Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایران آنلاین،سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از چالش ورود نابجای افراد با اختلالات روانی به سیستم غربالگری معتادان بهزیستی خبر داد و گفت: بیماران روان به اشتباه وارد سیستم غربالگری معتادان متجاهر بهزیستی می‌شوند.

فرهاد اقطار افزود: در غربالگری معتادان متجاهر برای افراد دارای اختلالات روانی و خلقی باید مداخلات روانشناسی انجام شود اما این اتفاق نمی‌افتد و آنها وارد سیستم غربالگری معتادان متجاهر بهزیستی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: افراد برای ورود به مراکز ترک اعتیادان معتادان متجاهر موسوم به مراکز ماده ۱۶ باید شرایط تجاهر را داشته باشند یعنی جرم نداشته باشند، مواد را در خیابان مصرف کنند و حمایت خانواده را نیز نداشته باشند. اما متاسفانه گاهی افراد دارای اختلالات روان نیز با حکم قضایی وارد برنامه غربالگری بهزیستی می‌شوند که درمان پذیر نیستند.

وی با بیان اینکه افراد دارای اختلالات روان و خلقی، دارای اختلالات پایه‌ای هستند که آنها را به سمت اعتیاد کشانده است، اضافه کرد: در غربالگری معتادان متجاهر بهزیستی قرار بوده که معتادان با سن پایین تر مثلا کمتر از ۱۹ سال، معتادان دارای بیماری مزمن و معتادان دارای خانواده جداسازی شده و معتاد متجاهر واقعی شناسایی شود اما متاسفانه این امر انجام نمی‌شود.

خانواده‌های خسته از معتاد او را به اجبار به مراکز بهزیستی می‌آورند

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی تاکید کرد: کسی که به اجبار به مراکز ترک اعتیاد برده می‌شود فقط اقامت در مراکز دارد و نمی‌توان او را درمان کرد، ترک اعتیاد باید داوطلبانه باشد متاسفانه مرتبا معتادان متجاهر را پذیرش می‌کنیم و سپس آنها دوباره کف خیابان هستند.

اقطار اظهار داشت: معتادان متجاهر یک تا سه ماه در مراکز ماده ۱۶ می‌مانند که با حکم قضایی تا ۶ ماه هم می‌شود در مرکز بماند. اگر کسی سه بار ترک اعتیاد انجام داده باشد و دوباره معتاد شود، مجرم است و غربالگری معتادان در مراکز بهزیستی برای کسی است که مجرم نباشد یعنی کسی که به مراکز ماده ۱۶ می‌اید باید شرایط تجاهر را داشته باشد و جرم و حمایت خانواده را نداشته باشد و در خیابان مصرف کند.

کسی که به اجبار به مراکز ترک اعتیاد برده می‌شود فقط اقامت در مراکز دارد و نمی‌توان او را درمان کرد ، ترک اعتیاد باید داوطلبانه باشد متاسفانه مرتبا معتادان متجاهر را پذیرش می‌کنیم و سپس آنها دوباره کف خیابان هستند.
وی ادامه داد: اگر فردی براساس قانون حکم بگیرد و به مراکز ترک اعتیاد به اجبار آورده شود، مرکز برای او حکم اردوگاه خواهد داشت و درمان را نمی‌پذیرد. برای همین مکرر معتادان متجاهر را می‌گیریم و او دوباره وارد خیابان می‌شود. این پروسه، وقت‌گیر و هزینه بر است.

استقرار بهبودیافتگان در خانه گروهی درصورت رد معتاد از سوی خانواده

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با اشاره به شکایت بالای خانواده‌ها از معتاد متجاهر گفت: درصد زیادی از معتادان متجاهر با شکایت خانواده‌ها وارد مراکز ترک اعتیاد می‌شوند؛ خانواده‌هایی که از فرزند و عضو معتاد خانواده خسته شده‌اند، کم نیستند.

اقطار با اشاره به اجرای برنامه توانمندسازی، جامعه پذیری و مدیریت موردی معتادان متجاهر در سال جاری، افزود: برای اجرای این برنامه محدودیت اعتباری داریم. در اجرای این طرح از فرد معتاد، گزارش مددکاری گرفته شده و براساس آن به مرکز توانبخشی ارجاع می‌شود تا در آنجا اقامت موقت داشته باشد. پس از احراز هویت این فرد، مددکار با خانواده او برای بازگشت فرد معتاد به خانه تماس می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر خانواده معتاد، او را برای بازگشت به خانواده قبول کردند، از خانواده حمایت اجتماعی، روانی و حقوقی انجام می‌گیرد و فرد معتاد به خانواده بازمی‌گردد اما اگر خانواده او را قبول نکند، فرد معتاد تا یک سال در مرکز توانبخشی، خدمات اسکان و حرفه آموزی دریافت می‌کند و برای اشتغال به دستگاه‌های مرتبط معرفی می‌شود و در عین حال برای او اقدامات جدی درمانی انجام می‌گیرد.

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی اضافه کرد: فرد معتاد بعد از یک سال در مرکز توانبخشی که به پایداری شغلی می‌رسد، اگر خانواده او را دوباره نپذیرند در خانه‌های ۵ تا ۱۰ نفره به صورت گروهی زندگی می‌کنند و هرچند وقت یک بار از آنها تست اعتیاد گرفته می‌شود.

بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، اکنون 2 میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد که بالاترین مصرف مواد مخدر با بیش از ۶۶ درصد مربوط به تریاک است.


انتهای پیام/



 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: غربالگری معتادان متجاهر مراکز ترک اعتیاد دارای اختلالات فرد معتاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۸۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی بیش از ۳۳ هزار نفر از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛مهشید سلیمانی گفت: برای ارتقا سلامت روان آحاد جامعه و پیشگیری از آسیب‌های روانی اجتماعی، خدمات روانشناختی تخصصی و مشاوره‌ای در زمینه‌های فردی، خانواده، زوج، تحصیلی و شغلی در قالب ۶۴ مرکز مشاوره عمومی و تخصصی، سلامت روان و تیم‌های محب به مراجعه کنندگان ارائه می‌شود.
وی افزود: این خدمات در سه شکل حضوری، تلفنی و مجازی و در دو قالب دولتی و غیر دولتی ارائه می‌شود.
مراکز مشاوره حضوری دولتی در مرکز استان و مراکز مشاوره حضوری غیردولتی در دو سطح مراکز مشاوره عمومی و تخصصی فعالیت می‌کنند.
سلیمانی گفت: خط صدای مشاور ۱۴۸۰ پاسخگوی ۱۵ هزار تماس گیرنده بوده که همه تماس‌های مردمی با این شماره، محرمانه و امن است و افراد می‌توانند مشکلات و مواردی که مطرح کردن آنها به صورت حضوری دشوار است را به صورت تلفنی با مشاوران در میان بگذارند.
وی افزود: در قالب اجرای طرح غربالگری اضطراب دو هزار و ۳۷۲ کودک غربال شدند که ۵۳۴ کودک مشکوک به اضطراب شناخته و برای گذراندن مراحل مشاوره و درمان به متخصص ارجاع شدند.
سامانه صدای مشاور بهزیستی (خط تلفنی ۱۴۸۰) برای مشاوره غیرحضوری و تلفنی همه روزه از ساعت هشت صبح تا ۱۰ شب به صورت رایگان مشاوره کاملاً ًتخصصی ارائه می‌کند.

دیگر خبرها

  • ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند
  • جمع آوری ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • جمع آوری۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • ثبت ۱۵ هزار تماس با مرکز صدای مشاور بهزیستی
  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر
  • بهره مندی بیش از ۳۳ هزار نفر از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی چهارمحال و بختیاری
  • پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت
  • ۲۹ خرده فروش مواد مخدر و معتاد متجاهر در گلبهار دستگیر شد
  • اجرای طرح خانواده میزبان در فارس
  • آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد