Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از رویترز، کمیسیون اتحادیه اروپا در حساب توییتری خود نوشت: در میان ادامه استفاده روسیه از منابع انرژی خود به عنوان سلاح، تنوع بخشیدن به واردات انرژی یک اولویت برای اتحادیه اروپا است. 

در ادامه این پیام آمده است: اورسولا فون درلاین و کادری سیمسون کمیسر انرژی کمیسیون اروپا امروز دوشنبه در آذربایجان حضور خواهند داشت تا همکاری‌ها در این زمینه را بیشتر تقویت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر اساس پیش نویس سندی که رویترز آن را گزارش کرده است، کمیسیون اروپا به کشورهای اتحادیه اروپا پیشنهاد داده است تا با امضای یک قرارداد با جمهوری آذربایجان، واردات گاز طبیعی خود را از این کشور افزایش دهند و از توسعه خط لوله گاز برای این پروژه حمایت کنند. 

تلاش اروپا برای واردات گاز از جمهوری آذربایجان درحالی اتفاق می‌افتد که «بن ون بوردون» مدیرعامل شرکت نفتی شل روز شنبه در اظهاراتی ضمن هشدار نسبت به کمبود گاز در زمستان پیش رو تاکید کرد با روند کنونی احتمالا اروپا مجبور به جیره‌بندی مصرف انرژی می‌شود. 

بهای نفت خام در اروپا در سال جاری به میزان قابل توجهی افزایش یافته به گونه‌ای که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ۴۸.۴۱ درصد رشد یافته است. بهای گاز طبیعی نیز از ژانویه سالجاری (دی ۱۴۰۰) تاکنون بیش از ۹۸ درصد افزایش یافته است. همزمان مدیرعامل هلندی شرکت نفتی شل هشدار داده است که زمستان سختی در انتظار اروپا است. 

اروپا نزدیک به ۴۰ درصد انرژی خود را از روسیه وارد می‌کند و در مقابل انگلیس تنها ۴ درصد انرژی مورد نیاز خود را از مسکو می‌خرد. 

در این میان خط لوله گاز "نورد استریم ۱" که گاز را از روسیه و از مسیر دریای بالتیک به آلمان می‌رساند، به دلیل تعمیر و نگهداری که به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت، تعطیل شده است. هرچند بسیاری نگران هستند که این خط لوله بار دیگر شروع بکار نکند. به گفته ناظران چنانچه این اتفاق بیفتد، اروپا در مسیر رسیدن به اهداف انرژی خود با مشکل روبرو می‌شود.

اتحادیه اروپا قصد دارد تا ماه نوامبر (آبان) ۸۰ درصد از ظرفیت ذخیره‌سازی خود را پر کند، اما بدون بازگشایی خط لوله، چنین چیزی بعید به نظر می‌رسد. ذخایر گاز اروپا در حال حاضر ۶۲.۶ درصد است. 

مقامات و رهبران اروپایی از هم اکنون به شهروندان خود اعلام کرده‌اند که منتظر روزهای سخت باشند. «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی روز پنجشنبه خود در "روز باستیل" (جشن روز ملی فرانسه) خطاب به مردم گفت که انتظار سهمیه‌بندی انرژی از جمله خاموش کردن چراغ‌های خیابان در شب را داشته باشند. وی همچنین خواستار یک زمان برای "هشیاری انرژی" در کشور شد. 

در آلمان نیز «کلاوس مولر» رئیس بخش تنظیم کننده انرژی این کشور گفت که انتظار دارد قبوض گرمایشی در سال آینده سه برابر شود. این در حالی است که هم اکنون نیز بهای گاز نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده است. 

در انگلیس هم در حال حاضر سقف قیمت انرژی افزایش یافته و انتظار می‌رود یک افزایش دیگر در ماه اکتبر نیز رخ دهد و قیمت‌ها تا ۶۵ درصد افزایش یابد. 

در همین حال، نخست وزیر مجارستان با اشتباه خواندن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو، این نهاد را به لغو تحریم‌ها فراخوانده است. 

ویکتور اوربان تحریم‌ها علیه روسیه را «شلیک اتحادیه اروپا به ریه خود» خواند و این نهاد را به اصلاح سیاست خود در این باره فراخواند. 

مجارستان که ۶۵ درصد نفت و ۸۰ درصد گاز مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کند روز چهارشنبه گذشته برای پاسخ به بحران انرژی وضعیت اضطراری اعلام کرد. در این وضعیت، افرادی که بیشتر از میانگین گاز و برق مصرف می‌کنند باید مازاد را به قیمت بازار و نه با تعرفه تنظیم شده بپردازند. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد. 

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی‌اش پنجمین ماه خود را می‌گذراند.

برچسب‌ها خط لوله گاز جمهوری آذربایجان كميسيون اروپا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خط لوله گاز جمهوری آذربایجان كميسيون اروپا خط لوله گاز جمهوری آذربایجان كميسيون اروپا جمهوری آذربایجان اتحادیه اروپا خط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۷۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد

این لایحه هیچ مخالفی نداشت و همه سناتور‌های حاضر در جلسه به آن رای موافق دادند.مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر در ماه دسامبر این لایحه را تصویب کرده بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی اعلام کرد که نیروگاه‌های برق هسته‌ای ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲ درصد از اورانیوم مورد نیاز خود را از روسیه وارد کردند.

جان باروسو سناتور جمهوریخواه از ایالت وایومینگ در بیانیه‌ای اعلام کرد: وایومینگ اورانیوم کافی برای جایگزین کردن اورانیوم روسیه را دارد و آماده‌ایم که از آن استفاده کنیم.

وی افزود: لایحه دوحزبی ما کمک می‌کند که بودجه ماشین جنگی روسیه را کم کرده، تولید اورانیوم آمریکا را احیا کرده و سرمایه‌گذاری در چرخه عرضه سوخت هسته‌ای آمریکا را افزایش دهیم.

یک مقام ارشد آمریکایی با تاکید بر افزایش تولید داخلی سوخت هسته‌ای ایالات متحده، از مصرف‌کنندگان خارجی نیز خواست که وابستگی خود به روسیه در حوزه انرژی هسته‌ای را کاهش دهند.

«کاترین هاف» دستیار وزیر انرژی آمریکا در حوزه هسته‌ای ماه مارس در مصاحبه با رویترز گفت که کشور‌های شرکت‌کننده در اجلاس هسته‌ای بروکسل تلاش کردند تا سرمایه‌گذاری در زمینه تولید سوخت هسته‌ای را افزایش دهند.

وی افزود که آمریکا، ژاپن، فرانسه، کانادا و انگلیس متعهد شده‌اند ۴.۲ میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند که سهم آمریکا ۲.۷ میلیارد دلار است که «گامی تاریخی» به شمار می‌آید.

شرکت هسته‌ای روس‌اتم می‌گوید که ۱۷ درصد از سوخت هسته‌ای دنیا را تامین می‌کند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • کمیسیون اتحادیه اروپا علیه فیس‌بوک و اینستاگرام اقدام می‌کند
  • بسته یک میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای حمایت از لبنان
  • تاکید بر اهمیت احترام اروپا به نیروهای مسلح ایران
  • اقدام کمیسیون اروپا علیه فیس بوک و اینستاگرام
  • فون درلاین: حمله نظامی اسرائیل به رفح کاملاً غیرقابل‌قبول است
  • سیاست‌های بروکسل علت اصلی گرانی گاز در اروپا
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • اروپا از تخلفات فیس‌بوک و اینستاگرام تحقیق می‌کند
  • فون درلاین: حمله اسرائیل به رفح غیرقابل قبول است
  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز