Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-02@17:50:06 GMT

گنایه عجیب عادل الجبیر به بایدن

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۱۴۷۱۸

گنایه عجیب عادل الجبیر به بایدن

«عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی به فاکس نیوز اعلام کرد: « جوبایدن» رئیس جمهور آمریکا در دیدارش با « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نگفت که او مسئول قتل « جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی است.

عادل الجبیر تاکید کرد : «من  این عبارت خاص را نشنیدم. رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که کشورش  متعهد به حقوق بشر است، از زمانی که بنیانگذاران این کشور قانون اساسی را نوشتند این بخشی از دستور کار هر رئیس‌جمهور آمریکاست».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 جو بایدن پس از دیدار با  مقامات سعودی روز جمعه به خبرنگاران گفت که موضوع قتل جمال خاشقجی  را با محمد بن سلمان  مطرح کرده است.

جو بایدن گفت که ولیعهد عربستان می‌گوید که او شخصا مسئول این قتل نیست و علیه عاملان آن اقدام کرده است.

 وی با گرفتن ژست مدافع حقوق بشر افزود: قتل خاشقجی را در صدر جلسه مطرح و روشن کردم که در آن زمان چه فکر می‌کردم و اکنون در این باره چه فکر می‌کنم.

جو بایدن گفت که به طور روشن و صریح این موضوع را مطرح کرده و تاکید کرده است که سکوت رئیس‌جمهور آمریکا درباره مسئله حقوق بشر با این که « ما چه کسی هستیم و من چه کسی هستم» در تضاد است.

بایدن در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری خود در سال 2020،  دولت آل سعود  را به دلیل  نقش در قتل خاشقجی ، یک «دولت منحوس» خواند.وی هفته گذشته هم در مقاله‌ای در واشنگتن پست تلاش کرد سفر خود به عربستان سعودی را که ناقض ادعاهای حقوق بشری وی و موضع سابقش در قبال ریاض بوده، توجیه کند.

 روز گذشته نیز الجبیر ادعای بایدن درباره موافقت ریاض با تولید نفت را رد کرد و گفت: هیچ توافقی در مورد نفت صورت نگرفته و کشورهای عربستان و اوپک بر اساس بازار تصمیم خواهند گرفت نه «هیجان» یا «سیاست».

این در حالی است که در بیانیه کاخ سفید گفته شده بود «عربستان سعودی متعهد به حمایت از تعادل بازار جهانی نفت برای رشد اقتصادی پایدار است. ایالات متحده از افزایش سطح تولید 50 درصد بالاتر از آنچه برای ماه‌های ژوئیه و اوت برنامه‌ریزی شده بود استقبال کرده است. این گام‌ها و گام‌های بعدی که در هفته‌های آینده پیش‌بینی می‌کنیم، به‌طور قابل توجهی به ثبات بازارها کمک کرده و می‌کند».

یکی از مقام‌های سعودی در بیانیه‌ای به خبرگزاری رویترز گفت محمد بن سلمان به جو بایدن آمریکا گفته است که عربستان سعودی برای جلوگیری از اشتباهاتی چون قتل «جمال خاشقجی» اقداماتی کرده است اما آمریکا نیز اشتباهات زیادی مرتکب شد که از آن موارد می‌توان به جنگ عراق اشاره کرد.

این مقام سعودی در خصوص محور مذاکرات جمعه بین بن سلمان و بایدن گفت ولیعهد عربستان گفته است که تلاش برای تحمیل ارزش‌های خاص به کشورهای دیگر از طریق توسل به زور نتیجه عکس خواهد داد./تسنیم

منبع: فردا

کلیدواژه: عادل الجبیر رئیس جمهور آمریکا عربستان سعودی بن سلمان جو بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۴۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین

به گزارش همشهری‌آنلاین، در شرایطی که به رغم جنگ غزه تلاش مقامات آمریکایی برای عادی سازی روابط ریاض و تل‌آویو ادامه دارد، بلومبرگ از تشدید بازداشت‌ها در عربستان سعودی درباره این جنگ خبر داده است.

به گزارش این رسانه آمریکایی، منابع دیپلماتیک و گروه‌های حقوق بشر به بلومبرگ خبر دادند که بازداشت شهروندان عربستان سعودی که در شبکه‌های اجتماعی مطالبی درباره جنگ غزه منتشر کرده بودند، تشدید شده است.

طبق این گزارش، یک چهره رسانه‌ای سعودی که گفته بود «هرگز نمی‌توان اسرائیل را بخشید»، بازداشت شده است.

یک شهروند عربستان سعودی که در شبکه اجتماعی در اعتراض به مواضع واشنگتن در جنگ غزه، خواستار تحریم رستوران‌های آمریکایی شده بود، هم دستگیر شده است.

به ادعای بلومبرگ، «پادشاهی (عربستان سعودی) این سیگنال را نشان می‌دهد که آماده پذیرش روابط دیپلماتیک با دولت یهود است اگر این کشور به تشکیل کشور فلسطین متعهد شود».

دیپلمات‌های مستقر در ریاض و گروه‌های حقوق بشری گفتند که بازداشت افراد حتی بالای 10 ساله به دلیل اظهارنظرهای آنلاین و محدودیت در آزادی بیان در عربستان سعودی عادی است اما موج اخیر دستگیری‌ها ناشی از نگرانی‌های امنیتی است که به طور خاص با حمله مرگبار هفت اکتبر حماس به اسرائیل و پیامدهای آن مرتبط است.

کد خبر 848912 منبع: فارس برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه عربستان فلسطین

دیگر خبرها

  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟