Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-06@20:16:15 GMT

نهج البلاغه تفسیر ولایت است

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۱۳۲۳۹

نهج البلاغه تفسیر ولایت است

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، آیت الله عبدالله جوادی آملی در پیام به دومین همایش ملی نهج البلاغه در آرا و اندیشه‌های اسلام شناسان بیان کرد: نهج البلاغه تمام سخنان امیرالمومنین علیه السلام نیست بلکه سید رضی آن بخش‌هایی که توانسته را جمع آوری کرده و البته همین نیز خدمت بزرگی به اسلام بود لذا تدریس نهج البلاغه و تحقیق درباره آن باید در دستور کار حوزه و دانشگاه قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: تفسیر نهج البلاغه نیاز به تحقیقات همه جانبه دارد چون این کتاب شریف از جهاتی شبیه قرآن کریم است و همانگونه که برخی از آیات قرآن به کمک سایر آیات تفسیر می‌شوند برخی از عبارات نهج البلاغه توسط سایر عبارات آن مورد شرح قرار می‌گیرند.

مفسر برجسته نهج البلاغه با اشاره به براهین توحیدی این کتاب گرانسنگ گفت: تمام براهین توحیدی که توسط علما و فلاسفه از فارابی گرفته تا علامه طباطبایی بیان شده‌اند به پای براهین توحیدی امیرالمومنین علیه السلام نمی رسند و این امر ارزش نهج البلاغه را می‌رساند.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه نهج البلاغه تفسیر ولایت است تاکید کرد: باید مؤسسات متعددی در احیای معارف نهج البلاغه ایجاد شود. علما، طلاب و خیرین تلاش کنند نه یک مؤسسه بلکه چندین مؤسسه ایجاد شوند تا هر یک آنها عهده دار بخشی از دریای وسیع نهج البلاغه شوند چرا که این کتاب شریف تفسیر سنت و ولایت است.

وی با اشاره به ویژگی‌های جامعه علوی اظهار کرد: جامعه علوی طبق تعبیر امام علی علیه السلام جامعه‌ای آزاد است. منظور حضرت از آزادی این است که مؤمنان نه از خوف جهنم و نه به شوق بهشت خدا را عبادت کنند بلکه خالصانه برای پیوند با حقیقت نامتناهی الهی این کار را بکنند.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر مفهوم مردم سالاری دینی بیان داشت: مردم سالاری دینی یعنی هم رهبران دینی باشند هم مردم دینی باشند. در این جامعه خبری از اختلاس و احتکار و حقوق‌های نجومی نیست.

جوادی آملی خاطرنشان کرد: این سخن حضرت که نظام هستی با اختلاف هماهنگ نیست خطاب به کل جامعه بشری است. جنگ‌های جهانی حاصل اختلاف بودند و هیچکدام باعث آرامش و تمدن نشدند بلکه جز ویرانی حاصلی نداشتند.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: آیت الله عبدالله جوادی آملی نهج البلاغه نهج البلاغه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۳۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان

ریاست عمومی پاسپورت طالبان در بغلان اعلام کرد مدیریت پاسپورت ولایت بغلان در یک سال گذشته، ۲۱ هزار جلد پاسپورت توزیع کرده ‌است.

این ریاست می‌افزاید، با توزیع این شمار پاسپورت ۱۳۲ میلیون افغانی عواید به‌دست آمده است.

گفتنی است چند روز قبل نیز ریاست پاسپورت‌‌ طالبان از توزیع بیش از 130 هزار جلد پاسپورت در هرات، ۲۶ هزار و ۳۹۱ جلد پاسپورت در پکتیا و بیش از ۱۹ هزار جلد پاسپورت در ولایت نیمروز خبر داده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ترویج فرهنگ دینی و اسلامی بهترین خدمت به جامعه است
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • سیل و بارندگی شدید در افغانستان ۱۴ کشته برجای گذاشت
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (17 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • معلم، عنصری تاثیرگذار در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان است
  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (16 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (15 اردیبهشت)