Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@08:22:42 GMT

غدیر؛ کانون وحدت امت اسلامی است

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۱۷۸۸۲

غدیر؛ کانون وحدت امت اسلامی است

ایسنا/آذربایجان شرقی یک استاد دانشگاه تبریز گفت: بی‌شک جریان غدیر را می‌توان یک واقعه مهم بی‌نظیر تاریخی و بسیار تاثیرگذار در تاریخ جهان اسلام ارزیابی کرد چراکه غدیر عامل وحدت امت اسلامی است؛ در حقیقت مسأله ولایت علی(ع) حلقه اتصال همه مسلمین جهان و نویدبخش وحدت‏ و اتّحاد و یکپارچگی است.

حجت‌الاسلام عبدالرضا لطفی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص واقعه غدیر خم اظهار کرد: واقعە‌ی غدیر به عنوان مهمترین حرکت تاریخی برای حاکمیت ولایت و امامت امام معصوم(ع) در تداوم و استمرار اسلام اصیل در 18 ذی الحجه سال دهم هجری قمری بنیان نهاده شد، لذا ارتقاء عمق معرفتی از مقولە‌ی «ولایت» و لزوم پیروی از امام معصوم در متن فرهنگ غدیر از جمله مولّفه‌های کلیدی است که لزوم تأمل و تعمّق در این شاخصه بنیادین را دو چندان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در آخرین سال عمر پیامبر(ص) مراسم حجّۀ الوداع، با شکوه هر چه تمامتر در حضور پیامبر(ص) به پایان رسید، نه تنها مردم به مدینه در این سفر، پیامبر را همراهی می‌کردند که مسلمانان نقاط مختلف جزیره عربستان نیز برای کسب یک افتخار تاریخی بزرگ به همراه پیامبر بودند.

وی افزود: روز پنجشنبه سال دهم هجرت بود و درست هشت روز از عید قربان می‌گذشت، ناگهان دستور توقف در بیابان‌های خشک و سوزان غدیر خم از طرف پیامبر به همراهان داده شد، پیامبر به آنها اطلاع داد که همه باید برای شنیدن یک پیام تازه الهی که در ضمن خطبه مفصلی بیان می‌شد، خود را آماده کنند؛ لذا منبری از جهاز شتران ترتیب داده شد و پیامبربر فراز آن قرار گرفت و نخست حمد و سپاس پروردگار بجا آورد و خود را به خدا سپرد، سپس مردم را مخاطب ساخت و چنین فرمود من به همین زودی دعوت خدا را اجابت کرده، از میان شما میروم، من مسئولم، شما هم مسئولید، شما در باره من چگونه شهادت می‌دهید؟ 

حجت‌الاسلام لطفی ادامه داد: مردم هم صدا بلند کردند و گفتند ما گواهی می‌دهیم تو وظیفه رسالت را ابلاغ کردی و شرط خیرخواهی را انجام دادی و آخرین تالش و کوشش را در راه هدایت ما کردی، خداوند تو را جزای خیر دهد سپس فرمود آیا شما گواهی به یگانگی خدا و رسالت من و حقانیت روز رستاخیز و برانگیخته شدن مردگان در آن روز نمیدهید؟ همه گفتند آری گواهی می‌دهیم فرمود خداوندا گواه باش، بار دیگر فرمود ای مردم، آیا صدای مرا میشنوید گفتند آری، و بدنبال آن، سکوت سراسر بیابان را فرا گرفت و جز صدای زمزمه باد چیزی شنیده نمیشد. پیامبر(ص) فرمود اکنون بنگرید با این دو چیز گرانمایه و گرانقدر که در میان شما به یادگار میگذارم چه خواهید کرد؟ یکی از میان جمعیت صدا زد، کدام دو چیز گرانمایه یا رسول اللّه؟.!

وی گفت: پیامبر بلافاصله گفت اول ثقل اکبر، کتاب خداست که یک سوی آن به دست پروردگار و سوی دیگرش در دست شما است، دست از دامن آن برندارید تا گمراه نشوید، و اما دومین یادگار گرانقدر من خاندان منند و خداوند لطیف خبیر به من خبر داده که این دو هرگز از هم جدا نشوند، تا در بهشت به من بپیوندند، از این دو پیشی نگیرید که هلاک نشوید و عقب نیفتید که باز هلاک خواهید شد.

وی اضافه کرد: ناگهان مردم دیدند پیامبر به اطراف خود نگاه کرد گویا کسی را جستجو می‌کند و همین که چشمش به علی افتاد، خم شد و دست او را گرفت و بلند کرد، آنچنان که سفیدی زیر بغل هر دو نمایان شد و همه مردم او را دیدند و شناختند که او همان افسر شکست ناپذیر اسلام علی(ع) است، در اینجا صدای پیامبر رساتر و بلندتر شد و فرمود : چه کسی از همه مردم نسبت به مسلمانان از خود آنها سزاوارتر است؟ گفتند خدا و پیامبر آله داناترند، پیامبر گفت خدا، مولی و رهبر من است، و من مولی و رهبر مؤمنانم و نسبت به آنها از خودشان سزاوارترم سپس فرمود هر کس من موال و رهبر او هستم علی مولا و رهبر اوست و این سخن را سه بار و به گفته بعضی از راویان حدیث، چهار بار تکرار کرد.

این استاد دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: خطبه پیامبر به پایان رسید، عرق از سر و روی پیامبر و علی و مردم فرو میریخت، و هنوز صفوف جمعیت از هم متفرق نشده بود که امین وحی خدا نازل شد و این آیه را بر پیامبر صلّی اللّه علیه و آله خواند الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی» ...امروز آیین شما را کامل و نعمت خود را بر شما تمام کردم، پیامبر فرمود اللّه اکبر، اللّه اکبر علی اکمال الدّین و اتمام النّعمۀ و رضی الرّبّ برسالتی و الوالیۀ لعلیّ من بعدی» خداوند بزرگ است، خداوند بزرگ است همان خدایی که آیین خود را کامل و نعمت خود را بر ما تمام کرد، و از نبوت و رسالت من و ولایت علی پس از من راضی و خشنود گشت.

وی با بیان اینکه غدیر؛ هم تراز رسالت و نبوت است، افزود: در تاریخ اسلام دو حادثه بسیار مهمّ و بزرگ اتفاق افتاده است که از یکی رسالت و از دیگری امامت به وجود آمده است؛ نخستین حادثه، نزول وحی بود که رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) را در برداشت و دومین حادثه نیزدر هیجدهم ذیحجه سال دهم هجرت در مسیر بازگشت پیامبر گرامی اسلام از مراسم حجۀ الوداع اتفاق افتاد.

وی اضافه کرد: در حقیقت انتصاب حضرت علی(ع) به امامت در واقعه غدیر خم، ادامه رسالت مهم پیامبر گرامی اسلام بود؛ بنابراین روز غدیر و انتصاب امیرالمومنین به امامت به اندازه روز بعثت و رسالت نبی گرامی اسلام دارای اهمیت است.

حجت‌الاسلام لطفی یادآور شد: حقیقت غدیر ارائه الگوی حکومت اسلامی است؛ بی‌شک بسیاری از احکام الهی است که بدون تشکیل حکومت نمیتوان آنها را اجرا کرد و یا لااقل به طور مطلوب تحقّق نمی‌یابد؛ از این رو، پیامبران پیشین تا آنجا که شرایط اجازه میداد، درصدد تشکیل حکومت دینی بودند و پیامبر بزرگ اسلام نیز در نخستین فرصت، اقدام به تشکیل حکومت اسلامی در مدینه کرد و خود شخصاً رهبری این حکومت را به عهده گرفت البته هم اکنون عده‌ای اصرار دارند تا دین را از حکومت جدا کنند، حال آنکه اگر بنا بود پیامبر تنها منادی اخلاق باشد، احتیاج به تشکیل حکومت نداشت و اصوالً برای پیشرفت اهداف دین جزء از طریق حکومت نمی‌توان کاری انجام داد.

این استاد دانشگاه تبریز گفت: آن حضرت برای ادامه خطّ حاکمیّت صالحان به فرمان الهی در روز عید غدیر خم، علی را به جانشینی خود و امامت مردم پس از خویش منصوب کرد؛ در حقیقت از جمله نشانه‌های تشکیل حکومت مسأله غدیر است، زیرا اگر بنا بود حضرت علی(ع) عالمی باشد که فقط بیان حلال و حرام کند، مسأله غدیر و بیعت گرفتن معنی نداشت.

وی ادامه داد: فضیلت این روز به قدری عظیم است که اهل بیت آن را برتر از تمام اعیاد مسلمین بر شمردند و برای بهرە‌ی بیشتر از معنویات این روز، آداب و اعمالی را برای آن بر شمردند؛ اهمّ آداب این ماه، زیاد صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد و زینت کردن و تبریک این روز عظیم و یادآوری پیام غدیر نسبت به یکدیگر 

است.

وی متذکر شد: امام رضا(ع) به صورت مفصّل به برخی آداب و اعمال این روز اشاره فرموده‌اند؛ حضرت فرمودند «وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَزِیدُ اللَّهُ فِی حَالِ مَنْ عَبَدَ فِیهِ وَ وَسَّعَ عَلَی عِیَالِهِ وَ نَفْسِهِ وَ إِخْوَانِهِ وَ یُعْتِقُهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ» و آن همان روزیست که خداوند بر حال کسی که در آن روز عبادت کنند و یا بر خود و اهل و عیالش و برادرانش انفاق کند، می‌افزاید و او را از آتش آزاد می‌کند.

حجت‌الاسلام لطفی ادامه داد: «وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَجْعَلُ اللَّه فِیهِ سَعْیَ الشِّیعَۀِ مَشْکُوراً وَ ذَنْبَهُمُ مَغْفُوراً وَ عَمَلَهُمْ مَقْبُولًا» و آن همان روزیست که خداوند در آن روز سعی شیعیان را مشکور و گناهان آنها را مغفور و اعمال آنها را مقبول قرار می‌دهد، «وَ هُوَ یَوْمُ تَنْفِیسِ الْکَرْبِ وَ یَوْمُ تَحْطِیطِ الْوِزْرِ وَ یَوْمُ الْحَبَاءِ وَ الْعَطِیَّۀِ وَ یَوْمُ نَشْرِ الْعِلْمِ وَ یَوْمُ الْبِشَارَۀِ وَ الْعِیدِ الْ أَکْبَرِ وَیَوْمُ یُسْتَجَابُ فِیهِ الدُّعَاءُ وَ یَوْمُ الْمَوْقِفِ الْعَظِیمِ» آن روز برطرف شدن اندوه‌ها و فرو ریختن گناهان و روز عطاها و بخشش‌ها است و روز نشر علم و روز مژده و بشارت و عید اکبر است و روز استجابت دعا و روز موقف عظیم است.

وی اضافه کرد: «وَ یَوْمُ لُبْسِ الثِّیَابِ وَ نَزْعِ السَّوَادِ وَ یَوْمُ الشَّرْطِ الْمَشْرُوطِ وَ یَوْمُ نَفْیِ الْغُمُومِ(الْهُمُومِ) وَ یَوْمُ الصَّفْحِ عَنْ مُذْنِبِی شِیعَۀِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ» روز پوشیدن جامه نیکو و درآوردن لباسهای سیاه، و روز شرط مشروط و زدودن غم‌ها و گذشت از شیعیان گناهکار امیرالمؤمنین است.

وی خاطرنشان کرد: روز عید غدیر بر دیدار با مومنان، تبریک گفتن، شادی کردن و شادمان ساختن دیگران، افطاری دادن، اطعام، افزودن بر هزینه‌ی خانواده، کارگشایی، بخشش و هدیه دادن بسیار سفارش شده است.

این استاد دانشگاه تبریز اظهار کرد: فعالیت‌های گسترده‌ در مورد غدیر نباید محدود به حوادث روز غدیر و شخص حضرت علی(ع) باشد، بلکه هدف باید کیان تشیع و شیعه باشد چراکه غدیر نقطه شروع است اما گره زدن مهدویت به غدیر خم ابتکار خوبی است، چراکه بیش از ۲۵ جمله در خطبه غدیر مربوط به مهدویت است.

وی در پایان تاکید کرد: پیامبر اکرم(ص) در خطبۀ غدیر فرمود ای مردم! من نبی هستم و بعد از من اوصیاء هستند. آخرین امام حضرت مهدی(عج) است، کسی که دین را در همه زمین منتشر می‌کند، او قلعه‌های کفر و ظلم را ویران می‌کند، او کمک‌کار دین خدا است، او غرفه‌های فراوان از علم الاهی در اختیار داردژ هنگامی که ظهور کندژ صفوف از هم جدا شده عالمان از جاهلان مشخص می‌شوند، او وارث همه علوم انبیاء و پیامبران پیشین علیم السلام و احاطه دارنده به علم آنان است؛ آری درغدیر تنها نخستین امام منصوب نشد، بلکه تمام ولایت از آغاز تا انجام بر جای خود قرار گرفت. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی عيد غدير غدير استاد دانشگاه تبریز گرامی اسلام تشکیل حکومت حجت الاسلام پیامبر ص آن روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۷۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج ازدواج شرعی احیای سیره و سنت پیامبر اسلام (ص) است

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، امام جمعه اهل سنت شهر اینچه برون، گفت: نکاح موجب تولد فرزند صالح و رشد و ترویج اسلام شده و انسان را از شر شیطان حفاظت می کند.
 
آخوند «مدد آقا هوشمند» در نماز جمعه این هفته مصلای شهر مرزی اینچه برون با اشاره به آیات قرآن کریم در خصوص نکاح و اهمیت و ضرورت آن در جامعه و همچنین مقام و منزلت زن مسلمان، اظهار کرد: در جوامعی که به نکاح و ازدواج شرعی اهمیت می دهند فحشا، فساد و بی بند و باری بسیار کاهش یافته و شریعت و دین مبین اسلام ترویج و گسترش خواهد یافت.
 
به گفته وی؛ پیامبر گرامی اسلام (ص) فرموده است: «نکاح سنت من است و هر کس از سنت من روی برگرداند از امت من نخواهد بود».
 
امام جمعه اهل سنت شهر اینچه برون با عرض تسلیت فرارسیدن شهادت امام جعفر صادق علیه السلام، تصریح کرد: امام جعفر صادق (ع) از خاندان پیامبر (ص) و عالم و فیلسوف زمانه بود، ابوحنیفه رحمة الله علیه پیشوای حنفی مذهبان شاگردش بود و از علم ایشان بهره مند شد.
 
وی افزود: اهل بیت پیامبر اسلام (ص) همانند کشتی نوح هستند، هرکس به اهل بیت علیهم السلام تمسک جوید در دنیا و آخرت در فلاح و رستگاری خواهد بود.
 
فضای مجازی ظرفیت بالایی برای تبلیغ دین دارد
امام جمعه اهل سنت قازان قایه مراوه تپه، گفت: فضای مجازی ظرفیت بالایی برای تبلیغ و ترویج مباحث دینی دارد.
 
آخوند «ناصر محمد قزل» در نماز جمعه این هفته مسجدالنبی قازان قایه مراوه تپه با تأکید بر فعالیت درست در فضای مجازی، اظهار کرد: جوانان از پتانسیل فضای مجازی همت خود را صرف انجام کارهای نیک به ویژه تبلیغ و اهمیت دادن به مسئله طلاب و حوزه های علمیه کنند.
 
به گفته وی؛ طلاب جوان از اساتید زحمتکش خود نهایت استفاده را ببرند، این یکی از مهمترین کارها است پس بیایید در فضای مجازی برنامه ها و مباحث دینی و مذهبی حوزه های علمیه و طلاب را تبلیغ و منتشر کنیم.
 
امام جمعه اهل سنت قازان قایه مراوه تپه با اذعان بر انرژی و نیروی دیر پایان جوانان، ابراز کرد: اگر این توان به خوبی استفاده و بکارگیری شود می تواند اقدامات بزرگی به ویژه در فضای مجازی انجام دهد.

وی افزود: در ماجرای دختر گمشده صحرا «یسنا» جوانان در پیداکردن او در فضای مجازی تبلیغ کردند به گونه ای که بسیاری از مردم جهان از این خبر مطلع شدند.
 
به گفته وی؛ شما جوانان عزیز در هر کاری اراده کنید حتما می توانید آنرا به خوبی انجام دهید و من این را در ماجرای یسنا با چشم خود دیدم، به جای اینکه فضای مجازی را با مطالب و محتوایی که به درد دین و آخرت مردم نمی خورد پر کنیم می توان با مطالب و محتوای دینی و مذهبی کمک کار دین مبین بود.
 
تلاش نیروی انتظامی در اجرای طرح نور
امام جمعه اهل سنت شهر سیجوال، گفت: زحمات و تلاش شبانه روزی نیروهای خدوم انتظامی در اجرای طرح نور قابل تقدیر است.
 
آخوند «یوسف ایری» در نماز جمعه این هفته مسجد جامع ابوحنیفه شهر سیجوال با اشاره به وظیفه همگان در قبال اجرای صحیح عفاف و حجاب در جامعه اسلامی، اظهار کرد: اقشار مختلف مردم و مسئولان نهادها و دستگاه های اجرایی وظیفه دارند در اجرای بهتر این طرح نیروهای انتظامی را حمایت کنیم.
 
به گفته وی؛ اجرای این طرح به مسئله عفاف و حجاب جامعه کمک می کند و بانوان محجبه بدانند که در این مسیر تنها نیستند؛ بلکه مسئولان کشوری و لشگری به جد و با تمام توان از این طرح اجتماعی حمایت و پشتیبانی لازم را دارند.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
  • ترویج ازدواج شرعی احیای سیره و سنت پیامبر اسلام (ص) است
  • بزرگترین خدمت و جهاد خدمت به مردم است
  • اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیان‌های وحدت امت اسلام
  • ایران اسلامی الگوی وحدت و برادری در جهان است
  • خداوند از معلمان و دانشمندان به عنوان لوح محفوظ نام می‌برد
  • اگر جامعه فرهنگی آگاه باشد آن جامعه به پیروزی می‌رسد
  • ایران اسلامی؛ الگوی تقریب مذاهب در جهان/علما وحدت را در بین مردم اشاعه دادند
  • صهیونیست ها از اتحاد کشورهای اسلامی ترس دارند/ وحدت جهان اسلام از مهمات پیروزی بر صهیونیسم است
  • اولویت امروز جهان اسلام غزه است/ بقاء انقلاب و استحکام آن مرهون وحدت و تقریب است