Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در مشهد، گفت: امسال این مراسم در سطح کشور نسبت به سال های گذشته متفاوت برگزار شد یکی از دلایل آن مسئله کرونا بود که در دوسال گذشته مانع برگزاری مراسم باشکوه روز صنعت بود اما امسال این مانع برداشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مسئله بعدی این بود که پس از چندین سال، رییس جمهور شخصا در مراسم روز ملی صنعت شرکت کردند و معنای این حضور نشاندهنده عزم دولت برای حمایت از تولید است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب که ۱۷۸ راهکار در این مراسم توسط فعالان اقتصادی مطرح شد، افزود: هر فعال اقتصادی که در این مراسم بلند می شد تا صحبت کند، ایشان هم به احترام فعالان اقتصادی بلند می شدند و هر مسئله ای که مطرح می شد به دقت یادداشت می کردند در نتیجه راهکارهای فراوانی توسط آنها ارائه شد.

رسولیان با اشاره به عوامل تورم زا گفت: امسال متاسفانه جنگ روسیه و اوکراین و همینطور حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اتفاقاتی بود که به تشدید تورم در کشور انجامید.

وی افزود: در این بخش دو راهکار کاهش سود بازرگانی و واردات مواد اولیه، توسط دولت ارائه شد.

وی با بیان این مطلب که یکی از مشکلات بخش خصوصی بحث تامین مالی است، گفت: تامین مالی برای سرمایه در گردش و سرمایه ثابت واحدهای تولیدی باید فراهم شود، همه می دانیم در شرایطی که در کشور شاهد تحریم شدید بودیم آن چیزی که نجات بخش بود، تولید و صنعت بود.

معاون وزیر صمت با اشاره به مسئله شفافیت گفت: یکی از مهمترین موضوعات در این حوزه، بحث شفافیت است. تا سال گذشته در حوزه صنایع کوچک اگر کسی می خواست زمین دریافت کند باید حضوری مراجعه می کرد اما از امسال کل فرآیند الکترونیک است و کلیه خدمات از طریق سامانه انجام می شود و فرآیندها قانونی شد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای واحدهای راکد ادامه داد: واحدهایی که توسط فعالان اقتصادی بخش خصوصی احیا شده، فعالیت پایدار خواهند داشت. لیست این واحدها مشخص است امیدوارم فعالان اقتصادی در این حوزه ورود کنند.

ایجاد فرصت برابر برای همه کارآفرینان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: باید از پایداری شما تولیدکنندگان و صنعتگران در مسیر تولید تشکر کنم. 

امیررضا رجبی افزود: خدارا شاکریم که در نظام مقدس جمهوری اسلامی فرصت های برابر برای همه کارآفرینان فراهم شده و فضای کسب و کار بهبود یافته و امید به سرمایه گذاری افزایش یافته است.

وی با بیان این مطلب که در سه ماهه اول امسال، خراسان رضوی، در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی، رتبه اول کشور را کسب کرده، افزود: با این وجود، فضا برای توسعه کسب و کار در این استان فراهم است. 

رییس سازمان صمت با اشاره به پروانه های صادرشده برای واحدهای تولیدی گفت: در همین مدت، برای بیش از ۹۰ واحد تولیدی، پروانه بهره‌برداری، طرح و توسعه صادر شده است و بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان ایجاد و زمینه اشتغال ۱۹۰۰ نفر فراهم شده است.

رجبی افزود: در سه ماهه اول امسال، بیش از ۴۸۰ فقره جواز تاسیس صادر شد که ارزش آن بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر بیش از ۶۰ طرح صنعتی، افزون بر ۸۰ درصد، پیشرفت فیزیکی داشته، ادامه داد: با راه‌اندازی این طرح‌ها پیش بینی می شود، برای ۷۰۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد که این عدد می‌تواند نرخ بیکاری در استان را کاهش داده و اثر قابل توجهی بر تولید ناخالص داخلی استان بگذارد.

ما سربازیم، نه فرمانده 

رییس خانه صنعت خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: گاهی تولیدکننده و صنعتگر را به عنوان فرمانده خطاب می کنند ولی من معتقدم ما همان سرباز هستیم چون فرمانده باید یک سری اختیارات داشته باشد که ما نداریم.

سید حسن حسینی افزود: معیشت مردم بسیار سخت و طاقت فرسا شده و فرقی نمی کند در چه دهکی باشند، هرکسی مشکلات عدیده خاص خودش را دارد.

وی با بیان این مطلب که در سال گذشته نظام بانکی و دستگاه قضا، همگی با بخش تولید همکاری خوبی داشتند، ادامه داد: با توجه به سیاست های دولت در بخش اقتصاد مانند ازبین بردن ارز ترجیحی، جراحی بزرگی در این حوزه اتفاق افتاد.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: جراحی اقتصادی معاون وزیر صنعت معدن و تجارت سازمان صمت علی رسولیان معاون وزیر صنعت معدن و تجارت فعالان اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۷۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش گفت: ریشه ناترازی بنزین در بخش تولید نیست بلکه ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است؛ ناوگان حمل‌و نقل کشور هر سال روبه‌ نزول است و خودروهای فرسوده هنوز در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ناصر عاشوری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش در نشستی خبری اظهار داشت: در نمایشگاه نفت امسال، بسیاری از تفاهم‌نامه‌های گذشته پالایشگاه‌های کشور به قرارداد تبدیل خواهد شد و تفاهم‌نامه‌های جدیدی نیز منعقد می‌شود که بخشی از این قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها مربوط به استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان است.

وی افزود: با محوریت شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم است در نمایشگاه نفت امسال حضور خواهیم یافت و در 3 پنل تخصصی حضور داریم که محور آنها، برنامه‌ریزی برای تولید با کیفیت و جهش تولید، تأثیر کاهش منابع مالی در استمرار تولید و تهدید ناشی از کاهش نیروهای متخصص در صنعت پالایش است.

عاشوری از بروز چالش برای پالایشگاه لاوان در پی مهاجرت نیروهای متخصص این پالایشگاه خبر داد و گفت: تا پیش از این، مهندسین ما درخواست رفتن به خارج از کشور داشتند، الان افراد فنی و آچاربه‌دست پالایشگاه‌ها نیز درخواست کار در کشورهای خارجی را دارند؛ به‌طوری که از کشورهای همسایه دعوت‌نامه برای کارگران ماهر پالایشگاه‌ها با حقوق 600 تا 700 میلیون تومان در ماه ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: در تمامی ابعاد انرژی شامل برق، گاز، بنزین و گازوئیل دچار ناترازی هستیم و اگر امروز به اصلاح روند مصرف انرژی در کشور ورود جدی نکنیم، دو سال دیگر به‌طور حتم بحران تأمین انرژی خواهیم داشت.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش تصریح کرد: ریشه ناترازی بنزین در بخش تولید نیست بلکه ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است؛ ناوگان حمل‌و نقل کشور هر سال روبه‌ نزول است و خودروهای فرسوده هنوز در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند و خودروسازی ما نیز بر اصول بهینه طراحی نمی‌شود و مصارف بالا، کار را به‌جایی رسانده که به‌جای اینکه قرار بود صادرات بنزین داشته باشیم، در سال گذشته حدود 3 میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم.

عاشوری متوسط ظرفیت تولید روزانه بنزین در کشور را 115 میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: این میزان از ابتدای دولت تغییر محسوسی نداشته و تا پایان دولت هم تغییر محسوسی نخواهد داشت، چراکه از شرکت‌ها و پالایشگاه‌های فعلی نمی‌توان انتظار رشد ظرفیت تولید داشت، هرچند پروژه‌هایی در راستای افزایش کیفی محصولات در پالایشگاه‌ها در حال اجرا است.

وی افزود: دولت به‌دنبال احداث پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های بزرگ است که این روند، زمان‌بر است، به‌جای آن بهتر است روی پالایشگاه‌های کوچک برنامه ریزی شود که هم با سرمایه کمتر و هم در زمان کمتر قابل بهره‌برداری است و اشتغال‌زایی و ارزآوری برای کشور به‌دنبال دارد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش خاطرنشان کرد: اگر دولت پالایشگاه‌های کوچک را حمایت کند، می‌توان پالایشگاه‌های 20 تا 40 هزار بشکه‌ای احداث کرد که هر 10‌تای آن به اندازه یک پالایشگاه بزرگ آورده به دنبال دارد و به‌دلیل پراکندگی، هم سرمایه‌پذیری کمتری دارد و هم از نظر پدافند غیرعامل بسیار موثر خواهد بود.

عاشوری میزان بدهی دولت به پالایشگاه‌ها را حدود 200 همت دانست و گفت: یکی از راهکار این است که دوات اجازه تهاتر بدهی مالیاتی 50 همتی پالایشگاه‌ها را با بخشی از مطالبات آنها بدهد و راهکار دیگر که پیشنهاد شده این است که در 6 فرآورده اصلی تولیدی پالایشگاه‌ها، در بخش مازاد به ما اجازه فروش بدهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز به کار پنل‌های تخصصی نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم هسته‌ای
  • آغاز به کار پنل‌های تخصصی نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم هسته ای
  • آغاز واگذاری زمین در شهرک صنعتی زرند
  • بانوان صنعتگر در تحقق شعار نقش آفرینی کنند
  • واردات ۳ میلیارد دلار بنزین در سال گذشته
  • ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است
  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • امکان نظارت آنلاین معلمان بر صندوق ذخیره فرهنگیان فراهم شد
  • با سامانه خودنویس امکان کنترل قیمت اجاره و حذف واسطه بین مالک و مستاجر فراهم خواهد شد
  • ساخت خانه برای اقشار کم درامد