Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-05@21:47:07 GMT

مواد تشکیل دهنده و خواص نسوزها

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۱۸۳۱۶

مواد تشکیل دهنده و خواص نسوزها

 

 

مواد نسوز یا دیر گداز به موادی گفته می‌شوند که در دما های بسیار بالا دچار تغییرات فیزیکی و شیمیایی نمی‌شوند و به اصطلاح نقطه ی ذوب مشخصی ندارند. نسوزها موادی هستند که حرارت‌های بالا را به خوبی تحمل کرده (بسته به نوع مصرف مقاومت حرارتی نسوزها متفاوت است.) و در ان حرارت در واکنش‌های شیمیایی فراورده‌ای که در کوره در حال شکل گرفتن می‌باشد شرکت نکرده و در مقابل سایش و ضربه مقاومت نمودهو در ان حرارت به هیچ وجه تغییرات فیزیکی و شیمیایی در ان ظاهر نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به موجب استاندارد شماره ۲۶۳۱ موادی را نسوز میداند که بتواند ۱۴۵۰ درجه سانتی گراد را تحمل نماید.

 

مواد تشکیل دهنده  نسوزها

دولومیت‌ها

رس‌ها

بوکسیت‌ها

کرومیت‌ها

دیاتومیت‌ها

تقریبا ۸۰ تا ۸۵ درصد نسوزهای تولید شده در دنیا در کارخانه‌های ذوب اهن و سیمان پزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ۱۵ تا ۲۰ درصد در کارخانه‌های شیشه گری - کاشی سازی - تونل‌های اجر پزی و غیره مورد استفاده واقع می‌شوند.

امروزه نیازمندی کارخانه ها و تولیدکنندگان به امکانات و شرایط مطلوب جهت پیشروی در اقدامات و عملکرد، نقش مواد نسوز و دیرگداز را بیش از پیش برای صنعت گران مهم می سازد.

مقاومت مواد نسوز هنگام قرار گرفتن در شرایطی با فشارهای بالا، ساییدگی ها، تغییرات ترمومکانیکی، خوردگی های ناشی از واکنش های شیمیایی، شوک های حرارتی و گرمایی_ که به دلیل تغییرات دما، انبساط های غیریکسان در جسم اتفاق می افتد بسیار قابل قبول است به طوری که خاطر سازنده یا محقق را از اعمال هر گونه تغییرات آسیب رسان و ناخواسته آسوده می سازد.

خواص نسوز ها یا دیردازها

درجه حرارت

هرکوره با توجه به حرارتی که برای پخت و به عمل اوردن محصول خود نیاز دارد، محتاج به نسوزی است که بتواند حرارت کوره را به خوبی تحمل نماید، در این صورت نسوزها با توجه به محل مصرف می‌باید بتوانند حرارت کوره را به خوبی تحمل نموده و به مرحله خمیری نرسند در این صورت باد حرارت قابل تحمل برای نسوزها چند درصد بیشتر از حرارت موجود در کوره باشد.

تغییر شکل

می‌دانیم کلیه اجسام در مقابل حرارت‌های بالا تغییر شکل می‌دهند و معمولاً در موقعیکه حرارت بالا می‌رود منبسط شده و در موقع سرد شدن منقبض می‌گردد.  اگر در یک کوره ذوب اهن یا پخت سیمان قطعات نسوز منبسط شوند و به هم فشار وارد کنند در ابتدا موجب محکمتر شدن به یکدیگر و اتصال بیشتر آن‌ها به بدنه کوره می‌شوند ولی رفته رفته در اثر زیاد شدن انبساط، نسوزها به یکدیگر فشار آورده و باعث خرد شدن خود می‌گردند. و اگر از ابتدا نسوزها را با فاصله بچینند تا از این فشار جلوگیری کنند یا نسوزها در اثرانقباض تقلیل حجم پیدا کنند در جای خوذ لق شده و موجب فرو ریختن نسوز می‌گردد. پس ملاحظه می‌گردد که نسوزها مخصوصاً در کوره‌های گردنده باید دارای خاصیتی باشند که انقباض و انبساط آن‌ها موجب خرد شدن یا فروریختن آن‌ها نشود.

تغییر عناصر متشکله در اثر حرارت

نسوزهایی که در مواد اولیه آن‌ها بعضی از اکسیدهای اهن مانند اکسید آهن (III) و اکسید آهن (II) وجود دارد اگر از مواد موجود در کوره گازCO تولید شود این گاز با اکسیژن موجود در اکسید اهن ترکیب شده و به گاز کربن دی‌اکسید تبدیل گردیده و متصاعد می‌شود و اهن موجود در نسوزها را ازاد نموده و موجب تغییر ماهیت نسوزها می‌شود از این رو حداکثر مقدار مجموع این اکسیدها و سایر اکسیدهای گداز اور مانند آهک واکسید منیزیم نباید در نسوزها از ۵ درصد تجاوز کند.

واکنش های شیمیایی

نسوزها نباید در واکنش‌های شیمیایی که در مواد داخل کوره صورت می‌گیرد شرکت نموده و روی خواص محصول اث بگذارند. بدین لحاظ باید قبلاً محیط کوره از نظر انکه اکسیدکننده است یا احیاکننده تشخیص داده شود و نسوز مناسب انتخاب گردد.

مقاومت در برابر نیروهای موجود در کوره

نسوزها باید در مقابل نیروهایی (مانند سایش - فشار - ضربه و...) که از طرف مواد داخل کوره به آن‌ها وارد می‌شود به خوبی مقاوم بوده و مخصوصاً باید قابلیت تحمل بار کوره را داشته باشند.

 

انواع آجرهای نسوز

    آجر آلومینی

    آجر سیلیسی

    اجرهای نیمه سیلیسی

    اجرهای منیزی

    آجر شاموتی

    اجر دولومیتی

    اجر فورس تریتی

    اجر کرم منیزی

صنعت سیمان و نقش دیرگداز ها در آن

یکی از کاربردی ترین پایه های اصلی ساخت و سازها سیمان است .

آنچه که از تصویر و پیش فرض ذهنی افراد نسبت به سیمان وجود دارد؛ آن ماده ی به وجود آمده از خاک رس و آهک است که در ساختمان سازی و عملیات عمرانی استفاده می شود .

اما اگر بخواهیم سیمان را به صورت کلی و جامع تعریف کنیم ، میتوانیم این چنین بگوییم که سیمان‌ها مواد چسبنده و لزجی هستند که می توانند ذرات پراکنده از ماده ایی را کنار هم قرار دهند و طوری به هم بچسبانند که یک بافت منسجم از مواد تشکیل دهنده ی اولیه را به وجود آورند .

پس با توجه به تعریف بالا می توانیم حتی گونه ایی از چسب هایی که آجر نسوز ( آجر صنعتی یا آجر کوره) را به دیواره‌ی کوره های مختص به تولید سیمان می چسبانند را نیز نوعی از سیمان ها تلقی کنیم .

در سال 2020 میزان تولید سیمان به 4.1  میلیارد تن در جهان رسید ، که این خود بیانگر میزان اهمیت این دسته از مصالح است .

در ارتباط با تولید سیمان می توان این چنین گفت که مهم ترین قسمت کارخانه‌ی  تولید سیمان، مربوط به قسمت کوره می باشد چرا که بیشترین مصرف انرژی گرمایی و حرارت در کوره اتفاق می افتد و کنترل دما و نحوه توزیع حرارت در بخش های مختلف از بدنه ی کوره از اهمیت فراوانی برخوردار است.

پس آنچه که حائز اهمیت است ساختار و متریال بدنه‌ی کوره است که همان طورکه در بالا اشاره شد نیاز مبرم کوره به مواد دیرگداز یا همان نسوز کاملا مشهود می شود.

فراورده های نسوز کاف با توجه به نیاز بازار به تامین فراورده های نسوز کورهای صنعتی، فعالیت خود را در جهت تامین و تولید انواع آجرهای نسوز از قبیل آجر شاموتی کوره، آجر منیزیتی، آجر سیلیسی و آجر کوره آلومینی، آجرهای سبک عایق حرارتی و انواع جرم های سبک و سنگین ریختنی و کوبیدنی آغاز توسعه داد. جهت دریافت هرگونه مشاوره و یا خرید مواد نسوز با کارشناسان گروه صنعتی کاف در ارتباط باشید.

آدرس سایت : https://kaafco.com

تلفن : 02122514878

 

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۸۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ خط 4 متروی مشهد به شهرک مهرگان نمی رسد؟

تین نیوز

 در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ عملیات حفاری خط ۴ متروی مشهد آغاز شده و تا امروز ادامه دارد. خط ۴ مترو مشهد به طول ۱۷.۵کیلومتر بلوار را به خواجه ربیع (از شرق به شمال و برعکس) متصل می کند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، قرار است این خط از خواجه ربیع آغاز و با عبور از میدان شهدا با امتداد به سمت حرم مطهر از ضلع شمالی حرم عبور کرده و از بلوار مصلی به سمت شهرک شهید رجایی و جاده سرخس و بلوار در امتداد میدان شهید عباسپور طی مسیر  کند.

گفته شده این خط پس از احداث و بهره برداری با عبور از نزدیکی حرم مطهر دسترسی ها را برای شهرهای حومه مشهد نیز آسان می کند اما گویا ساکنان مهرگان، قرقی، جاده سیمان، علی آباد، گرجی و خلق آباد از عدم دسترسی مترو به این منطقه گلایه داشته و از مسئولان در خواست دارند تا ساکنان این منطقه نیز از خطوط ریلی درون شهری بهره مند شوند.

بیشتر بخوانید:

پایان حفاری تمام خطوط قطار شهری مشهد تا پایان سال ١۴٠۴

در کارزار درخواست امتداد مترو مشهد به مهرگان خطاب به استاندار خراسان رضوی، مدیرعامل قطار شهری و شهردار مشهد آمده است: «باتوجه به امتداد متروی فاز هشتم و امتداد به بلوار دوم طبرسی و همچنین مهر مادر و فاصله حدود حداقل ۸ کیلومتر و افتتاح فاز سوم مسکن مهرگان، قرقی و جاده سیمان و کاهش زمان رفت و آمد ساکنان این محدوده، خواهشمند هستیم که فاز نهم مترو در مشهد و امتداد آن در مسیر مهرگان و قرقی و جاده سیمان باشد تا ساکنان این محدوده هم بتوانند استفاده کنند. از مدیران قطارشهری درخواست داریم مسیر خط4 مترو مشهد را از خیابان مهرمادر به شهرک مهرگان تغییر دهند.»

چرا شهرک مهرگان نباید مترو داشته باشند؟

به گفته ساکنان این منطقه ترافیک سنگین جاده سیمان باعث شده تا هر روز ساعت های زیادی  در ترافیک بمانند. بولوار حر، بولوار طبرسی، توس، پنجتن، جاده سیمان و شهرک مهرگان از نظر امکانات در شرایط ضعیفی هستند. جمعیت این محدوده به دلیل همان تعداد بالای واحدهای مسکونی زیاد و اتوبوس های این محدوده شلوغ است و جمعیت زیادی مجبورند سوار اتوبوس شوند. از طرفی مسیر مهرگان به دیگر نقاط شهر بسیار طولانی است با این حال چرا شهرک مهرگان نباید مترو داشته باشند؟

در شهرک مهرگان چند هزار واحد مسکونی و پروژه مسکن مهر ساخته شده و در حال حاضر نیز هزاران واحد نهضت ملی مسکن در شهرک مهرگان از سوی دولت فعلی در حال ساخت است.

توسعه خط 4 مترو مشهد به مهرگان در طرح مصوب وجود ندارد

این کارزار در حالی مطرح است که پیش از این نیز مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد در  مورد شهرک مهرگان و توسعه خط۴ تا این شهرک گفته بود: مصوب خط ۴ مشهد  ۱۵ کیلومتر است بنابراین توسعه این خط به  مهرگان در  طرح مصوب ، وجود ندارد.

به گفته کیانوش کیامرز این خط هنوز به  بهره  برداری نرسیده است و  در  مراحل حفاری تونل قرار دارد بنابراین اگر قرار باشد توسعه ای لحاظ شود پس از بهره  برداری و  شناسایی ظرفیت  ها و میزان مسافر است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • (اینفوگرافیک) خواص بی‌نظیر انجیر برای سلامتی
  • ببینید | ادعای تکان‌دهنده میرسلیم درباره ترفند افراد صادق خلخالی برای ریختن داخل خانه‌ها؛ پرت کردن مواد مخدر!
  • نوبت مرگ کوره‌های قاجاری رسیده است؟
  • این مواد خوراکی استخوان‌های بدن را تقویت می‌کنند
  • تمام خواص و مضرات ادویه کاری + طرز تهیه و ارزش غذایی
  • ضرورت توسعه صاردات سیمان
  • پیشوندها و پسوندها در ادبیات باشگاههای فوتبال ایران
  • دستیابی به دانش فنی ساخت پلیمر‌های نسوز
  • ◄ خط 4 متروی مشهد به شهرک مهرگان نمی رسد؟
  • اشتغال ۷۰۰ نفر در کارخانه‌های سیمان خراسان جنوبی