Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پژوهش عضو هیات علمی رشته فیزیک هسته‌ای دانشگاه حکیم سبزواری، اثر میان دانه‌ای برای چند چشمه تجاری ید-۱۲۵ مورداستفاده در درمان سرطان پروستات بررسی و تعیین شد.

به گزارش ایران اکونومیست، دکتر حمیدرضا باغانی در خصوص این پژوهش گفت: سرطان پروستات یکی شایع‌ترین انواع سرطان در بین مردان در جهان است و تکنیک‌های پرتودرمانی زیادی برای پرتودهی و کنترل تومور در این نوع سرطان شامل پرتودرمانی خارجی، پرتودرمانی داخلی (براکی‌تراپی) و همین طور استفاده از امواج فراصوت با شدت زیاد معرفی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استادیار گروه فیزیک هسته‌ای دانشگاه حکیم سبزواری افزود: یکی از روش‌های ایمن و با ریسک پایین به جهت جلوگیری از پرتوگیری بافت‌های سالم اطراف در حین پرتودهی سرطان پروستات، استفاده از تکنیک براکی‌تراپی است.

این پژوهشگر ادامه داد: در این روش چند چشمه پرتوزای طبیعی، معمولا ید-۱۲۵، به صورت میان‌بافتی در داخل بافت پروستات کاشته شده و از این طریق بافت هدف تحت پرتودهی قرار می‌گیرد. مشکل اصلی در براکی تراپی پروستات توسط کاشت چند دانه‌ای ید-۱۲۵، در نظر نگرفتن اثر تضعیف مربوط به حضور هر دانه بر روی تابش‌های گسیل شده از دانه‌های قبلی در حین درمان بیمار است.

دکتر باغانی یادآور شد: نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد که اثر میان دانه‌ای می‌تواند به طور قابل توجهی میزان دوز دریافتی توسط حجم تومور پروستات را تحت تاثیر قرار دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری ادامه داد: بنابراین درنظر گرفتن این اثر در زمان درمان بیمار، یک موضوع ضروری است، چرا که صرف نظر کردن از این موضوع می‌تواند به نتایج بالینی نامطلوبی به لحاظ عدم تحویل دوز تابش کافی به بیمار منتهی شود. در این راستا برای هر چشمه تجاری مورد مطالعه، ضرایب تضعیف مشخصی تعیین شده که این ضرایب می‌توانند توسط تیم درمان در حین براکی‌تراپی پروستات مورد استفاده قرار گیرند و از این طریق اثر میان دانه‌ای را در فرآیند درمان لحاظ کنند.

وی خاطرنشان کرد: این تحقیق با همکاری آذر غیبی؛ فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته فیزیک هسته‌ای و دکتر علی اصغر مولوی؛ عضو هیئت علمی فیزیک هسته‌ای دانشگاه حکیم سبزواری به انجام رسیده است.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، نتایج به‌دست آمده از این تحقیق در مجله Computer methods and programs in biomedicine با ضریب تاثیر  ۷.۰۲۷  و رتبه Q1 در رتبه‌بندی مجلات JCR به چاپ رسیده است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: سرطان پروستات ، دانشگاه حکیم سبزواری ، فیزیک هسته ای

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سرطان پروستات دانشگاه حکیم سبزواری فیزیک هسته ای دانشگاه حکیم سبزواری سرطان پروستات فیزیک هسته ای براکی تراپی دانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۷۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟

ایتنا - پژوهشگران انگلیسی که اولین واکسن سرطان مبتنی بر فناوری نوآورانه «ام‌آر‌ان‌ای» را برای درمان ملانوم یا سرطان پوست آزمایش کرده‌اند می‌گویند این ماده در درمان دیگر سرطان‌ها نیز آزمایش می‌شود.
کتر هدر شاو، محقق ملی هماهنگ‌کننده این کارآزمایی، می‌گوید این تزریق‌ها پتانسیل درمان افراد مبتلا به ملانوم را دارند و در سرطان‌های دیگر از جمله ریه، مثانه و کلیه آزمایش می‌شوند.

این واکسن سفارشی که "نئوآنتی ژن درمانی فردی" نامیده می‌شود، برای تحریک سیستم ایمنی بدن طراحی شده تا بتواند با نوع خاص سرطان و تومور هر بیمار به طور جداگانه مقابله کند.

دکتر شاو می‌گوید: "این یک درمان کاملاً فردی است که برای هر بیمار به صورت اختصاصی ساخته می‌شود. ساختار واکسن با ژنتیک مخصوص تومور آن فرد هماهنگ است."

این واکسن به سیستم ایمنی آموزش می‌دهد تا پادتن‌هایی برای حمله به آنتی‌ژن‌های سلول‌های سرطانی بسازد. برای طراحی آن، نمونه تومور بیمار برداشته شده و دی‌ان‌ای آن توالی‌یابی می‌شود که در این فرآیند از هوش مصنوعی نیز استفاده می‌شود.

نتایج آزمایش‌های مرحله دوم نشان داد احتمال مرگ یا بازگشت سرطان در افرادی که این واکسن را همراه با درمان ایمونوتراپی دریافت کردند، نسبت به گروه کنترل تقریباً نصف (۴۹ درصد) کاهش یافته است.

در این مرحله نهایی کارآزمایی که توسط بنیاد NHS لندن هدایت می‌شود، بیماران هر سه هفته یک بار یک میلی‌گرم از واکسن ام‌آر‌ان‌ای را به همراه دوز دیگری از ایمونوتراپی برای حدود یک سال دریافت خواهند کرد.

فناوری ام‌آر‌ان‌ای پیش از این در تولید واکسن‌های کرونا نیز استفاده شده بود. اکنون محققان امیدوارند با بهره‌گیری از همین فناوری، بتوانند انقلابی در درمان سرطان‌ها به وجود آورند.

دیگر خبرها

  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • نیچر: یک کشف مهم درباره سرطان روده بزرگ که به دهان مربوط می شود
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • تنهایی می‌تواند زندگی بازماندگان سرطان را کوتاه کند
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر