Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای ششمین همایش بین‌المللی «باران غدیر» با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا زائری دبیر همایش و مجتبی رحماندوست مدیر دفتر هنر و ادبیات بیداری حوزه هنری در حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست، جزئیات برگزاری ششمین همایش بین‌المللی «باران غدیر» اعلام شد. این رویداد با حضور چهره‌های برتر  ادبیات، هنرهای تجسمی، و شعر غیرمسلمان محب اهل بیت از چندین کشور جهان برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مجتبی رحماندوست مدیر دفتر هنر و ادبیات بیداری حوزه هنری در ابتدای نشست گفت: همایش بین‌المللی «باران غدیر» چندین سال به دلایل مختلف از جمله کرونا برگزار نشد. برداشت ما این است که با انتشار حبّ اهل بیت، زمینه ظهور حضرت ولیعصر و به ویژه بعد از بیداری اسلامی که نه گفتن به حکام ظلم بود، نزدیک شود، چراکه نتیجه، حبّ اهل بیت و ترویج فرهنگ امیرالمومنین است. باران غدیر، جلسه‌ای هنری و ادبی در جهت گردهمایی اندیشه‌های مختلف از کشورها و فرهنگ‌های دیگر با رویکرد مدح و پرداختن به حضرت امیرالمومنین است.

وی افزود: در این همایش اشعاری بسیار زیبا را از غیرمسلمانان که برای حضرت علی (ع) سروده شده را شنیده‌ام. گفته می‌شود که ما با چنین برنامه‌هایی به دنبال شیعه کردن مردم هستیم اما ما دنبال شیعه کردن مردم نیستیم و هدفگذاری برای آن نداشته و نداریم اما محب اهل بیت شدن، جریانی است که اتفاق افتاده است. راهپیمایی اربعین یکی از نمودهای این محب اهل بیت شدن است که البته فراتر از شیعه و مسلمان رخ می‌دهد. نام این همایش در چند دوره «مطر الغدیر» بود. مطر بارانی است که حکایت از نزول رحمت و عذاب می‌دهد. غدیر باران رحمت است و ما امسال اسم این همایش را «قیس الغدیر» گذاشتیم.

در ادامه این نشست خبری، حجت الاسلام زائری ضمن شرح دلایل برگزاری اینچنین رویدادی گفت: در مسیحیت لبنان و برخی کشورهای دیگر  جریانی در مدح امیرالمومنین وجود دارد که نمونه‌هایی چون کتاب جورج جرداق را می‌بینیم که از اظهار علاقه مسیحیان لبنانی به امیرالمومنین (ع) و یک نقطه مشترک بین آنها، رویکرد ادبیات و هنر عاشورایی و مقاومت است. چنین هنرمندانی هستند که نیاز به قدردانی دارند، همچنان‌که علامه امینی ثابت کرد که غدیر فقط ادعای شیعه نیست بلکه همه به غدیر اذعان داشتند.

وی افزود: همایش باران غدیر استمرار این کار است و هنرمندان و شاعران مسیحی، کلیمی، یهودی و زرتشتی در مورد امیرالمومنین (ع) اثر خلق کردند. از پنج کشور هند، عراق، لبنان، سوریه و فلسطین در این دوره از همایش مهمان داریم. ۱۵ نفر از این پنج کشور در این همایش شرکت می‌کنند که این افراد هر کدام دارای مرجعیت بالایی در محیط اجتماعی و منطقه خود هستند و اساسا اینکه این افراد شاخص باشند، مدنظر ما بود.

دبیر همایش «باران غدیر» با اعلام تاریخ یکشنبه دوم مردادماه برای آغاز مراسم توضیح داد: این همایش را با همکاری آستان قدس رضوی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف برگزار می‌کنیم. مهمانان ما با فاصله یکی دو روزه به تهران می‌رسند. یکشنبه دوم مرداد برنامه اصلی است، یک برنامه هم در مشهد تحت عنوان شب شعر داریم. دوره‌های قبل سفر به شیراز، اهواز و اصفهان را برای میهمانان تدارک می دیدیم که این مساله بستگی به هماهنگی استان‌ها و شعرای ایرانی دارد. در حال حاضر برنامه تهران و مشهد قطعی شده است.

وی در پایان گفت: بازدید از مراکز علمی و دانشگاهی از جمله برنامه‌های جنبی این همایش است. بخشی از آثار همایش باران غدیر محتوایی است که در خلال همایش ارائه خواهند شد.

در بخش پایانی نشست رسانه‌ای، از پوستر ششمین همایش بین‌المللی «باران غدیر» رونمایی شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: همایش باران شیعه باران غدیر مجتبی رحماندوست حجت الاسلام محمدرضا زائری ششمین همایش بین المللی محب اهل بیت باران غدیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۴۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران

ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با شعار «امکانات بومی در ژانر‌های آمیخته (هیبریدی) و اهمیت چرخه‌های تولید» روز یک‌شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۳ برگزیدگان خود در بخش‌های مختلف را معرفی خواهد کرد. این همایش کمتر از یک ماه به پایان مهلت ارسال آثار، جوایز خود را در بخش‌های مختلف اعلام کرد.

در این دوره از همایش، که با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران و در چهار بخش «مقالات پژوهشی»، «جستار‌های آزاد»، «فیلم‌-جُستار» و «ترجمه» پذیرای آثار است، علاوه‌بر افزوده شدن بخش رقابتی «فیلم-جُستار»، میزان جوایز نقدی در بخش‌های مختلف هم افزایش پیدا کرده است.

فیلم-جُستار (Video Essay) که برای اولین‌بار در این دوره به همایش فیلم کوتاه تهران افزوده شده است، یکی از گونه‌های پژوهش‌های بصری است که محقق، دستاورد‌های تحقیقاتی خود را نه در قالب متنِ مکتوب که در شکل بصری ارائه می‌دهد. همایش مطالعات فیلم کوتاه در ششمین دوره برگزاری علاوه‌بر منابع مکتوب، پذیرای این شکل پژوهشی نیز خواهد بود.

مبلغ جوایز نقدی این دوره از همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به شرح زیر است:

مقالات پژوهشی

نفر اول ۳۰ میلیون تومان
نفر دوم ۲۰ میلیون تومان
نفر سوم ۱۵ میلیون تومان

جُستار‌های آزاد

جُستار برگزیده ۲۰ میلیون تومان

فیلم‌- جُستار

جُستار برگزیده ۲۵ میلیون تومان

ترجمه

ترجمه برگزیده ۱۵ میلیون تومان

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات و طرح‌نامه فیلم‌-جُستار به ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران، یک‌شنبه ۶ خردادماه ۱۴۰۳ است و اسامی چکیده مقالات پذیرفته شده روز یک‌شنبه ۳ تیرماه ۱۴۰۳ اعلام خواهد شد.

شرکت‌کنندگانی که چکیده مقالاتشان در این دوره از همایش پذیرفته می‌شود، باید تا روز یک‌شنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳، آثار کامل خود را ارسال کنند.

مطابق گاه‌شمار فراخوان، عناوین مقالات پذیرش شده برای ارائه، یکشنبه ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۳ است و اعلام برگزیدگان و آیین پایانی، یک‌شنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۳، برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا 

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • عصر شعر شیراز در کتابخانه رئیسی اردکانی برگزار می‌شود
  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد
  • نقد کتاب مویه های آمو
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • میزان جوایز ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد
  • اعلام جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران
  • تصاویری از نشست خبری همایش بین المللی اندیشه های قرآنی آیت الله العظمی خامنه ای
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • حضور گروه صنعتی ایران‌خودرو در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو