میزبانی ویژه حرم مطهر رضوی از زائران عید غدیر
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۱۷۴۵۱
به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، به مناسبت عیدسعید غدیر خم، برنامههای ویژهای توسط مدیریت عالی حرم مطهر رضوی تدارک دیده شده تا زائران و مجاوران حضرت رضا(ع)، تجربه و خاطرهای شیرین از این عید بزرگ داشته باشند.
به این مناسبت، حرم مطهر رضوی آماده میزبانی از زائران و مجاوران است و تمامی خادمان این بارگاه مقدس، تمام توان خود را به کار گرفتهاند تا به شکلی شایسته از میهمانان این ایام پذیرایی کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
توزیع غذای نذری، اطعام نیازمندان، برگزاری جشنهای فرهنگی و مذهبی، آذین بندی، گلآرایی و مولودیخوانی، تنها بخشی از برنامههای در نظر گرفتهشده طی این ایام است.
جشنها، حلقههای معرفت، جلسات پرسمان دینی
مصطفی فیضی؛ مدیر عالی حرم مطهر رضوی درباره جزئیات این برنامهها گفت: به مناسبت عید سعید غدیر، در تمامی رواقها و صحنهای حرم مطهر رضوی ویژه برنامههای فرهنگی مذهبی متعددی در نظر گرفته و از چند روز قبل جشنها و جُنگهای شادمانه ویژه کودکان و بزرگسالان، حلقههای معرفت، میز خدمت پاسخگویی، پرسمان دینی، سلسله نشستهای دین، نشاط، زندگی و ... در حال برگزاری است.
برنامههای روز عید غدیر
وی به برنامههای پیشبینی شده برای روز عید غدیر هم اشاره کرد و گفت: در سالروز عید غدیر خم از ساعت ۱۱ صبح، مراسم جشنی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمد وحیدی و مدیحهسرایی ذاکران تدارک دیده شده است.
مراسم ویژه بانوان
به گفته او، مراسم جشن ویژه بانوان نیز در رواقهای دارالحجه و حضرت زهرا(س) برگزار میشود که شامل سخنرانی، مدیحهسرایی، حلقه معرفت، مسابقه و پاسخگویی به سوالات و شبهات خواهد بود.
جُنگهای شاد برای کودکان پایگاههای سیار
مدیر عالی حرم مطهر رضوی افزود: در روز عید غدیر، پایگاههای سیار کبوتران با اجرای جُنگهای شاد میزبان زائران خردسال حرم مطهر رضوی خواهد بود و به صورت ویژه مسابقه فرهنگی «خبر بزرگ»، برگزار خواهد شد که به 110 نفر برگزیده هدایای متبرک حرم تقدیم میشود.
توزیع ۲۰ هزار غذای متبرک در حاشیه شهر
وی در ادامه به پخت و توزیع 20 هزار پرس غذای گرم در مناطق حاشیه شهر مشهد همزمان با این ایام مبارک اشاره و تصریح کرد: طی ۱۰ روز دهه ولایت، روزانه ۲هزار پرس غذای متبرک بین مجاوران محروم توزیع شده است تا شام عید غدیر ادامه خواهد داشت.
روزانه ۱۵ هزار نفر، مهمان سفرههای اکرام حرم فیضی افزود: همچنین در قالب طرح سفرههای اکرام رضوی به مدت 5 شب از تاریخ 23 تیرماه هر شب 3 هزار پرس در مجموع 15 هزار پرس در صحن امام حسن مجتبی(ع) میان زائران عزیز توزیع خواهد شد و علاوه بر آن روزانه 12 هزار زائر در وعده شام و ناهار در مهمانسرای حضرت پذیرایی میشوند.
سفره ویژه برای کودکان زائر
فیضی گفت: برای نخستین بار در رواق کودک حرم مطهر رضوی با مشارکت خیرین در روز عید غدیر سفره اطعام برای زائران کودک گسترده میشود و کودکان عزیز پس از اجرای مراسم جشن عید، ناهار را میهمان سفره کرامت رضوی خواهند بود.
ضمن اینکه در این ایام، روزانه 90 هزار نفر در چایخانههای حضرت پذیرایی میشوند و 400 هزار کیک و 800 هزار شربت برای میزبانی از آنها تدارک دیده شده است.
آذینبندی ویژه صحن و سرای رضوی
وی در ادامه، گل آرایی و نماآرایی حرم مطهر رضوی با ۲۳۰ هزار شاخه و بوته گل در 25 نقطه حرم مطهر رضوی، نصب 1294 متر مربع کتیبه بزرگ در سردرب ایوانها، کتیبه دیواری و پرچم رنگی، چراغانی را از دیگر اقدامات حرم مطهر رضوی در این ایام برشمرد.
افزایش خدمات زائربر و صندلی چرخدار
فیضی همچنین به افزایش ارائه خدمات فوریتهای پزشکی به تعداد 27 پایگاه امدادی و 11آمبولانس، افزایش 25 زائربر در رینگ داخل و بیرون حرم مطهر، افزایش نیروی گشت صندلی چرخدار به تعداد 150 نفر، افزایش ویلچرهای خود خدمتی به تعداد 300 دستگاه اشاره کرد و گفت: در این ایام دفاتر امانات و دفاتر پیدا شدگان با نیروهای فوق العاده به صورت 24 ساعته فعال هستند و بخش تسهیلات و امداد و فرش آرایی حرم جهت رفاه حال زائرین 24 ساعته در خدمت زائران و مجاوران هستند.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: حرم مطهر رضوی عید غدیر حرم مطهر رضوی روز عید غدیر برنامه ها هزار پرس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۷۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
پنجشنبه گذشته به رسم دیرینه، جلسات سنتی قرآن کریم در یکی از شبستانهای مسجد گوهرشاد در قالب برنامه دارالحفاظ آغاز شد. در این جلسه که ساعت 4 صبح پنجشنبه 6اردیبهشت در مسجد گوهرشاد برگزار شد استاد سیدمرتضی سادات فاطمی به عنوان پیشکسوت و صدرالحفاظ آستان قدس رضوی دعوت شد تا استاد این جلسه سنتی قرآنی در حرم مطهر رضوی باشد. قرار زیبایی که بناست با حضور سایر اساتید پیشکسوت تکرار شود. به این بهانه مروری بر پیشینه برنامههای قرآنی حرم مطهر رضوی داریم.
قرائت قرآن در جوار بارگاه علی بن موسیالرضا(ع) سنتی به قدمت این صحن و سراست. نشان آن، قدیمیترین قرآن وقفی این آستان است. سنتی که طی قرنها به مرور شکل گرفت و به شکل مراسمی آیینی قد کشید. نشان به این نشان که در دوره صفوی حفاظ حرم مطهر دارای جایگاه ویژهای بودند و واقفان برای پایداری سنت تلاوت در حرم علی بن موسی الرضا(ع) وقفهای متعدد داشتند. یکی از این وقفها مربوط به خواجه علاءالدین حاجی در عهد شاه طهماسب اول صفوی است که به تاریخ 993 قمری وقف و بخشی از درآمد آن صرف تأمین هزینه تلاوت قرآن در حرم مطهر شده تا حفاظ هر صبح و شام در روضه متبرکه، قرآن تلاوت کنند. سنتی دیرین که تا امروز ادامه دارد. کافی است سحرگاه به نیت زیارت به حرم مطهر رفته و پس از عرض ارادت، سری به مسجد گوهرشاد بزنید تا قاریان را نشسته به احترام ببینید و نوای ملکوتی قرآن را بشنوید که بر بالهای ملائک تا آسمان میرود.
سنتی که از آغاز بود
قرائت قرآن در اماکن مقدس توصیه پسندیدهای است که در مزارات سرزمینهای اسلامی از آغاز اسلام برقرار بوده است. با شکلگیری مشهدالرضا(ع) در قرن سوم هجری و حضور زائران بر گرد مرقد مطهر علی بن موسیالرضا(ع) قرائت قرآن نیز رایج بوده است. به نوشته مؤلف عیون اخبارالرضا(ع)، در قرن چهارم هجری زائران در کنار مرقد امام رضا(ع) قرآن تلاوت میکردند. ابنبابویه با واسطه از ابوعلی محمد بن معاذ و به نقل از ابوعمر و محمد بن عبدالله حاکم نوغان مینویسد: «مسافری از ری که نامهای از بعضی سلاطین حمیر برای نصربن احمد امیر بخارا داشت، به زیارت حرم آمده، شب را در حرم به سر برد و بعد از نماز شروع به خواندن قرآن کرد».
قرآنهای موجود در موزه آستان قدس رضوی با قدمت هزارساله خود شاهدی دیگر بر این ماجرا هستند. قدیمیترین قرآن وقفی به شماره 3004 که به خط کوفی بر پوست آهو نوشته شده، متعلق به ابوالقاسم علی بن ناصرالدوله ابیالحسن محمد بن ابراهیم سیمجور است که به سال 363 وقف شده است. به جز این، دو قرآن دیگر نیز یکی وقف سلطان محمود غزنوی به تاریخ 393 قمری و دیگری مربوط به ابوالبرکات که در رمضان 421 قمری وقف شده است. غیر از تاریخ، نکته دیگری که در وقفنامه این قرآن آمده و از نظر اثبات تلاوت قرآن در این آستان دارای اهمیت است، تصریح به عدم خروج قرآن از حرم است. گفته میشود با گسترش این صحن و سرا و رونق مشهدالرضا(ع) به موازات توجه به خدمات رفاهی برای زائران، در خصوص نیازهای عبادی و زیارتی آنها نیز اندیشه میشده است. اما در این مورد تا قرن نهم هجری سندی در دست نیست و نخستین و قدیمیترین خبر در این خصوص متعلق به برگزاری آیین قرائت قرآن در حرم مطهر به گزارش فضلاالله روزبهان خنجی است که در شرح سفر زیارتی محمد خان شیبانی به مشهد، در وصف مراسم قرائت قرآن حفاظ نوشته است: «...و اشارت علیه سانح شد که حفاظ در بیرون قبه قرائت قرآن نمایند و فرمودند مکروه است در پایین قبر قرآن خوانند و تأکید نمودند که «... باید بعد از این، حفاظ مرقد مقدس رضوی در بیرون قبه تلاوت نمایند؛ به رعایت ادب اقرب است». سپس مولانا حافظ جامی، غزلی ترکی در هشت بیت در منقبت امام رضا(ع) با رخصت همایونی قرائت کرد و آن گاه حدیثی قدسی به اسناد مسلسل، به روایت حضرت رضا(ع) قرائت و ترجمه شد و همگان فیض بردند».
با مرور این شرح به جزئیات مهمی در خصوص مراسم قرائت در حرم مطهر رضوی میرسیم. نخست اینکه مراسمی اینچنین دارای سابقه بوده و در پایین پای حضرت اجرا میشده و پس از این زمان به مکانی دیگری منتقل شدهاست. جز این میتوان درباره تشریفات مراسم نتایجی گرفت، مانند اینکه در پایان تلاوت قرآن، برنامههای دیگری مانند سخنرانی و شعرسرایی برقرار بوده و همچنین شرح احادیث انجام میشده است. اشعار و احادیثی که بعدها منشآت خواجه نصیر طوسی و مدایح دوازده امام جای آن را گرفت.
دارالحفاظ، رواقی برای حفاظ حرم مطهر
دیگر خبری که از قرن نهم میتواند در خصوص سنت تلاوت قرآن در حرم مطهر رضوی ذکر کرد، وجود رواق دارالحفاظ در حرم مطهر است. رواقی که گفته میشود به دست گوهرشاد بیگم در اوایل قرن نهم هجری ساخته شده و نامش را از حفاظ قرآن کریم حرم مطهر دارد. گفته میشود وجود این رواق و نامش نشاندهنده این است که مراسمی اینچنینی در عهد تیموریان و حتی در قرن هشتم نیز مرسوم بوده و به همین دلیل مکانی ویژه برای آن ساخته و تدارک دیدهاند. دیگر شاهد و سند ماجرا نشان مصدری حافظ مسجد جامع گوهرشاد است که سلطان حسین میرزای بایقرا به نام خواجه حافظ حسینعلی (که از حافظان و قاریان بزرگ آن دوره خوراسان بوده) صادر کرده است و به موجب این حکم، او ریاست حفاظ بیتالمغفره و مسجد جامع گوهرشاد را عهدهدار شده است. برای فهم بیشتر از این سنت باید در تاریخ جلوتر بیاییم تا به عهد صفوی برسیم. در این دوره به خاطر وقفنامههایی که عواید آن به این مراسم اختصاص یافته و همچنین اسنادی که درزمینه مواجب حفاظ و شرح هزینه برگزاری مراسم وجود دارد میتوان به اصطلاحات مربوط به این مراسم رسید. اصطلاحاتی مانند صدرالحفاظ، حافظ، سلطان القراء و صدر القراء که به جایگاه و اهمیت حافظان قرآن و این مراسم در عهد صفوی اشاره دارد. گفته میشود حفاظ در عهد صفوی زیر نظر خادمباشی و همچنین سرکشیک که متولی این مراسم بود، خدمت میکردند. براساس این وقفنامهها حفاظ در دو دسته «حفاظ بالاسرمبارک» و «حفاظ حرم مطهر» زیر نظر مسئولان به تلاوت قرآن و ادعیه میپرداختند. شرح این وقفنامهها مفصل است و در مجالی دیگر به آن خواهیم پرداخت.
آزاده خلیلی