Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با انتقاد از برخی مواد پیش نویس قانون "تشکل‌های اجتماعی"، گفت: بر اساس پیش نویس این قانون عملا وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی امور جوانان، نقش موثر خود را در صدور مجوز و نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد جوانان از دست می‌دهد، شباهت‌های این سازمان‌ها با سازمان‌های دیگر بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبیعتا اینگونه، سیاست‌های مد نظر معاونت امور جوانان اجرا نخواهد شد.

وحید یامین پور در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، با اشاره به پیش نویس  قانون "تشکل‌های اجتماعی" که هم اکنون در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، اظهار کرد: ساز و کاری که این پیش نویس برای صدور مجوز سازمان‌های مردم نهاد جوانان در نظر گرفته است، از نظر ما ایراداتی دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جوانان با مشکلاتی برای ثبت سازمان‌های مردم نهاد مواجهند، افزود: در حال حاضر فرآیند ثبت سازمان‌های مردم نهاد بسیار طولانی است، جوانان در این زمینه سرگردان شده‌اند و بعضا از ثبت سازمان‌ خود منصرف می‌شوند. با این حال گرچه قانون مذکور در صدد است مشکلات موجود در این حوزه را حل کند اما به نظر می‌رسد با ساز و کار پیش‌بینی شده در آن، مشکلات جدیدی برای سازمان‌های مردم نهاد حوزه جوانان ایجاد خواهد شد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان شرط داشتن حداقل ۲۵ سال سن برای ثبت سازمان مردم‌نهاد را از جمله ایرادات پیش نویس مذکور دانست و با بیان اینکه طبق تعریف وزارت ورزش و جوانان ۱۸ تا ۳۵ سالگی سن جوانی محسوب می‌شود، ادامه داد: ما تاکید داریم که آموزش و تقویت روحیه مشارکت‌جویی و مسئولیت پذیری در جوانان حتی باید زودتر از ۱۸ سالگی انجام شود. درواقع این آموزش باید در حد فاصل اتمام آموزش‌های عمومی در آموزش و پروش و ورود واقعی فرد به عرصه اجتماعی رخ دهد.

وی تاکید کرد: جوان ایرانی باید تا پیش از ۱۸ سالگی مشارکت در انجام کارها و مسئولیت پذیری را تجربه کند و با اصول اولیه حقوقی و اداری آشنا شود تا بتواند در همان سنین کارهای داوطلبانه و عام المنفعه را انجام دهد.

یامین پور از "بسیج سازندگی" به عنوان یک نمونه موفق در فعالیت‌های مردمی یاد کرد و توضیح داد: تمرکز بسیج نیز به عنوان یک الگوی موفق در فعالیت‌های مردمی از دوره نوجوانی آغاز می‌شود بنابراین وقتی ۲۵ سالگی را حداقل سن برای ثبت سازمان مردم نهاد در نظر بگیریم، هزاران جوانی که می‌توانند فعالیت قانونی داوطلبانه را در قالب سازمان‌های مردم نهاد جوانان داشته باشند، از حمایت‌های دولت در حوزه آموزش‌ و ارتقای مهارت‌ها محروم خواهند شد. این امر از نظر ما مطلوب نیست و حتی در راستای سیاست‌های دولت و بیانیه گام انقلاب اسلامی نیز قرار ندارد.

به گفته معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، از دست دادن نقش موثر وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی امور جوانان برای صدور مجوز و نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد جوانان، از مهم ترین ایرادات پیش نویس قانون مذکور است که مطابق با آنچه در پیش نویس قانون "تشکل‌های اجتماعی" درج شده، این وظیفه به طور کامل به وزارت کشور محول می‌شود.

وی با بیان اینکه ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف صادر کننده مجوز برای تشکل‌های مردم نهاد مطلوب است، تاکید کرد: باید به تفاوت‌ها و نیاز به رسیدگی‌های تخصصی که سازمان‌های مردم نهاد با یکدیگر دارند، توجه کرد. از سوی دیگر برای تدوین قانون "وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان" در مجلس شورای اسلامی مدت‌ها زمان صرف شده است و تنها یک سال و نیم از ابلاغ این قانون می‌گذرد. از این رو نمی‌توان بخشی از کارکرد اصلی حوزه جوانان را در وزارت ورزش و جوان حذف و کمرنگ کرد و یا تحت الشعاع قرار داد.

یامین پور در پایان سخنان خود یادآور شد: تا کنون سازمان‌های مرم نهاد حوزه جوانان مجوزهای خود را از وزارت ورزش و جوانان و با تایید وزارت کشور دریافت می‌کردند اما با تعریفی که در پیش نویس قانون "تشکل‌های اجتماعی" آمده است، به نظر می‌رسد به تدریج سازمان‌های مردم نهاد جوانان تعریف اصلی خود را از دست می‌دهند چراکه شباهت‌هایشان با سازمان‌های دیگر بیشتر شده است و طبیعتا اینگونه سیاست‌های مد نظر معاونت امور جوانان دیگر اجرا نخواهد شد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ، وحید یامین‌پور ، پیش نویس قانون تشکل های اجتماعی ، جوانان ، سازمان های مردم نهاد جوانان کشور

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان وحید یامین پور پیش نویس قانون تشکل های اجتماعی جوانان سازمان های مردم نهاد جوانان کشور معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان سازمان های مردم نهاد جوانان تشکل های اجتماعی پیش نویس قانون حوزه جوانان ثبت سازمان یامین پور سازمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۸۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت نشاط اجتماعی با ترویج فرهنگ پهلوانی در جوانان و نوجوانان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور به مناسبت ۱۷ شوال روز ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای گفت: ترویج ورزش زورخانه‌ای طبعاً یکی از سریع‌ترین و زیباترین و بهترین مسیر‌هایی است که می‌تواند با تقویت نشاط اجتماعی به گسترش فرهنگ پهلوانی مخصوصاً در جوانان و نوجوان تاثیرگذار باشد.

امامی افزود: فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در تاریخ و تمدن ایران باستان و آموزه‌های دینی ما ایرانیان ریشه دارد؛ بنابراین ترویج فرهنگ پهلوانی در عرصه ورزش و حتی فراتر اشاعه آن در فرهنگ عمومی جامعه و تسری ان در مراودات و کار‌های روزمره همچنین توسعه ورزش زورخانه‌ای که با طنین ملکوتی صلوات و ذکر ال الله بویژه مولا علی (ع) همراه است، وظیفه ملی و اخلاقی ما به شمار می‌آید.

وی همچنین گفت: آنچه اهمیت دارد علاوه بر وظیفه فردی، نقش آفرینی نهاد‌های متولی در این عرصه بویژه فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای و وزارت ورزش و جوانان است تا با برنامه ریزی مبتنی بر شان فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای شاهد سرایت روحیه پهلوانی، مرام جوانمردی و اخلاق اسلامی در همه ورزش‌ها باشیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تقویت نشاط اجتماعی با ترویج فرهنگ پهلوانی در جوانان و نوجوانان
  • برپایی انتخابات سمن جوانان در مازندران
  • رویداد جامعه پرداز با هدف هم افزایی کنشگران حوزه زن، خانواده و فرزندآوری
  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • وزارت ورزش: فعلا این دو مدیر را برکنار نکنید!
  • واکنش وزارت ورزش به تغییرات مدیریتی در استقلال و پرسپولیس
  • حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد
  • فرمانداریهای استان تهران برای همکاری با دبیرخانه ۱۰روز فرصت دارند
  • هاشمی: با اصلاح قانون جدید ورزشکاران بیشتری شامل معافیت و قانون استخدامی می شوند/ تخصیص ۵٠٠ میلیارد برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها
  • مشارکت بیش از ۳۰۰ سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی