Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، در یک مطالعه جدید در نروژ ۸۶ بیمار مبتلا به سکته مغزی نسبتاً خفیف مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که بسیاری از آنها پس از ۱۲ هفته عملکرد ذهنی شأن بهبود یافت.

دکتر «رامون گرامبات»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه علوم و فناوی نروژ، می‌گوید: «مطالعه ما نشان می‌دهد که حدود نیمی از بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند، یک هفته پس از سکته مغزی، با اشکال مختلف اختلال حافظه روبرو بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما تا سه ماه پس از سکته مغزی، حدود یک سوم از افراد مبتلا به اختلال حافظه، عملکرد حافظه شأن بهبود یافت.»

در حالی که در حال حاضر تعداد بیشتری از بیماران سکته مغزی نسبت به گذشته زنده می‌مانند، اما سکته مغزی همچنان یک بیماری جدی و کُشنده است. بازماندگان ممکن است علاوه بر از دست دادن حافظه و کاهش توانایی یادگیری، اضطراب، افسردگی و خستگی را پس از آن تجربه کنند.

به گفته محققان، نسبت بیماران مبتلا به سکته‌های مغزی خفیف در سال‌های اخیر افزایش یافته است. اما عوارض آن از نظر مشکلات تمرکز، کاهش استقامت و تغییر در عملکرد حافظه حتی در بیمارانی که سکته مغزی خفیف دارند نیز رایج است.

کد خبر 5540793

منبع: مهر

کلیدواژه: حافظه سکته مغزی مغز ویروس کرونا واکسن کرونا آمار کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی واکسن کووید 19 شهدای سلامت شیوع کرونا دارو واکسیناسیون بهرام عین اللهی اهدای خون مصرف نمک کووید 19 واکسیناسیون کرونا سکته مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۷۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش ناترازی بنزین با «متانول» برطرف می‌شود؟

سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با ایلنا، در ارزیابی تولید بنزین از متانول پتروشیمی‌ها اظهار داشت: متانول یکی از مهمترین محصولات تولیدی صنعت پتروشیمی است که حدود ۱۶ میلیون تن ظرفیت‌سازی شده، حدود ۱۲ میلیون تن تولید می‌شود و از این میزان حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون صادر و یک میلیون تن نیز به مصرف بازار داخل می‌رسد.

ظرفیت تولید متانول به ۲۷ میلیون تن می‌رسد

وی افزود: ما اکنون بعد از چین، عربستان و ترینیداد و توباگو مقام چهارم تولید متانول جهان را داریم که بنا بر این است تا ۲۰۲۸ ظرفیت تولید این محصول به ۲۷ میلیون تن برسد و در این صورت به تولیدکننده دوم جهان در حوزه تولید متانول تبدیل خواهیم شد.

در دنیا با متانول چه می‌کنند؟

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: متانول از طریق گاز متان پارس جنوبی و سایر میادین تولید می‌شود، گاز پروپان و بوتان را جدا می‌کنیم و گاز ترش متان به واحدهای متانول‌سازی تحویل داده می‌شود البته از زغالسنگ هم متان را استخراج از آن متانول تولید می‌کنند یعنی تولید گاز چین عمدتا بر منبای زغالسنگ است بنابراین تعرفه‌هایی بر متانول وارداتی ایران وضع می‌کنند که تولید متانول از زغالسنگ در کشورشان دچار مشکل نشود.

بازار صادراتی ایران

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد تولید فعلی متانول ما به بازار چین و ۱۰ درصد به بازار هند می‌رود، تصریح کرد: علت اینکه ایران سرمایه‌گذاری زیادی روی این متانول کرده این است که اولا از اولین واحدهایی بود که در حوزه پتروشیمی راه‌اندازی شده و ما تقریبا تکنولوژی آن را داریم، همچنین سودآوری زیاد این صنعت باعث شده که به توسعه آن گرایش وجود داشته باشد و علیرغم برنامه‌هایی که برای توسعه صنایع پایین‌دست این محصول وجود دارد اما سرمایه‌گذاران تمایل دارند که واحد متانول احداث و گاز تولیدی تبدیل به متانول و در بازار داخل و صادرات بفروشند.

کاربرد متانول

به گفته حسینی؛ وزارت نفت ادعا دارد که در این سال‌ها واحدهای متانولی ۷ میلیارد دلار سود بین سهامداران توزیع واحدهای تولیدی کرده‌اند که سود بسیار بالایی است، ما قطعا می‌توانیم از این فرصت و سرمایه‌گذاری که ایجاد شده به نحو احسن استفاده کنیم، یعنی می‌توان از متانول به صورت ساده برای اکتان‌افزایی، برای تهیه MTB و همچنین مواد تولید لاستیک استفاده کرد و یا اینکه در برخی جاها به عنوان سوخت به مصرف می‌رسد، یعنی می‌توان به بنزین اضافه کرد.

وی ادامه داد: شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی مجوز داده تا ۵ درصد به بنزین متانول اضافه شود، بیش از ۵ درصد اضافه شود هم میزان اکتان به شدت بالا می‌رود و هم اینکه باعث می‌شود خورندگی افزایش یافته و موتور خودرو خشک شود، البته در دیگر کشورها اقداماتی برای استفاده از متانول در سوخت انجام داده‌اند، یعنی باید فرایند جدیدی طی شود.

کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی ناترازی بنزین

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: در دنیا برای اضافه کردن متانول به بنزین از یک روان‌کننده ویک نوع ادتیو استفاده می‌کنند که اولا اکتان بنزین را در حد ۹۵ درجه نگاه می‌دارد و نگرانی در مورد خورندگی (کروژن) موتور را برطرف می‌کند، همچنین گازهای خروجی از اگزوز فاقد آلایندگی می‌شود، بنابراین می‌تواند برای کشور مفید باشد، ضمن اینکه از این طریق می‌توانیم ۱۵ تا ۲۰ درصد کمبود بنزین را تامین کنیم.

وی بیان داشت: متانول را می‌توان هم ساده به عنوان اکتان‌افزا استفاده کرد و هم اینکه می‌تواند به زنجیره تولید رفته و تبدیل به اتانول، پروپیلن و الفین شود، اکنون پروژه‌هایی در ایران برای تبدیل متانول به اتانول شروع شده حتما ما می‌توانیم بر پایه متانول تولیدی؛ صنعت پتروشیمی را در پایین دست‌توسعه داده و زنجیره سوم پتروشیمی را در کشور تکمیل کنیم.

صرفه متانولی شدن بنزین

حسینی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم با استفاده از ادتیو و سایر کمک‌کننده‌ها متانول را به بنزین اضافه کنیم هم بابت صادرات این محصول نگرانی نداریم و هم اینکه مقرون به صرفه است، اکنون قیمت بنزین حداقل ۸۰۰ دلار در تن است در حالی که متانولی که صادر می‌کنیم به طور متوسط حدود ۵۰ میلیون دلار است، بنابراین هم می‌تواند باعث کاهش قیمت بنزین تولیدی برای کشور شود و هم اینکه از صادرات متانول به صورت خام جلوگیری می‌کند.

در نیروگاه‌ها هم کاربرد دارد؟

وی گفت: در حال حاضر کشورهای دیگر از متانول در حوزه تولید بنزین استفاده می‌کنند حتی چینی‌ها در برخی شهرهای بزرگ از متانول برای خطوط تاکسی استفاده می‌کنند، شاید بتوان به صورت مستقیم به عنوان سوخت در نیروگاه‌ها نیز به مصرف رساند و هم اینکه با ترتیباتی به بنزین اضافه کرد، قطعا استفاده از ترکیب بنزین متانول و ادتیو کمک زیادی به کاهش کسری تراز بنزین خواهد کرد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی اظهار داشت: در کشورهایی مثل مالزی و چین بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها را تبدیل به بنزین ۹۵ و ۹۷ می‌کنند و با استفاده از متانول و ادتیو به بازار سایر کشورها صادر می‌کنند، هیچ متخصص و کارشناسی هم بر بنزین تولیدی از این ترکیب ایراد وارد نمی‌کند زیرا آزمایش انجام شده نشان داده بقیه آیتم‌ها هیچ تغییری نکرده و در حالی که گازهای سمی تثبیت شده و خورندگی هم زیاد نشده، اکتان افزایش یافته است.

کاهش آلایندگی

وی تاکید کرد: یکی از علت‌های فعلی آلودگی هوای کشور اکتان پایین بنزین تولیدی است و هم اینکه بعضا استانداردهای یورو ۴ را ندارند در حالی که با استفاده از متانول می‌توان اکتان همه بنزین تولیدی کشور را در حد ۹۵ افزایش داد و به این ترتیب حتما باعث کاهش آلودگی می‌شود چون بنزن و آروماتیک افزایش پیدا نمی‌کند و سولفور کم می‌شود نتیجه اینکه به کاهش آلودگی و بهبود سوخت خودروهای کشور کمک می‌کند.

دیگر خبرها

  • کاهش چشمگیر میزان تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی/ تهران حدود ۲ هزار بیمار تالاسمی دارد
  • تراشه‌های مغزی به‌زودی از رده خارج می‌شوند/ چه بلایی بر سر بیماران می‌آید؟
  • چالش ناترازی بنزین با «متانول» برطرف می‌شود؟
  • دستاورد تازه پزشکی؛ تشخیص آرتروز ۸ سال قبل از ابتلا به این بیماری
  • آزمایش خون ممکن است آرتروز زانو را پیش‌بینی کند
  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است
  • ثبت پنجمین اهدای عضو طی سالجاری درچهارمحال وبختیاری
  • چند درصد ایرانی‌ها آسم دارند؟ بالاترین میزان ابتلا در این سن
  • ۱۳ درصد ایرانی‌ها به آسم مبتلا هستند/ آسم چگونه درمان می شود؟
  • مطالعه یک ماده مغذی، مسیری برای درمان اختلالات مغزی!