Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: به اعتقاد من تبدیل مسئله حجاب به یک ابزار و وسلیه سیاسی کار درستی نیست و جاذبه هم ندارد. حال ممکن است مدتی افرادی از این ابزار تبعیت و همراهی کنند و یا به نفع خودشان استفاده کنند اما صحیح نیست.

احمد مازنی درباره صحبت‌های رئیس دستگاه قضا در خصوص برخورد با مسئله حجاب گفت: مسئله پوشش اسلامی در قرآن، سنت و سیره معصومین علیه‌السلام مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معمولا جامعه ما اهل خواندن کتاب کمتر است؛ شهید مطهری معروف به ایدئولوگ انقلاب هستند و امام فرمودند آثار ایشان بلااستثنا بسیار خوب و انسان‌ساز است. خداوند رحمت‌شان کند شهید مطهری در کتاب  "مسئله حجاب" می‌فرماید کلمه حجاب کلمه مناسبی برای این مسئله نیست، استاد شهید مطهری می‌فرمایند آن چیزی که اسلام در مورد این مسئله می‌فرماید، سطح است نه حجاب؛ زیرا حجاب به معنای پرده‌نشینی است و سطح به معنی پوشش است. نوع پوشش خاصی که مربوط می‌شود به عفاف، حیا و روابط بین زن و مرد نامحرم در جامعه که بخشی از آن برای آقایان و بخشی برای خانم‌هاست، امر شرعی است و به طور معمول افراد متدین آن را مراعات می‌کنند.

وی تاکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اساسی، قوانین، روابط و مناسبات باید اسلامی باشد و برای این مسئله هم قوانینی تصویب شده است. در چارچوب قانون هم تا قانونی وجود دارد، باید مراعات کنیم و اگر قانونی ایراد و اشکال دارد، برای اصلاحش باید از مسیر دموکراتیک و قانونی وارد شویم و اصلاحات را انجام دهیم.

مازنی با بیان این‌که من هم با کسانی که از طریق شبکه‌های بیگانه تلاش می‌کنند مسئله روسری و پوشش اسلامی زنان ایرانی را وسیله اهداف سیاسی خودشان قرار دهند  مخالفم، عنوان کرد: معتقدم ریشه تاریخی ملت ایران صرف نظر از این‌که نظام حکومت‌شان چیست، مذهبی است.

وی یادآور شد: در همین روز که حجاب و عفاف نامگذاری شده در مسجد یک اتفاق سختی رخ داد و یک عده برای دفاع از پوشش اسلامی و حرمت زنان کشته شدند. همین انقلاب اسلامی هم شروعش از تظاهرات زنان مشهد و قم بود و در شهرهای مختلف زنان و بانوان آمدند و همین زنان و بانوان بودند که این انقلاب را  هدایت و رهبری کردند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: به اعتقاد من تبدیل مسئله حجاب به یک ابزار و وسلیه سیاسی کار درستی نیست و جاذبه هم ندارد. حال ممکن است مدتی افرادی تبعیت و همراهی کنند و یا به نفع خودشان از آن استفاده کنند، اما صحیح نیست.

وی تاکید کرد: حقوق جامعه بر اساس اعتقادات، باورها، مذهب و قومیت، نوع لباس پوشش، شغل، اهل این شهر و آن شهر تعریف نشده است بلکه آن چیزی که تعریف شده است این است که جامعه ایران اعم از مسلمان، مسیحی، کلیمی، زرتشتی، سنی، شیعه، اقوام مختلف و حتی کسی که به هیچ مذهبی هم معتقد نباشد، صرف ایرانی بودن در قیاس با سایر ایرانیان از حقوقی برابر برخوردار است. اینکه بعضی‌ها در بعضی از شهرها آمدند گفتند فلان خدمت به بانوان با پوشش نامناسب داده نشود این حتما نتیجه عکس دارد زیرا نه خداوند این را می‌پسندند که ما حقوق مردم را بر اساس پوشش و لباس قرار دهیم و نه قانون به ما اجازه چینن کاری را می‌دهد.

مازنی بیان کرد: من قدردان موضع‌گیری آقای اژه‌ای هستم. ایشان از زمانی که ریاست قوه قضائیه را بر عهده گرفتند، تلاش کردند ادبیات متناسب با جامعه مدنی و قانون‌گرایی را مطرح کنند که هم در بیان و کلام‌شان دیده می‌شود و هم در مقام‌شان، استباط من این است که وقت می‌گذارند و من از خواهشم این است که وقت بگذارند در زیر مجموعه‌شان گاهی اتفاقی نیفتد که باعث وهن نظام جمهوری اسلامی و قوه قضائیه شود.

وی افزود: به نظر من اظهارات ایشان اظهارات ارزشمندی است و انتظار این است همه افرادی که صدای‌شان به رسانه‌ها می‌رسد به همان نسبت که در مقابل یک کار ناپسند موضع گیری می‌کنند، یک کار پسندیده را هم تشویق کنند؛چرا که یک اصلاح واقعی هم به همین صورت شکل می‌گیرد و اصلاح‌طلب و اصلاح‌گر واقعی آن است که وقتی کار خوب را از مقامات مشاهده می‌کند از آنها تشکر کند تا ادامه‌دار باشد.

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا حجاب مجلس شورای اسلامی احمد مازنی بی حجاب بی حجاب ها افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا مسئله حجاب بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۰۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی

مسئله عفاف و حجاب مورد تأکید کتب آسمانی و آموزه‌های انبیای الهی است. نمونه‌های متعددی از مسأله حجاب در کتب مقدس مسیحیان و یهودیان ذکر شده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجاب معادل تحفّظ نسبت به مواجهه‌ی غیر اصولی با افراد غریبه و یا دوری از نگاه آنهاست. این مسئله ریشه در فطرت و ذات پاک انسان‌ها دارد. در واقع انسان‌ هر اندازه به سمت تقویت ایمان به خدا حرکت و از خطاها وگناهان دوری کند، به همان میزان بر عفت و حیای او اثر مثبت می‌گذارد و  فرد مؤمن به صورت خودکار علاقه دارد در دید نامحرمان نباشد،‌ اما همین که از خدا فاصله گرفت، به مرور زمان تقیدات خود را کنار می‌گذارد و این امر سبب می‌شود به تدریج از ارزش‌هایی مثل حیا و حجاب فاصله بگیرد.

از این روست که مسئله عفاف و حجاب مورد تأکید کتب آسمانی و آموزه‌های انبیای الهی است. نمونه‌های متعددی از مسأله حجاب در کتب مقدس مسیحیان و یهودیان ذکر شده است. در رساله پطرس آمده است «همچنین ای زنان، شوهران خود را اطاعت نکنید تا اگر بعضی نیز مطیع کلام نشوند، سیرت زنان ایشان را بدون کلام دریابد * چون که سیرت طاهر و خدا ترس شما را ببینند * و شما را زینت ظاهری نباشد، از بافتن موی و متحلّی شدن به طلا و پوشیدن لباس * بلکه انسانیت باطنی، قلبی در لباس غیر فاسدِ روح حلیم و آرام که نزد خدا گرانبهاست* زیرا بدین گونه، زنان مقدسه در سابق نیز که متوکّل به خدا بودند، خویشتن را زینت و شوهران خود را اطاعت می‌کردند * مانند ساره که ابراهیم را مطیع بود و او را آقا می‌خواند و شما دختران او شده‌اید. (انجیل، رساله پطرس رسول، باب سوم، فقره (1-6) همچنین در رساله پولس چنین آمده است «و همچنین زنان، خویشتن را بیارایند به لباس مزین به حیا و پرهیز، نه به زلفها و طلا و مرواید و رخت گرانبها، بلکه چنانکه زنانی را می‌شاید که دعوی دینداری کنند به اعمال صالحه. (رساله پولس به تیمونائوس، باب دوم، فقره 9 و10)

میزگرد| درباره حجاب طوری برخورد نکنیم جوان‌مان دین‌گریز شود / خصلتی که اجر شهید را دارد

نزدیک به این نوع دعوت نسبت به عفاف و حیا را در قرآن با تعابیر دیگری می‌یابیم. خداوند در آیه31 سوره نور خطاب به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله می‌فرماید «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الإرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»؛ یعنی «و به زنان با ایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، و زینت خود را مگر مقداری که پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند، و ] برای پوشاندن گردن و سینه [مقنعه‌های خود را به روی گریبان هایشان بیندازند و زینت خود را آشکار نکنند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدران شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران شوهرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان [هم کیش خود] شان، یا بردگان زر خریدشان، یا خدمتکارانشان از مردانی که ساده لوح و کم عقل اند و نیاز شهوانی حس نمی‌کنند، یا کودکانی که [به سنّ تمیز دادن خوب و بد نسبت به امیال جنسی] نرسیده‌اند و زنان نباید پاهایشان را [هنگام راه رفتن آن گونه] به زمین بزنند تا آنچه از زینت‌هایشان پنهان می‌دارند [به وسیله نامحرمان] شناخته شود. و [شما] ای مؤمنان، همگی به سوی خدا بازگردید، امید که رستگار شوید.»

کارنامه 40 ساله عفاف و حجاب (1)| یوسف نبی چرا گرفتار گناه نشد؟ / برای اصلاح عفاف و حجاب مردم را تکریم کنیم

در این آیه چند دعوت از سوی خداوند انجام شده است: فروبستن چشم، حفظ عفت، پنهان کردن زینت، دسته‌جات محارم و توبه؛ رعایت تمام این مسائل شرعی سبب می‌شود انسان به فلاح و رستگاری برسد. این مسئله یکی از حکمت‌های حفظ عفاف و حجاب است؛ یعنی انسان مؤمنی که قصد دارد به رستگاری برسد،‌ این رستگاری در رعایت عفاف و حجاب اوست و در واقع حجاب، مسیر رسیدن به رستگاری را برای انسان مؤمن هموار می‌کند و او را به درجات عالی در دنیا و آخرت می‌رساند. این امر همان حکمتی نهفته در سایر کتب آسمانی در راستای دعوت به رعایت عفاف و حجاب است.

در اوج بانوانی که در پرتو این خصلت مسیر رستگاری را در دنیا و آخرت پیمودند، حضرت مریم و حضرت زهرا سلام‌الله علیهما و برخی از بانوان شاخص تاریخ بودند. بنابراین با مرور سیره آن بزرگواران می‌توان تبیین بهترین از خصلت عفاف داشت. هرچند مسیحیت در سده‌های گذشته مسیر انحراف را پیمود و با پیروی از مدرنیته حجاب از نماد مریم مقدس (س) برداشت تا مقدمات افول خود را رقم بزند.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد
  • آمریکا هزینه سنگینی برای انحراف ذهن و فکر دختران ما داده است
  • کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر به‌عنوان ابزار سیاسی علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند
  • کره شمالی : آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می کند
  • حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند
  • رها کردن فضای عفاف و حجاب به ضرر همه جامعه است
  • دشمن در تلاش است موضوع حجاب را به مسئله امنیتی تبدیل کند