذاکرات با ایران مثبت است، اما به نتایج مطلوبی نرسید و ما منتظریم که همسایگانمان در ایران از همین روحیه برخوردار شوند تا نتایج مثبتی برای مذاکرات حاصل شود.
فیصل بن فرحان ادامه داد: راه حل‌های دیپلماتیک تنها راه حل تعامل با ایران است، ما به شدت به اقدامات چند جانبه باور داریم و از حل و فصل اختلافات از طریق سازمان‌های بین المللی حمایت می‌کنیم.

بن سلمان: ایران را به همکاری با کشورهای منطقه دعوت می‌کنیم
ولی‌عهد عربستان سعودی در سخنانی در اجلاس جده، ایران را به همکاری با کشورهای منطقه فراخواند.
 «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی امروز شنبه در اجلاس جده گفت که ما از ایران برای همکاری با کشورهای منطقه و پایبندی به اصول و قوانین بین‌المللی دعوت می‌کنیم.
بن سلمان گفت که نشست امروز ما در شرایطی است که منطقه و جهان با چالش‌های بزرگی مواجه است.
وی افزود: چالش‌های بزرگی که جهان اخیرا با آن مواجه شد، نیازمند تلاش‌های بین‌المللی بیشتر است.
ولی‌عهد عربستان سعودی همچنین گفت که پیروی از سیاست‌های غیر واقعی از طریق دوری از منابع اصلی انرژی به تورم بی‌سابق منجر خواهد شد.
بن سلمان تصریح کرد: ما از ایران برای همکاری با کشورهای منطقه و پایبندی به اصول و قوانین بین‌المللی دعوت می‌کنیم و همچنین از همه تلاش‌ها جهت دستیابی به راه‌حل سیاسی طرف‌های یمنی برای پایان دادن به بحران این کشور حمایت می‌کنیم.  
بنابر گزارش شبکه الجزیره، ولی‌عهد سعودی ابراز امیدواری کرد که این اجلاس آغازگر دوره جدید شراکت راهبردی بین کشورهای منطقه و آمریکا باشد.
وی گفت: تکمیل نظام امنیتی و ثبات در منطقه نیازمند پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای بحران‌هایی است که کشورها با آن مواجه هستند.

اظهارات ضد ایرانی جو بایدن در عربستان
در حالی بایدن در عربستان حضور دارد و بخشی از سفر وی به ریاض با دستور کار ایران صورت گرفته است و عربستان در نشست امنیتی جده اعلام کرد که به دنبال بهبود مناسبات با ایران است ،رئیس جمهور آمریکا با طرح ادعاهایی گفت که کشورش به"تلاش های دیپلماتیک" برای فشار آوردن به برنامه هسته ای ایران ادامه می دهد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از الجزیره، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنان خود در نشست جده مدعی شد که ایران باعث ایجاد بی ثباتی در منطقه خاورمیانه می شود.
وی گفت: ما می خواهیم منابع تروریسم را ازبین ببریم. ما با تقویت ائتلاف ها می خواهیم از شرکایمان حمایت کنیم تا تمام مشکلات را حل کنیم.
بایدن همچنین گفت: آمریکا به تلاش های دیپلماتیک خود برای فشار آوردن بر برنامه هسته ای ایران اد امه می دهد و تلاش می کنیم که تهران به سلاح هسته ای دست پیدا نکند.

ایران از مرحله جدید مذاکرات با عربستان استقبال می کند
دستیار وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که اگر طرف سعودی آمادگی ورود به مرحله جدید مذاکرات را داشته باشد، استقبال می کنیم.
 علیرضا عنایتی، دستیار وزیر خارجه و مدیر كل اداره خلیج‌فارس وزارت خارجه ایران گفت: اگر طرف سعودی آمادگی برگزاری دور بعدی مذاکرات را داشته باشد و برای ورود به یک مرحله دیگر آماده باشد، از آن استقبال می کنیم.
دستیار وزیر خارجه ایران در مصاحبه اخیر خود با اسپوتنیک در خصوص اینکه آیا دور جدیدی از مذاکرات با عربستان سعودی در راه است و آیا چشم اندازی برای احیای روابط و تبادل نمایندگی دیپلماتیک بین دو کشور از جمله بازگشایی سفارت ها در آینده نزدیک وجود دارد، اظهار داشت: ما از آوریل سال 2021 تا کنون، پنج دور گفتگو کردیم. پیشرفت های خوب و ملموسی در این گفتگوها داشتیم.
وی افزود: ما اقدامات اجرایی و جزئی طی این پنج دور گفتگوها با یکدیگر داشته ایم. اگر طرف سعودی آمادگی برگزاری دور بعدی را داشته باشد و برای ورود به یک مرحله دیگر که می تواند در قالب یک گفتگوی سیاسی رقم بخورد آماده باشد جمهوری اسلامی استقبال می کند.
دستیار وزیر خارجه ایران در خصوص برخی گزارش های رسانه ای مبنی بر اینکه مرحله نشست‌های امنیتی بین طرف‌های ایرانی و سعودی به پایان رسیده و دو طرف امروز وارد مرحله برگزاری جلسات با ابعاد دیپلماتیک شده‌اند تصریح کرد:‌"هنوز خیر مذاکرات به سطح دیپلماتیک نرسیده است.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا سفر آتی وزرای خارجه ایران و عربستان به بغداد برای اعلام روابط دیپلماتیک که در رسانه ها گزارش شده است در آینده نزدیک اتفاق می افتد، گفت: تاریخ دقیقی برای آن تعیین نشده است.

برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و عربستان
همچنین طی هفته های گذشته ،یک منبع عراقی اعلام کرد که دور ششم مذاکرات ایران و عربستان در سطح دیپلماتیک در بغداد برگزار خواهد شد.
به گزارش یک منبع دولتی عراقی در گفتگو با روسیا الیوم اعلام کرد که بغداد میزبان نشستی میان دیپلمات های ایرانی و سعودی خواهد بود.
این منبع تاکید کرد: پیش از این پنج دور مذاکرات میان تهران و ریاض در بغداد انجام شد که همه آنها در سطح امنیتی و اطلاعاتی بود، اما دور جدید در سطح دیپلماتیک خواهد بود.
بر اساس این گزارش، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق تقریبا یک هفته پیش سفری به عربستان و ایران داشت و گفته می شود که این سفر در راستای گفت وگوهای میان دو کشور بود.
سعید خطیب زاده، سخنگوی پیشین وزارت خارجه ایران که اخیرا از این سمت خود خداحافظی کرد، درخصوص این سفر گفت: سفر آقای الکاظمی به تهران از پیش برنامه ریزی شده بود و در این سفر مقامات دو کشور در ارتباط با موضوعات دو جانبه و تحولات منطقه رایزنی و گفتگو کردند. از جمله در مورد نقش مثبت و سازنده‌ای که بغداد در پیشبرد مذاکرات ایران و عربستان ایفا می کند.
خطیب زاده با بیان این که در این سفر در مورد تعاملات اقتصادی بین دو کشور و پروژه‌های موجود در این زمینه بحث و گفت و گو شد ادامه داد: در این دیدار در خصوص مراودات مردمی و رفت و آمد شهروندان دو کشور هم رایزنی شد و در ارتباط با موضوع اربعین و شرکت شهروندان ایرانی در راهپیمایی اربعین نیز بحث و گفت و گو شد. روابط ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه چندلایه و راهبردی است و سفر صورت گرفته متعاقب سفری است که چندی پیش آقای فواد حسین وزیر خارجه عراق به ایران داشت.
وی همچنین افزود: یکی دیگر از ابعاد این سفر بررسی نقشی است که عراق در گفت و گوهای ایران و عربستان ایفا می کند. تاکنون پنج دور گفت و گو بین تهران و ریاض در بغداد برگزار شده و ما در همین چارچوب از نقش عراق در این زمینه تقدیر می کنیم. آقای الکاظمی در سفر روز گذشته خود به تهران نکاتی را از طرف ریاض به ما منتقل کردند و بر اساس آنچه که شنیدیدم طرف عربستانی این آمادگی را دارد که در سطح دیپلماتیک مذاکرات بین دو کشور ارتقاء پیدا کند. به زودی این مذاکرات در بغداد در سطح دیپلماتیک برگزار می شود و تاریخ آن معلوم می شود.
وی افزود: از قبل توافقاتی بود که مقدمات سفر هیات‌های فنی دو کشور ایران و عربستان برای بازدید از سفارتخانه های دو کشور فراهم شود که ان‌شاء‌الله همه آنها طی روزهای آتی پیگیری و انجام می شود.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا در گفت وگوی تلفنی با فواد حسین، همتای عراقی خود ضمن تشکر از تلاش‌های انجام‌شده مقامات عراق در خصوص تسهیل امور حجاج ایرانی، خواستار پیگیری مسائل باقیمانده امور حج توسط دولت عراق شد.
وزیر خارجه عراق نیز ضمن اعلام مساعدت برای پیگیری مسائل باقیمانده مرتبط با سفر حج امسال، بر آمادگی دولت عراق جهت فراهم‌کردن زمینه‌های لازم در شروع مذاکرات سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان در بغداد تأکید و ابراز امیدواری کرد این گفتگوها منجر به تحولات مثبت در ازسرگیری روابط فیمابین دو کشور مهم در منطقه شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عربستان آمریکا بایدن بن سلمان همکاری با کشورهای منطقه سطح دیپلماتیک ایران و عربستان عربستان سعودی خارجه ایران بین دو کشور بین المللی وزیر خارجه پنج دور تلاش ها راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۲۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: ایرانیان معدودی تحت تاثیر فضاسازی رسانه‌های معاند نگران تردد خود به ایران هستند/ آنها می‌توانند با مراجعه به سامانه پرسمان تردد وزارت خارجه از سفر بدون مشکل خود به کشور مطمئن شوند

به گزارش جماران؛ نشست شورای هماهنگی روسای کارگروه های تخصصی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به  ریاست امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و جانشین رییس جمهور در شورایعالی ایرانیان و با حضور دبیران کارگروه‌ها و نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذیربط  و همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عصر امروز چهارشنبه در محل وزارت امور خارجه برگزار شد. 

در ابتدای این نشست دبیران کارگروه های تخصصی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور گزارش اقدامات و پیگیری‌های خود برای اجرای مصوبات قبلی و اهداف و برنامه های آتی را ارائه کردند.

امیرعبداللهیان ضمن پاسداشت یاد و خاطره استاد شهید مطهری و گرامیداشت روز معلم، از تلاش های وحید جلال زاده و مجلس شورای اسلامی برای نهایی کردن لایحه قانون حمایت از ایرانیان خارج از کشور و آماده سازی آن برای طرح در صحن مجلس قدردانی کرد.

امیرعبداللهیان با بیان این که رفع مشکلات و پیگیری حمایت از ایرانیان خارج از کشور از دغدغه های مهم دولت و تاکیدات مستمر رئیس جمهور می باشد،  بر اهمیت برقراری ارتباط دوسویه با ایرانیان خارج از کشور از جمله از طریق رسانه دیجیتال تاکید کرد.

جانشین رییس جمهور در شورای عالی ایرانیان در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر درایت و تصمیم اقتدار آمیز مقام معظم رهبری در تامین حداکثری امنیت ملی گفت: "عملیات غرور آفرین وعده صادق که در چارچوب دفاع مشروع انجام شد، موجب احساس غرور و همبستگی هموطنان ایرانی و ایرانیان خارج از کشور شد و فرصت مطلوبی برای همدلی آحاد ایرانیان در اقصی نقاط جهان فراهم آورده است. 

وزیر امور خارجه کشورمان استقبال گسترده هموطنان در تردد وسیع ایرانیان به کشور  را نتیجه هماهنگی خوب اعضای شورایعالی ایرانیان و دستگاه های مرتبط خواند.

وزیر امور خارجه گفت: ایرانیان معدودی که احیانا تحت تاثیر فضا سازی رسانه های معاند نگران تردد خود به ایران هستند، می توانند با مراجعه به سامانه پرسمان تردد وزارت خارجه از سفر بدون مشکل خود به کشور مطمئن شوند.

وزیر خارجه کشورمان با تشکر از توجه رییس مجلس، نمایندگان، کمیسیون امنیت ملی و فراکسیون ایرانیان خارج از کشور، تصویب قانون جامع حمایت از ایرانیان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی را اقدامی راهبردی، مهم و قریب الوقوع دانست. 

وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تقدیر از جدیت وزارت امور خارجه در رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور، اظهار داشت مجلس شورای اسلامی در حمایت از ایرانیان خارج از کشور مصمم است.

دبیران کارگروه های شورایعالی امور ایرانیان نیز گزارش اقدامات و برنامه پیش روی خود را تشریح کردند. 

بیگدلی معاون امور مجلس، ایرانیان و کنسولی وزارت خارجه و سهرابی دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور هدف این نشست را تعیین محورهای نشست آتی شورایعالی ایرانیان خارج کشور به ریاست رئیس جمهور عنوان کردند.

 

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: ایرانیان معدودی تحت تاثیر فضاسازی رسانه‌های معاند نگران تردد خود به ایران هستند/ آنها می‌توانند با مراجعه به سامانه پرسمان تردد وزارت خارجه از سفر بدون مشکل خود به کشور مطمئن شوند
  • ایرانیان خارج از کشور از سربلندی ایران دفاع می‌کنند
  • ایرانیان خارج از کشور از سربلندی ایران دفاع می‌کنند.
  • اکسیوس: بایدن شخصا در مذاکرات آتش‌بس غزه حضور داشته است
  • تاکید کشورهای عربی و اروپایی بر پایان جنگ غزه و راه‌حل ۲دولتی در نشست ریاض
  • مذاکرات اطلاعاتی- امنیتی ترکیه و سومالی
  • سومین دور مذاکرات مربوط به توافقنامه امنیتی آمریکا و اوکراین
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • «حماس» باید در تشکیل کشور فلسطین مشارکت داشته باشد