Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@18:42:02 GMT

غدیر تلاقی رسالت با طلایه داران امامت

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۱۷۲۹۰

غدیر تلاقی رسالت با طلایه داران امامت

به گزارش خبرنگار ایرنا، واقعه غدیر از ابعاد مختلف و از جهات متفاوت، دارای درخشندگی و تلألو خاصی در تاریخ اسلام است.
به گفته کارشناسان مذهبی، تاریخ اسلام دو حادثه بسیار مهمّ و بزرگ اتفاق افتاده است که از یکی رسالت و از دیگری امامت به وجود آمده است و نخستین حادثه، نزول وحی بود که رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) را در برداشت و دومین حادثه نیز در هیجدهم ذیحجه سال دهم هجرت در مسیر بازگشت پیامبر گرامی اسلام از مراسم حجه الوداع اتفاق افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بیش از یکهزار و ۴۰۰  سال از لحظه ای که پیامبر اکرم (ص) دست علی (ع) را بالا گرفت و به دستور خداوند او را امیر مومنان نامید گذشته است.
یکهزار و ۴۰۰ سالی که مسلمانان در آن وقایع تاریخی بزرگ و کوچک متفاوتی را تجربه کرده اند، اما هنوز به گفته بسیاری از اسلام شناسان واقعه غدیر بعد از نزول قرآن بر پیامبر بزرگترین واقعه مسلمانان است.
غدیر جدای از این که یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان محسوب می شود و آیات و روایات متعددی در زمینه گرامیداشت این روز به ثبت و ضبط رسیده است یکی از مهم ترین نشان های حقانیت شیعه است، رویدادی که گرامیداشت آن می تواند حفظ شعائر دین مبین اسلام و شیعیان جهان باشد.
به تعبیر مقام معظم رهبری "مسئله‌ی غدیر مسئله‌ی ایجاد یک شاخص است، یک معیار و میزان است، تا آخر دنیا مسلمانان می‌توانند این شاخص را، این معیار را جلوی خودشان قرار بدهند و تکلیف مسیر عمومی امت را معین کنند".
مردم استان قزوین نیز هر سال همزمان با شیعیان سراسر جهان به بزرگداشت این روز می پردازند.

روز هجدهم ذی‌الحجه که عید غدیر نامیده می‌شود از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان است که در آن، پیامبر اکرم (ص) به دستور خدا امام علی(ع) را به مقام خلافت و امامت منصوب کرد. واقعه غدیر در سفر حجة الوداع سال دهم هجری و در سرزمین غدیر خم روی داد.

کارشناسان مذهبی درباره امامت و ضرورت وجود امام باره‌ها  در جامعه سخن گفتند و تاکید کردند،غدیر؛ ضامن شریعت و برنامه‌ای برای سبک زندگی است و معتقدند : غدیرشناسی نباید تنها به روز عید غدیر و دهه ولایت ختم شود بلکه در طول سال آموزه های این مکتب بزرگ باید بررسی و شناخته شود.

واقعه غدیر باید به عنوان مکتب و نظام معرفتی در جامعه معرفی شود

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر در استان قزوین گفت: غدیر فقط یک رویداد تاریخی نیست بلکه اجرای یک دستور مهم خداوند توسط پیامبراکرم(ص) است، این واقعه باید به عنوان مکتب و نظام معرفتی در جامعه معرفی شود.

محسن حق شناس افزود: امروز جامعه از آموزه‌های غدیر و نهج البلاغه فاصله دارد و باید اقدامات ما در راستای کاهش این فاصله باشد و موضوع امیرالمؤمنین یک موضوع معرفتی است و هر چیزی معرفتی باید کامل درک شود تا به شعور تبدیل شود.

وی با بیان اینکه در واژه ولایت مودت و رفاقت قرار دارد اما شاکله اصلی ولایت پذیری اطاعت است، اظهار داشت: اگر بین ولی و مولا اطاعت وجود نداشته باشد، ولی در میدان جنگ همچون تیری بدون پیکان است.

حق شناس تاکید کرد: غدیر حلقه اتصال همه مکاتب آسمانی است و جشن غدیر به اهتزاز درآمدن پرچم ولایت الهی است که باید در همیشه تاریخ زنده و ماندگار شود.

این مسوول افزود: غدیر در مقایسه حکومت الهی با سایر حکومت‌ها از هر منظری است اگر به واقعه غدیر نگاه کنیم نقطه اتصال همه مکاتب بشری بوده و ویژه تشیع نیست بلکه مختص عالم خلقت است.

وی با بیان اینکه غدیر حلقه اتصال نبوت با ولایت و امامت است، افزود: آینده جهان با برنامه‌ای که پیامبر در برکه غدیر طراحی کردند ترسیم می‌شود بدون شک "غدیر" تنها فرهنگی است که ظرفیت پاسخگویی به همه نیازهای بشری را دارد.

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر در استان قزوین گفت: کار بنیاد غدیر جهت دهی، یکپارچه سازی و هم افزایی اقداماتی است که مجموعه‌های مختلف در راستای غدیر انجام می‌دهند و حضور یکپارچه مردم در برنامه‌های غدیر بسیار دارای اهمیت و چشمگیر است.

وی تاکید کرد: غدیر را باید پر سر و صدا برگزار کنیم که در چند سال اخیر شاهد جریان گسترده مردم در این حوزه هستیم، اگر غدیر پر سر و صدا برگزار می‌شد شاید شاهد عاشوراها نبودیم.

حق شناس یادآور شد: در تمام طول سال در بنیاد غدیر تلاش کردیم تا غدیر را به مردم معرفی کنیم و هیچ هفته‌ای بدون برنامه نبودیم و برنامه‌هایی مانند ، در محضر نهج‌البلاغه، شرح نهج‌البلاغه و کلاس‌های متعدد حضوری و مجازی در طول سال در دستور کار قرار دارد.

غدیر خم حلقه‌ اتصال بین امامت و ولایت است

نماینده ولی‌فقیه در سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین با بیان اینکه غدیر یکی از حوادث بی‌بدیل، بی‌نظیر و ماندگار تاریخ است، گفت: اگر همه مردم حول محور امامت بچرخند به وحدت حقیقی خواهند رسید.

حجت الاسلام علی معبودی ضمن تبریک عید غدیر خم حرکت در مسیر ولایت و تلاش برای تحقق اهداف والای اسلامی و انقلابی مهمترین پیام واقعه غدیر دانست و افزود: همه باید تا روز قیامت پیام غدیر را به دیگران برسانیم.

وی اظهار داشت: آنچه پیامبر (ص) در روز غدیر اعلام کردند اگر بدرستی اجرا می‌شد بسیاری از مشکلات که در طول تاریخ ایجاد شد و مسیر تاریخی جهان اسلام را منحرف کرد شکل نمی‌گرفت.

حجت الاسلام معبودی تصریح کرد: این عید مبارک، فرصت مغتنمی برای پرداختن به جامعیت شخصیت حضرت علی (ع) است و باید خصوصیات و شایستگی‌های آن حضرت به مردم و جهانیان معرفی شود.

نماینده ولی فقیه در سپاه صاحب الامر (عج) افزود: امروز جامعه بشری تشنه شخصیت حضرت علی (ع) است و دهه ولایت بهترین فرصت برای معرفی فضیلت‌ها و کمالات انسانی امیرالمؤمنین (ع) است.

وی با بیان اینکه واقعه غدیر خم که در آخرین سال زندگی رسول اکرم (ص) رخ داد و در آن علی (ع) به جانشینی آن حضرت برگزیده شد، حادثه‌ای تاریخی نیست که در کنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود، تاکید کرد: غدیر تنها نام یک سرزمین نیست بلکه یک تفکر است.

حجت الاسلام معبودی ولایت فقیه را به عنوان یکی از اساسی‌ترین مسائل مسلمانان مطرح کرد و افزود: در واقع اگر کسی اهل ولایت نباشد، اسلام حقیقی را درک نکرده است.

این مسوول ولایت مداری را رمز موفقیت انقلاب و نظام اسلامی در همه عرصه‌ها دانست و خاطر نشان کرد: ملت غیور ایران اسلامی همچون روزهای نخست انقلاب، پایبند آرمان‌های انقلاب هستند و جوانان امروز سخت‌تر از نسل‌های قبل، برای پاسداری کشور تلاش می‌کنند.

وی اضافه کرد: ما به منش و سیره شهدا برای رسیدن به مقصد و مقصود نهایی نیازمندیم و لازم است از هر ظرفیتی برای بهره‌گیری از خصوصیات و ویژگی‌های شهدا استفاده کنیم.

حجت الاسلام معبودی افزود: امروز وظیفه همه ما به عنوان پیرو شهدا، تبعیت از ولایت و دفاع از ولی فقیه، نظام و انقلاب است.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین امامت و ولایت را بالاترین نعمت دانست و اضافه کرد: جامعه همواره باید پشت سر رهبر و هادی و هدایتگر حرکت کند و هرچقدر از امام و هادی فاصله بگیریم، به سوی انحطاط و سقوط پیش می‌رویم.

وی با اشاره به اینکه شهدا در وصیت‌نامه‌های خود به تبعیت از ولایت‌فقیه، وحدت و اتحاد مردم توصیه کرده‌اند، یاد آور شد: امروز مهم‌ترین وظیفه آحاد جامعه، عمل به وصایای شهداست تا از انقلاب اسلامی در برابر توطئه‌های دشمنان حراست کنیم.

ولایت پذیری از مهمترین پیام‌های غدیر است

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین با بیان اینکه ولایت‌پذیری از مهم‌ترین آموزه‌های واقعه غدیر خم است، گفت:پیام مهم این روز ولایت مداری مردم و تبعیت از امام و ولی است که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام غلامحسن شهسواری افزود: براساس فرمایش بزرگان مسأله ولایت موضوعی نیست که پایانی برای او مترتب باشد از این رو هر میزان که درباره مساله ولایت سخن گفته شود مطالب آن تازگی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: واقعه غدیر خم و اعلام جانشینی حضرت علی (ع) از سوی پیامبر اکرم (ص)، از بزرگ‌ترین وقایع تاریخی صدر اسلام است و اهمیت خاصی دارد، به ویژه اینکه اثبات حقانیت ولایت امیرالمؤمنین (ع) نیز است.

حجت الاسلام شهسواری تصریح کرد: غدیر اکمال دین است و پیامبر (ص) اسلام در واقعه غدیرخم بنایی را می‌گذارد که تمام پیامبران از زمان حضرت آدم (ع) به دنبال آن بوده‌اند به عبارتی غدیرخم جنبه عقلانی در دین دارد، زیرا معرفی عقل کامل در این واقعه رخ می‌دهد و رمز ظهور منجی در این واقعه نهفته است.

این مسوول تاکید کرد: غدیر، نقطه وصل رسالت با امامت و چشمه‌ای است که تا پایان هستی می‌جوشد و کام تشنه کامان حقیقت امامت و ولایت را تا قیامت از دریای بیکران معنویت سیراب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این واقعه به علت اهمیت و جایگاهش بین شیعیان در عرصه‌های مختلف هنری، اجتماعی، سیاسی و نیز در زندگی عادی مردم، بازخوردی ویژه دارد.

حجت الاسلام شهسواری با بیان اینکه در این روز سرنوشت و نقشه راه جامعه اسلامی توسط حضرت محمد (ص) به فرمان خدا مشخص می‌شود، افزود: خطی که تداوم آن در ولایت امیر مومنان و پس از آن فرزندان با کرامتش تا دوازدهمین اختر امامت و ولایت تداوم دارد.

وی افزود: سال دهم هجری، رسول خدا (ص) هنگام بازگشت از مراسم حجة‌الوداع، در مکانی بین مکه و مدینه به نام غدیر خم، حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین خود به مردم معرفی فرمودند.

حجت الاسلام شهسواری ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) پس از آنکه علی بن ابیطالب (ع)را در روز غدیر به جانشینی خود تعیین کرد، در همان روز این عید را اعلام نمود و مراسم آن را بپا داشت و در خیمه‌اش نشست و با کمال خوشحالی و سرور از تبریک گویندگان استقبال کرد و به آن‌ها می‌فرمود: به من تبریک بگویید، زیرا خداوند مرا به نبوت و اهل بیت ام را به امامت اختصاص داده است.

وی خاطر نشان کرد: پیامبر و امیرمومنان و سایر ائمه روز غدیر را عید بزرگ مسلمانان اعلام کردند و مسلمانان را به تبریک و تهنیت گفتن به یکدیگر دعوت نموده‌اند.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت:  با توجه به عظمت و شکوهی که ائمه اطهار (ع) و سفارش‌هایی که در مورد عید غدیر داشته‌اند متاسفانه باید بگویم که ما شیعیان در رابطه با معرفی غدیر برای نسل جدید و نسل جوان کوتاهی کردیم و آنگونه که شایسته یک فرد شیعه و معتقد به حضرت علی (ع) غدیر رو معرفی نکردیم.

وی با تاکید بر لزوم تبیین و ترویج و تبلیغ روز غدیر، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌هایی که می‌توانیم غدیر را به جامعه بشناسانیم، آموزش برای عامه مردم است و  رسالت اصلی ما انتقال پیام غدیر به مردم  و تبیین مفاهیم ولایت، انتظار و مهدویت را به عنوان هدف نهایی این واقعه‌ است.

حجت الاسلام شهسواری  با اشاره به اهمیت گرامیداشت دهه امامت و ولایت تأکید کرد: بزرگداشت غدیر نباید منحصر و محدود به دهه امامت و ولایت باشد؛ بلکه این جریان باید در طول سال مورد توجه قرار گیرد و به‌ویژه متولیان فرهنگی برای تبیین و معرفی آن به عموم مردم باید تلاش کنند.

غدیر مسیر هدایت و ولایت را به جهانیان نشان داد

استاد حوزه و دانشگاه در قزوین با بیان اینکه غدیر مسیر هدایت و ولایت را به جهانیان نشان داد، گفت: اهمیت عید سعید غدیر به عنوان برترین عیدها به دلیل اهمیت موضوع ولایت و همچنین شخصیت ممتاز امیر مؤمنان علی (ع) به عنوان امام و پیشوا برترین الگو و نمونه برای مسلمانان است.

حجت الاسلام علی عباسی با تأکید بر شناخت جایگاه امامت افزود: یکی از نیازهای ضروری بشر امروز برای رهایی از گمراهی‌ها بحث ولایت و امامت است.

وی اظهار داشت: بحث ولایت از ضروری‌ترین موضوعات زندگی است و حیات انسان بستگی به ولایت او دارد.

حجت الاسلام عباسی تصریح کرد: غدیرشناسی نباید تنها به روز عید غدیر و دهه ولایت ختم شود بلکه در طول سال آموزه‌های این مکتب بزرگ باید بررسی و شناخته شود.

این استاد حوزه علمیه در قزوین درباره شناخت جایگاه ولایت، امامت و لازمه‌ی بیعت با غدیر گفت: شناخت جایگاه ولایت و امام بسیار مهم است، تا زمانی که شناخت درست و صحیح در موضوع ولایت صورت نگیرد در تمام قدم‌های بعدی مشکل به وجود می‌آید.‌

وی با بیان اینکه عید غدیرخم مظهر ولایت الهی و حجت خداوند است، خاطرنشان کرد: بحث ولایت در آیات و روایات آمده است و عقل هم تأیید می‌کند که ولایت، یک عنوان عقلانی بشری الهی است و این سه از خصائص ولایت است.

حجت الاسلام عباسی با اشاره به اهمیت ولایت در اسلام تاکید کرد: خداوند متعال در آیه شریفه قرآن کریم خطاب به پیامبر فرمود "اگر این کار را انجام ندادی رسالتت را به انجام نرساندی " بنابراین معلوم می‌شود ولایت و امامت تکمیل کننده رسالت است.

وی افزود: مهم‌ترین درس غدیر خم، ولایت‌پذیری و اطاعت از فرامین ولایت است و کسی که پیام غدیر را درک کرده است تنها در راه ولایت، که همان راه انبیا و دین خداست حرکت می‌کند.

راه آورد:

غدیر خم یک واقعه تاریخی صرف یا تنها یک گذرگاه جغرافیایی نیست بلکه یک سرفصل اعتقادی است که درون مایه همه طاعت‌ها از آن منشأ می‌گیرد و رسالت همه پیامبران در آن مفهوم می‌یابد و همه رشدها و تعالی‌ها از آن جا آغاز می‌شود، از این رو شناخت غدیر از ضروری‌ترین و بنیادی‌ترین شناخت‌های اعتقادی ماست.

غدیر، تجلی خواست خداوند است و نشانگر دست‌های بلندی است که انسان خاکی را به افلاک و ملکوت متصل می‌کند ومهم‌ترین درس غدیر خم، ولایت‌پذیری و اطاعت از فرامین ولایت است و کسی که پیام غدیر را درک کرده است تنها در راه ولایت، که همان راه انبیا و دین خداست حرکت می‌کند.

برچسب‌ها شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بنیاد بین المللی غدیر عید سعید غدیرخم بنیاد غدیر استان قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بنیاد بین المللی غدیر عید سعید غدیرخم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بنیاد بین المللی غدیر عید سعید غدیرخم بنیاد غدیر استان قزوین حجت الاسلام شهسواری امامت و ولایت ولایت و امام ولایت پذیری پیامبر اکرم استان قزوین واقعه غدیر طول سال نیست بلکه پیام غدیر روز غدیر حضرت علی مهم ترین عید غدیر ولی فقیه غدیر خم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۷۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقلال خوزستان وارد کل‌کل با نساجی شد!

به گزارش "ورزش سه"، در یکی از حساس‌ترین دیدارهای هفته بیست و هفتم لیگ برتر دو تیم قعرنشین استقلال خوزستان و نساجی مازندران در اهواز مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. دو تیم 22 امتیازی لیگ برتر در شرایطی به مصاف هم می‌روند که برای بقا در مسابقات نیاز مبرمی به سه امتیاز دارند و این بازی می‌تواند بسیاری معادلات پایین جدول را تعیین کند.

در چنین شرایطی دو باشگاه قصد دارند از تمام ظرفیت‌های خود برای موفقیت در بازی روز دوشنبه استفاده کنند. باشگاه نساجی روز گذشته اعلام کرد که 4 فروند هواپیمای اختصاصی را در اختیار هواداران قرار می‌دهد تا از مازندران به خوزستان سفر کنند و در جریان بازی با استقلال در ورزشگاه کنار آنها باشند.

حالا از اهواز خبر می‌رسد که باشگاه استقلال خوزستان هم تمهیدات ویژه‌ای را برای موفقیت در بازی با نساجی به کار گرفته است. با هماهنگی‌های صورت گرفته باشگاه استقلال خوزستان قصد دارند تعداد زیادی اتوبوس را در نقاط مختلف اهواز و شهرها و روستاهای اطراف برای جابه‌جایی هوادار به ورزشگاه قرار بدهد تا بتواند ورزشگاه غدیر را در روز دوشنبه هفته آینده پر از تماشاگر کند.

بازی روردرروی نساجی و استقلال خوزستان حساسیت ویژه‌ای دارد و بی‌شک با توجه به اقدامات دو باشگاه شاهد حضور تعداد زیادی تماشاگر در روز بازی در استادیوم غدیر اهواز خواهیم بود.

دیگر خبرها

  • رسالت بنیاد فرهنگی و هنری امامت و مهدویت در دانشگاه‌ها و مدارس
  • تشریح رسالت بنیاد فرهنگی و هنری امامت و مهدویت در دانشگاه‌ها و مدارس
  • جلسه تبیین برنامه های دهه امامت و ولایت برگزار شد
  • برنامه‌های دهه امامت و ولایت تبیین شد
  • برگزاری همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی
  • برپایی نمایشگاه طلایه داران اقتصاد مقاومتی در سمنان
  • ۲۷ درصد ولادت‌های فروردین امسال فرزند سوم هستند
  • استقلال خوزستان وارد کل‌کل با نساجی شد!
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته