Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندانی از هفت موسسه پژوهشی از جمله دانشگاه‌های آکسفورد و ادینبورگ، از فناوری نوآورانه مدل‌سازی بیوانفورماتیک برای تحقیق درباره واکنش‌های مولکولی پروتئین p۵۳ که برای محافظت در برابر سرطان شناخته شده است، استفاده کرده‌اند.

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از «شبکه فناوری»، این تحقیق که در نشریه «بیولوژی مولکولی» منتشر شده است، نگرش‌های تازه‌ای درباره واکنش‌های مولکولی فراهم می‌سازد که می‌توانند به کاهش آسیب‌پذیری انسان در برابر سرطان کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلول‌ها بطور معمول تکثیر می‌شوند و سلول‌های تازه جای سلول‌های قدیمی را می‌گیرند و هر سلول جدیدی حاوی کپی‌های تازه‌ای از دی‌ان‌ای هستند. این سلول‌های تازه باید دقیقا مشابه سلول‌های قدیمی‌تر باشند اما چنانچه پروتئین‌ها در رونوشت‌برداری از دی‌ان‌ای دچار اشتباه بشوند، جهش‌هایی روی خواهد داد. بسیاری از اشتباهات بطور فوری توسط سلول اصلاح می‌شود اما تعداد جهش‌ها و کیفیت اصلاحات تحت تاثیر عواملی مانند ژنتیک و نیز شرایط خارجی/زندگی قرار دارد.

ترکیبات سمی، استرس، شرایط نامناسب زندگی و بالا رفتن سن می‌توانند میزان جهش‌ها را افزایش دهد. خطر ایجاد تومورها در نتیجه تجمع این جهش‌های ژنی با بالا رفتن سن بیشتر می‌شود اما بر خلاف انسان‌ها، به نظر می‌رسد که فیل‌ها در برابر این فرایند مقاومت می‌کنند.

بر خلاف اندازه جسمانی بزرگ فیل‌ها و عمر مورد انتظار مشابه انسان‌ها، اما مرگ و میر ناشی از سرطان در فیل‌ها کمتر از پنج درصد برآورد شده است در حالی که این میزان در انسان‌ها تا حد ۲۵ درصد است.

دانشمندان مقاومت بالای فیل‌ها در برابر سرطان را مرتبط با ۲۰ کپی آنها از ژن P۵۳ - «نگاهبان ژنوم» - در مقایسه با ژن یگانه P۵۳‌ در سایر پستانداران می‌دانند.

پروفسور «فریتس وولرا» از بخش بیولوژی دانشگاه آکسفورد و از دست اندر کاران این تحقیق می‌گوید: این تحقیق پیچیده و جالب ثابت می‌کند که فیل‌ها علاوه بر اندازه جسمانی جنبه‌های جالب‌ دیگری هم دارند و بسیار مهم است که ما این حیوانات منحصر به فرد را بطور دقیق مورد مطالعه قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ژنتیک و فیزیولوژی آنها ناشی از تاریخچه تکاملی و نیز اکولوژی، رژیم غذایی و رفتار امروز آنها است.

پی-۵۳ (p۵۳) نقشی کلیدی در مکانیسم‌های تنظیم و ترمیم دی‌ان‌ای دارد و رشد کنترل‌ نشده سلول‌ها را سرکوب می‌کند.

فیل‌ها ممکن است به نظر برسد که با داشتن ۴۰ دگره (alleles) از ۲۰ ژن پی-۵۳ از یک موهبت ژنتیکی برخوردار هستند اما مساله اینجاست که این دگره‌ها بطور ساختاری تفاوت اندکی دارند و به فیل گستره وسیع‌تری از واکنش‌های مولکولی ضد سرطان را می‌دهند. این در حالی است که انسان تنها دو دگره از یک ژن واحد دارد.

پژوهشگران با استفاده از تحلیل بیوشیمیایی و شبیه‌سازی رایانه‌ای تفاوت‌های کلیدی در واکنش‌های مولکولی انواع مختلف پروتئین پی-۵۳ پیدا کردند. پروفسور «روبین فاریوس» از موسسه INSERM پاریس گفت: این یک تحول هیجان‌انگیز دربیاره شناخت ما از چگونگی کمک پی-۵۳ به جلوگیری از ایجاد سرطان است.

شناخت و آگاهی بیشتر درباره مولکول‌های پی-۵۳ چشم‌انداز جالب و مهمی برای تحقیقات بیشتر در زمینه درمان‌های دارویی در انسان‌های می‌گشاید.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: پژوهش ، فناوری ، علمی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: پژوهش فناوری علمی واکنش های مولکولی انسان ها دی ان ای سلول ها فیل ها جهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۰۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود

چهارمین جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز و سلول درمانی ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در بیمارستان شریعتی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، چهارمین جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول های بنیادی خونساز و سلول درمانی ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در بیمارستان شریعتی برگزار می شود.

این جشنواره تحت عنوان جایزه پرفسور اردشیر قوام زاده توسط پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران برپا می شود.

پیوند سلول های بنیادی خونساز، فناوری ها و محصولات نوین درمانی، سلول درمانی، ژن درمانی و ویروس درمانی، فن آوری و آماده سای تولید محصولات سلولی، مطالعات علوم پایه سلولی و ترجمان بالینی، پزشکی بازساختی، اخلاق در پیوند و سلول درمانی و معرفی ظرفیت ها وظرفیت سازی از محورهای این جشنواره است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • هوینس: توخل نگرش متفاوتی دارد
  • آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • (ویدئو) این سکانس از افعی تهران، داغ خیلی‌ها را تازه کرد
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • آموزش تفکیک پسماند به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص