Web Analytics Made Easy - Statcounter

ریزش متروپل آبادان در حالی هنوز از اذهان پاک نشده و به عنوان یک نقطه تاریک در امر مهندسی ساختمان محسوب می‌شود که ساکنان برج‌های دو قلوی کیش می‌گویند آیا به تذکرات حریق قبل از پایانکار توجه شده است.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در حالی چند هفته پیش هیات مدیره برج های دو قلوی کیش پیام تبریکی با این مضمون که اخذ صدور پایانکار را تبریک می گوییم منتشر کردند که برخی ساکنان این برج در واکنش به این واقعه اعلام می کنند که صدور پایانکار در حالی صورت گرفته است که این برج هنوز دارای مشکلات حریق است و ایرادات گرفته شده از سوی برخی نهادها مثل سازمان آتش نشانی ما را نگران کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ظاهرا حادثه متروپل باعث شده است تا برخی از ساکنان و حتی شرکت همای تهران به عنوان سرمایه گذار و سازنده که پیشتر نسبت به برخی ایرادات و مشکلات ساخت و ساز بی تفاوت بودند نسبت به آینده پروژه های خود تعصب داشته و واکنش نشان دهند.

برج های دوقلوی کیش بلندترین ساختمان های جزیره کیش هستند که در نزدیکی ساحل مرجانی در جنوب شرقی کیش و در مدار ساحلی واقع شده اند، پروژه برج های دوقلو توسط شرکت انبوه سازان همای تهران اجرا و احداث شده است. زرق و برق تبلیغات این برج ها به حدی است که در بسیاری سایت ها از آن به عنوان مجهزترین و استاندارترین برج های کشور یاد می شود که دارای امکانات خاص و سازه های بسیار محکم است و طبق همین موضوع قیمت هر یک از واحد های آن سربه فلک میکشد.
از همان روزها احداث برج های دوقلوی کیش با اما و اگرهایی همراه شد و در آذر سال ۱۳۹۷ شرکت سازنده به دلیل تغییرات ایجاد شده در برجها که ناشی از آسیب به سازه و سیستمهای مجموعه از جمله آتش نشان میشد، تذکر گرفت.

سپس در بازدید معاونت شهرسازی منطقه آزاد کیش در فرودین سال ۱۳۹۸ ، مهر تایید بر تغییرات خارج از چارچوب و مقررات این برج ها خورد و رسما دریافت مجوز پایان کار به بعد از رفع و اصلاحات مغایرت ها موکول شد.

 

برخی از ساکنان در گفتگویی اعلام می کنند که دو بار پای کارشناسان دادگستری به این سناریو باز شد. یک بار در سال ۱۳۹۸ و بار دیگر در سال ۱۴۰۰ و مشخص شد که تغییرات و دستکاری صورت گرفته توسط برخی مالکان در برج اساسی بوده و سازه اصلی برج در معرض خطر جدی است.

 

برخی از ساکنان در تکمیل این گزارش در گفتگو می افزایند: بعد از اتفاق رخ داده در متروپل آبادان و ریزش ساختمان به شدت ترسیده ایم. چرا که در متن کارشناسی ۱۶ شهریور سال ۱۴۰۰ آمده است: تغییرات انجام شده خطرات جدی را به همراه خواهد داشت، در این اعالم نظر به صراحت ذکر شده تغییرات در بخش رستوران تویین کافه و سالن ورزشی سبب نشتی آب به طبقه زیرین )پارکینگ برج( میشود که استحکام بنا را با خطر جدی مواجه می سازد.
آنان می افزایند: تمامی تغییرات در برجهای دوقلوی کیش که مغایر با نقشه اولیه است نشان میدهد که در آینده میتوان حادثه خطرناکی مانند ریزش متروپل را متصور بود، حال پس از گذشت حدود ۳ سال از این اتفاقات و نامه نگاریها و دعواهای مابین هیات مدیره برج و سازنده؛ پایانکار موقت این ساختمان صادر شده در حالیکه هنوز مشکلات برج به طور کامل برطرف نشده است و امیدواریم در این خصوص مساعدتهایی صورت گیرد.


«علیرضا سلیمی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه در واقع در برخی مواقع توصیه‌ها جای قانون را گرفته و روابط جای ضوابط نشسته‌اند به همین دلیل نخستین اقدام در راستای کاهش این مسئله حرکت در مسیر شفافیت است گفت: البته مجلس یازدهم قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته است.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عامل دوم که سبب بروز ارتباط خاص برخی افراد صاحب نفوذ با برخی از مسئولان است و متاسفانه این ارتباط خاص و محفل‌های اختصاصی سبب شده گاها قانون در ارتباط با این افراد نادیده گرفته شود.
از سوی دیگر «هادی بیگی نژاد» به خبرگزاری ملت می گوید: راهی جزء بهینه‌سازی نظام حکمرانی وجود ندارد، به عنوان مثال اصلاح ساختار نظام بانک مرکزی ضروری است چراکه عده‌ای با لابی اقدام به احداث بانک می‌کنند و سپس از بانک خودشان به شرکت خودشان چندصد هزار میلیارد تومان وام می‌دهند! و از این طریق کار اقتصادی انجام می‌دهند و گاها سرمایه مردم را نیز به یغما می‌برند لذا این نوع از اتفاق‌ها به دلیل خلاء قانونی در حوزه بانکداری است که منجر به سوءاستفاده برخی‌ها می‌شود.

لابی‌گری‌ها در حوزه ساختمان‌سازی منجر به بروز اتفاقاتی همچون متروپل شد
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لابی‌گری‌ها در حوزه ساختمان‌سازی که منجر به بروز اتفاقاتی همچون متروپل شد، افزود: در این حوزه نیز خلاءهای قانونی بسیاری وجود دارد و باید بخش قضایی نیز جزء ناظران در ارائه مجوز به ساختمان‌سازی دقت کند.
وی ادامه داد: در حالی افزایش بی‌ضابطه طبقات یک ساختمان مانند متروپل در کمیسیون ماده ۱۰۰ بررسی می‌شود که قوه قضاییه نیز در این کمیسیون نماینده دارد. متاسفانه افزایش غیرمجاز طبقات به طور دائم و متعدد در کشور اتفاق می‌افتد.

با صدور مجوز پایان کار موقت و عدم رفع نقص و تغییرات جدی، این نظریه قوت می گیرد که آیا این موارد نیاز به حضور دستگاه قضایی دارد تا مردم ایران شاهد حوادث تلخ و ناگوار مثل «متروپل» نباشند و جلوی فسادگران حوزه شهرسازی و مدیران متخلف گرفته شود؟

منبع: تحلیل بازار

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جزیره کیش ساختمان سازی شهرسازی متروپل برج های دو برج ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۰۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فنونی‌زاده:رفیعی تا ۲ بازی گل نخورد رفت خالکوبی کرد! /نام سپاهان پرسپولیس را هوشیار می‌کند

مرتضی فنونی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در مورد وداع پرسپولیس با جام حذفی در آستانه دیدار حساس و حیثیتی با سپاهان در هفته بیست و پنجم لیگ برتر اظهار کرد: پرسپولیس یک نیمه بازی و برتری خود را به حریف دیکته کرد. آلومینیوم در نیمه اول حرفی برای گفتن نداشت، اما در همان ابتدای نیمه دوم سروش رفیعی بی‌دلیل بیرون کشیده شد و به جای او وحید امیری به زمین رفت. بعد هم مهدی ترابی و محمد خدابنده‌لو عوض شدند. تیر خلاص هم تعویض عبدالکریم حسن و اوستون اورونوف بود.

آلومینیوم به آب و آتش زد 

وی ادامه داد: اوسمار نتایج بسیار خوبی بعد از شکست در لیگ برتر مقابل آلومینیوم گرفت و خدا وکیلی استقلال هم بالای ۷۰ دقیقه در دربی دفاع کرد که به پرسپولیس نباخت. ولی همین مربی برزیلی که نتایج بسیار خوبی گرفته با تعویض‌های فوق‌العاده اشتباه خود به تیم لطمه زد. به نظرم او یادش رفته بود که فوتبال ۹۰ دقیقه است که بهترین نفرات تیمش را یکی یکی بیرون کشید و اتفاقاً بعد از تعویض‌ها موتور روشن شده آلومینیوم این تیم را به دو گل رساند تا بازی به وقت‌های اضافه برود. به نظرم فاصله زیادی بین نفرات اصلی و ذخیره تیم نیست ولی جام حذفی تک بازی است و نباید همانند بازی لیگ برتر به آن نگاه کرد، منکر آن نمی‌شوم که پرسپولیس با وجود تعویض‌ها توانست در وقت‌های اضافه دو گل دیگر بزند ولی آلومینیوم، چون یک بار توانسته بود بازی را مساوی کند به آب و آتش زد تا یک بار دیگر دو گل عقب افتاده را جبران کند.

همیشه قرار نیست پرسپولیس برنده باشد

پیشکسوت تیم پرسپولیس افزود: اشتباه اوسمار آنجا بود که تیم را با تعویض‌هایش تدافعی کرد و آلومینیوم جلو آمد. اوسمار اگر یک مربی حرفه‌ای است نباید کاری می‌کرد که آلومینیوم جرئت کند خودش را در زمین پیدا کند. همیشه قرار نیست پرسپولیس برنده باشد ولی این قرار را هم نداریم دچار اشتباهاتی شویم که بازی برده را به حریف بدهیم و بازنده از زمین بیرون بیاییم. قرار پرسپولیس با هوادارانش بازی زیبا است. راه میان‌بر به لیگ قهرمانان آسیا و فتح سه گانه بن‌بست شد. حالا باید با تمام تمرکز آماده دیدار با سپاهان زخمی شویم. تیمی که مرد تا استقلال ملاثانی را برد و شانسی برای قهرمانی در لیگ برتر ندارد، اما سپاهان تیم با شخصیتی است، مهره‌های بسیار زیادی دارد، باید به این حریف احترام گذاشت و با تمام توان بازی کرد تا بردی که در بازی رفت به دست آورد و ۳ امتیاز آن پرسپولیس را صدرنشین می‌کرد در ورزشگاه آزادی پس بدهد.

نام سپاهان پرسپولیس را هوشیار می‌کند

وی خاطرنشان کرد: در بازی ۶ امتیازی با سپاهان جای اشتباه نداریم. باید مثل نیمه اول بازی با آلومینیوم مقتدر بازی کنیم نه اینکه با بازی تدافعی و عقب نشستن اجازه دهیم تا بازیکنی مثل مهدی لیموچی اتوبان بزند و از کناره‌ها به عمق خط دفاعی تیم نفوذ کند. بازیکنان شاخص تیم نباید بیرون کشیده شوند، البته نام سپاهان تیم را هوشیار می‌کند ولی مسئله مهم این است که از لحاظ روحی روانی تیم نباید دچار افت شود. این موضوع هم وجود داشت اگر پرسپولیس از آلومینیوم رد می‌شد احتمال آنکه در قرعه‌کشی سپاهان حریفش می‌شد وجود داشت. درس اصلی که پرسپولیس از دومین شکست این فصل خود برابر آلومینیوم گرفت اینکه اگر عقب بنشینی شروین بزرگ، مهدی لیموچی و علیرضا نقی زاده به تیمت گل می‌زنند.  

رفیعی در یک بازی ۱۰ گل خورد

فنونی‌زاده یادآور شد: تیم‌هایی که برابر پرسپولیس بازی می‌کنند با انگیزه بالایی ظاهر می‌شوند. مصدومیت علیرضا بیرانوند باعث شد تا نگرانی‌های زیادی ایجاد شود و در نهایت به امیررضا رفیعی اعتماد شد. او در چهار بازی کلین شیت کرد و جدا از اینکه خودش خیلی تلاش کرد، اما کل تیم هم حامی‌اش بودند، فشار آنچنانی هم به  به دروازه نیامد و در آن چهار بازی به اندازه انگشتان دو دست زمین نخورد. برای یک گلر کم‌تجربه بازی در پرسپولیس سخت است و خوردن اولین گل اثر منفی روی عملکردش دارد. رفیعی هم در بازی حساسی گل خورد، ناخواسته خودش را باخت و با ۶ گلی که در ضربات پنالتی خورد، در کل ۱۰ گل در یک بازی خورد. پنالتی هم که گل نشد به تیرک دروازه خورد و رفیعی نگرفت. او دو تا بازی گل نخورد رفت خالکوبی کرد و امیدوارم از لحاظ روحی روانی خیلی روی او کار کنند،، چون اگر بیرانوند به بازی با سپاهان هم نرسد رفیعی باید با بهترین عملکرد، اشتباهات بازی با آلومینیوم را تلافی کند.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • آتش‌ سوزی ۲ فروند لنج در چابهار؛ یک نفر فوت کرد
  • انفجار مهمات در پایگاه نظامی کامبوج/ ۲۰ سرباز کشته شدند
  • حریق در هتل پارسیان کوثر تهران مهار شد
  • حریق یک مرکز اقامتی در میدان ولیعصر تهران
  • حریق گالن‌های قیر در پشت بام یک ساختمان در حال ساخت  
  • وقوع ۱۰۴ حریق و حادثه در سمنان/ ۲۷۸۵ نفر با آتش نشانی تماس گرفتند
  • آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه ۲۰۰۰ متری در جنوب تهران
  • تصاویر آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه بزرگ در تهران |‌ ویدئو
  • فنونی‌زاده:رفیعی تا ۲ بازی گل نخورد رفت خالکوبی کرد! /نام سپاهان پرسپولیس را هوشیار می‌کند