Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-29@22:50:44 GMT

شرح داستان غدیر خم و سندیت آن

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۱۳۵۶۹

شرح داستان غدیر خم و سندیت آن

واقعه غدیر حادثه ای تاریخی نیست که در کنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود. غدیر تنها نام یک سرزمین نیست. یک تفکر است، نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوّت حکایت می کند. غدیر نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه داران امامت است.

به گزارش برنا؛ آری غدیر یک سرزمین نیست، چشمه ای است که تا پایان هستی می جوشد، کوثری است که فنا برنمی دارد، افقی است بی کرانه و خورشیدی است عالمتاب.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و غدیر، روز حماسه جاوید، روز ولایت، روز امامت، روز وصایت، روز اخوت، روز رشادت و شجاعت و شهامت و حفاظت و رضایت و صراحت شناخته شد. روز نعمت، روز شکرگزاری، روز پیام رسانی، روز تبریک و تهنیت، روز سرور و شادی و هدیه فرستادن، روز عهد و پیمان و تجدید میثاق، روز تکمیل دین و بیان حق، روز راندن شیطان، روز معرفی راه و رهبر، روز آزمون، روز یأس دشمن و امیدواری دوست و خلاصه روز اسلام و قرآن و عترت، روزی که پیروان واقعی مکتب حیات بخش اسلام آن را گرامی می دارند و به همدیگر تبریک می گویند.

... الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا ...امروز (روز غدیر خم) دین شما را به حد کمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را بعنوان دین برای شما پسندیدم. سوره مائده آیه ۳.

● داستان غدیر خم

سال دهم هجرت بود و پیامبر از آخرین سفر حج خود باز می گشت، گروه انبوهی که تعدادشان را تا صد و بیست هزار رقم زده اند او را بدرقه می کردند تا این که به پهنه بی آبی به نام غدیر خم رسیدند.

نیم روز هیجدهم ذی الحجه بود که ناگهان پیک وحی بر رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شد و از جانب خدا پیام آورده که: «ای رسول آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده به گوش مردم برسان و اگر چنین نکنی رسالت او را ابلاغ نکرده ای و خداوند تو را از گزند مردمان حفظ خواهد کرد» پیامبر دستور توقف دادند و همگان در آن بیابان بی آب و در زیر آفتاب سوزان صحرا فرود آمدند و منبری از جهاز شتران برای پیامبر ساختند و رسول خدا بر فراز آن رفته و روی به مردم کردند. ابتدا خدای را سپاس فرموده و از بدیهای نفس اماره به او پناه جست و فرمود: ای مردم بزودی من از میان شما رخت بر می بندم، آنگاه می افزاید چه کسی بر مومنین در ارزیابی مصلحت ها و شناخت و تصرف در امور سزاوارتر است همه یک سخن می گویند خدا و پیامبر داناترند.

رسول گرامی می فرماید: آیا من به شما از خودتان اولی و سزاوارتر نیستم و همگان یک صدا جواب می دهند که چرا چنین است. آنگاه فرمود: من دو چیز گرانبها در میان شما می گذارم یکی ثقل اکبر که کتاب خداست و دیگری ثقل اصغر که اهل بیت منند. مردم، بر آنان پیشی نگیرید و از آنان عقب نمانید. آنگاه دست علی (ع) را در دست گرفت و آن قدر بالا برد که همگان او را در کنار رسول خدا دیدند و شناختند. سپس فرمود: خداوند مولای من و من مولای مؤمنان هستم و بر آنها از خودشان سزاوارترم. ای مردم هر کس که من مولا و رهبر اویم این علی هم مولا و رهبر اوست و این جمله را سه بار تکرار کرد و چنین ادامه داد: پروردگارا، دوستان علی را دوست بدار و دشمنان او را خوار. خدایا علی را محور حق قرار ده و سپس فرمود: لازم است حاضران این خبر را به غایبان برسانند. هنوز اجتماع به حال خود باقی بود که دوباره آهنگ روح بخش وحی گوش جان محمد صلی الله علیه و آله را نواخت که: «امروز دینتان را برایتان کامل نمودم و نعمت خود را بر شما به پایان رساندم و اسلام را به عنوان دین برایتان پسندیدم» و بدین سان علی (ع) از جانب خداوند برای جانشینی پیامبر (ص) برگزیده شد.

● سندیت واقعه غدیر خم

مرحوم علامه امینی در کتاب الغدیر خود نام راویان حدیث غدیر را به ترتیب زمان زندگی ذکر کـرده اسـت:

در میان اصحاب رسول خدا (ص ) ۱۱۰ نفر، در میان تابعین ۸۴ نفر، در میان علمای قرن دوم هجری ۵۶ نفر، در میان علمای قرن سوم هجری ۹۲ نفر، در میان علمای قرن چهارم هجری ۴۳ نفر، در میان علمای قرن پنجم هجری ۲۴ نفر، در میان علمای قرن ششم هجری ۲۰ نفر، در میان علمای قرن هفتم هجری ۲۱ نفر، در میان علمای قرن هشتم هجری ۱۸ نفر، در میان علمای قرن نهم هجری ۱۶ نفر، در میان علمای قرن دهم هجری ۱۴ نفر، در میان علمای قرن یازدهم هجری ۱۲ نفر، در میان علمای قرن دوازدهم هجری ۱۳ نفر، در میان علمای قرن سیزدهم هجری ۱۲ نفر، در میان علمای قرن چهاردهم هجری ۱۹ نفر.

حدیث غدیر در کتب معتبر اهل سنت از جمله در کتاب «مسند» امام احمد حنبل، در «سنن» ترمذی، «مسند احمد» و در «مستدرک» حافظ ابن عبداللّه حاکم نیشابوری به مضامین مختلف ذکر شده است.

● مفهوم عید

هیجدهم ذی الحجه روز غدیر خم را مسلمین خصوصاً شیعیان عید شمرده اند. لغویون عید را از مشتقات ماده "ع و د" به معنای بازگشت می دانند و در نوروز بازگشت حیات را به پیکر سرد گرامی می دارند، حیاتی که در هجوم خزان به سردی می گراید و در بیداد سرمای زمستان تا مرز نیستی پیش می رود تا آنجا که گویی هرگز نبوده است.

در مقام تطبیق این نکته با موازین مکتبی و مذهبی باید گفت عید آدمی بزرگداشت بازگشت حیات معنوی انسان است. در چنین باوری نوروز انسان روزی است که وی به خویشتن باز گردد و گمشده اش را دریابد. مثلاً در ماه مبارک رمضان آدمی بعد از سی روز جهاد و مجاهده با نفس سرکش تمام ناخالصی های وجودش را ذوب می کند تا عبودیت ناب در آن تجلی کند و آنگاه عید فطر است. پس عید اسلامی بازگشت حیات است و تعیین آن بر عهده شرع اقدس. غدیر بنا بر این تفسیر هر دو شرط را دارد یعنی هم بازگشت به خویشتن است و هم از طرف شرع مشخص شده است. غدیر بازگشت حیات دوباره اسلام است، علاوه اینکه عید غدیر تشریع هم شده است.

● در زیر به نمونه هایی از روایاتی که غدیر را عید شمرده اند اشاره می شود :

فرات بن ابراهیم کوفی از امام صادق علیه السلام نقل می کند که ایشان به نقل از پیامبر اکرم فرمودند :یوم غدیر خم افضل اعیاد امتی ؛روز غدیر بزرگترین عید امت من است .حسن بن راشد می گوید از امام صادق علیه السلام پرسیدم: غیر از عید فطر و قربان برای مسلمانان عید دیگری هم هست؟ فرمودند: بلی و این عید از آن دو عید دیگر با فضیلت تر است .گفتم کدام روز است ؟فرمود: روز هیجدهم ماه ذی حجه عید غدیر خم .عرض کردم: قربانت شوم در آن روز چه اعمالی انجام دهیم؟ فرمودند: روزه بگیرید بر محمد و آلش صلوات بفرستید ...... یقین بدانید انبیا علیهم السلام روزی که وصی خود را نصب می کردند امر می کردند که آن روز را جشن بگیرند.

وقتی به سیره ائمه و پیامبر اکرم مراجعه می شود در می یابیم که پیامبر و امیر مؤمنان و سایر ائمه با روز غدیر به عنوان یک عید برخورد کرده و مسلمانان را به تبریک و تهنیت گفتن به هم دعوت کرده اند. امام حسن علیه السلام روز عید غدیر در کوفه مهمانی بزرگی برپا می داشتند.

امام علی با فرزندان و گروهی از پیروانش بعد از نماز برای شرکت در مجلس به منزل امام حسن علیه السلام می رفتند .و پس از اتمام مهمانی امام حسن علیه السلام هدایایی به مردم اعطا می فرمود .لذا این حرکت امام حسن علیه السلام موجب شد مردم به روز عید غدیر عادت کنند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: غدیر خم امام حسن علیه السلام بازگشت حیات عید غدیر روز غدیر رسول خدا غدیر خم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۳۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب تشکیل بنیاد شیخ انصاری در دزفول

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، امام جمعه دزفول در یکصد و پنجاه و چهارمین شورای فرهنگ عمومی دزفول که امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دفتر امام جمعه برگزار شد، گفت: شیخ مرتضی انصاری شخصیتی بزرگ و ممتاز در جهان اسلام است و تشکیل بنیاد شیخ انصاری در دزفول مورد حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز قرار دارد.   حجت الاسلام بهرامپور افزود: تصویب بنیاد شیخ انصاری گامی بلند در معرفی این شخصیت کم نظیر و از مفاخر بی بدیل دزفول به نسل‌های جدید و بسترسازی طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های فرهنگی در سطح شهرستان، استان و کشور است.   وی با اشاره به ظرفیت‌های بی بدیل فرهنگی دزفول در عرصه‌های مختلف فرهنگی، ادامه داد: بهره گیری از این ظرفیت‌ها برای تقویت فرهنگی و هویت ملی باید در دستور کار دستگاه‌های اجرایی مربوط قرار گیرد.   شیخ اعظم مرتضی انصاری دزفولی ملقب به خاتم الفق‌ها و المجتهدین در هجدهم ذی حجه یعنی عید غدیر سال ۱۲۱۴ هجری قمری مصادف با ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۱۷۹ شمسی در دزفول متولد شد.   وی از فقیهان بزرگ شیعه در قرن سیزدهم قمری است که پس از صاحب جواهر مرجعیت عام شیعیان جهان شد؛ وی با نوآوری‌های متعدد ناشی از نبوغ بالا و اندیشه ژرف خود توانست علم اصول و به دنبال آن فقه را وارد مرحله جدیدی کند به گونه‌ای که آثار فقهی شیخ مرتضی انصاری یکی از مهمترین منابع فقه شیعی به شمار می‌آیند.   کتاب‌های رسائل و مکاسب مهم‌ترین آثار شیخ انصاری و از کتب درسی حوزه علمیه است که با گذشت سال‌ها پس ار ارتحال این عالم برجسته همچنان در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شوند.   شیخ مرتضی انصاری در هجدهم جمادی الثانی سال ۱۲۸۱ هجری قمری مصادف با ۲۸ آبان ۱۲۴۳ هجری شمسی پس از ۶۷ سال عمر با برکت در نجف اشرف درگذشت و در حرم امام علی (ع) به خاک سپرده شد.   میرزای شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباکو، سیدجمال‌الدین اسدآبادی، حسین محدث نوری، شیخ فضل‌الله نوری، محمدکاظم خراسانی و ملاحسینقلی همدانی از شاگران شیخ اعظم انصاری بودند.   برگزاری جشن ۵ کیلومتری غدیر در دزفول پرشورتر از پارسال   حجت الاسلام و المسلمین سیداسماعیل علوی، دبیر ستاد غدیر دزفول در این نشست گفت: همه دستگاه‌های فرهنگی شهرستان برای برگزاری برنامه‌های جشن و شادی در ایام عید بزرگ غدیر خم مسئولیت دارند.   وی یکی از برنامه‌های اصلی روز غدیر در دزفول را برگزاری ضیافت و اطعام ۲۰۰ هزار نفری عنوان کرد و افزود: جشن ۵ کیلومتری مسیر بلوار ۴۵ متری فتح المبین، ۲۰ ایستگاه صلواتی و ۱۰ جشن بزرگ در بخش‌های تابعه شهرستان از جمله اقدام‌های شاخص عید غدیر پارسال بود که این برنامه‌ها امسال در سطح گسترده‌تر برنامه ریزی شده است.   حجت الاسلام و المسلمین علوی جشن‌های غدیر را رویدادی مردمی و مردم پایه دانست و ادامه داد: ۵۷ موکب در قالب جشن ۵ کیلومتری در طول مسیر بلوار ۴۵ متری فتح المبین ایجاد می‌شود و برای چند روز از شهروندان پذیرایی می‌کنند.   دبیر ستاد غدیر دزفول می‌گوید: توزیع ۸ هزار کیلو گوشت و یکهزار بسته ارزاق میان فقرا و نیازمندان شهرستان به مناسب روز عید غدیر از جمله اقدام‌های شاخص سال گذشته در دزفول بود که تلاش می‌شود با همراهی خیران این اقلام افزایش داشته باشد.   لزوم تبدیل بام دزفول به قطب فرهنگی   محمد عتاب اهوازی، شهردار دزفول با بیان اینکه ساماندهی بام دزفول آغاز شده است، گفت: ساختمان زیپ لاین موجود در بام دزفول به سرمایه گذار واگذار و به زودی به یکی از مراکز فرهنگی در این شهرستان تبدیل می‌شود.   وی افزود: فعالیت ساختمان زیپ لاین بام دزفول تا یک ماه آینده به همت جوانان فعال در مساجد آغاز به کار می‌کند.   عتاب اهوازی ادامه داد: ساماندهی محوطه و دسترسی خودرو به بام دزفول در دستور کار قرار گرفته است.   حرم سبزقبا (ع) محور تمام فعالیت‌های فرهنگی دزفول باشد   علیرضا زمانی راد، عضو هیات امنای حرم حضرت سبزقبا (ع) گفت: ایجاد دهه کرامت ابتکاری برای فرصت سازی اجرای هزاران برنامه فرهنگی، هنری و اجتماعی در ایران و کشور‌های مختلف است.   وی افزود: دهم ذی القعده یک روز پیش از میلاد امام رضا (ع) به نام روز بزرگداشت حضرت سبزقبا (ع) نامگذاری شده که بسیج تمام امکانات شهرستان برای بزرگداشت باشکوه این روز مورد تاکید است.   زمانی راد با بیان اینکه در سال‌های اخیر دستگاه‌های شهرستان نسبت به بزرگداشت روز سبزقبا (ع) توجه جدی نداشته اند، ادامه داد: تجربه چهارم خرداد و ثبت روز دزفول در تقویم رسمی باید برای بزرگداشت حضرت محمد بن موسی الکاظم (ع) مورد استفاده قرار گیرد.   وی می‌گوید: حرم حضرت سبزقبا (ع) باید محور تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری شاخص در شهرستان شود.   برگزاری هفت جشن محله محور، اجرای جشن‌های ویژه دختران در پارک‌های بانوان و خانواده و شهر دخت، برگزاری مسابقات ورزشی ویژه بانوان در پارک خانواده، احداث ۲۰ غرفه در قالب ویژه برنامه در بلوار پیام آوران از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده دهه کرامت در دزفول است.   اجرای جشن خیابانی در منطقه زیباشهر، محفل انس با قرآن در مسجد حجت بن الحسن (عج) با حضور قاری بین المللی حامد شاکرنژاد، برگزاری جشن و غرفه‌های فرهنگی در بوستان‌ها و مناطق مختلف توسط پایگاه‌های مختلف بسیج، نورپردازی شب‌های عید و همچنین برگزاری اجتماع بانوان از جمله برنامه‌های دزفول در دهه کرامت است.   برگزاری ویژه برنامه فرهنگی با برپایی غرفه‌های متعدد فرهنگی و هنری حد فاصله بلوار پیام آوران تا میدان حضرت رقیه (ع) از دیگر برنامه‌های دهه کرامت دزفول است.   اجتماع دختران آفتاب همزمان با روز دختر، اجرای خطبه خوانی حرم حضرت سبزقبا (ع)، گلکاری حرم حضرت سبزقبا (ع)، ویژ برنامه رسانه‌ای روز سیفربا (ع) همزمان با دهم ذی القعده، تقدیر از واقفان حرم، حضور خادمان حرم سبزقبا (ع) در بازار و بیمارستان و اهدای بسته‌های حرم به بازاریان و بیماران و همایش روز سبزقبا (ع) از جمله برنامه‌های دهه کرامت دزفول است که در این نشست مطرح شد.   دهه کرامت ۱۱ روز ابتدایی دهه اول ماه ذی‌القعده است که همزمان با ولادت حضرت معصومه (س) در یکم ذی‌القعده آغاز و با ولادت برادرش امام رضا (ع) در ۱۱ ذی‌القعده پایان می‌یابد.   در تقویم رسمی جمهوری اسلامی، روز‌های یکم ذی‌القعده به عنوان روز دختر، پننجم ذی‌القعده روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرک، ششم ذی‌القعده روز بزرگداشت احمد بن موسی بن جعفر معروف به شاهچراغ و نهم ذی القعده روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است.

دیگر خبرها

  • تقویم و اوقات شرعی سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ به افق قم
  • تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تصویب تشکیل بنیاد شیخ انصاری در دزفول
  • خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) قم احداث می‌شود
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم
  • تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تقویم و اوقات شرعی یک شنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به افق قم
  • همایش بین‌المللی نهج‌البلاغه و حمایت از فلسطین
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است